فرهنگ و هنر

۱۰ انیمه سینمایی (انیمیشن) برتر تاریخ (از نگاه IMDB)

بیشتر مردم ایران به‌خصوص متولدین دهه ۶۰ به خاطر دارند که بهترین کارتون‌ها و انیمه‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شد اغلب ژاپنی بودند. واقعیت این است که کشور ژاپن و به طور خاص کارگردانی مثل هایائو میازاکی سلاطین بی چون و چرای صنعت انیمه سینمایی هستند.

داستان پردازی عمیق و چشمگیر که به لطف ابزارهای مصورسازی در اختیار آن‌ها قرار گرفته آثار بی‌بدیلی را به سینمای جهان تقدیم کرده است. وقتی برخی از انیمیشن‌های این لیست را می‌بینید، باورتان نمی‌شود که چنین داستان‌ها و جلوه‌پردازی‌هایی در ۲، ۳ دهه پیش‌ ساخته و پرداخته شده‌اند.

در این مقاله از اکالا بلاگ، ۱۰ انیمه سینمایی برتر جهان که دیدن آن را حتما به علاقه‌مندان این حوزه و به‌خصوص بزرگسالان توصیه می‌کنیم برای شما مخاطبان عزیر آماده کرده‌ایم با ما همراه باشد.

۱- انیمیشن شهر اشباح (Spirited Away)

  • سال پخش و تولید: ۲۰۰۱
  • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۶

انیمیشن شهر اشباح (Spirited Away)
یک فیلم انیمیشن جذاب به کارگردانی هایائو میازاکی و تهیه کنندگی استودیو گیبلی است. این فیلم در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و به سرعت به نقطه عطفی در تاریخ انیمیشن جهان تبدیل شد. این انیمه ژاپنی به دلیل داستان سرایی تخیلی، تصاویری خیره کننده و مضامین غنی مورد تحسین همگان قرار گرفت.

داستان:

داستان این انیمه سینمایی دختر جوانی به نام چیهیرو را دنبال می‌کند که در حالی که با والدینش به محله‌ای جدید نقل مکان می‌کند، به طور تصادفی به یک شهربازی متروکه مرموز برخورد می‌کنند. با فرا رسیدن شب، پارک به یک هتل – حمام شلوغ برای ارواح و دیگر موجودات ماورا طبیعی تبدیل می‌شود. پدر و مادر چیهیرو پس از خوردن غذا در یکی از رستوران‌های این شهر ارواحی به خوک تبدیل می‌شوند و او باید برای نجات آنها و یافتن راهی برای بازگشت به خانه، در این دنیای عجیب به دنبال چاره بگردد. در طول راه، او با شخصیت‌های عجیب و غریب مختلفی روبرو می‌شود و با چالش‌های متعددی روبرو درگیر می‌شود که شجاعت و انعطاف‌پذیری او را آزمایش می‌کند.

کارگردان و ستارگان:

  • کارگردان: هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)
  • بازیگران: دیوی چیس، سوزان پلشت، میو ایرینو، رومی هیراگی

های‌لایت‌ها

شهر اشباح مضامین هویت موجودات، تضاد درون و ظاهر بیرونی آن‌ها و اهمیت همدلی و شفقت را بررسی می‌کند. حمام – هتل این انیمه بی‌نظیر به عنوان استعاره‌ای از پیچیدگی‌های زندگی عمل می‌کند، جایی که افراد در جست‌وجوی یافتن خود واقعی پای به آن می‌گذارند و وقتی با درون خود مواجه می‌شوند وحشت آن‌ها را فرامی‌گیرد

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    این فیلم انیمه به خاطر انیمیشن فوق‌العاده خود و توجه به ریزترین جزئیات مشهور است. مهارت دقیق میازاکی در هر قاب مشهود است، از حرکات روان شخصیت‌ها گرفته تا مناظر سرسبز و پر جنب و جوش در هر لحظه از فیلم. دنیای “Spirited Away” پر از موجودات خارق‌العاده و تصاویر مسحور کننده است که بینندگان را به قلمرویی می‌برد که مرزهای بین واقعیت و خیال محو می‌شود. به همین دلیل است که باور این حجم از شخصیت‌پردازی‌های بکر و جدید برای بینندگان در مورد انیمه‌ای که ۲ دهه قبل ساخته شده واقعاً سخت است.

    موفقیت این فیلم به معرفی انیمیشن ژاپنی به مخاطبان جهانی کمک کرد و شهرت میازاکی را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان این رسانه تقویت کرد. «Spirited Away» الهام‌بخش هنرمندان و داستان‌نویسان بی‌شماری بوده و دهه‌ها پس از انتشارش همچنان در میان مخاطبان مورد تحسین واقع می‌شود.

    جوایز:

    شهر اشباح مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفت و جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند در سال ۲۰۰۳ را از آن خود کرد و اولین فیلم غیر انگلیسی بود که در این بخش برنده شد. این انیمه سینمایی یکی از محبوب‌ترین و نمادین‌ترین فیلم‌های استودیو گیبلی است که مورد توجه مخاطبان در تمام سنین در سراسر جهان است.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ تا از بهترین انیمه های سریالی ۲۰۲۳

    ۲- انیمیشن آکیرا (Akira)

    • سال پخش و تولید: ۱۹۸۸
    • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸

    انیمیشن آکیرا (Akira)“آکیرا” یک انیمیشن با رویکردی نوآورانه به کارگردانی کاتسوهیرو اوتومو بر اساس مانگای خودش به همین نام است. این فیلم که در سال ۱۹۸۸ اکران شد، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و نمادین‌ترین فیلم‌های انیمه تمام دوران خود را به دنیای سینما معرفی کرد.

    داستان

    سی سال پس از جنگ جهانی سوم حالا دیگر توکیو به یک شهر بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که هیچ آرامشی در آن وجود ندارد، همچنین گروه‌های خلاف‌کاری که شب و روز در حال جنگ با یکدیگرند و اعتراضات شدید مردم نا امنی در این شهر را چندین برابر کرده ‌است.

    علت وقوع جنگ جهانی سوم به کودکی به نام آکیرا بازمی‌گردد، آکیرا و سه کودک دیگر وجود داشتند که در گذشته به خاطر توانایی‌های خاصی که داشتند دولت آن‌ها را جمع‌آوری کرده؛ ولی آکیرا قدرتی بسیار فراتر از همه آن‌ها داشت و وقتی از کنترل خارج شد جنگ جهانی سوم آغاز شد. پس از جنگ آکیرا را در محفظه دور از دسترس همگان قرار دادند و از آن سه کودک دیگر تحت تدابیر امنیتی شدید نگهداری کردند تا وقتی که سی سال بعد، یکی از آن‌ها اقدام به فرار کرد…

    داستان حول محور روانی اسرارآمیز و فوق‌العاده قدرتمند به نام آکیرا می‌چرخد که بیدار شدن او تهدیدی برای ایجاد هرج و مرج و ویرانی در شهر است.

    کارگردان و ستاره‌ها:

    • کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
    • میتسوئو ایواتا،
    • نوزومو ساساکی،
    • مامی کویاما،

    های‌لایت‌ها

    آکیرا موضوعات مختلفی از جمله قدرت، فساد، پیامدهای پیشرفت تکنولوژیک کنترل نشده را بررسی می‌کند. این فیلم همچنین به مفاهیم وجودی و فلسفی تکامل انسان و جستجو برای توانایی‌های خداگونه او می‌پردازد.

    یکی از بارزترین جنبه‌های آکیرا سبک بصری آن است. این فیلم دارای انیمیشنی با جزئیات و با دقت فوق‌العاده طراحی است که همگی با دست انجام شده است، با یک پالت رنگی زنده و سکانس‌های اکشن پویا که همه مرزهای آنچه در انیمیشن در آن زمان ممکن بود را تغییر می‌دهد. تصویر منظره شهری پراکنده نئو توکیو، مملو از آسمان‌خراش‌های بلند، خیابان‌های شلوغ، و کوچه‌هایی با نور نئون، تا به امروز همچنان نمادین و تأثیرگذار است.

    آکیرا تاثیر عمیقی هم بر صنعت انیمه و هم در کل فرهنگ عامه داشت. زیبایی شناسی سایبرپانک و روایت پیچیده آن راه را برای موج جدیدی از داستان سرایی انیمیشن بالغ و پیچیده هموار کرد.

