خواص مواد غذایی

۱۷ خاصیت شگفت انگیز شوید برای کودکان!

شوید یکی از مفیدترین سبزیجات برای کودکان است که هم دانه و هم برگ و ساقه آن برای طعم دار کردن غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این سبزی به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و برای رفع مشکلات گوارشی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کودک مفید است. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۱۷ خاصیت بی‌نظیر شوید برای کودکان آشنا شوید.

خواص شوید برای کودکان

وید سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر فراوانی است و مقدار زیادی ویتامین C دارد. این سبزی حاوی اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدهای متنوع است که خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی در بدن دارند و برای رشد و سلامت کودک مفید هستند. در ادامه این بخش می‌توانید با ۱۷ خواص و فواید شوید برای کودکان آشنا شوید.

۱- جلوگیری از نفخ

نفخ در کودکان موجب ایجاد دل دردهای شدید و آزاردهنده می‌شود. مصرف شوید نفخ را کاهش می‌دهد و به حذف گازهای اضافی موجود در روده کمک می‌کند. برای جلوگیری از نفخ در کودکان می‌توانید از مقداری شوید خرد شده روی غذا استفاده کنید.

۲- بهبود هضم غذا

یکی دیگر از خواص شوید برای کودکان بهبود هضم است. اضافه کردن مقداری شوید به غذای کودک می‌تواند به درمان یبوست و اسهال کمک کند و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود. برای بهبود هضم کودک می‌توانید مقداری شوید خرد شده به سالاد و غذای او اضافه کنید.

بهبود هضم غذا با شوید

۳- بهبود خواب کودک

شوید سرشار از ویتامین B است و این ویتامین نقش مهمی بر کیفیت خواب کودک دارد. برای رفع مشکل کم خوابی و همچنین برای این که کودک شما راحت‌تر به خواب فرو برود، می‌توانید همراه غذا مقداری شوید تازه به او بدهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- سلامت استخوان‌ها

    شوید سرشار از کلسیم و مواد معدنی مختلف است و مصرف آن به بهبود رشد و سلامت استخوان‌های کودک کمک می‌کند. مصرف شوید در هر سنی می‌تواند از بروز مشکلات مربوط به استخوان جلوگیری کند و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک را فراهم کند.

    ۵- تنظیم قند خون

    شوید یک گیاه فوق العاده برای تنظیم قند خون است که می‌تواند از افزایش قند خون جلوگیری کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شوید در کودکی می‌تواند به کنترل انسولین کمک کند و جلوی دیابت در بزرگسالی را بگیرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شوید پلو کته‌ای با ماهی و سیب زمینی

    ۶- تقویت سیستم ایمنی بدن

    یک خاصیت بی‌نظیر شوید برای کودکان، تقویت سیستم دفاعی بدن است. این سبزی حاوی مقدار زیادی ویتامین C و مواد معدنی مختلف است که به کاهش عفونت و بیماری در بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که اضافه کردن شوید خشک یا تازه به غذای کودک می‌تواند مانع بروز بیماری‌های ویروسی و عفونی در کودک شود.

    ۷- بهبود سکسکه

    طولانی شدن سکسکه به خصوص برای کودکان بسیار آزاردهنده است. مصرف شوید به قطع شدن سکسکه کمک می‌کند. به علاوه اگر سکسکه در اثر آلرژی یا اختلال عصبی ایجاد شده باشد، مصرف شوید می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

    ۸- بهبود سرفه و آلرژی

    یکی دیگر از خواص شوید برای کودکان بهبود اختلالات تنفسی، سرفه و آلرژی است. مصرف شوید به صورت تازه یا استفاده از دمنوش آن می‌تواند به رفع مشکلات تنفسی و سرفه در کودکان کمک کند و علائم آلرژی را تا حد زیادی برطرف کند.

    ۱۰- درمان صرع

    صرع یک بیماری شایع است که برخی کودکان نیز به این بیماری مبتلا هستند. مصرف شوید به کاهش علائم صرع و همچنین بهبود علائم بیماری کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که اثر شوید بر این بیماری درست مثل داروهای شیمیایی است و در درمان این بیماری تا حد زیادی موثر است.

    ۱۱- خوشبو شدن دهان

    بد بو شدن دهان مشکلی است که ممکن است در هر سن و سالی ایجاد شود. برای خوشبو شدن دهان کودک و همچنین رفع مشکلات مربوط به دهان و دندان، می‌توانید مقداری شوید تازه به او بدهید.

    خوشبو شدن دهان با شوید

    ۱۲- افزایش ادرار

    شوید یک گیاه ادرار آور است که می‌تواند به دفع سموم موجود در بدن کمک کند. برای افزایش حجم ادرار در کودکان می‌توانید همراه غذا مقداری شوید به او بدهید. با این روش سموم بدن راحت ر دفع می‌شوند و رشد کودک بهبود پیدا می‌کند.

    ۱۳- جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف

    شوید سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو مصرف این سبزی برای سلامت کلی بدن اهمیت زیادی دارد. استفاده از شوید از آسیب سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و مانع بروز بیماری‌های مزمن در کودک می‌شود.

    ۱۴- درمان کم خونی

    یکی دیگر از فواید و خواص شوید برای کودکان درمان کم خونی است. شوید سرشار از آهن است و به افزایش انرژی کودک کمک می‌کند. مصرف شوید مانع کم خونی کودک می‌شود و بخش زیادی از آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه راتا مرغ و شوید

    ۱۵- افزایش تمرکز کودک

    شوید حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهایی است که روی کاهش علائم بیش فعالی کودکان موثر است. مطالعات نشان می‌دهد که اضافه کردن شوید به رژیم غذایی کودک، موجب افزایش تمرکز و بهبود عملکرد کودکان در بازی‌ها و تکالیف مدرسه می‌شود.

    ۱۶- رفع اضطراب در کودکان

    مصرف شوید به کاهش استرس و اضطراب در کودکان کمک می‌کند و موجب افزایش احساس آرامش می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از شوید تازه یا دمنوش آن می‌تواند به ترشح هورمون‌های شادی در بدن کمک کند و موجب آرام شدن کودک شود.

    درمان سرماخوردگی با شوید

    ۱۷- درمان سرماخوردگی

    اگر کودک شما سرما خورده یا دچار گرفتگی بینی شده است، می‌توانید مقداری شوید به او بدهید. شوید سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و مصرف آن به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. استفاده از این سبزی موجب کاهش گلودرد، کاهش سرفه و کاهش گرفتگی بینی می‌شود و برای رفع علائم سینوزیت نیز مفید است.

    کودکان از چه زمانی می‌توانند شوید بخورند؟

    اکثر کودکان می‌توانند از سن ۶ ماهگی به مقدار کم شوید مصرف کنند. به خاطر داشته باشید که سبزی شوید برای کودکان مفید است، اما استفاده از روغن شوید برای نوزادان و کودکان خردسال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شوید از آن سبزیجاتی است که به ندرت آلرژی ایجاد می‌کند، اما برخی افراد ممکن است به این سبزی مفید حساسیت داشته باشند. از همین رو قبل از معرفی شوید به کودک باید از مقدار بسیار کمی از این سبزی در غذای کودک استفاده کنید و زمانی که مطمئن شدید، بدن او واکنش نامطلوبی نشان نداد، می‌توانید از این سبزی در وعده‌های غذایی بعدی کودک استفاده کنید.

    از ۶ سالگی می‌توانید از شوید تازه و ریز خرد شده در غذای کودک استفاده کنید و از ۱۲ ماهگی نیز می‌توانید سبزی شوید را به صورت خشک یا تازه در غذای کودک بریزید.

    شوید یک گیاه معطر و فوق العاده مفید است که می‌توانید از ۶ ماهگی به بعد به غذای کودک اضافه کنید. این گیاه فواید زیادی برای رشد و سلامت کودک دارد و مانع بروز مشکلات گوارشی، کم خونی و همچنین سرفه و سرماخوردگی می‌شود. به خاطر داشته باشید که قبل از اضافه کردن شوید به غذای کودک، حتما آن را به درستی بشویید و به صورت ریز خرد کنید و به صورت خام یا پخته در غذا بریزید.

    ۳.۸/۵ (۱۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا