آشپزینکات آشپزی

ترفندهای رفع ترشی غذا + ۱۲ روش ساده و کاربردی

آیا چیزی در مورد روش‌های رفع ترشی غذا می‌دانید؟ ترش شدن غذا یکی از مشکلاتی است که ممکن است در اثر اضافه کردن مقدار زیادی آبلیمو، آبغوره یا پودر لیمو به غذا ایجاد شود و مزه آن را تغییر دهد. اما برای گرفتن ترشی غذا چکار کنیم؟ آیا روشی برای رفع ترشی خورشت قورمه سبزی وجود دارد؟ آیا رفع ترشی غذا با نوشابه حقیقت دارد؟

اگر غذای شما هم بر حسب اتفاق ترش شده است و به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستید، بهتر است با ما همراه باشید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین ترفندهای رفع ترشی غذا آشنا شوید.

اگر غذا بیش از حد ترش شد چه کار کنیم؟

چگونه ترشی غذا را کم کنیم؟ اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا شما هم به دنبال شگردهایی برای رفع ترش شدن غذا هستید و به دنبال راهی می‌گردید تا طعم متعادل‌تری به غذایتان ببخشید. قبل از هر چیز باید بدانید که طعم ترشی سرشار از اسیدهای مختلفی مثل اسید سیتریک یا اسید استیک است.

زمانی که یک غذای ترش می‌خورید، این اسیدها با بزاق دهان شما ترکیب می‌شوند و این موضوع موجب آزاد شدن یون هیدروژن در دهان می‌شود. در این شرایط یون هیدروژن به سمت کانال‌های یونی در سلول‌های جوانه چشایی حرکت می‌کند و موجب تحریک سیگنال‌هایی خاص و احساس طعم ترشی می‌شود. اما اگر طعم ترشی غذا زیاد شد، چطور آن را برطرف کنیم؟ در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های رفع ترشی غذا آشنا شوید.

۱- از شیرین کننده‌ها برای رفع ترشی غذا استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای متعادل کردن طعم غذاهایی که ترش شده‌اند، اضافه کردن مقداری قند و شکر به غذا است. این روش به خصوص برای رفع ترشی خورشت قیمه و خورشت فسنجان بسیار موثر است و طعم ترشی غذا را کاهش می‌دهد. برای رفع ترشی سس سالاد نیز می‌توانید از مقداری شکر یا حتی شهد مربا در سس استفاده کنید تا طعم سس شما لذیذتر شود.

بیشتر بخوانید: چند ترفند طلایی برای رفع شوری انواع غذا

۲- از هویج برای رفع ترشی غذا کمک بگیرید

هویج طعم نسبتا شیرینی دارد و اضافه کردن آن به غذا می‌توانید موجب متعادل کردن مزه آن شود. برای رفع ترشی رب گوجه در غذا می‌توانید مقداری هویج تازه به سس گوجه فرنگی اضافه کنید و سس را برای چند دقیقه بجوشانید تا طعم آن متعادل شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اگر غذا بیش از حد ترش شد چه کار کنیم؟

    ۳- کمی نمک به غذا اضافه کنید

    یکی دیگر از روش‌های رفع ترشی غذا اضافه کردن مقداری نمک است. نمک طعم ترشی را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا غذای شما طعم بهتری پیدا کند. به خاطر داشته باشید که اگر مقدار ترشی غذا زیاد باشد، اضافه کردن نمک به تنهایی نمی‌تواند طعم غذا را متعادل کند و بهتر است از این روش در کنار روش‌های دیگر استفاده کنید.

    ۴- از جوش شیرین برای رفع ترشی غذا استفاده کنید

    اگر میزان ترشی غذای شما زیاد است، یعنی مقدار زیادی اسید به آن اضافه کرده‌اید. در این شرایط می‌توانید از جوش شیرین برای خنثی کردن اثر اسیدی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای رفع ترشی غذا باید از مقدار بسیار کمی جوش شیرین اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای ساده برای گرفتن تلخی بادمجان

    ۵- از پنیر برای از بین بردن ترشی غذا کمک بگیرید

    رفع ترشی غذاهایی مثل ماکارونی و پاستا می‌توانید از مقداری پنیر پارمزان یا ریکوتا استفاده کنید. پنیر می‌تواند موجب متعادل شدن طعم ترشی غذا شود و طعم بهتری به غذای شما ببخشد.

    ۶- برای رفع ترشی غذا مقداری جعفری به آن اضافه کنید

    شاید برایتان جالب باشد ولی برای رفع ترشی سوپ و انواع خورشت می‌توانید از کمی جعفری خرد شده استفاده کنید. جعفری طعم ترشی غذا را متعادل می‌کند و مانع ترش به نظر رسیدن غذا می‌شود.

    بیشتر بخوانید: اگر ادویه غذا زیاد شد چه کنیم؟

    ۷- از کمی چربی برای متعادل کردن طعم ترشی در غذا استفاده کنید

    راهکار بعدی برای از بین بردن ترشی غذا اضافه کردن مقداری چربی به آن است. برای این کار می‌توانید کمی روغن حیوانی، کره، روغن گیاهی و یا حتی خامه استفاده کنید. چربی موجب تعادل طعم ترشی در غذا می‌شود.

    برطرف کردن ترشی غذا با ترفندهای ساده

    ۸- از سیب زمینی برای متعادل کردن طعم غذا استفاده کنید

    یک ترفند ساده برای رفع ترش شدن غذا استفاده از چند تکه سیب زمینی است. سیب زمینی سرشار از نشاسته است و می‌تواند طعم ترشی را به خود جذب کند. برای این که طعم ترشی غذا از بین برود، می‌توانید یک عدد سیب زمینی را خرد کنید و بعد از پخت غذا در آن بیندازید. سپس چند دقیقه صبر کنید و سیب زمینی را از غذا بردارید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های رفع تلخی لیمو عمانی در خورشت ها!

    ۹- برای رفع ترشی غذا مقداری پیاز داغ به آن اضافه کنید

    یک ترفند ساده برای رفع ترش شدن غذا اضافه کردن مقداری پیاز داغ به غذا است. پیاز داغ مزه نسبتا شیرینی دارد و موجب متعادل شدن طعم غذا ترشی در غذا می‌شود. بهترین روش برای رفع ترشی خورشت مرغ اضافه کردن پیاز داغ است. بهتر است پیاز داغ را با کمی روغن به غذا اضافه کنید، زیرا این کار اثربخشی پیاز را چند برابر می‌کند و راحت‌تر طعم ترشی غذا را برطرف می‌کند.

    ۱۰- برای از بین بردن ترشی غذا، مقداری مواد اولیه به آن اضافه کنید

    یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌های رفع ترشی غذا افزایش مواد اولیه غذا است. برای این که طعم ترشی غذا را کمتر احساس کنید، می‌توانید حجم غذا را کمی افزایش دهید. این کار موجب می‌شود تا طعم تندی، ترشی، شوری و حتی شیرینی غذای شما متعادل‌تر شود و مزه بهتری پیدا کند.

    بیشتر بخوانید: چطور تلخی قورمه سبزی را بگیریم؟

    ۱۱- برای رفع ترشی غذا می‌توانید آب خورشت را عوض کنید

    اگر مقدار ترشی غذای شما زیاد است، می‌توانید مقداری از آب خورشت یا دور بریزید و دوباره به آن آب اضافه کنید. این روش ممکن است کمی روی طعم غذا تاثیر بگذارید، اما زمانی که روش‌های دیگر موثر نیستند، عوض کردن آب خورشت می‌تواند راهکار موثری باشد.

    وقتی غذا ترش می‌شود چکار کنیم؟

    ۱۲- غذای جدید را با غذای قدیمی ترکیب کنید

    اگر غذای شما بیش از حد ترش است، می‌توانید یک قابلمه دیگر از غذای مورد نظرتان را تهیه کنید و بعد آن را با غذایی که ترش شده ترکیب کنید. شاید این کار عجیب به نظر برسد، اما این روش مطمئن‌ترین راهکاری است که از هدر رفتن غذا جلوگیری می‌کند و موجب متعادل شدن طعم آن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: رفع شوری آبگوشت با چند ترفند ساده!

    سخن نهایی

    ترش شدن غذا یکی از مشکلاتی است که ممکن است در حین پخت غذا با آن مواجه شوید. برای رفع این مشکل راهکارهای مختلفی وجود دارد. برای رفع ترشی غذا می‌توانید از مقداری پیاز داغ استفاده کنید و یا مقدار مواد اولیه یا نمک غذا را افزایش دهید. اضافه کردن مقداری شکر، جعفری خرد شده تازه، هویج و روغن نیز می‌تواند موجب متعادل شدن طعم ترشی در غذا شود.

    اگر با هیچ کدام از روش‌هایی که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا ارائه شد، به نتیجه دلخواه نرسیدید، بهتر است بخشی از آب غذا را دور بریزید و دوباره به آن آب اضافه کنید. مطمئن باشید با به کار گرفتن این روش‌ها می‌توانید از شر ترشی بیش از حد غذا خلاص شوید.

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد روش‌های رفع ترشی غذا پاسخ خواهیم داد.

    برای رفع ترشی خورشت بادمجان چه کار کنیم؟

    یکی از ساده‌ترین روش‌های رفع ترشی خورشت بادمجان اضافه کردن سیب زمینی به خورشت و یا زیاد کردن حجم مواد اولیه خورشت است.

    برای رفع ترشی خورشت قورمه سبزی چه کار کنیم؟

    اگر خورشت قورمه سبزی شما بیش از حد ترش شده است، می‌توانید از مقداری قند یا شکر در خورشت اضافه کنید و یا چربی غذا را بیشتر کنید تا طعم ترشی کمتر شود.

    آیا رفع ترشی غذا با نوشابه امکان‌پذیر است؟

    از نوشابه معمولا برای رفع شوری غذا استفاده می‌شود. بنابراین اضافه کردن نوشابه به غذا تاثیر چندانی بر متعادل کردن طعم ترشی آن ندارد.

    بهترین روش برای رفع ترشی سوپ جو چیست؟

    برای این که طعم ترشی سوپ متعادل شود، می‌توانید مقداری سیب زمینی و جعفری خرد شده به سوپ اضافه کنید. اضافه کردن سبزیجات نیز یک روش ساده برای کاهش طعم ترشی سوپ است.

    ۴/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا