سلامت و زیبایی

۱۰ روش درمان خواب رفتن دست و پا

خواب رفتن دست و پا که با نام Paresthesia شناخته می‌شود، حالتی است که بخشی از دست یا پا بی‌حس می‌شود و فرد حالتی مثل سوزن سوزش شدن یا گز گز را احساس می‌کند. معمولا ایستادن‌های طولانی یا قرار گرفتن طولانی در یک وضعیت خاص موجب بروز این مشکل می‌شود.

اما درمان خواب رفتگی دست و پا چیست؟ آیا این موضوع مشکل جدی برای سلامت ایجاد می‌کند؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های درمان خواب رفتن دست و پا آشنا شوید.

با روش‌های موثر درمان خواب رفتگی دست و پا آشنا شوید

خواب رفتن دست و پا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. مهم‌ترین علت خواب رفتن و بی‌حسی دست و پا فشار به عصب دست و پا است که موجب بروز اختلال در خونرسانی به آن عضو می‌شود.

در این شرایط شما با احساس خواب رفتگی، درد، سوزش سوزش شدن و بی‌حسی در آن عضو روبرو می‌شوید. معمولا قرار گرفتن بدن در یک وضعیت نامناسب به مدت طولانی و همچنین فشار طولانی روی دست و پا و احتباس مایعات در بدن موجب بروز این مشکل می‌شود.

با روش‌های موثر درمان خواب رفتگی دست و پا آشنا شوید

در برخی مواقع نیز ممکن است این موضوع به دلایل جدی‌تری در بدن ایجاد شود. افرادی که به بیماری‌های خاص، کمبود ویتامین یا آسیب اعصاب محیطی دچار می‌شوند نیز ممکن است این مشکل را با شدت بیشتری تجربه کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: درمان خار پاشنه پا با سیر

    اما بهترین درمان خواب رفتگی دست و پا چیست؟ در ادامه این بخش می‌توانید با ۱۰ روش درمان خواب رفتن دست و پا آشنا شوید.

    ۱- محل مورد نظر را ماساژ دهید

    درمان خواب رفتگی دست و پا با ماساژ دادن

    اولین روش برای درمان خواب رفتن دست و پا ماساژ درمانی است. در این روش باید ناحیه مورد نظر را به آرامی ماساژ دهید تا گردش خون در آن بخش از بدن افزایش پیدا کند و عملکرد اعصاب بدن به حالت نرمال بازگردد.

    ماساژ دادن موجب بهبود سیستم گردش خون و مایعات در بدن می‌شود و به رفع این مشکل در کوتاه‌ترین زمان کمک می‌کند. برای ماساژ دادن دست و پا بهتر است از مقداری روغن نارگیل یا روغن زیتون نیز استفاده کنید و ناحیه مورد نظر را برای ۵ تا ۷ دقیقه به آرامی ماساژ دهد.

    ۲- از کمپرس آب گرم استفاده کنید

    استفاده از کمپرس آب گرم روی ناحیه مورد نظر موجب افزایش جریان خون به آن بخش از بدن می‌شود و در رفع این مشکل بسیار موثر است.

    برای این که مشکل گزگز و بی‌حسی دست و پایتان سریع‌تر برطرف شود، می‌توانید یک کیسه یا حوله گرم را برای ۵ تا ۷ دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید تا درد و بی‌حسی به طور کامل برطرف شود.

    ۳- دست و پاهایتان را در نمک اپسوم قرار دهید

    نمک اپسوم که به عنوان نمک حمام شناخته می‌شود، یک درمان فوق العاده برای رفع گزگز و بی‌حسی دست و پا است. این نمک سرشار از منیزیم است و از همین رو به کاهش التهاب و همچنین رفع بی‌حسی دست و پا کمک می‌کند.

    برای درمان می‌توانید یک فنجان نمک اپسوم را در وان آب بریزید و بعد برای ۲۰ دقیقه داخل وان قرار بگیرید. در انتها بدنتان را بشویید. این کار به افزایش جریان خون و بهبود خواب رفتگی دست و پا کمک می‌کند. این روش بر درمان خواب رفتن دست چپ نیز بسیار موثر است.

    ۴- ورزش کنید

    درمان خواب رفتگی دست و پا با ورزش کردن

    بیشتر بخوانید: دلایل و درمان خانگی خارش کف پا

    برای این که بی‌حسی دست و پاهایتان به سرعت بهبود پیدا کند و کمتر با این مشکل مواجه شوید، بهتر است به مدت ۱۵ دقیقه در خانه ورزش کنید یا حرکات کششی انجام دهید.

    انجام ورزش‌های هوازی و همچنین دویدن، پیاده‌روی و دوچرخه سواری موجب افزایش گردش خون در اندام‌های بدن می‌شود و احتمال بروز این مشکل را کاهش می‌دهد.

    ۵- از زردچوبه کمک بگیرید

    زردچوبه خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد. برای درمان خواب رفتن پا و دست می‌توانید ۱ قاشق زردچوبه را با ۱ لیوان شیر ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. در ادامه کمی عسل به آن اضافه و این معجون را میل کنید.

    کورکومین موجود در زردچوبه موجب بهبود گردش خون و کاهش درد می‌شود. ماساژ دست و پا با ترکیب زردچوبه و آب نیز یک روش موثر برای درمان گزگز دست و پا است.

    ۶- از دارچین استفاده کنید

    مصرف دارچین به بهبود گردش خون در بدن کمک و بی‌حسی دست و پا را برطرف می‌کند. برای درمان این مشکل می‌توانید ۱ قاشق پودر دارچین را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و بنوشید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری عسل نیز به این نوشیدنی اضافه کنید.

    ۷- دمنوش بابونه بنوشید

    درمان خواب رفتگی دست و پا با نوشیدن دمنوش بابونه

    بیشتر بخوانید: روش‌های درمان سریع کمر درد در منزل

    اگر به دنبال یک داروی گیاهی برای درمان خواب رفتن دست و پا هستید، می‌توانید از بابونه استفاده کنید. نوشیدن دمنوش بابونه یا قرار دادن آن روی محل مورد نظر می‌تواند به درمان گزگز دست و پا کمک کند.

    برای تهیه دمنوش بابونه باید ۱ قاشق بابونه را با ۱ فنجان آب دم کنید و برای ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانید و سپس آن را بنوشید. برای تهیه ضماد بابونه نیز می‌توانید آن را پودر و با کمی آب ترکیب کنید و سپس این ماسک را روی دست یا پای خودتان قرار دهید تا بی‌حسی دست و پا برطرف شود.

    ۸- از طب سوزنی کمک بگیرید

    اگر دائما در دست و پاهایتان احساس گزگز و بی‌حسی را تجربه می‌کنید، می‌توانید از طب سنتی برای درمان این مشکل کمک بگیرید. در این روش پزشک بعد از معاینه و بررسی دقیق وضعیت سلامت شما اقدامات لازم برای درمان را انجام می‌دهد.

    ۹- از پزشک کمک بگیرید

    خواب رفتن دست و پا همیشه یک مشکل معمولی نیست و در برخی مواقع نشانه یک بیماری جدی در بدن است. اما خواب رفتن دست و پا را جدی بگیرید؟ اگر دائما با بی‌حسی اندام‌های بدن روبرو می‌شوید و مدام احساس گزگز و سوزن سوزن شدن را در دست و پاهایتان تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص برای تشخیص و درمان کمک بگیرید.

    ۱۰- از مکمل‌های غذایی استفاده کنید

    درمان خواب رفتگی دست و پا مصرف مکمل‌های غذایی

    بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین B1 در بدن + عوارض

    ممکن است خواب رفتگی دست و پاهای شما نشانه کمبود ویتامین B، آهن یا پتاسیم و منیزیم باشد. در این شرایط می‌توانید از یک مکمل غذایی برای رفع این مشکل استفاده کنید. بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکملی ابتدا آزمایش‌های لازم را انجام دهید و سپس زیر نظر پزشک در یک دوره مشخص از مکمل استفاده کنید.

    خواب رفتن دست و پا اتفاقی است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. این موضوع معمولا به خودی خود و در عرض چند دقیقه برطرف می‌شود. کمک گرفتن از راهکارهایی که در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا برایتان شرح دادیم به شما کمک می‌کند تا کمتر با این مشکل مواجه شوید و در کوتاه‌ترین زمان آن را برطرف کنید.

    اگر دست و پاهای شما بیشتر از حالت عادی و با شدت زیاد به خواب می‌روند، بهتر است از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات متداول شما در مورد درمان خواب رفتن دست و پا پاسخ داده‌ایم.

    کمبود چه چیزی باعث خواب رفتن دست می‌شود؟

    کمبود ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم و همچنین فقر آهن موجب خواب رفتن دست و پا می‌شود.

    چطور از خواب رفتن دست و پا جلوگیری کنیم؟

    برای جلوگیری از این مشکل نباید به مدت طولانی در یک وضعیت خاص بشنید و باید بدنتان را هر چند دقیقه یک بار تکان دهید. در صورتی که به بیماری خاص یا کمبود ویتامین و مواد معدنی روبرو هستید، باید آن را درمان کنید.

    آیا خواب رفتن دست خطرناک است؟

    در اکثر مواقع خواب رفتن دست یک اتفاق کاملا طبیعی است و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

    برای خواب رفتن دست چه قرصی بخوریم؟

    برای جلوگیری از خواب رفتن دست و پا می‌توانید زیر نظر پزشک از مکمل‌های ویتامین B، مکمل مواد معدنی و همچنین مکمل آهن استفاده کنید.

    ۳.۶/۵ (۳۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.