آشپزینکات آشپزی

طرز تهیه پودر بامیه خشک شده خانگی؛ مرحله به مرحله

بامیه خشک یک ادویه مفید جنوبی است که خواص زیادی برای بدن دارد و از آن هم برای لعاب‌دار کردن غذاها و هم درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. برای تهیه پودر بامیه ابتدا باید بامیه را خشک و سپس پودر کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه پودر بامیه خشک شده خانگی به طور کامل آشنا شوید.

مراحل تهیه پودر بامیه خشک شده

برای تهیه پودر بامیه خشک شده فقط به بامیه سبز نیاز دارید. درست کردن بامیه خشک در خانه و سپس پودر کردن آن چند روز طول می‌کشد. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن پودر بامیه خشک به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول: بامیه‌ها را پاک کنید و بشویید

برای شروع باید بامیه‌ها را پاک کنید و سر و ته آن‌ها را بزنید. بامیه‌های لک دار و زرد را جدا کنید و تنها از بامیه‌های سالم استفاده کنید. سپس آن‌ها را با آب فراوان بشویید و در آبکش قرار دهید تا خشک شوند. برای تهیه بامیه خشک بهتر است از بامیه‌های سبز و بدون کرک استفاده کنید.

مرحله دوم: بامیه‌ها را خشک کنید

بعد از خشک کردن بامیه‌ها باید یک نخ و سوزن آماده کنید و بعد بامیه‌ها را از قسمت بالای آن‌ها به نخ بکشید. بهتر است بین هر ۲ بامیه مقداری فاصله در نظر بگیرید تا تبادل هوا به خوبی انجام شود و بامیه‌ها سریع‌تر خشک شوند.

بامیه‌ها را در یک جای مناسب مثل آشپزخانه یا تراس قرار دهید تا خشک شوند. به خاطر داشته باشید که برای خشک کردن بامیه باید آن را دور از نور خورشید قرار دهید.

مراحل تهیه پودر بامیه خشک شده

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: بامیه‌ها را از نخ خارج کنید

    حدود یک تا ۲ هفته طول می‌کشد تا بامیه‌ها به طور کامل خشک شوند. سپس آن‌ها را یکی یکی از نخ خارج کنید و مطمئن شوید که همه بامیه‌ها به خوبی خشک شده‌اند.

    اگر احساس می‌کنید برخی از بامیه‌ها هنوز خشک نیستند، می‌توانید آن‌ها را در سینی قرار دهید و چند روز دیگر صبر کنید تا خشک شوند. برای اطمینان از خشک شدن بامیه‌ها بهتر است همه آن‌ها را با دست فشار دهید و ببینید که داخل بامیه به خوبی خشک شده یا نه.

    مرحله چهارم: بامیه‌ها را پودر کنید

    بعد از این که همه بامیه‌ها خشک شدند، باید آن‌ها را در آسیاب یا غذاساز بریزید و به طور کامل پودر کنید. برای یکدست شدن پودر بامیه می‌توانید آن‌ها را دو بار آسیاب و بعد از صافی رد کنید.

    بیشتر بخوانید: طبع بامیه سرد است یا گرم؟

    مرحله پنجم: بامیه‌ها را در ظرف نگهداری کنید

    بعد از آماده کردن پودر بامیه باید آن را در یک شیشه سالم و تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. سپس آن را در کابینت یا یخچال قرار دهید. می‌توانید از این ادویه برای تهیه سوپ، خورش و انواع غذاهای آبکی استفاده کنید. به علاوه افرادی که قند خون بالایی دارند، می‌توانند از پودر بامیه برای کاهش قند خون ناشتا استفاده کنند.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه پودر بامیه خشک شده

    بیشتر بخوانید: بهترین روش خشک کردن بامیه در خانه

    نکات و فوت و فن‌های تهیه پودر بامیه خشک شده

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه پودر بامیه خشک شده اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • می‌توانید از این پودر برای لعاب دار کردن غذاها استفاده کنید. درواقع هر زمان که احساس می‌کنید، غذای شما آبکی شده، می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری پودر بامیه در آن بریزید تا خورش شما لعاب‌دار شود.
    • پودر بامیه فواید زیادی برای سلامت دارد و برای بدن مفید است. از مهم‌ترین خواص پودر بامیه خشک می‌توان به پیشگیری و کنترل دیابت، رفع یبوست، بهبود عملکرد مغز و همچنین سلامت قلب و تنظیم فشار خون اشاره کرد.
    • برای خشک کردن بامیه‌ها بهتر است آن‌ها را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در مکانی که جریان هوای خوبی دارد، بگذارید تا کاملا خشک شوند.
    • وجود کمترین رطوبت در بامیه‌ها موجب کپک زدن پودر بامیه می‌شود، بنابراین اگر احساس می‌کنید، حتی یکی از بامیه‌ها به خوبی خشک نشده است کمی بیشتر صبر کنید تا همه بامیه‌ها به خوبی خشک شوند و بعد اقدام به پودر کردن آن‌ها کنید.
    • اگر به یبوست مبتلا هستید، می‌توانید برای بهبود حرکات روده از مقداری بامیه خشک استفاده کنید.
    • اگر در خانه به دستگاه خشک کن دسترسی دارید، می‌توانید بامیه‌ها را از طول برش دهید و داخل سینی میوه خشک کن بچینید. سپس سینی را در دستگاه قرار دهید و آن را با دمای حدود ۶۸ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا کاملا خشک شوند. معمولا خشک شدن بامیه با دستگاه حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد. بعد از این که بامیه‌ها به خوبی خشک شدند، می‌توانید به راحتی آن‌ها را پودر کنید.
    • برای خشک کردن بامیه‌ها می‌توانید آن‌ها را در سینی بچینید و یک پارچه تمیز و نازک روی آن‌ها پهن کنید و بعد سینی را در فضای بیرون خانه قرار دهید تا خشک شوند.
    • اگر به دستگاه آسیاب یا غذاساز دسترسی ندارید، می‌توانید برای پودر کردن بامیه‌ها از هاون نیز استفاده کنید.
    • قبل از خشک کردن بامیه‌ها حتما سر آن‌ها را با چاقو جدا کنید، زیرا این قسمت بعد از خشک شدن بسیار ضخیم و سفت می‌شود.
    • برای این که بامیه‌ها سریع‌تر خشک شوند، می‌توانید آن‌ها را خرد کنید و بعد در سینی خشک کنید. اما این کار روی کیفیت پودر بامیه موثر است و موجب کاهش خواص بامیه می‌شود.
    • به منظور تهیه پودر بامیه باید از بامیه باکیفیت و سبز استفاده کنید. هر چقدر کیفیت بامیه‌های شما بهتر باشد، پودر بامیه شما نیز باکیفیت‌تر خواهد شد.

    بامیه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و استفاده از پودر آن می‌تواند به درمان دیابت و رفع یبوست کمک کند. می‌توانید از پودر بامیه برای لعاب دار کردن غذاها استفاده کنید و با اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود از فواید بی‌نظیر بامیه بهره‌مند شوید.

    اگر تجربه درست کردن پودر بامیه خشک شده را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را در این مطلب از مجله آشپزی اکالا با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۳.۷/۵ (۳۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا