آشپزینکات آشپزی

چرا کباب تابه‌ای به ماهیتابه میچسبه؟ + ترفندهای رفع آن

یکی از چالش‌های اصلی هنگام پختن کباب تابه‌ای چسبیدن مواد به ماهیتابه است. سوختن مواد چسبیده به تابه، وا رفتن کباب و از بین‌ رفتن فرم ایده‌آل کباب و حتی آسیب‌دیدن تابه از معضلات چسبیدن کباب تابه‌ای به ماهیتابه است.

چسبیدن کباب تابه‌ای به ماهیتابه می‌تواند علل مختلف داشته باشد که در این مقاله از بلاگ اکالا به بررسی این دلایل می‌پردازیم تا با رفع‌کردن آن‌ها دیگر حین پختن کباب با این چالش مواجه نشوید. پس با ما همراه باشید.

۱- ظرف مناسب

ساده‌ترین دلیلی که در ابتدای مقاله باید به آن اشاره کنیم استفاده از ظروف نچسب و مناسب سرخ‌کردن است. لایه درونی این ظروف به صورتی ساخته شده که در مقابل نفوذ روغن عایق است و با صرف مقدار کمتری روغن می‌توانید پخت‌وپز را انجام دهید و مهم‌تر از آن در مقابل چسبیدن مواد به خود مقاوم است؛ بنابراین حتما هنگام درست‌کردن کباب تابه‌ای از ظروف نچسب استفاده کنید.

۲- کمبود روغن

از مهم‌ترین دلایلی که موجب چسبیدن کباب تابه‌ای به ماهیتابه می‌شود کمبود روغن است. به‌ طور کلی هنگام سرخ‌کردن کباب در ماهیتابه باید لایه‌ای ۱-۲ میلیمتری از روغن کف ماهی‌تابه را بپوشاند و مواد درون این مقدار از روغن سرخ شوند. اگر روغن کم باشد فضایی بین مواد و سطح ماهی‌تابه وجود ندارد و سطح داغ آن به مواد می‌چشبد.

کمبود روغن از دلایل چسبیدن کباب تابه‌ای به ماهیتابه

۳- داغ نبودن روغن

یکی از فوت‌وفن‌های مهم در سرخ‌کردن موادی مثل کباب تابه‌ای درون ماهیتابه داغ بودن روغن است. منظور ما این نیست که دما را تا حد زیادی به‌یک‌باره بالا ببرید تا روغن داغ شود؛ زیرا عوارض ناخوشایندی برای سلامتی دارد. علاوه بر این بالا بودن بیش از حد دمای ماهیتابه خود می‌تواند عاملی برای چسبیدن کباب تابه‌ای به آن باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    روش صحیح داغ‌کردن روغن به این صورت است که: زیر ماهیتابه را با حرارت ملایم روشن کنید و چند دقیقه زمان دهید تا روغن به‌آرامی داغ شود. این کار باعث می‌شود به‌محض ورود کباب تابه‌ای به درون ماهیتابه لایه بیرونی آن سرخ شود و فرم بگیرد.

    ۴- رطوبت مواد اولیه

    یکی دیگر از نکات مهم در پختن کباب تابه‌ای درون ماهیتابه میزان رطوبت مواد اولیه است. وقتی آب و رطوبت مواد زیاد باشد در اثر افزایش دما این رطوبت به بخار تبدیل می‌شود و با افزایش حجم موجب باز شدن بافت مواد و چسبیدن آن به ماهیتابه می‌شود.

    نکته مهمی که برای پختن کباب تابه‌ای باید رعایت کنید گرفتن آب پیاز است. قبل از مخلوط‌کردن آن با سایر مواد ابتدا بگذارید آب پیاز تا حد ممکن گرفته شود و سپس آن را با سایر مواد مخلوط کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تاس کباب یزدی

    ۵- کم ورز دادن مواد اولیه

    به‌طورکلی بافت موادی که درون ماهیتابه برای سرخ‌کردن قرار می‌دهید باید منسجم و یکپارچه باشد. هر چه بافت یکدست و درهم‌تنیده باشد هنگام سرخ‌کردن سریع‌تر فرم می‌گیرد و به سطح ماهیتابه نمی‌چسبد.

    علاوه بر گرفتن آب پیاز، مواد اولیه برای کباب تابه‌ای باید به‌خوبی ورز داده شود. ورز دادن باعث کاهش رطوبت مواد اولیه و مهم‌تر از آن انسجام و یکپارچه شدن مواد شما می‌‌شود.

    چند ترفند برای نچسبیدن کباب تابه‌ای به ماهیتابه

    چند ترفند دیگر برای نچسبیدن کباب تابه‌ای به ماهیتابه

    اگر با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد باز هم کباب تابه‌ای شما به ماهیتابه چسبید، می‌توانید از چند ترفند زیر برای جداکردن آن استفاده کنید:

    1. هرگز از قاشق فلزی یا چاقو برای جدا کردن مواد چسبیده به ماهی‌تابه استفاده نکنید، با کمک یک کفگیر پلاستیکی نسوز یا چوبی یا قاشق چوبی سعی کنید که مواد چسبیده را جدا کنید.
    2. گاهی اوقات با یک تکان ساده به ماهیتابه مواد جدا می‌شود و بلافاصله نقطه‌ای که مواد در آن‌جا چسبیده بودند را با کمک قاشق چوبی پاک‌سازی کنید.
    3. اگر کباب چسبیده به ماهیتابه از آن جدا نمی‌شد ماهی‌تابه را از روی حرارت بردارید و ۱-۲ دقیقه زمان دهید تا کمی خنک‌تر شود سپس به کمک قاشق چوبی یا پلاستیکی آن را از سطح ماهی‌تابه جدا کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گشنیز کباب

    در پایان باید گفت حتی اگر ظرف نچسب در دسترس ندارید اگر مواردی که گفته شد مثل داغ کردن تدریجی روغن، گرفتن آب پیاز یا ورز دادن کافی مواد را رعایت کنید کباب تابه‌ای شما به ماهیتابه یا ظرف سرخ‌کردنی شما نمی‌چسبد. امیدواریم مواردی که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به آن‌ها اشاره شد برای شما مفید باشد.

    ۳/۵ (۴ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا