سبک زندگیسلامت و زیبایی

مدیریت وزن با ۱۰ راهکار ساده!

مدیریت وزن یک راهکار ساده برای حفظ تناسب اندام و داشتن بدنی سالم و جذاب است. برای کنترل چاقی و اضافه وزن باید تغییراتی اساسی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید و اگر وزن شما در محدوده نرمال قرار دارد، باید با کمک راهکارهای مدیریت وزن از افزایش وزن جلوگیری کنید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ترفندهایی کاربردی برای مدیریت وزن آشنا شوید.

مصرف غذاهای پرکالری در کنار فعالیت بدنی محدود و همچنین غذا خوردن در زمان نامناسب موجب می‌شود تا سریع‌تر از آن چیزی که فکر کنید، وزن شما دچار نوسان و تغییر شود. برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی و مدیریت هوشمندانه وزن، لازم است تا نگاهی به سبک زندگی‌تان بیندازید و در صورت نیاز تغییراتی در آن ایجاد کنید. در ادامه این بخش به ۱۰ مورد از موثرترین راهکارها برای مدیریت وزن اشاره شده است.

۱- مراقب کالری‌های مصرفی‌تان باشید

بهتر است بدانید که بدن ما با توجه به قد و وزن، میزان سوخت و ساز و میزان فعالیت بدنی که در طول روز داریم به کالری متفاوتی نیاز دارد. برای این که دچار اضافه وزن نشوید، باید مراقب کالری‌هایی که روزانه مصرف می‌کنید، باشید. اگر با دقت بیشتری به مواد غذایی که مصرف می‌کنید، توجه کنید، خواهید دید که درصد زیادی از چاشنی‌ها و غذاهایی که مصرف می‌کنید، هیچ ارزش غذایی ندارند و تنها کالری مصرفی‌تان را زیاد می‌کنند. با حذف کردن سس، روغن اضافی و مصرف تنقلات و آجیل به مقدار مشخص می‌توانید به راحتی کالری دریافتی را کاهش دهید.

زمانی که کالری دریافتی شما از میزان کالری که می‌سوزانید بیشتر باشد، کاهش وزن به راحتی اتفاق می‌افتد. برای مدیریت وزن باید به اندازه نیاز روزانه بدنتان، غذا مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته طلایی برای کاهش وزن سریع و اصولی

۲- زودتر شام بخورید

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن، شام است. مصرف یک غذای پرکالری برای شام موجب می‌شود تا خیلی زودتر از انتظار دچار اضافه وزن شوید. به خاطر داشته باشید که باید شام را حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا بدن زمان کافی برای هضم غذا داشته باشد. بهتر است از ۲ تا ۳ ساعت مانده به زمان خواب دیگر چیزی مصرف نکنید.

۳- فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید

ورزش کردن نه تنها به سلامت و طول عمر شما کمک می‌کند، بلکه یک راهکار ساده برای تناسب اندام و افزایش مصرف کالری‌های روزانه است. برای اینکه به ورزش کردن عادت کنید، باید برنامه مشخصی برای آن داشته باشید و اهمیت ورزش در زندگی را نادیده نگیرید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نوشیدن آب برای مدیریت وزن

    ۴- آب بنوشید

    آب تنها یک نوشیدنی زلال برای رفع تشنگی نیست، مصرف آب به بهبود عملکرد اندام‌های بدن، افزایش متابولیسم، جلوگیری از کم آبی بدن، بهبود وضعیت پوست و همچنین سلامت کلی بدن شما کمک می‌کند. با نوشیدن آب سموم و مواد سمی راحت‌تر از بدن دفع می‌شوند و از همین رو کبد شما نیاز به فعالیت کمتری خواهد داشت.

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف نیم لیتر آب در یک ساعت، می‌تواند کالری مصرفی شما را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. از طرف دیگر مصرف آب موجی کاهش اشتها و کاهش میل به خوردن تنقلات مضر می‌شود. اگر به سلامتی‌تان اهمیت می‌دهید، بهتر است به جای انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین از آب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: معرفی انواع رژیم‌ لاغری

    ۵- از غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید

    مصرف سبزیجات، میوه‌های تازه، انواع آجیل‌ها و خوراکی‌های حاوی فیبر به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند و موجب می‌شوند تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید. بهتر است در همه وعده‌های غذایی‌تان از مقداری سبزیجات خام یا پخته استفاده کنید و برای میان وعده نیز ای مغزها و آجیل‌هایی که حاوی فیبر هستند، استفاده کنید.

    ۶- مصرف فست فودها را کنار بگذارید

    درست است که فست فودها و غذاهای سرخ شده مزه دلپذیری دارند، اما این غذاها بسیار پرکالری هستند و نباید به مقدار زیاد مصرف شوند. از طرف دیگر فست فودها ارزش غذایی کمی دارند و به خاطر کربوهیدرات و چربی زیادی که دارند، به کبد آسیب وارد می‌کنند. سعی کنید تا حد امکان از مصرف فست فودها و غذاهای آماده اجتناب کنید.

    مصرف امگا3 برای مدیریت وزن

    ۷- مصرف امگا ۳ را فراموش نکنید

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف امگا ۳ موجب کاهش اشتها و همچنین افزایش زمان سیری می‌شود. امگا ۳ سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و به کاهش چربی‌های مضر در بدن نیز کمک می‌کند. برای تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن می‌توانید از ماهی‌های چرب یا قرص امگا ۳ استفاده کنید.

    ۸- غذاهای سرشار از پروتئین مصرف کنید

    بهترین راه برای وزن کم کردن اصولی و مدیریت وزن این است که مقدار پروتئین مصرفی‌تان را افزایش دهید و از کربوهیدرات کمتری در طول روز استفاده کنید. مصرف پروتئین موجب افزایش احساس سیری می‌شود و در این شرایط دیرتر احساس گرسنگی را تجربه می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف پروتئین می‌تواند به کاهش اشتها و کاهش کالری مصرفی شما در طول روز کمک کند.

    ۹- مراقب مصرف شیرینی‌جات باشید

    شیرینی‌جات از خوشمزه‌ترین و البته مضرترین خوراکی‌هایی هستند که هر چقدر کمتر آن‌ها را مصرف کنید، سالم‌تر خواهید بود. برای تناسب اندام و کاهش وزن باید مصرف شیرینی و شکلات را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که درصد زیادی از غذاهایی که می‌خوریم، حاوی قند هستند. انواع نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها و سس‌ها و غذاهایی که در رستوران سرو می‌شوند، مقدار زیادی شکر دارند. از طرف دیگر مصرف نان سفید و برنج نیز موجب افزایش قند خون می‌شود، بنابراین بهتر است کمی بیشتر به غذاهایی که می‌خورید دقت کنید.

    رژیم فستینگ برای مدیریت وزن

    ۱۰- رژیم فستینگ بگیرید

    این روزها احتمالا اسم رژیم فستینگ را زیاد شنیده اید و این رژیم به عنوان یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. رژیم فستینگ یک روش فوق العاده برای جلوگیری از افزایش وزن و همچنین پاکسازی بدن از سموم و مواد اضافی است. این رژیم روش‌های مختلفی دارد و شما می‌توانید با توجه به شرایطی که دارید، یکی از روش‌ها را دنبال کنید. در یکی از روش‌ها باید شام را ساعت ۸ میل کنید و تا روز بعد به غیر از آب، مایعات و غذاهای بدون کالری چیزی مصرف نکنید. می‌توانید شامتان را بخورید و بعد تا ناهار روز بعد چیزی نخورید یا این که یک یا ۲ روز را در هفته روزه بگیرید و هیچ غذایی در این روزها مصرف نکنید.

    بهتر است به شعارهای بی‌اساس در مورد کاهش وزن در ۲۰ روز یا انواع رژیم سریع کاهش وزن و سایز توجه نکنید و برای کاهش وزن تنها تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. هدف از مدیریت وزن و جلوگیری از چاقی این است که شما بدنی سالم و اندامی زیبا داشته باشید. با مصرف غذاهای مفید و فعالیت بدنی می‌توانید بعد از مدت زمانی کوتاه به این اهداف دست پیدا کنید و وزن خودتان را در محدوده نرمال حفظ کنید. شما از چه روش‌هایی برای مدیریت وزن استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.