    «آکیرا» به عنوان یک دستاورد برجسته در انیمیشن است که مرزهای رسانه را جابجا می‌کند و اثری پاک نشدنی بر چشم انداز فرهنگی به شرق و غرب بر جای گذاشت.

    ۳- انیمیشن قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

    • سال پخش و تولید: ۲۰۰۴
    • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۲

    انیمیشن قلعه متحرک هاول (Howl's Moving Castle)
    «قلعه متحرک هاول» یک انیمیشن بصری خیره کننده به کارگردانی هایائو میازاکی معروف در صنعت انیمیشن جهان و تهیه کنندگی استودیو گیبلی است. این فیلم که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، بر اساس رمانی به همین نام اثر نویسنده بریتانیایی دیانا وین جونز ساخته شده است. این فیلم با داستان دلربا، شخصیت‌های غنی و انیمیشن میخکوب‌کننده خود مخاطبان را مجذوب خود می‌کند.

    داستان

    داستان حول محور سوفی، زن جوانی است که با نفرین جادوگر به پیرزنی تبدیل شده است. سوفی در جستجوی راهی برای شکستن نفرین، با یک جادوگر مرموز به نام هاول روبرو می‌شود که در یک قلعه متحرک و عجیب زندگی می‌کند. هنگامی که سوفی درگیر دنیای هاول می‌شود، پیچیدگی‌های عشق، دوستی و عواقب جنگ بر زندگی انسان را کشف می‌کند. سوفی همراه با هاول و همراهان عجیب و غریبش سفری را برای مقابله با نیروهای تاریکی که زمین را تهدید می‌کنند آغاز می‌کند و رازهای گذشته هاول را کشف می‌کند. این داستان به قدری پیچیده و هیجان‌انگیز است که شاید باید چند بار انیمیشن را ببینید تا به خوبی شخصیت‌های داستان را درک کند.

    کارگردان و ستاره‌ها:

    • کارگردان: هایائو میازاکی
    • چیکو بایشو،
    • تاکویا کیمورا،
    • تاتسویا گاشوئین،
    • آکیهیرو میوا

    های‌لایت

    “قلعه متحرک هاول” به بررسی مضامین خودشناسی و درک قدرت دگرگون کننده عشق می‌پردازد. این فیلم همچنین به ماهیت مخرب جنگ و اهمیت همدلی و تفاهم در غلبه بر تعارض می‌پردازد.

    مانند تمام فیلم‌های استودیو گیبلی، “قلعه متحرک هاول” به خاطر توجه به جزئیات مشهور است. این فیلم دارای مناظر سرسبز، طراحی شده با دست، طراحی شخصیت‌های پیچیده و موجودات تخیلی است که دنیای خارق العاده را در اذهان زنده می‌کند. عنوان “قلعه متحرک” خود یک شگفتی انیمیشن است، با طراحی عجیب و غریب و مکانیسم‌های پیچیده آن که خلاقیت و مهارت بی نظیر میازاکی را به نمایش می‌گذارد.

    قلعه متحرک هاول با تحسین گسترده منتقدان مواجه شد و یک موفقیت تجاری هم در ژاپن و هم در سطح بین‌المللی به ثمر آورد. این فیلم برنده جایزه بهترین انیمیشن سال آکادمی ژاپن شد و نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند شد. این فیلم بیشتر شهرت هایائو میازاکی را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان صنعت انیمیشن مستحکم کرد و میراث استودیو گیبلی را به عنوان پایگاه داستان سرایی انیمیشن تثبیت کرد.

    ۴- انیمیشن شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)

    • سال پخش و تولید: ۱۹۹۷
    • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۳

    انیمیشن شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)
    «پرنسس یا شاهزاده مونونوکه» یک انیمیشن حماسی به کارگردانی هایائو میازاکی و تهیه کنندگی استودیو گیبلی است. این انیمیشن که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد، به خاطر انیمیشن جذاب خود، شخصیت‌های پیچیده و مضامین تفکر برانگیزش مشهور است. این فیلم به‌عنوان یک شاهکار انیمیشن ژاپنی شناخته می‌شود و به دلیل داستان سرایی و زیبایی بصری، تحسین گسترده منتقدان را به خود جلب کرده است.

    داستان

    داستان «پرنسس مونونوکه» که در اواخر دوره موروماچی ژاپن اتفاق می‌افتد، داستان آشیتاکا، شاهزاده جوانی را روایت می‌کند که پس از رویارویی با یک گراز شیطان و درگیری با آن نفرین می‌شود. آشیتاکا در جستجوی درمانی برای نفرین خود، وارد بیابان می‌شود و درگیر چالش‌های بین انسان‌های صنعتی شهر آهن و نگهبانان جنگل، به رهبری پرنسس مرموز مونونوکه می‌شود. زن جوانی که در جنگل توسط گرگ‌ها بزرگ شده است. در حالی که آشیتاکا در تلاش برای یافتن تعادل بین طبیعت و توسعه صنعتی انسان است، به ارتباط همه موجودات زنده در پایداری جهان و پیامدهای مخرب بهره برداری بشر از طبیعت پی می‌برد.

    کارگردان و ستارگان:

    • کارگردان: هایائو میازاکی
    • ستارگان: یوجی ماتسودا، یوریکو ایشیدا، یوکو تاناکا، بیلی کروداپ

    های‌لایت

    «پرنسس مونونوکه» مضامین زیست‌محیطی، تضاد بین سنت و پیشرفت، و پیوند ذاتی طبیعت و بشریت را بررسی می‌کند. این فیلم به تأثیر مخرب صنعتی شدن بر جهان طبیعی و نیاز به هماهنگی و احترام بین انسان و طبیعت می‌پردازد. همچنین پیچیدگی‌های اخلاق و پیامدهای حرص، خشونت و غرور را بررسی می‌کند.
    انیمیشن «پرنسس مونونوکه» با مناظر سرسبز و دست‌کشیده، شخصیت‌های با جزئیات پیچیده و سکانس‌های اکشن فوق‌العاده مزین شده است. این فیلم مهارت میازاکی در انیمیشن را با تصاویری زیبا از دنیای طبیعی و موجودات خارق‌العاده که در آن زندگی می‌کنند به نمایش می‌گذارد. تضاد بین زیبایی بی‌آرام جنگل و قدرت ویرانگر صنعت انسانی به طرز چشمگیری به تصویر کشیده شده است و تجربه‌ای غنی و غوطه‌ور از نظر بصری را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

    «پرنسس مونونوکه» تاثیری ماندگار در دنیای انیمیشن داشت جوایز و افتخارات متعددی را نیز به دست آورد.

    ۵- انیمه پورکو روسو (Porco Rosso)

    • سال پخش و تولید: ۱۹۹۲
    • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۷.۷

    پورکو روسو (Porco Rosso)«پورکو روسو» انیمیشنی جذاب به کارگردانی هایائو میازاکی و تهیه کنندگی استودیو گیبلی است. این فیلم که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد، ترکیبی منحصربه‌فرد از ماجراجویی، عاشقانه و فانتزی است که در پس‌زمینه دریای آدریاتیک در طول دوره بین‌جنگ جریان دارد.

    داستان

    داستان ماجراهای پورکو روسو، یک خلبان جنگنده سابق جنگ جهانی اول را دنبال می‌کند که اکنون به عنوان یک شکارچی جایزه آزاد در ایتالیا کار می‌کند. پورکو علی‌رغم ظاهری شبیه به انسان، در واقع نفرین شده و به خوک تبدیل شده است. همین موضوع او را به زندگی انفرادی سوق می‌دهد. او همواره تنها در هواپیمای دریایی قرمزش در آسمان در حال پرواز است. هنگامی که پورکو با گروهی از دزدان دریایی به رهبری دونالد کرتیس شرور درگیر می‌شود، خود را درگیر یک سری نبردهای هوایی و چالش‌های شخصی می‌بیند که مهارت‌ها و اعتقادات او را به ورطه آزمایش می‌گذارد. در طول راه، او با یک مهندس جوان به نام فیو مواجه می‌شود که در حقیقت تصویری از آسیب‌ها و پشیمانی‌های گذشته خودش را ترسیم می‌کند.

