برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در هفدهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- ماکارونی با گوشت چرخ کرده قلقلی

همه‌ی ما درست کردن ماکارونی را بلدیم. اما گاهی یک دستور پخت متفاوت می‌تواند یک تنوع عالی ایجاد کند! دنبال کردن این طرز تهیه برای کسانی که برای دفعه اول می‌خواهند ماکارونی درست کنند نیز انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. پس امروز با ما همراه باشید تا یک رسپی کاملا متفاوت در عین سادگی ولی خوشمزه برایتان شرح دهیم.

طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده قلقلی

مراحل تهیه ماکارونی

مراحل تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده قلقلی به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. پیاز و نصف سیرها را رنده می‌کنیم و آب اضافی آن‌ها را با کمک یک پارچه نخی تمیز می‌گیریم. (به این صورت که پیازهای رنده شده را داخل پارچه می‌ریزیم و قسمت بالایی پارچه را جمع می‌کنیم و فشار می‌دهیم تا آب اضافی پیاز گرفته شود.)
    2. گوشت چرخ کرده را حسابی ورز داده و با مواد مخلوط می‌کنیم؛ سپس توپک‌هایی به اندازه گردوی درشت درست کرده و به مدت نیم ساعت داخل یخچال استراحت می‌دهیم.
    3. بعد از نیم ساعت توپک‌های گوشت را داخل روغن از قبل داغ شده سرخ می‌کنیم. دقت کنید که توپک‌ها را در روغن بچرخانید که در تمام سطح سرخ شوند.
    4. همزمان با سرخ کردن توپک‌ها یک قابلمه آب روی حرارت می‌گذاریم تا آب به جوش بیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده قلقلی کلیک کنید.

    ۲- باقالی پلو با قیمه نخود

    باقالی‌ پلو با قیمه نخود خوزستانی ترکیبی از دو غذای خورشت قیمه و باقالی پلو است که طعم بسیار متفاوت و لذیذی دارد و از مواد اولیه در دسترسی تهیه می‌شود.

    مراحل تهیه باقالی پلو با قیمه نخود

    مراحل تهیه باقالی پلو با قیمه نخود

    مراحل تهیه باقالی پلو با قیمه نخود خوزستانی به شرح زیر است:

    1. ابتدا به سراغ آماده‌ سازی حبوبات روید. لپه را تمیز کنید و بشویید، با مقداری آب آن را بخیسانید. خیساندن حبوبات مقدار زیادی از نفخ آن‌ها را می‌گیرید و روند پخته شدن آن‌ها را کوتاه‌تر می‌کند. در این بازه زمانی آب روی آن‌ها را هر از چند ساعتی عوض کنید. اگر از باقالی خشک استفاده می‌کنید، باقالی را نیز بشویید و با مقداری آب بخیسانید.
    2. حال به سراغ آماده‌ سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ خورشت را دارید کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید.
    3. پیازهای نگینی خرد شده را به آن بیفزایید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و منتظر بمانید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند.
    4. در ادامه مقداری زردچوبه و فلفل به محتوای درون قابلمه بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. 
    5. اکنون به سراغ گوشت روید. گوشت‌ را بشویید و با کمک چاقو به ابعاد کوچک‌تری برش زنید. سپس گوشت‌ را به ترکیب درون قابلمه بیفزایید و همه مواد را بهم زنید تا گوشت‌ها تغییر رنگ دهند و بوی خامی‌شان گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای سنتی و مخصوص روی لینک طرز تهیه باقالی پلو با قیمه نخود کلیک کنید.

    ۳- چلو خورشت قیمه بادمجان

    چلو خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است، که پایه ثابت اکثر مهمانی‌ها به حساب می‌آید. این غذا شباهت بسیاری به خورشت قیمه دارد و مواد تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از: بادمجان، گوشت و لپه که به همراه پلو سرو می‌شود.

    البته چلو خورشت قیمه بادمجان را با مرغ نیز درست می‌کنند. این غذای خوشمزه به خاطر استفاده بادمجان در آن سرشار از آهن است و برای رفع کم خونی بسیار مفید است.

    طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه لازم است لپه را از چند ساعت قبل در آب ولرم خیس کنیم. این میزان بسته به نوع حبوبات شما متغیر است ولی به لحاظ زودپر بودن لپه نسبت به حبوبات دیگر به زمان زیادی برای خیس خوردن نیاز ندارد.
    2. بادمجان‌ها را نیز پوست می‌کنیم و به صورت ورقه‌ای برش زده و در مخلوط آب نمک خیس می‌کنیم. این کار باعث گرفته شدن تلخی بادمجان می‌شود. حتما یک کاسه روی بادمجان‌ها بگذارید تا به طور کامل داخل آب فرو بروند و برای مدت ۱ ساعت به همین صورت باقی بمانند.‌ 
    3. سپس ۲ عدد پیاز درشت را نگینی خرد می‌کنیم و تا زمانی که طلایی شوند آن را تفت می‌دهیم. بعد گوشت قیمه‌ای را به آن اضافه می‌کنیم و گوشت را نیز کمی تفت می‌دهیم.
    4. زیر حرارت باید ملایم رو به بالا باشد تا گوشت قبل از آب انداختن سرخ شود و بهتر است که از یک الی دو تکه گوشت خورشتی استخوان دار نیز استفاده کنید که در کنار گوشت قیمه‌ای و جوشیدن در خورشت باعث خوشمزه‌تر شدن آن بشود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان کلیک کنید.

    ۴- کوکوی مرغ

    کوکو مرغ یکی از غذاهای نونی است که دستتان در درست کردن و طعم دار کردن آن کاملا باز است. با ما همراه باشید تا یکی از جدیدترین مدل‌های کوکو مرغ با سیب زمینی و پنیر پیتزا و پودر سوخاری خانگی را یاد بگیرید. این مدل کوکو هم گزینه خوبی برای ناهار است و هم می‌توانید در مهمانی‌ها به عنوان یک غذای جدید آن را سرو کنید. 

    مراحل تهیه کوکو مرغ فرانسوی

    مراحل تهیه کوکو مرغ فرانسوی

    مراحل تهیه کوکو مرغ فرانسوی به شرح زیر است:

    1. مرغ‌ها را با ادویه‌های دلخواه طعم‌دار کنید. (پیشنهاد ما فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و نمک است). سپس مرغ‌ها را با مواد ماساژ بدهید (مرینیت کنید) تا طعم‌دار شود! بعد داخل روغن سرخ کنید تا تغییر رنگ بدهد.
    2. بعد از تغییر رنگ، ۶ قاشق عذاخوری زعفران و ۲ لیوان آب جوش با نمک را به مرغ‌ها اضافه کنید، در تابه را ببندید و اجازه دهید تا ران مرغ با حرارت تند مغز پخت شود.
    3. بعد از پخت، گوشت را از استخوان جدا کرده، استخوان‌ها را تمیز کنید و کنار بگذارید تا بعدا برای آغشته کردن کوکوها به پودر سوخاری، از آن‌ها استفاده کنید. سپس گوشت‌ها را با کمک بلندر خرد کنید.
    4. حالا مرغ خرد شده را به سیب زمینی پوره شده اضافه کنید. سپس ۲۵۰ گرم پنیر پیتزا به ترکیب مرغ و سیب زمینی اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه کوکو مرغ فرانسوی کلیک کنید.

    ۵- یتیمک بادمجان

    یتیمک یا یتیمچه از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توانید با بادمجان تهیه کنید. دستور پخت یتیمک در شهرهای مختلف متفاوت است. برخی این غذا را با بادمجان تهیه می‌کنند و برخی دیگر در ترکیبات آن از کدو، عدس و گوشت و مرغ استفاده می‌کنند.

    روش تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی شباهت زیادی به هم دارد. معمولا برای تهیه این یتیمک از بادمجان سرخ شده در کنار گوجه فرنگی، پیاز و سیر استفاده می‌شود، اما اگر دوست دارید غذای شما رژیمی ‌شود، می‌توانید در پخت این غذا از بادمجان آبپز نیز استفاده کنید.

    طرز تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی به روش آبپز

    مراحل تهیه یتیمک بادمجان

    مراحل تهیه یتیمک بادمجان به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید بادمجان‌ها را بشویید. سپس پوست آن‌ها را جدا کنید. بادمجان‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و سپس مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید. این کار موجب خارج شدن تلخی بادمجان می‌شود و به کاهش جذب روغن نیز کمک می‌کند. بعد از ۳۰ دقیقه می‌توانید بادمجان را فشار دهید و با آب سرد بشویید.
    2. حال باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس بادمجان‌ها را در روغن داغ بریزید و خوب سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند. بعد از این که بادمجان‌ها سرخ شدند، آن‌ها را از روغن خارج کنید.
    3. در ادامه باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. زمانی که پیاز سبک شد، سیر رنده شده را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا سیر و پیاز کاملا سرخ شوند و بعد کمی زردچوبه به مواد اضافه کنید.
    4. بعد از این که پیازها به خوبی سرد شدند، گوجه فرنگی‌ها را بشویید و به صورت مکعبی خرد کنید. می‌توانید پوست گوجه را جدا کنید و بعد آن را خرد کنید. در ادامه گوجه فرنگی خرد شده را به ترکیب پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید و چند دقیقه در روغن تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و لذیذ روی لینک طرز تهیه یتیمک بادمجان کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا