دانستنی

۷ میوه خشک معجزه آسا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از میوه‌های خشک است. در این مقاله به بررسی ۷ میوه خشک می‌پردازیم که تاثیر بالایی برای سیستم ایمنی بدن دارند و مصرف روتین آن‌ها می‌تواند از بسیاری بیماری‌های خطرناک جلوگیری کند. با ما در اکالا بلاگ همراه باشید تا شما را با انواع میوه خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا کنیم.

۱- انبه خشک

شاید در کمتر مقاله‌ای نامی از این میوه در لیست بهترین میوه‌های خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن ببینید، اما انبه حاوی مقدار قابل‌توجهی از ویتامین c است. انبه خشک، یک میوه خشک محبوب با طعم شیرین و خواص تغذیه‌ای غنی است. طبع این میوه گرم است و انرژی بالایی به بدن می‌دهد که خود این عامل نیز تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

بیشتر بخوانید: ۸ ترفند برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ۱۰ ثانیه

علاوه بر این انبه حاوی بتاکاروتن است که به‌ سلامت پوست و چشم‌ها کمک می‌کند. انبه خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی‌ای مانند کاروتنوئیدها و فنل‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها به مقابله با آسیب‌های اکسیدانی در بدن کمک کرده و فرایند پیری زودرس را کاهش می‌دهند.

زردآلو خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۲- زردآلو خشک

زردآلوی خشک شده یکی از پرطرفدارترین میوه‌های خشک است که حتماً در خشکبارفروشی‌ها آن را دیده‌اید. یک میوه خشک بسیار خوش‌طعم که خواص بسیار مهمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. همانند تمام میوه‌های خشک که خاصیت اصلی آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن برخورداری از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است، زردآلو خشک شده نیز منبعی غنی از این موارد است.

ویتامین C به‌عنوان یک مولکول ضروری در فرایند تولید و تقویت سلول‌های دفاعی مانند لنفوسیت‌ها و فاژوسیت‌ها نقش دارد. این افزایش سلول‌های دفاعی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. زردآلوی خشک شده یک نمونه کم‌نظیر در این زمینه است.  همچنین زردآلو خشک دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند فنل‌ها، کاروتنوئیدها و فلاوونوئیدها نیز است. مصرف روزانه ۵۰-۱۰۰ گرم از این ماده غذایی خوشمزه نقش مهمی در تقویت سلول‌های دفاعی بدن دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    علاوه بر این حضور مواد معدنی مانند پتاسیم در زردآلو خشک، به تنظیم فشارخون کمک کرده و سلامت قلب و عروق را ارتقا می‌دهد. پتاسیم به‌عنوان یک الکترولیت مهم در تعادل آب بدن نقش دارد که برای سیستم ایمنی بدن نیز حائز اهمیت است. در نهایت باید گفت که زردآلو خشک حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A نقش مهمی در تقویت مخاط‌های بدن، افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها، و حفظ سلامت چشم‌ها دارد.

    با توجه‌ به این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که زردآلو خشک شده، به‌عنوان یک منبع تغذیه غنی و خوشمزه، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در حفظ و بهبود سلامت عمومی مؤثر باشد. همچنین، توصیه می‌شود که همواره مصرف متعادل این مواد (۵۰-۱۰۰ گرم) به همراه یک رژیم غذایی سالم صورت گیرد.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۳- سیب خشک

    استفاده از سیب خشک شده به‌عنوان یک منبع تغذیه می‌تواند در طول سال و در هر فصلی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. سیب خشک شده را به‌عنوان یک میان‌وعده یا تنقلات سالم در طول سال به‌ صورت روتین استفاده کنید تا از تاثیرات شگرف آن بر سیستم ایمنی بدن برخوردار شوید.

    هنوز هم در بسیار اقوام ایرانی خصوصاً لرهای غیور گفته می‌شود که اگر می‌خواهید همیشه سالم باشید روزانه یک سیب بخورید. سیب خشک نیز بسیاری از خواص سیب را در خود جای‌داده است و می‌تواند همین نقش را ایفا کند. سیب خشک شده حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است. ویتامین C نهفته در سیب خشک مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها تا حد بالایی افزایش می‌دهد.

    حضور مقدار مناسبی آهن در سیب خشک شده به تولید سلول‌های خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. آهن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در انتقال اکسیژن به سلول‌ها و ایجاد انرژی در بدن نقش دارد. همانند سایر میوه‌های خشک که برای سیستم ایمنی بدن مفیدند سیب خشک شده نیز دارای آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی مانند فنل‌ها و فلاوونوئیدها است.

    بیشتر بخوانید: ۲۱ میان وعده خوشمزه و مقوی برای عصرانه

    مثل زردآلو خشک‌ شده و انبه خشک‌ شده، سیب خشک نیز دارای بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A در حفظ سلامت چشم‌ها، مغز، و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. در نهایت باید به کلسیم موجود در سیب خشک اشاره کرد. حضور کلسیم در سیب خشک شده به حفظ سلامت استخوان‌ها و اعصاب کمک می‌کند. کلسیم نقش مهمی در عملکرد ماهیچه‌ها، انتقال اطلاعات در سیستم عصبی، و فعالیت سلول‌های ایمنی دارد.

    سیب خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    ۴- انگور خشک

    استفاده متعادل از انگور خشک می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند؛ زیرا این میوه خشک حاوی مواد مغذی مهمی است که بر سلامت عمومی بدن و تقویت سیستم ایمنی اثر گذارند. انگور خشک می‌تواند یکی از تنقلات بسیار مفید برای کودکان نیز باشد. انگور خشک حاوی رزوراترول است که یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی محسوب می‌شود. رزوراترول به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان مهم، در کاهش استرس اکسیدانی و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیدانی نقش دارد.

    علاوه‌ بر آن انگور خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌های دیگری نیز مانند کاروتنوئیدها و فنل‌ها است. مجموعه این آنتی‌اکسیدان‌ها یک منبع کامل برای تقویت سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند. همچنین انگور دارای مقادیر مناسبی از ویتامین C و پتاسیم است. ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن کارگشا است و پتاسیم انگور خشک یک الکترولیت ارگانیک بسیار موثر است.

    به مجموعه این خواص این مورد را نیز باید اضافه کرد که حضور مقداری مناسب آهن در انگور خشک به تولید هموگلوبین که یکی از اجزای خون است، کمک می‌کند. سلول‌های دفاعی نیاز به هموگلوبین برای بهبود فعالیت خود دارند و آهن در این فرایند نقش اساسی ایفا می‌کند. علاوه‌ بر آن انگور خشک حاوی ویتامین K است که در پروسه خون‌ساز شدن و مدیریت خون بهبود می‌دهد.

    استفاده متعادل از انگور خشک می‌تواند به تأمین این مواد مغذی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. همچنین، بهتر است که انگور خشک به‌ عنوان یکی از عناصر یک رژیم غذایی متنوع و تعادل‌دهنده مصرف شود.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز پرتقال خشک برای سلامتی بدن

    ۵- آلوچه

    یکی از میوه‌های خشک که در خشکباری‌ها دلبری می‌کند آلوچه است. شاید تصور این موضوع دور از انتظار باشد؛ اما آلوچه یکی از بهترین میوه‌های خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این میوه خشک خواصی شبیه سیب خشک و انگور خشک دارد. آلوچه دارای مقادیر مناسبی از ویتامین C است که مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و به طور خاص عفونت را زیاد می‌کند.

    همچنین آلوچه مانند سیب خشک حاوی مقادیر قابل‌توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فنل‌ها و فلاونوئیدها است. فیبر موجود در آلوچه به بهبود گوارش و تنظیم قند خون کمک می‌کند. گوارش سالم از اهمیت بالایی برخوردار است و این موضوع مستقیماً به تقویت سیستم ایمنی بدن مرتبط است.

    آلوچه دارای ویتامین A، ویتامین K است که به ترتیب در محافظت در برابر عفونت‌ها و سلامت خون اثر گذارند. مجموعه این دو در کنار هم یک عامل قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

    بیشتر بخوانید: معرفی بدترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برای دندان‌

    خرما خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    ۶- خرما

    این میوه خشک نیز باید در لیست ۷ موردی بهترین میوه‌های خشک قرار گیرد. یک میوه خشک گرم با قدرت انتقال انرژی بالا به بدن که تاثیر بالایی بر سیستم ایمنی بدن دارد. چرا خرما تأثیر بالایی بر سیستم ایمنی بدن دارد:

    • خرما حاوی ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین A، C، و E است. این ویتامین‌ها که در دسته‌بندی آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت بدن را افزایش می‌دهند.
    • خرما دارای مقدار زیادی فیبر است که به بهبود گوارش کمک می‌کند. گوارش سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن مرتبط است.
    • خرما حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و مس است. این مواد معدنی در حفظ تعادل الکترولیت‌ها، فعالیت عضلات، و بهبود سلامت عروق خونی نقش دارند که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.
    • حاوی قند طبیعی است که به‌سرعت انرژی فراهم می‌کند. انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه و حفظ فعالیت سلول‌های دفاعی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.
    • دارای مقداری آهن است که در تولید هموگلوبین (قسمتی از خون) نقش دارد. آهن در انتقال اکسیژن به سلول‌ها و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موثر است.

    بیشتر بخوانید: خواص انبه در بارداری

    ۷- گیلاس خشک

    مصرف گیلاس خشک در طول سال می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. گیلاس خشک و ترکیبات نهفته در آن یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی با تنقلات مضر است که نقش مهمی در سلامت بدن و سیستم ایمنی آن دارد.

    • گیلاس خشک منبع خوبی از ویتامین C است.
    • گیلاس خشک حاوی مقادیر قابل‌توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فنل‌ها و فلاوونوئیدها است.
    • همچنین حاوی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست و مخاط‌های بدن، و مقاومت در برابر عفونت‌ها دارد.
    • گیلاس خشک حاوی پتاسیم است که در کنترل فشارخون و حفظ سلامت عروق خونی موثر است.
    • حاوی مس است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

    بیشتر بخوانید: معرفی بهترین میوه‌ها برای رفع یبوست

    توجه داشته باشید که همواره تنوع در مصرف میوه‌های خشک و دیگر مؤلفه‌های یک رژیم غذایی متنوع، می‌تواند به بهترین نحو به‌ سلامتی ایمنی بدن کمک کند. همچنین، در صورت وجود هرگونه شرایط پزشکی خاص، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه توصیه می‌شود. شما می‌توانید با مصرف روزانه تا ۱۰۰ گرم از هر کدام از این میوه‌های خشک که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به آن‌ها اشاره شد و تنوع دادن در آن، یک روتین غذایی عالی برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها داشته باشید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.