    کارگردان و ستارگان:

    • کارگردان: هایائو میازاکی
    • شویچیرو موریاما،
    • توکیکو کاتو،
    • بونشی کاتسورا
    • تسونهیکو کامیجو

    های‌لایت

    «پورکو روسو» به بررسی مضامین رستگاری و جستجوی آزادی می‌پردازد. این فیلم به نبردهای روانی و عاطفی قهرمان داستان می‌پردازد، در حالی که او با شیاطین درونی خود دست و پنجه نرم می‌کند و تلاش می‌کند تا اعمال گذشته خود را توجیه کند. علاوه بر این، در عین حالی که از هیجان پرواز و رفاقت بین دوستان خلبانان خود لذت می‌برد؛ اما پر واضح از بیهودگی و ویرانگری جنگ نیز انتقاد می‌کند.

    مانند تمام فیلم‌های استودیو گیبلی، «پورکو روسو» از نظر بصری خیره‌کننده است و دارای انیمیشن‌های زیبای دستی، طراحی شخصیت‌های پر جنب و جوش و سکانس‌های هوایی نفس‌گیر است. این فیلم زیبایی دریای آدریاتیک و مناظر زیبای ایتالیا را به تصویر می‌کشد، در حالی که توجه خاص میازاکی به جزئیات و انیمیشن شخصیت‌ها را نیز به نمایش می‌گذارد.

    در حالی که «پورکو روسو» ممکن است به اندازه برخی دیگر از فیلم‌های میازاکی شناخته شده نباشد، اما همچنان یک کلاسیک محبوب در میان طرف‌داران انیمیشن است. پیش‌فرض منحصربه‌فرد، شخصیت‌های دوست‌داشتنی، و تصویری نوستالژیک از هوانوردی اولیه، در طول سال‌ها طرف‌داران اختصاصی خود را به دست آورده است.

    «پورکو روسو» الهام‌بخش طیف وسیعی از کالاها از جمله اسباب‌بازی‌ها، مدل‌ها و کتاب‌های هنری است و به خاطر شخصیت‌های تخیلی جهان‌ساز و به یاد ماندنی‌اش مورد تحسین قرار گرفته است.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ انیمه سریالی برتر تاریخ از نگاه IMDB

    ۶- انیمیشن همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

    • سال پخش و تولید: ۱۹۸۸
    • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۱

    انیمیشن همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)“همسایه من توتورو” یک انیمیشن دوست داشتنی به کارگردانی هایائو میازاکی و تهیه کنندگی استودیو گیبلی است. این فیلم که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد، تبدیل به یک نماد فرهنگی و یک کلاسیک جاودانه در دنیای انیمیشن شده است و با داستان دلربا و شخصیت‌های جذابش مخاطبان را در هر سنی مجذوب خود می‌کند.

    داستان

    این فیلم ماجراهای دو خواهر جوان به نام‌های ساتسوکی و می را دنبال می‌کند که به همراه پدرشان به روستا می‌روند تا به مادر بیمارشان که در بیمارستانی در نزدیکی آنجا بستری است رسیدگی کنند. مادر آن‌ها در حال سپری کردن دوران نقاهت است. در حالی که این دو خواهر در حال شیطنت‌های کودکانه خود هستند با جنگلی جادویی روبرو می‌شوند که در آن موجودات عجیب و غریب از جمله توتورو دوست‌داشتنی و مرموز زندگی می‌کنند.

    کارگردان و ستارگان:

    • کارگردان: هایائو میازاکی
    • تاکاگی هیتوشی،
    • نوریکو هیداکا،
    • چیکا ساکاموتو،
    • شیگساتو ایتوی

    های‌لایت:

    “همسایه من توتورو” مضامین معصومیت دوران کودکی، تخیل و شگفتی های دنیای طبیعی را بررسی می‌کند. این فیلم لذت کشف و اهمیت پیوندهای خانوادگی را به عرصه ظهور می‌گذارد.

    انیمیشن “همسایه من توتورو” مانند همه انیمه‌هایی که ذکر آن‌ها تاکنون رفته با دست طراحی شده، یک انیمیشن شخصیتی بسیار رسا، با پالت رنگی گرم که حس نوستالژی را القا می‌کند. تصویر تخیلی فیلم از حومه شهر و ساکنان آن، از درختان سر به فلک کشیده گرفته تا موجودات شایان ستایشی مانند توتورو و کتبوس، قلب تماشاگران در سراسر جهان را تسخیر کرده است.

    «همسایه من توتورو» اثری پاک نشدنی در فرهنگ عامه به جا گذاشته و به یکی از نمادین‌ترین و محبوب‌ترین فیلم‌های استودیو گیبلی تبدیل شده است. این الهام بخش طیف گسترده‌ای از کالاها، از جمله اسباب بازی، لباس، و دکوراسیون منزل بوده است و به دلیل جذابیت همیشگی و مضامین جهانی‌اش مورد تحسین قرار گرفته است.

    ۷- انیمیشن پونیو (Ponyo)

    سال پخش و تولید: ۲۰۰۸
    امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۷.۶
    انیمیشن پونیو (Ponyo)
    پونیو یک انیمیشن جذاب به کارگردانی هایائو میازاکی و تهیه کنندگی استودیو گیبلی است. این انیمه سینمایی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، یک داستان جذاب با الهام از “پری دریایی کوچک” اثر هانس کریستین اندرسن است که ترکیبی از مضامین فانتزی، ماجراجویی و داستان‌های دلچسب میازاکی را به نمایش می‌گذارد.

    داستان

    داستان یک ماهی قرمز جوان به نام پونیو را دنبال می کند که پس از دوستی با پسر جوانی به نام سوسوکه، مشتاق تبدیل‌شدن به انسان می‌شود. هنگامی که پونیو از خانه زیر آب خود فرار می‌کند و وارد دنیای انسان می‌شود، ناخواسته مجموعه‌ای از رویدادهای جادویی را آغاز می‌کند که این حوادث طبیعت و نظم موجود در آن به شدت تهدید می‌کند. همان‌طور که تغییر و دگرگونی پونیو سرعت می‌گیرد و آب اقیانوس شروع به بالا رفتن می‌کند، سوسوکه برای نجات او و بازگرداندن هارمونی به جهان سفری جسورانه را آغاز می‌کند.

    کارگردان و ستارگان:

    • کارگردان: هایائو میازاکی
    • ستارگان: کیت بلانشت، مت دیمون، لیام نیسون، توموکو یاماگوچی

    های‌لایت:

    «پونیو» مضامین دوستی، خانواده و قدرت عشق برای غلبه بر موانع را بررسی می‌کند. این فیلم شگفتی و زیبایی جهان طبیعی را به عرصه نمایش می‌گذارد و در عین حال اهمیت همدلی، درک و احترام به همه موجودات زنده را برجسته می‌کند.

    انیمیشن «پنیو» از نظر بصری خیره کننده است و دارای انیمیشن‌های پر جنب و جوش، رنگ‌های غنی و حرکات روان شخصیت‌ها است. به طور خاص تصویر تخیلی فیلم از قلمرو زیر آب، با موجودات دریایی رنگارنگ و مناظر دلربا، بسیار چشمگیر است. توجه میازاکی به جزئیات و توانایی او در به تصویر کشیدن ماهیت شگفتی و تخیل دوران کودکی در هر فریم می درخشد.
    «پونیو» با استقبال گسترده منتقدان مواجه شد و در ژاپن و در سطح بین‌المللی به موفقیت تجاری دست یافت.

    ۸- انیمیشن قصری در آسمان (Castle in the Sky)

    • سال پخش و تولید:۱۹۸۶
    • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸

    انیمیشن قصری در آسمان (Castle in the Sky)
    قصری در آسمان که با نام “لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان” نیز شناخته می‌شود، یک فیلم پویانما با آمیزه‌ای از ماجراجویی فانتزی ژاپنی است. این انیمه سینمایی نیز به کارگردانی هایائو میازاکی افسانه‌ای است که در سال ۱۹۸۶ منتشر شد.

    داستان:

    این انیمه داستان دختر جوانی به نام شیتا را دنبال می‌کند که دارای یک آویز کریستالی مرموز است. او که توسط مأموران دولتی و دزدان دریایی تحت تعقیب است، از یک کشتی هوایی سقوط می‌کند و توسط پسر جوانی به نام پازو نجات می‌یابد. آنها با هم وارد ماجراجویی می‌شوند تا اسرار آویز شیتا و شهر شناور افسانه‌ای لاپوتا را کشف کنند.

    های‌لایت:

    این فیلم موضوعاتی مانند محیط زیست، پیامدهای جنگ و اهمیت دوستی و استقامت را بررسی می‌کند.

    محیط گرایی یک پیام کلیدی در این انیمه زیبا است، جایی که بارها در فیلم به اهمیت تعادل در محیط‌زیست و تأثیر آن بر زندگی انسان تأکید می‌شود. بالاپوتا به عنوان یک داستان هشدار دهنده در مورد پیشرفت تکنولوژیکی کنترل نشده و تأثیر مخرب آن بر طبیعت روی پرده سینما جلوه‌گری می‌کند.

    این فیلم به طرز ماهرانه‌ای عناصر فناوری استیمپانک را با دنیای طبیعی ترکیب می‌کند و کشتی‌های هوایی، روبات‌ها و ماشین‌های پرنده را در کنار مزارع وسیع و آبشارهای بلند به نمایش می‌گذارد. طراحی شخصیت‌ها گویا و دوست‌داشتنی هستند، با معصومیت شیتا و عزم پازو برای رسیدن به هدف خود.

    کارگردان و ستارگان:

    • کارگردان: هایائو میازاکی
    • مایومی تاناکا،
    • کیکو یوکوزاوا،
    • کوتوئه هاتسوی،
    • مینوری ترادا

    ۹- انیمیشن انیماتریکس (The Animatrix)

    • سال پخش و تولید: ۲۰۰۳
    • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۷.۳

    انیمیشن انیماتریکس (The Animatrix)
    انیماتریکس انیمیشنی نوآورانه است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. ماتریکس در حقیقت همان حقیقتی است که زندگی همه مار کنترل می‌کند و ما هم در آن به دنبال خوش‌خدمتی برای گرفتن پاداش بهتر هستیم.

    این انیمیشن شامل ۹ فیلم کوتاه انیمیشن است که هر کدام توسط کارگردانان، نویسندگان و انیماتورهای مختلف ساخته شده اند. هر کدام از این قسمت‌ها در نوع خود منحصر به فرد و متنوع هستند. کاوشی در جهان که در فیلم‌های «ماتریکس» نیز برای علاقه‌مندان به حوزه سینما تثبیت شده است.

    داستان

    هر فیلم کوتاه در «انیماتریکس» جنبه‌های مختلف جهان «ماتریکس» را بررسی می‌کند و در پس‌زمینه‌ی جهان، شخصیت‌های آن و رویدادهای منتهی به هر داستان را می‌کاود. داستان‌ها از خاستگاه خود ماتریکس گرفته تا تجربیات افرادی که با این سیستم مواجه شده‌اند و به دنبال رهایی از کنترل آن هستند سروشکل می‌گیرد. برخی از فیلم‌های کوتاه بر مقاومت انسان در برابر ماشین‌های خودساخته خود تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به بررسی مضامین فلسفی و دلیل وجود «ماتریکس» می‌پردازند.

    کارگردان و ستارگان:

    • پرواز نهایی اوزیریس: به کارگردانی اندی جونز
    • رنسانس دوم (قسمت اول و دوم): به کارگردانی ماهیرو مائدا
    • داستان بچه: به کارگردانی شینیچیرو واتانابه
    • برنامه: به کارگردانی یوشیاکی کواجیری
    • رکورد جهانی: به کارگردانی تاکشی کویکه
    • فراتر از (Beyond): به کارگردانی کوجی موریموتو
    • داستان کارآگاه: به کارگردانی شینیچیرو واتانابه
    • فارغ‌التحصیل: کارگردانی پیتر چانگ
    • پرواز نهایی اوزیریس: به کارگردانی اندی جونز
    • ستارگان: جیمز آرنولد تیلور، جولیا فلچر، دوایت شولتز، کوین مایکل ریچاردسون

    های‌لایت:

    «انیماتریکس» طیف گسترده‌ای از موضوعات را بررسی می‌کند، از جمله واقعیت در مقابل توهم، ماهیت آگاهی، رابطه بین انسان‌ها و ماشین‌ها، و تلاش برای آزادی و تعیین سرنوشت.

    قالب گلچین به هر فیلم کوتاه اجازه می‌دهد تا این مضامین را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کند و بررسی ظریف و چند وجهی از جهان “ماتریکس” را ارائه دهد.

    انیمیشن در «انیماتریکس» از نظر سبک و لحن در میان فیلم‌های کوتاه مختلف خود متفاوت است و دیدگاه خلاقانه هر کارگردان و تمرکز موضوعی داستان‌های مربوطه را منعکس می‌کند.

    انیمیشن The Animatrix تاثیری ماندگار بر فرنچایز «ماتریکس» و در کل رسانه انیمیشن گذاشته است. دنیای «ماتریکس» را فراتر از محدوده فیلم‌های لایو اکشن گسترش داد و بینش و دیدگاه‌های جدیدی را در مورد جهان و شخصیت‌های آن به طرف‌داران ارائه کرد. علاوه بر این، پتانسیل خلاقانه انیمیشن را به عنوان یک رسانه داستان سرایی به نمایش گذاشت و توانایی آن را در مقابله با مضامین و مفاهیم پیچیده به روش‌های خلاقانه و بصری خیره‌کننده نشان داد.

    ۱۰- انیمیشن مدفن کرم های شب تاب (Grave of the Fireflies)

    • سال پخش و تولید: ۱۹۸۸
    • امتیاز پایگاه داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۵

    انیمیشن مدفن کرم های شب تاب (Grave of the Fireflies)“مدفن کرم‌های شب تاب” یک انیمیشن ژاپنی عمیقاً تکان دهنده به کارگردانی ایسائو تاکاهاتا و تهیه کنندگی استودیو گیبلی است. این فیلم که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد، بر اساس داستان کوتاه اتوبیوگرافیک به همین نام اثر آکیوکی نوساکا است.

    داستان:

    داستان در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم در ژاپن اتفاق می‌افتد و داستان یک خواهر و برادر به نام‌های سیتا و ستسوکو را دنبال می‌کند که پس از تخریب خانه‌شان در یک حمله بمباران آتش آمریکایی یتیم می‌شوند. در حالی که مادرشان مرده و پدرشان در نیروی دریایی خدمت می‌کند، در میان ویرانی و قحطی ژاپن جنگ زده برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. فیلم سفر دلخراش آنها را در حالی که دائماً به یکدیگر چسبیده‌اند و سعی می‌کنند در مواجهه با تراژدی و امید مسیر زندگی خود را پیدا کنند به تصویر می‌کشد.

    کارگردان و ستارگان:

    • کارگردان: تاکاهاتا ایسائو
    • تسوتومو تاتسومی، آیانو شیراشی، آکمی یاماگوچی، یوشیکوشی شینوهارا

    های‌لایت:

    این انیمه موضوعاتی مانند ویرانی جنگ، انعطاف‌پذیری روح انسان، پیوندهای خانوادگی و معصومیت دوران کودکی را در تضاد با واقعیت‌های خشن دنیای بزرگسالان بررسی می‌کند.

    یک تفسیر قدرتمند در مورد تأثیر جنگ بر غیرنظامیان، به ویژه کودکان، و آسیب‌های پایداری است که از خود به جای می‌گذارد
    علیرغم موضوع تاریک فیلم، سبک بصری فیلم غنی و خاطره‌انگیز است و زیبایی و وحشت محیط زمان جنگ را با هم به تصویر می کشد.

    به طور کلی”مدفن کرم‌های شب تاب” به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های ساخته شده و شاهکار سینمای ژاپن شناخته می‌شود. این فیلم به دلیل داستان سرایی قدرتمند، مضامین تلخ و تأثیرات احساسی، تحسین منتقدان را به دست آورده است

    از اینکه تا پایان این مقاله با اکالا بلاگ همراه بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم که از دیدن انیمیشن های جذاب بالا لذت ببرید.

    منبع:
    www.imdb.com

     

    ۴.۳/۵ (۱۸ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا