آشپزینکات آشپزی

روش‌های نگهداری از خرما در طولانی مدت

خرما یک نوع میوه شیرین است که از مهم‌ترین منابع غذایی نیز به شمار می‌رود. برای نگهداری خرما به مدت طولانی و حفظ تازگی و کیفیت آن باید برخی از روش‌ها و ترفندها را رعایت کنیم. با توجه به اینکه نگهداری خرمای خشک نسبت به خرمای تر و تازه راحت‌تر است؛ در این مقاله از بلاگ اکالا به شما برخی از راهکارهای نگهداری انواع خرما در راستای ماندگاری بالاتر آن بیان کرده‌ایم.

شیوه‌ نگهداری انواع خرما

خرما حاوی مواد قندی است و همین موضوع موجب شده که در مدت زمان کوتاهی شکرک بزند یا طعم مطبوع آن تغییر کند، بنابراین توصیه می‌شود خرمای تازه را همیشه در یخچال نگهداری کنیم تا دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

در ادامه به روش‌های نگهداری انواع خرما از جمله (خرمای نارس، خرمای تازه، خرمای خشک و …) پرداخته‌ایم.

۱- نگهداری خرمای نارس

خرمای نارس یا خارک نوعی از خرما است که ساکنان جنوب کشور اغلب از این نوع خرما مصرف می‌کنند که مزه‌ای شیرین و گس دارد. خرمای نارس پس از برداشت خشک یا پخته می‌شود که این کار موجب ماندگاری بیشتر آن می‌شود.

۲- نگهداری خرمای تازه

خرمای تازه نوعی از خرما است که اغلب افراد مصرف می‌کنند و بهترین روش نگهداری خرمای تازه داخل یخچال است اما با این حال نگهداری طولانی‌ مدت خرما داخل یخچال هم ماندگاری آن را کاهش داده و طعم ترشی به خود می‌گیرد.

با رعایت برخی از نکات می‌توانید به مدت طولانی‌تری خرمای تازه را داخل یخچال نگهداری کنید. اولین نکته اینکه حتما خرمای تازه را در ظرف با درب بسته و محکم بریزید یا در کیسه های فریزری ریخته و هوای داخل آن را خالی کنید. می‌توانید خرما را فریز کنید که تا سه سال از آن استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    شیوه‌ نگهداری انواع خرما

    ۳- نگهداری خرمای خشک

    خرمای خشک را می‌توان در فضای باز و دمای اتاق نگهداری کرد یا اینکه خرما را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در آن را محکم کنید و در مکانی دور از نور مستقیم یا گرما نگهداری کنید تا فاسد نشود. مکان خشک و خنک و به‌ دور از رطوبت بهترین ‌جا برای نگهداری خرمای خشک است و تا یک ماه ماندگاری دارد.

    ۴- نگهداری خرمای کبکاب

    خرمای کبکاب یکی دیگر از انواع خرما است که به دلیل دانه‌های درشت و شیره آن طرفداران خاص خود را دارد. این نوع خرما را نیز بهتر است در محیط خشک و خنک نگهداری کنید و با فریز کردن نیز می‌توانید مدت طولانی از خرمای کبکاب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه معسله (معجون خرما)

    ۵- نگهداری خرمای خاصویی

    خرمای خاصویی از نظر ظاهری شبیه بامیه با رنگ قهوه‌ای روشن است و از نوع خرمای‌ تر و مرطوب به حساب می‌آید. برای ماندگاری بهتر خرما خاصویی نیز می‌توان آن را فریز کرد. این خرما با طعم شیرین به علت شیره زیاد آن به عنوان شیرین‌کننده و طعم‌دهنده طبیعی در بسیاری از محصولات دیگر استفاده می‌شود.

    بهترین روش‌های نگهداری از خرما در خانه

    بهترین روش‌های نگهداری از خرما در خانه به شرح زیر است:

    ۱- نگهداری خرما در فریزر

    فریز کردن خرما یکی از بهترین روش‌های نگهداری طولانی‌ مدت خرما در خانه است که بهتر است خرماها را داخل یک کیسه زیپ‌دار ریخته و هوای داخل آن را نیز خالی کنید تا خرما فاسد نشود.

    با قرار دادن خرما در کشوی پایین فریزر می‌توان مدت‌زمان طولانی‌تر آن را نگهداری کرد و احتمال خراب شدن آن نیز کاهش می‌یابد. به‌ طوری‌ که خرمای بسته‌بندی و فریز شده اغلب تا سه سال در فریزر کاملا سالم می‌ماند و طعم اصلی خود را حفظ می‌کند.

    بهترین روش‌های نگهداری از خرما در خانه

    ۲- نگهداری خرما در دمای اتاق

    خرمای خشک را می‌توان در دمای اتاق و مکان خشک تا دو ماه نیز نگهداری کرد. البته لازم است که خرما را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید و درب آن را محکم ببندید. حتما ظرف خرما را دور از نور و گرمای مستقیم نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته و فاسد نشود.

    ۳- نگهداری خرما داخل یخچال

    اغلب برای نگهداری خرما در خانه آن را داخل یخچال قرار می‌دهند که با رعایت اصول نگهداری تا شش ماه نیز ماندگاری خرما حفظ می‌شود. فقط به این نکته دقت کنید که خرماها را داخل یک ظرف با درب بسته ریخته و دمای یخچال نیز از ۴ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر باشد تا موجب شکرک زدن یا ترش شدن مزه خرما نشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا خرما به روش جنوبی‌ها

    راهکارهای جلوگیری از شکرک زدن یا ترش شدن خرما

    یکی از مشکلات نگهداری خرما در خانه، شکرک‌زدن آن است که به صورت بلورهای قندی روی خرمای تازه ایجاد می‌شود. البته شکرک‌ زدن خرما به معنی خراب شدن آن نیست، خرمای شکرک‌زده را می‌توانید بشویید و مصرف کنید.

    اما شکرک‌زدن می‌تواند به دلیل شرایط نامناسب نگهداری آن باشد و با ادامه داشتن این شرایط موجب خراب‌شدن خرما نیز می‌شود. ترش مزه شدن خرما یکی از نشانه‌های خرابی آن است که به دلیل مواد قندی خرما مکان خوبی برای باکتری‌ها محسوب می‌شود.

    اغلب خرما با نگهداری در مکان گرم، ترش می‌شود و در مدت زمان کوتاه زود فاسد می‌شود که در این صورت خرما را باید دور بیندازید. برای جلوگیری از ترش‌شدن خرما نیز بهتر است آن را در جای خشک‌ و‌ خنک مثل یخچال نگهداری کنید.

    بهترین زمان مصرف خرما

    بهترین زمان مصرف خرما

    خرما تازه در مدت زمان یک هفته‌ای باید استفاده شود تا عطر و طعم آن از بین نرفته باشد. البته می‌توانید خرما را با رعایت نکاتی که پیش از این گفتیم تا یکسال نیز در یخچال نگهداری کنید یا حتی فریز کنید.

    اما با تمام این نکات، بهترین زمان مصرف خرما یک هفته است. خرما به عنوان یک میوه خوراکی و خوشمزه در هر زمانی از روز مصرف می‌شود که اغلب به دلیل مواد قندی موجود در آن انتخاب خوبی برای وعده صبحانه است.

    همچنین می‌توان به عنوان یک میان‌وعده سالم و خوشمزه در طول روز مصرف کرد و به دلیل قند طبیعی آن، خرما به عنوان یک منبع انرژی پس از ورزش به بازسازی انرژی از دست رفته کمک می‌کند. به طور کلی، خرما را می‌توان در هر زمانی از روز مصرف کرد.

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا راهکارهایی برای نگهداری بهتر خرما در طولانی‌مدت بیان کردیم که با استفاده از آن‌ها خرمای خریداری شده ماندگاری بهتری خواهد داشت و می‌توانید در طولانی مدت مصرف کنید.

    ۲.۲/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.