دانستنی

۱۱ درمان خوراکی که در رفع خلط گلو به شما کمک می‌کند!

خلط گلو که با نام مخاط نیز شناخته می‌شود، یک بیماری شایع است که می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند آلرژی، عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی یا حتی محرک‌های محیطی ایجاد شود.

خلط گلو یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است که به محافظت از سیستم تنفسی کمک می‌کند، خلط بیش از حد گلو می‌تواند ناراحت‌کننده و مختل‌کننده باشد. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که می‌تواند به رفع خلط گلو و ارتقای سلامت کلی تنفس کمک کند.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ به معرفی انواع درمان خوراکی برای رفع خلط گلو خواهیم پرداخت. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با خلط گلو

قبل از پرداختن به درمان، لازم است بدانیم خلط یا بلغم گلو چیست و چگونه به وجود می‌آید. خلط ماده‌ای غلیظ و چسبناک است که مجاری تنفسی از جمله گلو و ریه‌ها را می‌پوشاند و به‌ عنوان یک سد محافظ عمل می‌کند، گردوغبار، آلرژن‌ها (آنتی‌ژن‌های حساسیت‌زا) و عوامل بیماری‌زا را به دام می‌اندازد، تا از ورود آن‌ها به بدن جلوگیری کند.

با این‌حال، هنگامی که خلط بیش از حد تولید می‌شود یا بیش از حد غلیظ می‌شود، می‌تواند منجر به گرفتگی گلو و ناراحتی شود.

۱۱ درمان خوراکی برای رفع خلط گلو

در اینجا برخی از درمان‌های خوراکی مؤثر که منجر به کاهش خلط گلو می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱) آبرسانی

    هیدراته ماندن برای رقیق کردن مخاط و تسهیل حذف آن بسیار مهم است. نوشیدن آب زیاد در طول روز می‌تواند به نازک نگه‌داشتن خلط و دفع آسان آن کمک کند. مایعات گرم، مانند دمنوش‌های گیاهی یا آب‌گرم با لیمو و عسل نیز می‌توانند به‌ ویژه تسکین‌دهنده و مؤثر باشند.

    ۲) چای زنجبیل

    زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و خلط‌آور است که می‌تواند به کاهش خلط گلو و تسکین گلو کمک کند. تهیه چای زنجبیل با جوشاندن ریشه زنجبیل تازه در آب و افزودن عسل اثر تسکین‌دهندگی آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این گرمای چای به تجزیه مخاط و پاک‌سازی آسان‌تر آن کمک کند.

    چای زنجبیل؛ درمان خوراکی برای رفع خلط گلو

    ۳) عسل و لیمو

    عسل و لیمو ترکیبی کلاسیک برای تسکین گلو و کاهش خلط هستند. عسل دارای خواص ضد میکروبی است، در حالی‌ که لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. مخلوط‌ کردن یک قاشق غذاخوری عسل با آب گرم و افزودن نصف لیمو ترش به آن، نوشیدنی تسکین‌دهنده‌ای را ایجاد می‌کند که رفع خلط گلو برطرف می‌کند.

    ۴) استنشاق بخار

    استنشاق بخار در حالی‌ که یک داروی خوراکی نیست، می‌تواند به شل‌شدن خلط و پاک‌سازی راه‌های هوایی کمک کند. جوشاندن آب و استنشاق بخار در حالی‌ که سر را با حوله پوشانده باشید، تسکین فوری ایجاد می‌کند. افزودن روغن‌های ضروری مانند اکالیپتوس یا نعناع اثر این روش درمانی را افزایش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نشاسته برای گلو درد و سرفه

    ۵) غرغره آب‌ نمک

    غرغره کردن با آب‌ نمک گرم باعث کاهش تحریک گلو و رفع خلط می‌شود. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و برای اثربخشی بیشتر این عمل را چند بار در روز تکرار کنید.

    ۶) آب آناناس

    آب آناناس حاوی بروملین است، بروملین یک عصاره آنزیمی مورد استفاده در طب سنتی است که در تمام قسمت آناناس وجود دارد و دارای خواص ضد التهابی و رقیق‌کننده مخاط است. نوشیدن آب آناناس موجب کاهش خلط گلو و تسکین درد آن می‌شود.

    آب آناناس؛ درمان خوراکی برای رفع خلط گلو

    ۷) شیر زردچوبه

    زردچوبه به‌ صورت کلی دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که در رفع خلط گلو بسیار موثر است. مخلوط‌ کردن یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه با شیر گرم علاوه بر بهبود التهاب و خلط گلو خاصیت آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد.

    ۸) ریشه شیرین‌بیان

    ریشه شیرین‌بیان یک درمان در طب سنتی به قدمت بیش از ۴۰۰۰ سال است که با خواص خلط‌آور و ضدعفونی‌کننده آن شناخته می‌شود. ریشه این گیاه به شل و نازک شدن مخاط و کاهش تحریک گلو کمک کند. نوشیدن چای شیرین‌بیان علی‌رغم داشتن خواص درمانی بسیار اگر بیش از حد اعتدال مصرف شود، باعث به‌وجودآمدن عوارض جانبی می‌شود.

    ۹) سرکه سیب

    اعتقاد بر این است که سرکه سیب در تجزیه مخاط و کاهش خلط گلو موثر است. مخلوط‌کردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب گرم و نوشیدن آن تسکین‌دهنده باشد. لازم به ذکر است برای محافظت از مینای دندان باید بعد از مصرف آن، دهان را با آب شست.

    بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین دی (D) باعث بروز این دردها می‌شود!

    ۱۰) غذاهای تند

    غذاهای تند حاوی کپسایسین است که در مواد غذایی تندی همچون فلفل چیلی یافت می‌شود. این ماده خاصیت آنتی‌ اکسیدانی دارد که سلول‌های بدن را از آسیب مولکول‌های رادیکال آزاد محافظت می‌کند و از خاصیت ضدباکتریایی نیز برخوردار است. کپسایسین به رقیق‌شدن مخاط و دفع آن کمک کنند. گنجاندن غذاهای تند در رژیم غذایی تسکین‌بخش خلط گلو است.

    ۱۱) دمنوش‌های گیاهی

    برخی از چای‌های گیاهی مانند نعناع، بابونه و اکالیپتوس دارای خواص خلط‌آور هستند که به رفع خلط گلو کمک کنند. نوشیدن این نوع چای‌ها در طول روز، تسکین‌دهنده و مفید است.

    دمنوش‌های گیاهی؛ درمان خوراکی برای رفع خلط گلو

    تغییر سبک زندگی برای بهبود خلط گلو

    علاوه بر داروهای خوراکی، ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی به پیشگیری و درمان خلط گلو کمک‌کننده است. از این جمله می‌تواند به دوری از محرک‌هایی مانند دود و آلودگی و همچنین استنشاق مرتب هوای مرطوب اشاره کرد.

    علاوه بر این رعایت بهداشت دهان و دندان و مجاری تنفسی به‌ صورت قابل‌ توجهی در کاهش خشک‌ شدن و تحریک گلو و در نتیجه کاهش خلط گلو موثر است. خلط گلو می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، اما درمان‌های خوراکی زیادی وجود دارد که به کاهش علائم آن کمک می‌کند.

    هیدراته ماندن، استفاده از درمان‌های طبیعی مانند چای زنجبیل، عسل و ایجاد تغییرات در سبک زندگی، همگی به کاهش خلط گلو و ارتقای سلامت تنفسی کمک می‌کند. در صورت تداوم یا بدتر شدن علائم، توصیه می‌شود برای تشخیص و درمان مناسب به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

    بیشتر بخوانید: این ویتامین‌ها التهاب در بدن را کاهش می‌دهند!

    اگر شما نیز در رفع خلط گلو از مواد خوراکی دیگری یا راهکارهایی استفاده می‌کنید که نتیجه مطلوبی دارد خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات این مطلب از مجله دانستنی اکالا آن‌ها را با ما و سایر دوستان علاقه‌مند به درمان‌های خانگی به اشتراک گذارید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.