سبک زندگینکات خانه داری

فوت و فن های تمیز کردن لوازم برقی در خانه تکانی

خانه‌تکانی به خصوص در ایام نزدیک به بهار تفاوت زیادی با تمیز کردن روتین لوازم خانه دارد. زیرا شما می‌خواهید هم لوازم خانه ظاهری زیبا و تمیز داشته باشند هم تمام تمیزکاری مورد نیاز این وسایل را به صورت کامل انجام دهید. این یک فرصت مناسب است تا با تمیز کردن لوازم برقی ارزشمند و البته گران‌قیمت منزل خود، هم به کارکرد آن‌ها کمک کنید هم طول عمر آن‌ها را افزایش دهید.

در این مقاله از اکالا بلاگ ما ضمن بیان نکات مهم در تمیز کردن لوازم برقی منزل در خانه تکانی عید، در مورد برخی از آن‌ها مثل ماشین‌لباسشویی، یخچال، ماشین ظرف شویی، تلویزیون و.. جزئیات بیشتری بیان می‌کنیم.

نکات کلی برای تمیز کردن لوازم برقی منزل که باید بدانید:

صرف‌نظر از این‌که کدام لوازم برقی منزل را می‌خواهید تمیز کنید یک سری دستورالعمل‌ها را در رابطه با همگی آن‌ها باید رعایت کنید.

۱- دستگاه را از برق جدا کنید

تمیزکاری دستگاهی که جریان برق متصل است هم برای شما خطرناک است هم ممکن است آسیب جدی به دستگاه وارد کند. حتی بعد از تمیز کاری اگر از اسپری یا برخی مواد شوینده اطراف کیت‌های برقی لوازم استفاده کردید زمان دهید تا خشک شوند و بعد دستگاه را روشن کنید.

۲- دفترچه راهنمای دستگاه را حتما مطالعه کنید

در بسیاری از دفترچه‌های راهنمای لوازم خانگی نکات مهمی در مورد بخش‌هایی از دستگاه که نیاز به تمیز کاری دارد ذکر شده است. مثلا در ماشین لباسشویی فیلتری وجود دارد که بسیاری از ضایعات و محتویات درون لباس‌ها در آن جمع می‌شود و در دفترچه راهنما در مورد آن توضیح داده شده است یا برای ماشین ظرفشویی نیز همچین بخش‌هایی وجود دارد.

دفترچه راهنمای دستگاه را حتما مطالعه کنید

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- استفاده از لوازم مناسب

    اگر مقالات متعدد ما در مورد تمیز کردن لوازم برقی مثل یخچال را مطالعه کنید بارها تاکید شده است که هنگام تمیزکاری از لوازم مناسب برای وسایل برقی (به‌خصوص لوازم آشپزخانه) خود استفاده کنید. مثلا به جای استفاده از شوینده‌های قوی از محلول‌های جوش شیرین و آب یا به جای استفاده از براق‌کننده های صنعتی از محلول سرکه و آب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای رفع زردی لوازم برقی سفید

    خرید شوینده با تخفیف

    نکاتی در تمیز کردن لوازم برقی هنگام خانه تکانی

    در ادامه مقاله به بررسی لوازم برقی مهمی که در دسته پرکاربردترین لوازم خانگی قرار دارند می‌پردازیم و نکات مهم هنگام تمیزکاری آن‌ها را تشریح می‌کنیم.

    ۱- تلویزیون

    شاید پربیراه نباشد اگر بگوییم تلویزیون‌های موجود در منزل تقریبا جز سرمایه ما هستند تا کالای مصرفی با دوام! همچنین باید خاطرنشان کنیم علاوه بر قیمت بالای این کالا، بسیاری آسیب‌هایی که ممکن است حین تمیزکاری به تلویزون وارد شود مثل ریختن مواد شیمیایی یا ضربه شدید در هیچ یک از بندهای ضمانت‌نامه‌‌ها یافت نمی شود. پس با دقت به تمیزکاری این کالای با ارزش بپردازید.

    مجددا یادآوری می‌شویم که ابتدا آن را خاموش کنید و از برق جدا کنید، علاوه بر این که صفحه سیاه به خوبی لکه‌های مختلف را نشان میدهد. شاید دور از ذهن باشد اما برای تمیز کردن صفحه تلویزیون شما تنها نیاز به آب مقطر و یک پارچه میکروفیبر دارید. همان پارچه‌هایی در سایز کوچک که برای تمیز کردن عینک، لنز دوربین و موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    راه و روش های تمیز کردن تلویزیون در خانه تکانی
    هرگز (تکرار میکنیم، هرگز!) چیزی را مستقیماً روی صفحه نمایش تلویزیون اسپری نکنید. انجام این کار می تواند به عملکرد داخلی تلویزیون آسیب وارد کند و باعث ایجاد لکه‌های پرچالش روی صفحه نمایش شود.

    بخش‌هایی از تلویزیون که محل ورود خروج هوا است را به کمک جارو برقی و یک سَری مناسب گردگیری کنید.

    ۲- یخچال

    بخش‌هایی از یخچال را که می‌توانید خارج کنید مثل کشوها و قفسه‌ها بیرون بیاورید و در محلول آب گرم و صابون با دست بشویید. برای تمیز کردن درون یخچال از محلول جوش شیرین و آب استفاده کنید. محلول شما باید شامل ۱ واحد جوش شیرین و ۷ واحد آب باشد.

    بیشتر بخوانید: روش های تمیز کردن نوار لاستیکی درب یخچال

    برای تمیز کردن سقف یخچال و کویل‌های پشت آن از خشک‌کننده هوا و محلول آب و سرکه استفاده کنید. در نهایت برای از بین بردن بوی نامطبوع درون یخچال یک کاسه پودر جوش شیرین را در طبقه پایینی یخچال قرار دهید و بگذارید یک هفته آن‌جا بماند.

    ۳- ماشین لباسشویی

    ماشین لباسشویی معمولا دارای یک فیلتر گیرنده ضایعات و محتویات لباس‌ها است، ابتدا آن را تمیز کنید و در جای خود قرار دهید. برای تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین لباسشویی از محلول آب و سرکه سفید استفاده کنید. این کار ماشین را براق و درخشنده می‌کند.

    تمیز کردن ماشین لباسشویی برای خانه تکانی
    برای تمیز کردن درون ماشین لباسشویی، یک سیکل شستشو با آب داغ و بدون لباس را اجرا کنید. همچنین می‌توانید از یک محلول آب و سرکه سفید برای تمیز کردن دیگ ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید.

    ۴- ماشین ظرف‌شویی

    ماشین ظرف‌شویی چون محلی برای شست‌و‌شویی انواع کثیفی‌های مربوط به مواد غذایی است به‌صورت روتین باید تمیزکاری شود، اما حالا که می‌خواهید یک خانه‌تکانی اساسی کنید کمی بیشتر برای تمیز کردن آن وقت بگذارید.

    تمام بخش‌هایی پلاستیکی که قابل جدا کردن است را خارج کنید و در محلول آب گرم و صابون با دست بشویید. فیلتر ماشین ظرفشویی را خارج کنید و به کمک مسواک یا برس پلاستیکی نرم با آب گرم و مایع ظرفشویی به‌صورت کامل بشوید و تمیز کنید.

    ماشین ظرف‌شویی برای تمیز کردن لوازم برقی در خانه تکانی
    حال یک فنجان را پر از سرکه کنید و در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. این فرآیند مواد غذایی و کف صابون انباشت شده و گیر کرده در نقاط مختلف ماشین ظرفشویی را شل و آن‌ها را جدا می‌کند.

    استفاده از فنجان سرکه هم بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی را می‌گیرد و هم آن را ضدعفونی می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ۸ نکته برای استفاده صحیح از ظرفشویی

    ۵- نحوه تمیز کردن مایکروویو

    برای تمیز کردن سطح بیرونی مایکروویو و براق شدن آن بهترین گزینه محلول سرکه و آب است. تمیز کردن درون مایکروویو نیز یک ترفند ساده اما بسیار کارگشا دارد.

    در طول هفته بسیاری مواد غذایی درون این دستگاه برقی، داغ شده و تکه‌های آن در نقاط مختلف دستگاه به‌ صورت کیک انباشته شده است. می‌خواهیم کاری کنیم که تمام این ذرات و لکه‌ها شل شده و با یک دستمال کشیدن به‌راحتی تمیز شود .

    یک کاسه مخصوص مایکروویو را با آب پر کنید و آن را در مایکروویو قرار دهید. روی کاسه نباید در پوش باشد. کاسه را حرارت دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. اکنون غذای‌های کیک شده (تکه‌های مواد غذایی که در گوشه کنار پک شده‌اند) باید شل شود، بنابراین می توانید به راحتی سطح درون دستگاه را تمیز کنید.

    ۶- فر برقی

    یکی دیگر از لوازم برقی پرکاربرد برای خانم‌های خانه‌دار فِر برقی است که معمولا با لکه‌های و جرم بسیار پوشیده شده است .منظور ما لکه‌هایی است که در گذر زمان سفت شده و به‌راحتی جدا نمی‌شود .

    تمیز کردن فر برقی نیز کار آسانی است. فر را با دمای ۲۲۵ درجه گرم کنید. یک ظرف آب را در فر قرار دهید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. بعد از این مدت زمان فر را خاموش کنید.

    حال اجازه دهید آب خنک شود و درون آن یک صابون مایع مناسب بریزید.. یک اسفنج نرم و غیر سیمی را به مخلوط آغشته کنید و داخل فر را بمالید. اگر می‌خواهید فر شما ضدعفونی و درخشان شود محلول آب و سرکه نیز گزینه بی‌نظیری است که می‌توانید آن‌را جایگزین آب و صابون کنید.

    ۷- دستگاه قهوه‌ساز

    اگر هر روز از قهوه ساز خود استفاده می کنید، برنامه ریزی کنید که دستگاه را تقریباً ماهی یک بار به روشی که توضیح می‌دهیم تمیز کنید. افرادی که گاه به گاه قهوه می‌نوشند، ممکن است فقط هر ۳ تا ۶ ماه یکبار نیاز باشد این کار را انجام دهند.

    اما اگر متوجه لکه‌ها و روسوب‌های قابل مشاهده در اطراف مخزن آب، نازل بخار، محل خروج عصاره قوه و سینی زیر ان شدید، یا اگر طعم قهوه شما تغییر محسوسی کرده است، وقت آن است که قهوه ساز خود را تمیز کنید.

    قهوه ساز را با سرکه و آب پر کنید. برای تمیز کردن قهوه ساز خود، مخزن را با مخلوط ۵۰-۵۰ سرکه سفید ر و آب پر کنید. اگر فکر می‌کنید دستگاه قهوه‌ساز شما بیش از اندازه جرم و کثیفی دارد، می توانید نسبت سرکه به آب را افزایش دهید. سرکه نه تنها دستگاه قهوه‌ساز را ضد عفونی می‌کند، بلکه هرگونه رسوب معدنی انباشته‌شده را نیز از بین می‌برد.

    دستگاه را روشن کنید تقریباً در نیمه راه دم کردن قهوه، قهوه‌ساز را خاموش کنید و اجازه دهید محلول سرکه در دستگاه باقی‌مانده و دستگاه با این محلول حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به‌خوبی خیس بخورد.

    بعد از طی شدن این مدت زمان، چرخه دم کردن قهوه را تکمیل کنید. برای این‌کار قهوه ساز را دوباره روشن کنید و اجازه دهید چرخه دم کردن کامل شود. اکنون دستگاه شما کاملا تمیز و ضدعفونی شده و رسوبات آن کاملا جدا شده‌اند.

    حال باید فکری برای از بین بردن بوی سرکه از دستگاه کنیم.مخزن را با آب تازه پر کنید، قهوه ساز را روشن کنید و اجازه دهید چرخه دم کردن کامل شود. آب را بیرون بریزید و برای چرخه دوم با آب تمیز همین فرآیند را تکرار کنید. در نهایت روی تمامی بخش‌ها را با پارچه نانو تمیز خشک کنید.

    ۸- جاروبرقی

    برخی تصور می‌کنند که تمیز کردن جاروبرقی تنها شامل خالی کردن کیسه و گرفتن گرد و غبار از روی ان می‌شود.اما طبق تحقیقات انجام شده، جاروبرقی‌هایی که به‌درستی تمیز نشده‌اند، پتانسیل انتشار کپک و باکتری‌های مضر در داخل خانه را دارند. تنفس در گرد و غبار مملو از کپک و باکتری می‌تواند شما را بیمار کند و برای کسانی که از آلرژی رنج می‌برند ممکن است اوضاع را خیلی بدتر کند.

    بیشتر بخوانید: نکات مهم افزایش طول عمر جاروبرقی

    لازم نیست هر قسمت از جاروبرقی شما هر بار که از آن استفاده می کنید تمیز شود، اما برخی از قسمت ها به تمیز کردن منظم بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند. از این جدول به عنوان راهنمایی برای اینکه چند بار باید قطعات جاروبرقی خود را تمیز کنید استفاده کنید:

    • برس جاروبرقی پس از هر بار استفاده
    • پس از هر ۳-۴ بار استفاده کیسه جاروبرقی را خالی کنید.
    • تقریباً هر ماه یک بار فیلتر را به‌صورت اساسی تمیز یا تعویض کنید.
    • تمیز کردن اساسی به روشی که برای خانه‌تکانی لازم است را هر ۱۲ تا ۱۸ ماه انجام دهید.

    وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن جاروبرقی: قیچی، اسپری ضد عفونی کننده (سرکه و آب)، مایع ظرفشویی، برس تمیز کننده،سرکه یا جوش شیرین، اسپری هوای فشرده، دستمال گردگیری، این وسایل را آماده کنید تا به سراغ تمیز کردن جاروبرقی برویم.

    تمیز کردن جاروبرقی برای خانه تکانی

    نحوه تمیز کردن برس های جاروبرقی

    اگر مو یا تار و پود قالی و موکت دور برس پیچیده شده است، آنها را نکشید. از یک قیچی برای بیرون آوردن یا بریدن آنها استفاده کنید .در نهایت برس ها را با اسپری ضد عفونی کننده‌ای که با سرکه تهیه کردید کاملا ضدعفونی و تمیز کنید.

    دفترچه راهنمای جاروبرقی خود را بررسی کنید تا ببینید هر فیلتر دستگاه در کجا قرار دارد و چگونه آن باید آن را تمیز کنید، برای هر فیلتری که قابل شستشو است، از آب ولرم و صابون استفاده کنید.

    در نهایت تمامی بخش‌های قابل جدا شدن دستگاه را جدا کنید. لوله‌ها و سایر قطعات قابل شستشو، همگی را در آب گرم و صابون قرار داده. و به کمک مسواک و دست کشیدن کاملا بشویید.

    برای شستن لوله خرطومی یا پلاستیکی جاروبرقی که منعطف است و مستقیما به کیسه دستگاه می‌رسد. درون سینک را با آب داغ پر کنید، سپس ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و ۲ قاشق غذاخوری سرکه یا جوش شیرین به آن اضافه کنید. لوله را در سینک قرار دهید و آن را به اطراف حرکت دهید تا مطمئن شوید که آب در کل آن جریان دارد. سینک را خالی کنید، لوله جاروبرقی را با آب شیر بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

    خرید شوینده با تخفیف

    در این مقاله ضمن بررسی نکات کلی در تمیز کردن لوازم برقی حین خانه تکانی سعی کردیم بهترین نکات را در مورد لوازم برقی مهم که تقریبا در هر خانه موجود است برای شما عزیزان تشریح کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.

    منابع: homekeeping/ goodhousekeeping/ cnn

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا