غذاهای سنتی

۳ روش طرز تهیه خورش مرغ با بامیه؛ نکات خوشمزه تر شدن

خورش بامیه با مرغ یک نوع خورش خوشمزه جنوبی است که خیلی زود آماده می‌شود و برای همه ذائقه‌ها مناسب است. درست کردن این خورش بسیار راحت است و به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۳ روش طرز تهیه خورش بامیه با مرغ آشنا شوید.

طرز تهیه خورش بامیه با مرغ ساده

آماده کردن مواد اولیه این غذا حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و برای پخت آن نیز باید حدود ۱ ساعت زمان صرف کنید. مواد اولیه این غذا برای ۲ نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه خورش مرغ با بامیه ساده

  
سینه مرغ۱ عدد
بامیه۱۰ تا ۱۵ عدد
غوره۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوجه گیلاسی۶ تا ۸ عدد
پیاز داغ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
کره۳۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

 مراحل طرز تهیه خورش مرغ با بامیه

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن خورش بامیه اصیل جنوبی با مرغ آشنا شوید.

 مراحل طرز تهیه خورش مرغ با بامیه

مرحله اول: مرغ را خرد کنید

برای شروع باید تکه‌های مرغ را بشویید و خوب خشک کنید. سپس آن‌ها را به صورت مکعبی خرد کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ، رب و ادویه‌ها را تفت دهید

در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. در ادامه پیاز داغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید. ۲ دقیقه مواد را با هم تفت دهید و بعد رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کنید. مواد را برای ۵ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه و ادویه‌ها به طور کامل گرفته شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: مرغ را به ماهیتابه اضافه کنید

    در این مرحله باید تکه‌های مرغ خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید و مواد را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا رنگ مرغ‌ها تغییر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش بامیه با سبزی

    مرحله چهارم: آب را اضافه کنید

    بعد از این که مرغ کمی سرخ شد، می‌توانید ۱ لیوان آب به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید مرغ‌ها برای چند دقیقه بپزند.

    مرحله پنجم: بامیه‌ها را در روغن تفت دهید

    تا آماده شدن مرغ‌ها به سراغ تفت دادن بامیه‌ها بروید. بامیه‌ها را پاک کنید و سر و ته اضافه آن‌ها را بزنید و بعد آن‌ها را بشویید. در ادامه مقداری کره در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. حالا بامیه‌ها را در ماهیتابه بریزید و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در کره تفت دهید تا خوشمزه شوند.

    مرحله ششم: بامیه‌ها را همراه با گوجه و غوره به خورش اضافه کنید

    ۲۰ دقیقه بعد و زمانی که مرغ‌ها کمی پختند، می‌توانید بامیه‌ها را به خورش اضافه کنید. در ادامه می‌توانید گوجه گیلاسی و غوره را اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بامیه پلو با گوشت قلقلی

    مرحله هفتم: خورش را آماده کنید

    اجازه دهید خورش با حرارت ملایم بپزد و مرغ و سبزیجات به خوبی مغز پخت شوند. زمانی که آب خورشت غلیظ شد و مرغ‌ها نیز کاملا پختند، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و خورش را در ظرف مورد نظرتان بریزید. این خورشت معمولا زیر یک ساعت آماده می‌شود و طعم آن در کنار برنج زعفرانی، سبزی خوردن و سالاد بی نظیر است.

    طرز تهیه خورش بامیه با مرغ و لپه

    برای تهیه خورش بامیه جنوبی با لپه و مرغ باید لپه را از ۲ ساعت قبل در آب بخیسانید. سپس آن را در یک قابلمه آب بریزید و برای حدود ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت بپزید. برای پخت لپه می‌توانید از زودپز نیز کمک بگیرید. در ادامه می‌توانید بعد از پخت مرغ لپه را به خورش اضافه کنید و سایر مراحل درست کردن خورش را نیز مانند روش قبل انجام دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قورمه بامیه

    طرز تهیه خورش بامیه با مرغ و سیب زمینی

    طرز تهیه خورش بامیه با سیب زمینی و مرغ کاملا شبیه به آماده کردن آن به روش ساده است. تنها در این روش باید برای تهیه این خورش از مقداری سیب زمینی مکعبی خرد شده نیز استفاده کنید.

    طرز تهیه خورش بامیه با مرغ و سیب زمینی

    اگر از سینه مرغ خرد شده برای تهیه این خورش استفاده می‌کنید، می‌توانید سیب زمینی‌ها را از ابتدا همراه با مرغ به خورش اضافه کنید، اما در صورتی که از مرغ با استخوان استفاده می‌کنید، صبر کنید تا مرغ‌ها نیم پز شوند و بعد سیب زمینی‌ها را به خورش اضافه کنید تا له نشوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ لواشکی به روش شمالی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش مرغ با بامیه

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش مرغ با بامیه

    • برای مزه دار کردن این خورش می‌توانید به جای غوره از مقداری آبلیمو، آبغوره یا آب نارنج تازه نیز استفاده کنید.
    • اضافه کردن مقداری عصاره مرغ به این خورش مزه بهتری می‌بخشد.
    • برای تهیه این غذا می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از هر ادویه‌ای که دوست دارید استفاده کنید.
    • به منظور درست کردن این غذا می‌توانید به جای سینه مرغ خرد شده از تکه‌های ران و سینه مرغ با استخوان نیز استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که پخت خورش با تکه‌های درشت مرغ به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.
    • پیشنهاد می‌شود برای خوشمزه‌تر شدن این غذا از مقداری سیر رنده شده یا پودر سیر نیز استفاده کنید.
    • اگر به گوجه گیلاسی دسترسی ندارید، می‌توانید گوجه را به صورت ورقه‌ای خرد و در روغن سرخ کنید و در ۱۵ دقیقه نهایی پخت خورش به آن اضافه کنید.
    • برای تهیه این غذا باید از بامیه‌های سالم استفاده کنید. استفاده از بامیه آسیب دیده یا خرد شده در غذا موجب لزج و کشدار شدن غذای شما می‌شود.
    • برای درست کردن این غذا حتما بامیه‌ها را بعد از نیم پز شدن مرغ اضافه کنید. در غیر این صورت بامیه‌ها بیش از حد می‌پزند و له می‌شوند.
    • جنوبی‌ها معمولا این غذا را کمی تند و تیز درست می‌کنند. برای این که طعم خورش شما کمی تند شود می‌توانید از ترکیب فلفل سیاه و فلفل قرمز استفاده کنید.
    • اضافه کردن پودر زنجبیل به این غذا طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
    • در رپسی سنتی این غذا از زعفران استفاده نمی‌شود، اما اگر دوست دارید خورش شما خوشرنگ و خوش عطر شود، می‌توانید مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.
    • راز خوشمزگی خورشت بامیه استفاده از بامیه‌های ریز استفاده کنید. بامیه‌های ریز مزه و ظاهر بهتری دارند و بعد از پخت له نمی‌شوند و از همین رو خورش شما خوشمزه‌تر خواهد شد.
    • خورش بامیه باید با حرارت ملایم آماده شود و به هیچ عنوان نباید این غذا را با شعله زیاد درست کنید. زیرا این کار موجب وا رفتن بامیه‌ها می‌شود.
    • در برخی رسپی‌ها برای مزه دار کردن این خورش از مقداری تمر هندی استفاده می‌شود. در این روش باید تمر هندی را با کمی آب جوش ترکیب کنید و بعد از صافی رد کنید. سپس این ترکیب را به خورش اضافه کنید تا مزه دار شود.

    خورش مرغ با بامیه یک خورش مفید و خوش طعم ایرانی است که درست کردن آن بسیار راحت است و مزه دلپذیری دارد. در صورتی که فوت و فن‌های خوشمزه شدن این غذا را رعایت کنید و این غذا را به روشی اصولی آماده کنید طعم آن به طرز شگفت انگیزی خوشمزه خواهد بود. اگر تجربه درست کردن این خورش را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی در میان بگذارید.

     

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.