آشپزیخواص مواد غذایی

۳۲ مورد از مهم‌ترین خواص لیمو شیرین؛ فوایدی که نمی‌دانستید!

لیمو شیرین یکی از خوشمزه‌ترین انواع مرکبات است که طبع سرد و خشکی دارد و به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی که دارد، برای بدن بسیار مفید است. به علاوه لیمو شیرین سرشار از ویتامین C، فیبر، کلسیم و پتاسیم است و یک درمان فوق‌العاده برای سلامت دستگاه گوارش و کاهش التهاب بدن محسوب می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با ۳۲ مورد از مهم‌ترین خواص لیمو شیرین آشنا شوید.

خواص لیمو شیرین برای سلامتی

یک عدد لیمو شیرین تقریبا ۴۳ کالری و ۰/۸ گرم پروتئین دارد. در ادامه ۳۵ مورد از مهم‌ترین خواص لیمو شیرین برای سلامتی را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۱- بهبود هضم

لیمو شیرین سرشار از فلاونوئیدهایی است که به بهبود هضم و همچنین درمان سوء هاضمه و مشکلات گوارشی کمک می‌کند. مصرف لیمو شیرین موجب خنثی کردن اسید معده می‌شود و در کنترل اسهال و درمان تهوع و استفراغ نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص لبو برای سرماخوردگی

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین خواص لیمو شیرین برای بدن تقویت سیستم ایمنی است. مصرف لیمو شیرین موجب بهبود گردش خون در بدن می‌شود و به دلیل ویتامین C فراوانی که دارد برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی و عفونی مثل سرماخوردگی بسیار مفید است.

از مهم‌ترین خواص لیمو شیرین برای سرماخوردگی می‌توان به خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی لیمو اشاره کرد. لیمو شیرین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به از بین بردن ویروس‌ها و کاهش التهاب دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

۳- درمان یبوست

لیمو شیرین حاوی اسیدهایی است که موجب خروج سموم از روده می‌شود. فیبر موجود در لیمو شیرین به درمان یبوست کمک می‌کند و با هیدراته کردن بدن مانع بروز یبوست می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خواص لیمو شیرین برای سلامتی

    ۴- درمان زخم معده

    لیمو شیرین حاوی فلاونوئیدهایی است که در بدن خاصیتی شبیه به آنتی‌بیوتیک دارد و به سم زدایی بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف لیمو شیرین یک راه حل ساده برای درمان زخم معده است.

    ۵- جلوگیری از سرطان

    یکی از مهم‌ترین خواص لیمو شیرین جلوگیری از سرطان و درمان این بیماری است. آنتی‌اکسیدان‌های خاص موجود در لیمو شیرین از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کنند و به درمان سرطان نیز تا حد زیادی کمک می‌کنند.

    ۶- خواص لیمو شیرین برای کاهش وزن

    مصرف لیمو شیرین به کاهش وزن کمک می‌کند. نوشیدن آب لیمو شیرین تازه با مقداری آب ولرم و عسل موجب افزایش احساس سیری می‌شود.

    ۷- درمان نقرس

    یکی دیگر از فواید لیمو شیرین از بین بردن اسید اوریک و رادیکال‌های آزاد در بدن است. مصرف لیمو شیرین از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند و در درمان نقرس موثر است.

    بیشتر بخوانید: خواص بادام زمینی؛ برای سلامتی، زیبایی، مردان و…

    ۸- درمان آفتاب زدگی

    آب لیمو شیرین یک نوشیدنی فوق‌العاده برای هیدراته کردن بدن و جلوگیری و درمان گرمازدگی است. اگر بعد از ورزش یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم دچار گرمازدگی شده‌اید، می‌توانید از مقداری آب لیمو شیرین استفاده کنید.

    ۹- خواص لیمو شیرین برای زنان باردار

    لیمو شیرین یک میوه بی‌نظیر برای خانم‌های باردار است. این میوه کلسیم زیادی دارد و برای رشد جنین مفید است. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد لیمو شیرین می‌تواند به جنین آسیب برساند. بهتر است قبل از مصرف لیمو شیرین در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

    ۱۰- درمان یرقان

    جالب است بدانید که لیمو شیرین یک درمان ساده و طبیعی برای یرقان و زردی است. مصرف لیمو شیرین به بهبود عملکرد کبد و به خصوص درمان یرقان کمک زیادی می‌کند.

    خواص لیمو شیرین برای کاهش وزن

    ۱۱- خواص لیمو شیرین برای ریه

    لیمو شیرین برای بهبود سرفه و آسم مفید است و یک درمان فوق‌العاده برای تسکین مشکلات مربوط به ریه محسوب می‌شود. اگر به آسم مبتلا هستید یا سرفه می‌کنید، می‌توانید از ترکیب آب لیمو شیرین با مقداری زیره و پودر زنجبیل استفاده کنید.

    ۱۲- درمان التهاب لوزه

    لیمو شیرین خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن موجب کاهش التهاب لوزه، و تسکین سفره و تورم لوزه می‌شود. برای درمان التهاب لوزه می‌توانید از آب لیمو شیرین همراه با یک قاشق عسل و آب گرم استفاده کنید.

    ۱۳- خواص لیمو شیرین برای مو

    مصرف لیمو شیرین موجب افزایش استحکام موها، درمان موخوره و شوره می‌شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در لیمو شیرین به تقویت موها کمک زیادی می‌کند.

    ۱۴- خواص لیمو شیرین برای پوست

    لیمو شیرین یکی از بهترین میوه‌ها برای سلامت پوست است و به درمان خشکی و زبری پوست کمک می‌کند. مصرف لیمو شیرین و ماسک آن به روشن شدن و یکدست شدن رنگ پوست کمک می‌کند و برای جلوگیری از پیری پوست نیز مفید است.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده و باورنکردنی “عناب”

    ۱۵- کاهش درد ناشی از نیش حشرات

    یکی دیگر از فواید لیمو شیرین درمان جای نیش حشرات است. برای درمان جای نیش حشرات و کاهش درد آن می‌توانید یک برش لیمو شیرین روی آن قرار دهید یا آب لیمو را بگیرید و آن را روی محل آسیب دیده بریزید.

    ۱۶- سم زدایی بدن

    لیمو شیرین بدن را سم زدایی می‌کند و با پاکسازی خون به بهبود عملکرد و همچنین سلامت بدن کمک می‌کند. سم زدایی بدن موجب درخشان و شفاف شدن پوست می‌شد و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

    ۱۷- درمان تیرگی لب

    استفاده از آب لیمو شیرین می‌تواند به درمان ترک خوردگی و تیرگی لب‌ها کمک کند و ظاهری شاداب و خوشرنگ به لب‌های شما ببخشد. برای درمان تیرگی لب می‌توانید روزانه ۳ تا ۴ بار مقداری از آب لیمو شیرین را روی لب‌ها بمالید.

    خواص لیمو شیرین برای پوست

    ۱۸- درمان جوش

    یکی دیگر از خاصیت‌های لیمو شیرین برای پوست درمان جوش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که آب لیمو شیرین دارای خواصی است که به درمان جوش‌های پوستی کمک می‌کند. برای درمان جوش می‌توانید آب لیمو شیرین را روی پوست بمالید

    ۱۹- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

    لیمو شیرین حاوی مقادیر زیادی فیبر و پتاسیم است و از همین رو مصرف این میوه به کاهش فشار خون و همچنین کاهش کلسترول بد خون جلوگیری می‌کند. مصرف لیمو شیرین نقش مهمی بر جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی دارد.

    ۲۰- کاهش چربی خون

    لیمو شیرین فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی دارد و مصرف آن می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و همچنین چربی خون کمک زیادی کند.

    ۲۱- جلوگیری از روماتیسم و پوکی استخوان

    لیمو شیرین حاوی کلسیم و مواد معدنی مفید برای افزایش استحکام استخوان‌ها است. مصرف لیمو شیرین از بدن در برابر روماتیسم مفصلی محافظت می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص مهم سماق برای سلامتی

    ۲۲- جلوگیری از مشکلات مربوط به چشم

    لیمو شیرین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی است و از همین رو از چشم‌ها محافظت می‌کند و جلوی بروز بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید را می‌گیرد.

    ۲۳- درمان اختلالات ادراری

    آب لیمو شیرین سرشار از پتاسیم است و پتاسیم یک ماده موثر بر درمان اختلالات ادراری مثل التهاب مثانه و عفونت ادراری است.

    ۲۴- جلوگیری از مشکلات مربوط به اعصاب و مغز

    آب لیمو شیرین و میوه تازه آن سیستم عصبی و مغز را آرام می‌کند و به درمان مشکلات ذهنی و جلوگیری از ایجاد التهاب در مغز کمک می‌کند.

    خواص لیمو شیرین برای مو

    ۲۵- خواص لیمو شیرین برای کبد

    لیمو شیرین سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو مصرف این میوه موجب کاهش التهاب و بهبود عملکرد کبد می‌شود. پتاسیم موجود در لیمو شیرین به حفظ تعادل الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند و در کنترل ترشح صفرا نیز موثر است.

    ۲۶- خواص لیمو شیرین برای مردان

    مصرف لیمو شیرین موجب تصفیه خون و افزایش تعداد اسپرم‌ها می‌شود. این میوه می‌تواند به بهبود کیفیت اسپرم و همچنین افزایش توان باروری در مردان نیز کمک کند.

    ۲۷- خواص لیمو شیرین برای زنان

    لیمو شیرین سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف آن به سلامت واژن و کاهش خطر سرطان رحم کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو شیرین از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و جلوی بروز عفونت را می‌گیرد.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۲۸- خواص لیمو شیرین برای دیابت

    یکی دیگر از مهم‌ترین خواص لیمو شیرین کنترل قند خون در افراد دیابتی است. مصرف لیمو شیرین به تنظیم قند خون کمک می‌کند و در جلوگیری از دیابت نیز مفید است. برای تنظیم قند خون می‌توانید ۲ قاشق آب لیمو شیرین را با ۴ قاشق آب گرم و یک قاشق عسل ترکیب کنید و قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

    ۲۹- خواص لیمو شیرین برای کودکان

    مصرف لیمو شیرین به دلیل ویتامین C فراوان به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند و از ایجاد عفونت و بیماری جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ خواصیت باورنکردنی نارنگی یافا!

    ۳۰- کاهش تورم و درد دست و پا

    لیمو شیرین خواص ضد التهابی دارد. برای درمان درد دست و پا و کاهش تورم می‌توانید مقداری آب لیمو شیرین را با روغن کرچک ترکیب کنید و روی محل درد ماساژ دهید.

    خواص لیمو شیرین برای زنان

    ۳۱- خواص لیمو شیرین برای فشار خون

    لیمو شیرین سرشار از پتاسیم است و از همین رو به تنظیم فشار خون و جلوگیری از افزایش فشار جلوگیری می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف لیمو شیرین موجب تنظیم فشار خون در محدوده نرمال می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص انبه در بارداری

    ۳۲- افزایش انرژی

    مصرف لیمو شیرین موجب افزایش انرژی بدن و ایجاد حس خوب در بدن می‌شود. خوردن یک عدد لیمو شیرین می‌تواند به کاهش احساس خستگی شما نیز کم کند.

    لیمو شیرین خواص زیادی برای سلامت، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان جوش و مشکلات پوستی دارد. بهتر است به صورت روزانه از لیمو شیرین یا آب آن استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر این میوه بهره‌مند شوید.

    سوالات متداول

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد خواص لیمو شیرین پاسخ داده‌ایم.

    خواص لیمو شیرین ناشتا چیست؟

    مصرف لیمو شیرین ناشتا به کاهش چربی خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می‌کند.

    بهترین زمان مصرف لیمو شیرین چه موقعی است؟

    بهتر است لیمو شیرین را به صورت تازه و درست بعد از خرید، مصرف کنید. می‌توانید این میوه را در هر زمان از روز استفاده کنید. بهترین زمان مصرف لیمو شیرین صبحانه به خصوص در وعده صبحانه یا بعد از آن است.

    لیمو شیرین را چگونه بخوریم؟

    می‌توانید لیمو شیرین را به صورت تازه، خشک شده و مربا مصرف کنید و یا آب آن را بگیرید و روزانه بنوشید.

    مضرات لیمو شیرین چیست؟

    لیمو شیرین خواص زیادی برای سلامت دارد اما مصرف بیش از حد آن موجب بروز تهوع، اسهال و بروز دردهای گوارشی می‌شود.

    آیا مصرف لیمو شیرین قبل از خواب صحیح است؟

    مصرف لیمو شیرین قبل از خواب موجب بروز سوء هاضمه و مشکلات گوارشی می‌شود، بنابراین بهتر است قبل از خواب از این میوه قبل از خواب استفاده نکنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.