آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه برنج دیشو با ماهی طلال؛ از غذاهای خوش‌طعم جنوبی

برنج دیشو، یکی از غذاهای محلی جنوبی است. در این غذا بر خلاف سایر برنج‌ها هیچ نمکی استفاده نمی‌شود. اصالت این غذا به استان هرمزگان برمی‌گردد و اغلب با ماهی طلال آن را سرو می‌کنند. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه برنج دیشو را به روش سنتی هرمزگان به همراه روش طبخ ماهی طلال به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه برنج دیشو با ماهی طلال

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۴۰-۶۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بتدی آسان قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه برنج دیشو با ماهی طلال:
برنج۲ پیمانه
شیره خرما۱ پیمانه
آب۲ پیمانه
ماهی طلال۳-۴ عدد
پیاز۱ عدد
روغنبه مقدار لازم
آردبه مقدار لازم
آب لیمو ترشبه مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

مرحله اول | آماده‌سازی برنج

در اولین مرحله برای طبخ برنج دیشو با ماهی طلال به سراغ آماده‌سازی برنج روید. برنج را بشویید و تمیز کنید. حال آن را با مقداری آب بخیسانید و زمان دهید تا ۱-۲ ساعتی برنج در آب خیس بخورد.

مرحله دوم | شستن و تمیز کردن ماهی طلال

در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی ماهی‌های طلال روید. شکم ماهی را باز کنید و قسمت‌های اضافه آن را جدا سازید. ماهی را به خوبی با آب سرد بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه برنج دیشو با ماهی طلال

    مرحله سوم | طعم‌دار کردن ماهی

    در سومین مرحله به سراغ طعم‌دار کردن ماهی‌ها روید. آن‌ها را درون ظرف مناسبی قرار دهید و مقداری آبلیمو و نمک به آن‌ها زنید. درب ظرف را ببندید و ۲۰-۳۰ دقیقه ای زمان دهید تا ماهی طعم دار شود.

    مرحله چهارم | آماده‌سازی شیره خرما و پخت برنج

    در این مرحله به سراغ آماده سازی شیره خرما روید. شیره خرما را با مقداری آب رقیق کنید. درون قابلمه‌ای که قصد طبخ برنج را دارید، برنج‌های خیسانده شده را به همراه شیره خرمای رقیق شده بریزید. به مقدار مناسب آب به محتوای درون قابلمه بیفزایید.

    در صورت تمایل کمی روغن برای طبخ برنج به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. منتظر بمانید تا محتوای درون قابلمه شروع به جوشیدن کند. حرارت را کمتر کنید و زمان دهید تا آب آن کامل تبخیر شود، حال برنج را شبیه به کته بپزید.

    برای این کار کافی است که برنج‌های نیم‌پز شده را از سمت دیواره قابلمه جدا و سمت مرکز قابلمه هدایت کنید. با انتهای کفگیر چند سوراخ در وسط کوه برنج‌تان ایجاد کنید تا برنج بهتر بپزد. حال درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید ۴۰-۶۰ دقیقه زمان دهید تا برنج به خوبی دم بکشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شوید پلو کته‌ای با ماهی و سیب زمینی

    مرحله پنجم | سرخ کردن ماهی

    در پنجمین مرحله برای بالاتر رفتن سرعت کار به سراغ سرخ کردن ماهی‌ها روید. باید درون ظرف مناسبی کمی آرد سفید، فلفل و زردچوبه را با هم ترکیب کنید. ماهی‌ها را درون مخلوط آردی شکل بغلطانید تا همه اطراف آن به مواد ترکیب آغشته شود.

    حال درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا روغن به خوبی داغ شود سپس ماهی‌ها را درون روغن قرار دهید تا طلایی و برشته شوند.

    فوت و فن های تهیه برنج دیشو

    مرحله ششم | تهیه پیاز داغ

    اجرای این مرحله کاملا سلیقه‌ای است، اگر تمایل به تهیه پیاز داغ دارید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. به کمک چاقوی تیزی آن را خلالی به صورت نازک برش زنید، آن‌ها را با مقداری نمک و زردچوبه ماساژ دهید تا رنگ بگیرند.

    حال درون تابه مناسبی مقداری روغن ریخته و منتظر بمانید تا روغن داغ شود. سپس پیازهای خلالی خرد شده را به آن بیفزایید و منتظر بمانید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند. حال پیازها را از روغن خارج کنید و روی دستمال جاذب روغن گذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

    مرحله هفتم | سرو غذا

    در ششمین مرحله به سراغ سرو و تزیین غذا روید. برنج دیشو را در ظرف سرو بریزید و ماهی‌های طلایی و برشته شده را در کنار آن بچینید. حال با کمی پیازداغ روی برنج را تزیین و نوش جان کنید.

    شاید تصور کنید که به دلیل وجود شیره خرما در این غذا طعم جالبی نخواهد داشت، اما باید به شما بگوییم که یک بار امتحان کردنش خالی از لطف نیست و تجربه چشیدن طعمی سیار متفاوت و جذاب را به شما می‌دهد.

    پیشنهاد می‌کنیم حتما برنج دیشو را طبق دستور تهیه‌ای که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا در اختیارتان قرار دادیم، تهیه کنید و از طعم‌ بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا