برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (سه شنبه ۱۸ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در هجدهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- شوید پلو با تن ماهی

شوید پلو با ماهی همیشه جز غذاهای پرطرفدار ایرانی بوده است. این غذا یکی از غذاهای معروف عید و شروع سال تحویل است. بنابراین طبیعی است که این غذا برای ما یادآور روزهای خوب و زیبایی باشد.

ولی واقعیت این است که اگر بخواهید کاملا ارگانیک و طبیعی این غذا را درست کنید، با دردسرهای زیادی روبه‌رو خواهید شد. در این نقطه از زندگی است که خدا را بابت وجود کنسروهای آماده شکر می‌کنید! کنسرو آماده تن ماهی به همراه شوید پلو یک وعده خوشمزه رقم خواهد زد.

مراحل تهیه شوید پلو با تن ماهی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه شوید پلو با تن ماهی

    مراحل تهیه شوید پلو با تن ماهی به شرح زیر است:

    1. در مرحله ابتدایی از پخت شوید پلو با تن ماهی، درون یک کاسه با اندازه مناسب، برنج را بریزید و به خوبی شست‌وشو دهید. بعد از اتمام شست و شوی برنج، کاسه را تا نصفه پر از آب کنید و در ادامه یک قاشق چای‌ خوری نمک به برنج اضافه کنید. سپس اجازه دهید برنج به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیس بخورد.
    2. به یاد داشته باشید که کنسروها حتما باید جوشانده شوند. کنسرو تن ماهی به صورت میانگین به ۲۰ دقیقه زمان برای جوشیدن نیاز دارد تا خیالتان از بابتش راحت شود.
    3. در مرحله سوم از درست کردن شوید پلو با تن ماهی، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی و خیلی ریز خرد کنید. سپس ماهیتابه را روی شعله قرار دهید و درون آن روغن بریزید.
    4. وقتی روغن داغ شد، پیازهای نگینی شده را درون ماهیتابه بریزید. پیازها را تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. حالا نوبت به اضافه کردن تن ماهی می رسد. آن را به پیازها اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا سرخ شود. 

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و همه پسند روی لینک طرز تهیه شوید پلو با تن ماهی کلیک کنید.

    ۲- بورک حلزونی ترکیه‌ای

    بورک به انواعی از غذاهای ترکی گفته می‌شود که مواد اولیه دلخواه را در خمیر یوفکا رول می‌کنند و در روغن سرخ می‌کنند یا در فر می‌پزند. بورک حلزونی را می‌توانید با مواد میانی متنوعی نظیر سینه مرغ، پیاز، قارچ، فلفل دلمه و… تهیه و در وعده شام سرو کنید.

    مراحل تهیه بورک حلزونی

    مراحل تهیه بورک حلزونی

    مراحل تهیه بورک حلزونی ترکیه‌ای به شرح زیر است:

    1. ابتدا سینه مرغ را با کمی روغن، یک عدد پیاز خرد شده، نمک و فلفل تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند (سفید رنگ شود) بعد آب جوش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم بپزد. بعد از پخت و خنک شدن، سینه مرغ را ریش ریش یا با چاقو تکه تکه می‌کنیم.
    2. سپس یک عدد پیاز را نگینی خرد می‌‌کنیم و با دو قاشق روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود. در ادامه قارچ را اضافه می‌کنیم. همراه قارچ یک قاشق مرباخوری آبلیمو هم اضافه می‌کنیم تا رنگ قارچ‌ها تیره نشود. (اگر از قارچ پخته شده استفاده می‌کنید نیازی نیست)
    3. قارچ‌ها که پختند فلفل دلمه‌ای را همراه با رب و ادویه اضافه می‌کنیم و در آخر نیز مرغ را اضافه می‌کنیم و مواد را با هم به خوبی مخلوط کرده و حرارت را خاموش می‌کنیم.
    4. بعد از خنک شدن مواد، جعفری‌ها را اضافه می‌کنیم (برای اینکه جعفری‌ها تغییر رنگ ندهند و سیاه نشوند). سپس ورقه‌های خمیر یوفکا را که از قبل از فریزر خارج کرده‌ایم تا یخ زدایی شوند را آماده می‌کنیم و سراغ مرحله بعد می‌رویم. 

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و جذاب ترکیه‌ای روی لینک طرز تهیه بورک حلزونی کلیک کنید.

    ۳- باقلا قاتق با ماهی شور

    باقلا قاتق یکی از غذاهای کم هزینه سنتی و محبوب گیلانی‌هاست که در هر شهری برای خود دستور پختی متفاوت دارد. یک غذای محلی ساده و خوشمزه که همیشه با کته سرو می‌شود. خصوصا اگر برنج، برنج ایرانی باشد.

    این خورشت گیلانی پایه اصلی آن باقلا، تخم مرغ و شوید است. اصولا جزء عادات گیلانی‌های عزیز است که این خورشت را همراه با ماهی شور سرو کنند.

    باقلا قاتق از غذاهای کم هزینه و ارزان

    مراحل تهیه باقلا قاتق گیلانی

    مراحل تهیه باقلا قاتق گیلانی با ماهی شور به شرح زیر است:

    1.  ابتدا باقالی خشک مازندرانی (به زبان گیلانی پاچا باقلا) را ۳ الی ۴ ساعت در آب خیس کنید، تا به راحتی بتوان پوست آن را جدا کرد. بعد از این که باقالی را خیساندید، پوست آن را جدا کرده و بشویید.
    2. قابلمه‌ای را انتخاب کرده و روی حرارت قرار دهید و باقلاها را درون آن ریخته، نمک، فلفل، زردچوبه و شوید خشک را روی آن بریزید. حدود ده دقیقه باقلاها را درون روغن تفت دهید. درب قابلمه را بگذارید.
    3. یک بوته سیر را پاک کنید. بشویید و بعد از شستن آن را خرد کنید و به مواد باقلا اضافه کنید و در درون روغن تفت بدهید.
    4. در مرحله بعد مقداری آب اضافه کنید تا روی سطح مواد را بگیرد و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه باقلا قاتق با ماهی شور کلیک کنید.

    ۴- دونات مرغ

    دونات مرغ یکی از غذاهای جذاب بین المللی است که می‌تواند پیش‌ غذایی عالی یا غذای اصلی در وعده شام باشد. این غذا طرز تهیه چندان سختی ندارد و با چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترس نظیر فیله مرغ، سیب زمینی آبپز، جعفری خرد شده، پیاز خرد شده، سیر، پودر سوخاری و… قابل طبخ و نوش جان کردن است.

    مراحل تهیه دونات مرغ

    مراحل تهیه دونات مرغ

    مراحل تهیه دونات مرغ به شرح زیر است:

    1. در تهیه این غذای خوشمزه از سیب زمینی آبپز استفاده می‌شود. برای این منظور باید ابتدا سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید، پوست بگیرید و یا با پوست در مقداری آب بپزید. می‌توانید از دو تا سه عدد سیب زمینی کوچک یا یک عدد سیب زمینی درشت استفاده کنید.
    2. وقتی سیب زمینی‌ها کاملا نرم و پخته شد اجازه دهید سرد شوند. بعد از سرد شدن سیب زمینی‌های پخته، نوبت به تهیه و میکس مواد می‌رسد.
    3. اکنون سینه‌ی مرغ را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید و در غذاساز بریزید. حالا سیب زمینی‌های پخته و سرد شده را به مرغ اضافه کنید.
    4. سه قاشق غذاخوری جعفری خرد شده را به مواد اضافه کنید. پیاز را به قطعات کوچک‌تر برش دهید. سپس آن را به مرغ و سیب زمینی و جعفری اضافه کنید.
    5. حالا دو تا سه حبه سیر را داخل غذاساز بریزید. بعد ادویه‌ها شامل زردچوبه، فلفل سیاه، پاپریکا، ادویه کاری و نمک را به مواد بالا اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه دونات مرغ کلیک کنید.

    ۵- توپک سیب زمینی

    توپک سیب‌ زمینی یک غذای بسیار خوشمزه و راحت است که شما به راحتی طی مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن را با مواد اولیه ساده نظیر سیب زمینی، جعفری، تخم مرغ، پنیر پیتزا و… برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه توپک سیب زمینی

    مراحل تهیه توپک سیب زمینی

    مراحل تهیه توپک سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. برای شروع باید سیب‌ زمینی‌ها را آب‌پز کنید. پس در مرحله اول باید سیب زمینی را پوست گرفته و آن را به چهار یا پنج قسمت برش بزنید.  سپس آن‌ها را همراه با مخلفات یعنی ادویه‌ها و نمک در قابلمه‌ بریزید. 
    2. سپس آبی که از قبل به نقطه جوش رسیده را روی سیب‌ زمینی‌ها بریزید؛ تا جایی که آب سطح سیب زمینی را کامل بپوشاند. حال حرارت را متوسط کرده و به آن زمان دهید تا کاملا آب تبخیر و سیب زمینی مغز پخت شود. البته شما به همان روش رایج یعنی با پوست نیز می‌توانید سیب زمینی‌ها را آبپز کنید.
    3. بعد از پخته‌ شدن سیب‌ زمینی‌ها باید به آن‌ها زمان بدهید تا خنک شوند. سپس با هر ابزاری که در دسترس دارید آن را پوره کنید. برای پوره کردن سیب زمینی می‌توانید از گوشتکوب، پشت لیوان یا چنگال کمک بگیرید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و خوش خوراک روی لینک طرز تهیه توپک سیب زمینی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا