نکات آشپزی

۶ روش تهیه توت خشک با کیفیت در خانه؛ بدون سیاه شدن

توت خشک یکی از محبوب‌ترین و سالم‌ترین انواع تنقلات است که می‌توانید آن را به راحتی در خانه نیز درست کنید. برای تهیه توت خشک باید از توت سفید درشت و سالم استفاده کنید.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با چند روش طرز تهیه توت خشک به طور کامل آشنا شوید.

طرز تهیه توت خشک در آفتاب

به طور سنتی برای خشک کردن توت، آن را زیر نور آفتاب قرار می‌دهند. این پروسه معمولا حدود ۶ روز طول می‌کشد و یکی از بهترین روش‌های خشک کردن توت است. برای شروع باید توت‌ها را برای ۴ روز در آفتاب قرار دهید و بعد چند روز هم توت‌ها را در سایه بگذارید.

در ادامه می‌توانید با روش خشک کردن توت با کیفیت بدون سیاه شدن آشنا شوید.

مرحله اول: توت‌ها را بشویید

برای شروع باید توت‌ها را در مقدار زیادی آب بریزید و شاخ و برگ‌های اضافه آن‌ها را جدا کنید. توت‌های سیاه و ضربه خورده را جدا کنید و سپس آن‌‌ها را چندین بار در آب غوطه‌ور کنید تا خاک و آلودگی توت‌ها از بین برود.

مرحله دوم: توت‌ها را زیر نور آفتاب قرار دهید

در این مرحله باید برای جلوگیری از سیاه شدن توت‌ها مقداری آبلیمو روی آن‌ها بریزید و بعد توت‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و آن‌ها را زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار روی توت‌ها می‌توانید یک توری نازک روی آن‌ها قرار دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه توت خشک در آفتاب

    مرحله سوم: توت‌ها را خشک کنید

    هر چند ساعت یک بار توت‌ها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن‌ها به خوبی خشک شود. حدود ۴ روز صبر کنید تا توت‌ها به خوبی خشک شوند و رطوبت اضافه‌شان تبخیر شود. هر چقدر میزان خشکی هوا بیشتر باشد، توت‌ها سریع‌تر خشک می‌شوند.

    بهتر است بعد از قرار دادن توت‌ها زیر آفتاب، چند روز هم آن‌ها را در سایه قرار دهید تا به رطوبت توت‌ها به طور کامل از بین برود. به خاطر داشته باشید که باقی ماندن کوچک‌ترین رطوبت در توت‌ها موجب کپک زدن آن‌ها می‌شود.

    بیشتر بخوانید: اصول خشک کردن میوه در هواپز

    طرز تهیه توت خشک با مایکروویو

    یکی دیگر از روش‌های درست کردن توت خشک، استفاده از مایکروویو است. هر چند در این روش نمی‌توانید مقدار زیادی توت خشک تهیه کنید، اما توت‌ها با سرعت بسیار بیشتری خشک می‌شوند. در این روش باید توت‌ها را بشویید و خشک کنید.

    سپس آن‌ها را برای ۳ تا ۵ دقیقه در مایکروویو قرار دهید. به خاطر داشته باشد که قرار دادن توت‌ها به مدت طولانی در دستگاه، موجب سوختن آن‌ها می‌شود. بعد از ۵ دقیقه می‌توانید توت‌ها را روی سینی پهن کنید و چند ساعتی در معرض هوا قرار دهید تا آماده شوند.

    طرز تهیه توت خشک با مایکروویو

    طرز تهیه توت خشک با میوه خشک کن

    اگر در خانه میوه خشک کن دارید، خشک کردن توت خشک برایتان بسیار راحت خواهد بود. میوه خشک کن یک دستگاه ساده است که با داغ کردن المنت، به آرامی میوه‌ها را خشک می‌کند.

    مراحل خشک کردن توت سفید در میوه خشک کن بسیار راحت است. برای شروع باید مقداری آبلیمو روی توت‌ها بریزید و بعد آن‌ها را در سینی مخصوص دستگاه بچینید. در ادامه باید دستگاه را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید تا توت‌ها برای ۱۲ ساعت خشک شوند.

    طرز تهیه توت خشک در فر

    در این روش باید مثل روش‌های قبل ابتدا توت‌ها را بشویید و بعد خوب خشک کنید. سپس روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و سپس توت‌ها را با فاصله در سینی بریزید.

    سینی را در فر بگذارید و آن را روی دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. اجازه دهید توت‌ها برای ۱ تا ۳ ساعت در فر بمانند و خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن انواع میوه در دستگاه خشک کن

    خشک کردن توت سفید در توستر

    مراحل خشک کردن خانگی توت در توستر بسیار راحت است، برای این کار باید سینی مناسبی تهیه کنید و آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس توت‌ها را در سینی بچینید.

    توستر را با دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا توت‌ها برای حدود یک ساعت خشک شوند. در این مدت حتما چند بار درب توستر را باز و وضعیت توت‌ها را بررسی کنید.

    خشک کردن توت سفید در توستر

    خشک کردن توت در هواپز

    راهکار بعدی برای تهیه توت خشک استفاده از دستگاه هواپز یا همان سرخ کن بدون روغن است. در این روش باید توت‌ها را بشوید و بعد روی آن‌ها مقداری آبلیمو بریزید. در ادامه توت‌ها را داخل ظرف هواپز بریزید و دمای دستگاه را برای حدود ۴۰ دقیقه روی ۱۰۰ درجه تنظیم کنید تا توت‌ها کاملا خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: روش صحیح شستن انواع توت خشک و تازه

    روش نگهداری توت خشک در منزل چگونه است؟

    بعد از خشک کردن توت‌ها باید آن‌ها را در ظروف در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید. اگر مقدار توت خشکی که تهیه کرده‌اید زیاد است، می‌توانید آن‌ها را در کیسه‌های زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید.

    به خاطر داشته باشید که اگر توت‌ها برای مدت طولانی در معرض هوا بمانند یا در شرایط نامناسب نگهداری شوند، بعد از مدتی مزه خود را از دست می‌دهند و سیاه و تیره می‌شوند.

    به علاوه شستن و آبکشی توت خشک نیز در اکثر موارد موجب سیاه شدن رنگ آن می‌شود. سعی کنید توت‌ها را بعد از شستن بلافاصله مصرف کنید یا در صورت امکان بدون شستن میل کنید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه توت خشک

    نکات و فوت و فن‌های تهیه توت خشک

    در ادامه به چند نکته طلایی در رابطه با روش تهیه توت خشک اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه توت خشک در آفتاب بهتر است آن را ۴ روز در آفتاب و برای ۳ تا ۴ روز در سایه قرار دهید. خشک کردن توت‌ها تنها زیر نور آفتاب یا فقط در سایه موجب سیاه شدن آن‌ها می‌شود.
    • برای خشک کردن توت خشک در آفتاب، بهتر است توت‌ها را زیر نور خیلی مستقیم آفتاب نگذارید، زیرا این کار موجب می‌شود توت خاصیت خود را از دست بدهد.
    • برای خشک کردن توت در خانه باید هر چند ساعت یک بار آن‌ها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های توت به خوبی خشک شود.
    • در صورتی که توت‌ها در زمان خشک کردن خیس باشند، احتمال سیاه شدن آن‌ها بیشتر است.
    • برای این که توت‌ها به طور کامل به آبلیمو آغشته شوند، می‌توانید آن را روی توت‌ها اسپری کنید.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن نارنگی در خانه

    سوالات متداول

    در ادامه به چند سوال پرتکرار در رابطه با توت خشک پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    چگونه توت را خشک کنیم که سیاه نشود؟

    برای جلوگیری از سیاه شدن توت سفید باید مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید و سپس آن را خشک کنید.

    علت سیاه شدن توت خشک چیست؟

    در صورتی که خشک کردن توت برای مدت زمان زیادی ادامه پیدا کند و به جای آفتاب، آن را در سایه خشک کنید، توت‌ها بدرنگ و سیاه می‌شوند.

    برای نرم شدن توت خشک چه کنیم؟

    برای این که توت بافت نرم‌تری پیدا کند، بهتر است قبل از مصرف، توت‌ها را برای چند دقیقه در ظرف بریزید و در معرض هوا قرار دهید و از خشک کردن بیش از حد توت‌ها نیز بپرهیزید.

    ۱.۵/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا