دانستنی

خوردن ترشی در دوران بارداری | فواید و خطرات آن

تغذیه در دوران بارداری یکی از مهم‌ترین فاکتورها در حفظ سلامت مادر و جنین است. در این دوران مادر به مواد مغذی بیشتری برای رشد و نمو جنین خود نیاز دارد و عدم استفاده کافی از مواد مغذی باعث به خطر افتادن سلامت جنین می‌شود. در دوران بارداری مصرف یکسری از مواد غذایی می‌تواند اثر منفی روی جنین داشته باشد، به همین دلیل مادر باید مصرف آن‌ها را کم یا قطع کند.

معمولا زنان در طول دوران بارداری هوس خوردن ترشی می‌کنند ولی از سود یا زیان آن برای جنین آگاه نیستند، به همین دلیل در این قسمت از اکالا بلاگ راجع به خوردن ترشی در بارداری و اثرات آن بر روی سلامت مادر و جنین صحبت می‌کنیم.

ویار در دوران بارداری

هوس خوردن برخی غذاها در دوران بارداری متداول است و برخی افراد بر اساس هوس زنان باردار، جنسیت نوزاد را پیش‌بینی می‌کنند که هیچ پایه و اساس علمی ندارد. هوس‌های بارداری در زنان متفاوت است و به دلیل نوسانات هورمونی ممکن است هوس هر غذایی اعم از شکلات، شیرینی و ترشی را بکنند.

بیشتر بخوانید: خواص اسفناج در بارداری

البته برخی از زنان باردار برای رفع ولع خود به غذاهای تند، ترشی مصرف می‌کنند و برخی دیگر خوردن ترشی را برای جلوگیری از علائم بارداری مانند حالت تهوع صبحگاهی موثر می‌دانند.

آیا خوردن ترشی در دوران بارداری خطر دارد؟

خوردن انواع ترشی‌ها در حد اعتدال، معمولا خطری برای زنان باردار ندارند. با این حال باید در خوردن ترشی‌های خانگی زیاده‌روی نکنید چون ترشی‌های خانگی خطر رشد باکتری‌های مضر مانند لیستریا را دارند که ممکن است باعث ایجاد عوارض جدی برای زنان باردار شود. با توجه به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، احتمال ابتلای زنان باردار به لیستریا ۱۰ برابر بیشتر از جمعیت کل جهان است.

همچنین خوردن ترشی‌های تند و دارای مواد نگهدارنده شیمیایی به صورت روزانه توصیه نمی‌شود چون می‌توانند باعث نفخ و گاز معده در دوران بارداری شوند. بنابراین باید در مصرف ترشی‌ها اعتدال را رعایت کرد تا از عوارض احتمالی آن پیشگیری شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: ترفندهای جلوگیری از کپک زدن ترشی خانگی

    چرا زنان در دوران بارداری هوس خوردن ترشی می‌کنند؟

    زنان باردار ممکن است به دلایل مختلفی هوس خوردن ترشی بکنند، که متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    ۱- اثر هورمون‌ها

    هورمون‌های بارداری مانند استروژن و سایر هورمون‌ها دائما در حال تغییر بوده و بر حس بویایی و چشایی زنان باردار اثر می‌گذارند. بنابراین طعم غذاها برای زنان باردار متفاوت از دیگران بوده و غذاهایی مانند ترشی می‌تواند حس بویایی و چشایی آن‌ها را تحریک کند، به همین دلیل زنان باردار معمولا هوس ترشی می‌کنند.

    آیا خوردن ترشی در دوران بارداری خطر دارد؟

    ۲- استرس

    گاهی اوقات نوسانات خلقی و استرس در زنان باردار باعث می‌شود که آن‌ها هوس خوردن ترشی یا غذاهای ترش کنند.

    ۳- انتظارات فرهنگی

    شاید عجیب به نظر برسد، اما گاهی اوقات زنان باردار فقط به دلیل توقعات دیگران، یک غذای خاص مثل ترشی را که اغلب زنان باردار هوس می‌کنند می‌خورند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انار؛ خوشمزه و ملس

    ۴- ارزش غذایی ترشی

    دانستن ارزش غذایی ترشی‌ها و میزان مواد مفید و مضر موجود در آن‌ها می‌تواند به زنان باردار کمک کند که در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنند. بنابراین در هنگام خرید ترشی‌ها، برچسب محصول را که دارای اطلاعات تغذیه‌ای است با دقت مطالعه کنید.

    معمولا ارزش غذایی ترشی‌ها زیاد نیست و مانند هر ماده غذایی یک سری مزایا و معایب برای زنان باردار دارند که عبارتند از:

    معایب ترشی‌ها

    ترشی‌ها معایب زیادی ندارند که خوردن آن‌ها را در دوران بارداری ممنوع کند. از جمله معایب ترشی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱- پروتیئن کم

    ترشی‌ها میزان کمی پروتئین دارند به همین علت نباید با زیاده‌روی در مصرف آن‌ها از خوردن غذاهای با پروتئین زیاد غافل شد.

    ۲- نمک زیاد

    معمولا ترشی‌ها حاوی مقدار زیادی نمک هستند. نمک‌ها به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی به جلوگیری از قارچ‌ها، کپک‌ها و رشد باکتری‌های نامطلوب کمک کرده و باعث حفظ ترشی‌ها می‌شوند. نمک می‌تواند با افزایش فشار خون، عوارض جدی مانند حملات قلبی و سکته مغزی را به دنبال داشته باشد.

    همچین مصرف نمک زیاد می‌تواند باعث افزایش تورم بدن در زنان باردار شود. بنابراین زنان باردار باید در مصرف نمک احتیاط کرده یا از ترشی‌های کم نمک استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی ازگیل؛ به روش محلی

    ۳- باعث کم آبی بدن می‌شوند

    خوردن ترشی به مقدار زیاد می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین زنان باردار باید در کنار خوردن ترشی حتما آب و مایعات سالم بنوشند تا بدنشان هیدراته بماند.

    چرا زنان در دوران بارداری هوس خوردن ترشی می‌کنند؟

    مزایای ترشی‌ها

    از مزایای ترشی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱- کلسترول و چربی کمی دارند

    ترشی‌ها معمولا از کلسترول و چربی کمی برخوردار هستند که هر یک از این موارد تاثیرات منفی بر سلامت مادر و جنین می‌گذارند.

    ۲- حاوی کلسیم، فیبر و ویتامین C هستند

    ترشی‌ها ممکن است با توجه به سبزیجات به کار رفته در آن‌ها، مقداری از کلسیم، فیبر و ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کنند.

    بیشتر بخوانید: نکات مهم برای تهیه ترشی‌های خوش طعم و خوشمزه

    ۳- کالری کم

    یکی دیگر از مزایای ترشی‌ها، داشتن کالری کم است. مواد غذایی با کالری کم در پیشگیری از چاق شدن و افزایش کلسترول بدن موثر هستند.

    ۴- کمک به متعادل کردن سطح الکترولیت در بدن

    مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم از الکترولیت‌ها مهم بدن ما هستند. در دوران بارداری ممکن است بدن برای رشد و نمو جنین به مقدار بیشتری الکترولیت نیاز داشته باشد و مصرف ترشی‌ها به دلیل داشتن مقادیر زیاد نمک و پتاسیم می‌تواند این نیاز را برطرف کند.

    بیشتر بخوانید: سبزی مناسب برای هر نوع ترشی

    ۵- هضم غذا را بهبود می‌بخشند

    ترشی‌ها ممکن است حاوی باکتری‌ها مفید برای بهبود هضم غذا باشند. بنابراین خوردن ترشی می‌تواند با تکثیر و رشد باکتری‌ها مفید در سیستم گوارش باعث بهبود هضم غذا و پیشگیری از برخی مشکلات گوارشی شود.

    ترشی‌های مضر در دوران بارداری

    ۶- کمک به مبارزه با رادیکال‌های آزاد

    برخی از افراد معتقد هستند که سبزیجات به کار رفته در ترشی‌ها چون خام هستند، خواص آنتی اکسیدانی خود را حفظ می‌کنند. خواص آنتی اکسیدانی موجود در ترشی‌ها ممکن است از بدن در برابر رایکال‌های آزاد محافظت کند.

    ۷- کمک به تقویت سیستم ایمنی

    ترشی‌ها به دلیل داشتن مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های ضروری بدن مانند ویتامین C و A ممکن است در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در دوران بارداری را کاهش دهند.

    توجه داشته باشید که ترشی‌ها به تنهایی منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین‌ها نیستند، اما مصرف آن‌ها در کنار وعده‌ها غذایی می‌تواند ارزش غذایی و مواد پروبیوتیک آن وعده غذایی را افزایش دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گردو؛ با پوست و بدون پوست

    ترشی‌های مضر در دوران بارداری

    در این بخش به چند نکته در رابطه با خوردن ترشی‌ در دوران بارداری اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • از مصرف ترشی‌های پاستوریزه نشده اجتناب کنید.
    • از خوردن ترشی انبه خودداری کنید، چون خطر ابتلا به بیماری لیستریا را افزایش می‌دهد.
    • اکثر ترشی‌های هندی مقدار زیادی روغن دارند که باعث افزایش چربی و کلسترول خون در دوران بارداری می‌شود، بنابراین باید در مصرف آن‌ها احتیاط کرد.

    با توجه به اطلاعات ذکر شده در این مقاله از مجله دانستنی اکالا، نتیجه می‌گیریم که خوردن ترشی در حد اعتدال برای زنان باردار ضرری ندارد، اما برای جلوگیری از عوارض احتمالی آن بهتر است از مصرف آن به صورت روزانه و به مقدار زیاد خودداری کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا