خواص مواد غذایی

۱۱ خواص طالبی در بارداری

طالبی یکی از میوه‌های خوشمزه و پرخاصیت تابستانی است که با حفظ سطح آب بدن به افراد در تقویت ایمنی بدن و بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. مصرف این میوه در دوران بارداری نیز فواید زیادی دارد. در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم شما را با خواص طالبی برای زنان باردار آشنا کنیم تا نوزادی سالم داشته باشید.

طالبی چه فوایدی در بارداری دارد؟

در ادامه به بررسی برخی از مهمترین فواید میوه طالبی در دوران بارداری برای مادر و جنین پرداخته‌ایم:

۱- کمک به رشد کودک

طالبی سرشار از ویتامین A است که با کمک به رشد جنین از ناهنجاری‌های مادرزادی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین مادران باردار با مصرف روزانه طالبی می‌توانند به رشد قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، چشم‌ها و استخوان‌های کودک کمک کنند.

بخصوص با خوردن طالبی در اوایل بارداری و به ویژه سه ماهه اول جنین مقدار زیادی از ویتامین A را دریافت می‌کند که برای رشد جنین موثر است و از ایجاد نقص در لوله عصبی کودک نیز جلوگیری می‌کند. کلسیم موجود در طالبی نیز به داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم در جنین کمک می‌کند.

۲- کاهش کم‌خونی

مادران باردار می‌توانند کم‌خونی ناشی از فقر آهن را با مصرف طالبی در این دوران بهبود دهند و همچنین خوردن طالبی به تولید هموگلوبین خون نیز کمک می‌کند. از طرفی با بهبود جریان خون از مادر به جنین اکسیژن مورد نیاز جنین را نیز تامین می‌کند.

طالبی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است که موجب افزایش جذب آهن در بدن مادر شده و مشکل کمبود‌آهن را بهبود می‌دهد تا در این دوران مادر دچار انقباض عضلات نشود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: خواص طالبی برای مردان

    ۳- کاهش انقباض عضلانی

    فسفر موجود در طالبی نیز برای انقباضات عضلانی در زمان زایمان کمک‌کننده است و به بهبود عملکرد کلیه، هدایت پیام‌های عصبی، ترمیم بافت و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. بنابراین برای تجربه زایمان راحت‌تر بخصوص در ماه‌های آخر بارداری حتما طالبی مصرف کنید.

    کاهش انقباض عضلانی در زنان باردار با خوردن طالبی

    ۴- جلوگیری از انعقاد و لخته‌شدن خون در بارداری

    خوردن طالبی خاصیت ضد انعقادی داشته و از تشکیل لخته خون در بدن مادران بارداری جلوگیری می‌کند. به نوعی طالبی نقش رقیق‌کنندگی دارد.

    ۵- بهبود عفونت‌های شایع بارداری

    همانطور که پیش از این نیز بیان شد طالبی سرشار از ویتامین C است که بدن در مقابل عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا سایر ویروس‌های عفونی مقاومت باشد. ویتامین C موجود در طالبی برای رشد و تکامل بدن جنین نیز مفید است و سیستم ایمنی بدن مادر را نیز تقویت می‌کند.

    ۶- درمان یبوست

    طالبی حاوی مقادیری فیبر است که برای سلامت دستگاه گوارش و روده‌ها الزامی است. مادران باردار با خوردن آب طالبی در این دوران می‌توانند فیبر مورد نیاز را دریافت کرده و مشکلات ناشی از یبوست را نیر کاهش دهند تا سیستم گوارش و روده‌ها سلامت کافی داشته باشند.

    بیشتر بخوانید: ۱۷خاصیت شگفت انگیز طالبی که نمی دانستید!

    ۷- بهبود سلامت عصبی مرکزی کودک

    طالبی حاوی ویتامین B1 است که با خوردن آن در بارداری، سیستم عصبی مرکزی کودک سالم خواهد بود و از بروز مشکلات زمینه‌ای ناشی از آن جلوگیری می‌شود. این ویتامین برای بهبود و کاهش حالت تهوع صبحگاهی ناشی از بارداری نیز کمک‌کننده است. همچنین موجب بهبود کیفیت شیر مادر می‌شود.

    ۸- تنظیم فشارخون

    مادران باردار با خطر افزایش فشار خون مواجه هستند که با دریافت پتاسیم به جریان خون و اکسیژن به سمت مغز کمک می‌کند و این مورد را نیز می‌توان با مصرف طالبی بهبود داد.

    ۹- کاهش وزن زنان باردار

    اضافه وزن ناشی از بارداری منجر به سقط جنین، زایمان زودرس، افزایش فشار خون می‌شود که با خوردن طالبی می‌توان مقدار قابل توجهی از چربی و کلسترول بدن را کاهش داده و آن را به عنوان میان‌وعده سالم جایگزین غذاهای چرب کرد. از طرفی فیبر موجود در طالبی موجب ایجاد حس سیری و کنترل وزن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص  و مضرات گوجه سبز

    ۱۰- کمک به هضم بهتر غذا

    خوردن آب طالبی ضمن کمک به هضم غذا از ایجاد مشکلاتی همچون سوزش سر دل، اسید معده یا نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

    کمک به هضم بهتر غذا با خوردن طالبی در زنان باردار

    ۱۱- کنترل دیابت بارداری

    طالبی به دلیل داشتن بار گلیسمی کمتر از ۴ و هضم آرام آن در بدن از بالارفتن قند خون جلوگیری کرده و به کنترل دیابت بخصوص دیابت بارداری کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ۱۶ خواص طالبی در زنان

    در این مطلب از مجله اکالا تلاش کردیم خواص متفاوتی از طالبی را در بارداری بیان کنیم . با مطالعه این مقاله و در نظر گرفتن فواید این میوه تابستانی برای دوران بارداری می‌توانید زایمان خوبی داشته و فرزند سالمی را به دنیا بیاورید. البته توجه داشته باشید که با وجود خواص فراوان این میوه در خوردن آن زیاده‌روی نکنید که به عوارض ناشی از آن دچار نشوید.

    ۴/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.