آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش آبغوره تبریزی با طعمی بی‌نظیر؛ به روش مجلسی

آش آبغوره تبریزی یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که طعم و مزه جذابی دارد. در اکثر شهرها این آش به روش‌های متفاوتی پخته می‌شود اما وجود آبغوره در آن ثابت است که ماهیت و اصل طعم آن را ترش کرده است. همان‌طور که از نام این آش مشخص است اصالت آن به شهر تبریز بر‌می‌گردد و برخی آن را آش گوجه نیز می‌نامند. این آش بسیار مقوی است و برای کسانی که کبدی چرب دارند یا در رژیم غذایی هستند بسیار مفید است.

اگر شما نیز طرفدار طعم‌های ترش و نمکی هستید قطعا از میل کردن این آش لذت خواهید برد. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش آبغوره تبریزی بدون گوشت را به صورت مرحله به مرحله به شما اموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش آبغوره تبریز

مدت زمان آماده سازی تهیه این آش ۶۰-۹۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۴-۵ نفر است که شما به راحتی و با ضرب و جمع ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتری این آش لذیذ را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این آش در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش آبغوره تبریز:
برنج۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز۱ پیمانه
بلغور گندم۱ پیمانه
گوجه فرنگی۴-۶ عدد
 سبزی آش۴۰۰ گرم
آبغوره۱/۲ پیمانه
غوره۱ پیمانه
نعنا خشک۱ قاشق غذاخوری
عصاره گوشت۲ عدد
نمک و فلفلبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری

مرحله اول | خیساندن حبوبات

در اولین مرحله از پخت این غذای تبریزی به سراغ برنج و حبوبات روید. در این آش متناسب با سلیقه خود می‌توانید از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی استفاده کنید. بهتر است که از چندین ساعت قبل از پخت آش لوبیاها را تمیز کنید، بشویید و با مقداری آب بخیسانید. در این بازه زمانی چندین بار آب لوبیاها را بریزید و با آب تازه آن‌ها را بخیسانید، این کار مقدار زیادی از نفخ آن‌ها را می‌گیرد. برنج تمیز شده را نیز با مقداری آب و بلغور گندم بخیسانید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ماش یزدی به روش خانگی

    مرحله دوم | پختن لوبیا

    در دومین مرحله به سراغ پختن لوبیا روید. درون قابلمه مناسبی لوبیا را با مقداری آب روی حرارت متوسط ۲۰-۳۰ دقیقه قرار دهید تا نیم‌پز شود.

    مرحله سوم | آماده‌سازی سبزی آش

    شما در تهیه این آش از هر نوع سبزی متناسب با ذائقه خود می‌توانید استفاده کنید. ما در آموزش امروز از مقدار یکسانی تره و جعفری استفاده کرده‌ایم که ترکیب این دو سبزی با هم طعم بسیار خوبی به این آش می‌دهد. سبزی‌ها را تمیز کنید و بشویید. سبزی‌های شسته شده را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال باکمک سبزی خردکن یا چاقوی تیزی خرد کنید و کنار گذارید.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری آش رشته در یخچال

    مراحل تهیه آش آبغوره تبریز

    مرحله چهارم | آماده‌سازی پیاز

    در چهارمین مرحله پیاز را پوست بگیرید و بشویید. به صورت نگینی خرد کنید و درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. پیاز را در آن کمی تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در همین مرحله مقداری زردچوبه و فلفل به آن بیفزایید و مجدد کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا رب رنگ باز کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش شله قلمکار مقوی و سنتی

    مرحله پنجم | پختن مواد آش

    در پنجمین مرحله لوبیای نیمه پخته شده، برنج و بلغور خیسانده شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی همه مواد را بهم زنید تا طعم و مزه‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند. حال ۳-۴ پیمانه آب جوش به محتوای درون قابلمه اضافه کنید، عصاره‌های گوشت را نیز با کمک دست پودر کنید و به محتوای درون قابلمه بیفزایید، درب قابلمه را ببندید.

    حرارت را کم کنید و زمان دهید تا برنج و بلغور به خوبی بپزند. اگر از استاک گوشت یا آب‌گوشت استفاده می‌کنید در همین مرحله از مقدار آب جوش کم کنید و آب گوشت را به محتوای درون آش بیفزایید. شما می‌توانید در پخت این آش از برنج نیم‌دانه نیز استفاده کنید.

    مرحله ششم | افزودن گوجه‌فرنگی

    در ششمین مرحله به سراغ گوجه فرنگی‌هایتان روید. آن‌ها را بشویید و با کمک رنده یا میکسر به شکل پوره تبدیل کنید. پس از پخت برنج و بلغور، پوره گوجه فرنگی را به آش اضافه کنید و کمی زمان دهید تا پوره نیز بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترش ترشو مازندرانی

    مرحله هفتم | افزودن سبزی آش و آبغوره

    در این مرحله سبزی ساطوری شده، آبغوره و غوره دانه شده را به محتوای آش بیفزیایید. همه مواد را بهم زنید و اگر حس کردید که غلظت آش زیاد است کمی آب جوش به آن اضافه کنید. ۱۰-۱۵ دقیقه ای زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند. اگر غوره تازه در دسترس نداشتید می‌توانید از مقداری غوره خشک استفاده کنید یا مقدار آبغوره را کمی افزایش دهید.

    آش آبغوره خوشمزه و مجلسی تبریز

    مرحله هشتم | افزودن نعنا

    در این مرحله درون تابه کوچکی کمی روغن بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. حال نعنای خشک شده را در بین انگشتانتان پودر کنید و به روغن بیفزایید.
    حدود ۱ دقیقه نعنا را تفت دهید تا عطر آن آزاد شود. مقداری از نعنای تفت داده شده را به آش اضافه کنید و بهم زنید. با کمی نمک چاشنی آش را تنظیم کنید و به سراغ سرو آش روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گزنه مازندرانی

    آش خوشمزه و خوش‌طعم شما آماده نوش‌جان کردن است، آن را در ظرف سرو بریزید و با مقداری از نعنا داغ تزیین کنید.

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال پرتکرار در رابطه با آش آبغوره تبریزی پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا میزان آبغوره استفاده شده در این آش ثابت است؟

    خیر، شما متناسب با ذائقه و سلیقه خود می‌توانید مقدار کمتر یا بیشتری ابغوره به آش بیفزایید.

    چه سبزی‌های می‌توان در آش آبغوره استفاده کرد؟

    علاوه بر جعفری و تره می‌توانید از مقداری نعنا، گشنیز و ترخون در این آش استفاده کنید.

    طرز تهیه آش آبغوره با گوشت چگونه است؟

    برای تهیه آش آبغوره استفاده از گوشت قلقلی را پیشنهاد می‌کنیم. همانند مراحل بالا برای طبخ آش پیش روید و در چند دقیقه پایانی پخت قلقلی‌های سرخ شده به آن بیفزایید.

    از این‌که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۲.۷/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.