آشپزینکات آشپزی

روش‌های پودر کردن هل در خانه + نکات کلیدی

آیا می‌دانید روش‌های پودر کردن هل در خانه چگونه است و یا همیشه از پودر هل آماده استفاده می‌کنید؟ در قدیم برای پودر کردن هل پوست هل را جدا می‌کردند و آن را در هاون می‌کوبیدند، اما این روش بسیار زمان‌بر است و نیاز به صرف انرژی زیادی دارد. خرید پودر هل آماده نیز در کنار قیمت زیادی که دارد، ممکن است آن چنان که باید باکیفیت نباشد.

زمانی که پودر هل را همان لحظه‌ای که نیاز دارید، پودر کنید، عطر آن بسیار بیشتر خواهد بود و کیفیت بالاتری خواهد داشت. اما طرز تهیه پودر هل چگونه است و چطور می‌توان در خانه پودر هل درست کرد؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های پودر کردن هل در منزل آشنا شوید.

با روش‌های پودر کردن هل در خانه آشنا شوید

برای پودر کردن هل در خانه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای شروع باید دانه‌های هل را از غلاف آن خارج کنید و سپس با کمک آسیاب هل را پودر کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه پودر هل خانگی آشنا شوید.

۱- طرز تهیه پودر هل با آسیاب

یکی از ساده‌ترین روش‌های پودر کردن هل در خانه استفاده از آسیاب است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه پودر هل با آسیاب آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: روش‌ های خشک کردن سیر تازه + طرز تهیه پودر سیر

مرحله اول؛ هل را از غلاف آن خارج کنید

در اولین مرحله از پودر کردن هل در خانه باید با کمی فشار روی غلاف سبز رنگ هل شکاف ایجاد کنید و دانه‌های هل را جدا کنید.

مرحله دوم؛ پودر هل را آماده کنید

در این مرحله از آموزش درست کردن پودر هل باید دانه‌های هل را در آسیاب بریزید و آن‌ها را خوب له کنید تا حالت پودری پیدا کنند. به عنوان آموزش آسیاب کردن هل باید بدانید که برخی از افراد برای پودر کردن هل از مقداری شکر نیز استفاده می‌کنند، اما به خاطر داشته باشید که اضافه کردن شکر به هل موجب کاهش ماندگاری آن می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باسلوق خانگی؛ بدون استفاده از پودر ژلاتین!

    طرز تهیه پودر کردن هل با آسیاب

    مرحله سوم؛ پودر هل را الک کنید و در ظرف مناسب بریزید

    بعد از آماده شدن پودر هل آن را از یک الک رد کنید تا تکه‌های درشت آن جدا شود. در نهایت پودر هل را در یک ظرف در بسته بریزید و در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. نگهداری پودر هل در یخچال ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان سوروک یزدی به روش خانگی

    ۲- طرز تهیه پودر هل با برشته کردن

    یک روش کاربردی و فوق‌العاده راحت برای پودر کردن هل این است که ابتدا آن را تفت دهید و بعد تنها با فشار دست هل ها را پودر کنید. برای این کار باید هل ها را با پوست سبز آن در ماهیتابه بریزید و برای ۵ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید. پس از آن گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا هل‌ها خنک شوند. حالا می‌توانید به راحتی و با فشار دست دانه‌های هل را پودر کنید.

    ۳- طرز تهیه پودر هل در هاون

    یکی از ساده‌ترین روش‌های پودر کردن هل در منزل استفاده از هاون است. برای تهیه پودر هل در هاون باید دانه‌های هل را از غلاف جدا کنید و سپس هل را با هاون بکوبید تا کاملا پودر شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کوکی مغزدار”؛ با شکلات و پودر نارگیل…

    ۴- طرز تهیه پودر هل با گوشت‌کوب یا وردنه

    اگر به هاون دسترسی ندارید می‌توانید برای تهیه پودر هل دانه‌های هل را همراه با مقداری شکر روی تخته آشپزخانه بریزید و به کمک گوشت‌کوب یا وردنه آن را پودر کنید. اضافه کردن شکر موجب می‌شود تا هل راحت‌تر پودر شود.

    پودر کردن هل با برشته کردن

    روش آسیاب هل با پوست چگونه است؟

    برخی افراد برای آسیاب کردن هل، آن را با پوست آسیاب می‌کنند. از آن جایی که پوست سبز هل در معرض خاک و آلودگی قرار دارد، بهتر است ابتدا دانه‌های هل را از غلاف جدا کنید. بعد از جدا کردن دانه‌های هل، پوست سبز رنگ آن را در یک کاسه آب بریزید و خوب بشویید و آبکشی کنید.

    در نهایت پوسته‌های سبز رنگ را برای مدتی زیر نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شوند. غلاف‌های هل باید به اندازه‌ای خشک شوند که حالت ترد و شکننده پیدا کنند. حالا می‌توانید دانه‌های هل را همراه با پوست آن در آسیاب بریزید و پودر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی

    پودر هل برای چی خوبه؟

    هل یکی از خوش عطرترین ادویه‌ها است که بعد از زعفران به عنوان گران‌ترین ادویه دنیا نیز شناخته می‌شود. اما پودر هل در چه غذاهایی استفاده میشود؟ از پودر هل معمولا برای طعم‌دار کردن انواع چای و دمنوش، طعم دادن به انواع کیک، شیرینی و نان‌های خانگی، سوپ، خورشت، پودینگ و انواع غذاهای برنجی استفاده می‌شود.

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه پودر هل

    در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه پودر هل اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • بعد از آماده کردن پودر هل باید آن را در ظرف در بسته بریزید و در مکان خشک، تاریک و خنک قرار دهید. بهتر است پودر هل را در عرض چند هفته و نهایتا تا ۶ ماه بعد مصرف کنید. هر چقدر زمان بیشتری از پودر کردن هل بگذرد، کیفیت آن بیشتر کاهش پیدا می‌کند.
    • برای تهیه پودر هل حتما از هل سبز تازه و مرغوب استفاده کنید.
    • برای پودر کردن هل به روش برشته کردن، باید هل را با غلاف آن در ماهیتابه تفت دهید. به خاطر داشته باشید که اگر هل به خوبی برشته نشود، با فشار دست پودر نخواهد شد. تفت دادن بیش از حد هل موجب از دست رفتن روغن و عطر خوش هل می‌شود.
    • بهتر است پودر هل را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید. ماندگاری پودر هل در یخچال ۶ ماه و در دمای اتاق ۱ ماه است.
    • برای برداشتن پودر هل همیشه از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی دارچینی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه پودر هل

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از سوالات متداول شما در مورد روش‌های پودر کردن هل در خانه پاسخ داده‌ایم.

    چگونه هل را پودر کنیم؟

    برای پودر کردن هل می‌توانید از آسیاب برقی، هاون، گوشت‌کوب یا وردنه استفاده کنید و یا دانه‌های هل را در ماهیتابه تفت دهید و بعد با دست پودر کنید.

    آیا هل را با پوست آسیاب می‌کنند؟

    به طور کلی برای آسیاب کردن هل هم می‌توانید آن را با پوست پودر کنید و هم دانه‌های هل را از غلاف خارج کنید و تنها دانه‌ها را پودر کنید. اما رایج‌ترین روش برای پودر کردن هل این است که هل را از غلاف آن خارج کنید و بعد پودر کنید.

    روش آسیاب کردن پودر هل چگونه است؟

    برای آسیاب کردن هل باید دانه‌های هل را از غلاف سبز رنگ آن خارج کنید و پس در آسیاب پودر کنید. برای این که هل راحت‌تر پودر شود، می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳.۷/۵ (۳۷ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا