برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (جمعه ۲۸ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در بیست و هشتمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- ته چین گوشت و بادمجان

ته چین گوشت و بادمجان یک غذای سنتی ایرانی است که برای تهیه آن از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. برخی این غذا را با گوشت تکه‌ای می‌پزند و برخی دیگر از گوشت چرخ کرده و ریش ریش شده استفاده می‌کنند. به علاوه شما می‌توانید این غذا را هم روی گاز و در فر آماده کنید.

مراحل تهیه ته چین بادمجان و گوشت چرخ کرده

مراحل تهیه ته چین گوشت و بادمجان

مراحل تهیه ته چین گوشت و بادمجان به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. ابتدا پیاز را بشویید و بعد از جدا کردن پوست آن، به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید.
    2. حالا پیازهای خرد شده را در روغن سرخ کنید تا سبک شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و برای ۱ دقیقه پیاز و زردچوبه را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.
    3. سپس گوشت چرخ کرده را به ماهیتابه اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کنید. در ادامه ۱/۲ لیوان آب به آن اضافه کنید و درب ماهیتابه را به روی آن قرار دهید تا گوشت کاملا بپزد.
    4. اکنون بادمجان‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد، بادمجان‌ها را در ماهیتابه بچینید و خوب سرخ کنید.
    5. قبل از آماده کردن برنج بهتر است آن را برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید. سپس یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، برنج را با ۱ قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید.
    6. اجازه دهید برنج برای ۵ تا ۷ دقیقه بجوشد و کمی قد بکشد و سپس آن را آبکش کنید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه ته چین باید برنج را کمی زنده‌تر از حالت عادی آبکش کنید تا ته چین شل نشود.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه ته چین گوشت و بادمجان کلیک کنید.

    ۲- خورشت مرغ و آلوچه زنجانی

    خورشت مرغ و آلوچه یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که اصالت آن به زنجان برمی‌گردد. این خورشت با طعمی ملس و ظاهری جذاب طرفداران بسیار زیادی دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای شام امشب شما باشد.

    مراحل تهیه خورشت مرغ و آلوچه زنجانی

    مراحل تهیه خورشت مرغ و آلوچه زنجانی

    مراحل تهیه خورشت مرغ و آلوچه زنجانی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده سازی آلوها روید. آن‌ها را تمیز کنید و بشویید. حال با مقداری آب آلوها را بخیسانید و کنار گذارید.
    2. اکنون به سراغ آماده‌ سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ خورشت را دارید کمی روغن بریزید و پیازها را به قابلمه اضافه کنید. پیازها را کمی تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.
    3. حال به سراغ تکه‌های مرغ‌تان بروید. تکه‌های شسته شده مرغ را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و کمی با پیازها تفت دهید تا بوی خامی مرغ گرفته شود.
    4. سپس مقداری فلفل و محلول زعفران به مرغ‌ها بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا مرغ ها طلایی و برشته شوند. 
    5. در ادامه ۱ پیمانه آب جوش را به محتوای درون قابلمه خورشت بیفزایید. حرارت را زیاد کنید تا محتوای درون قابلمه به نقطه جوش رسد سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا پخت اولیه مرغ‌ها انجام شود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه خورشت مرغ و آلوچه زنجانی کلیک کنید.

    ۳- املت هندی

    املت هندی، یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفداری است که در زمان کوتاهی آماده می‌شود. طعم این املت شباهت زیادی با املت ایرانی دارد. شما می‌توانید املت هندی را به‌ عنوان یک شام کامل همراه با سبزیجات مختلفی تهیه و نوش جان کنید.

    همان‌طور که می‌دانید غذاهای هندی غذاهای تند و تیز و معطری هستند که ادویه‌ها نقش بسزایی در طعم‌شان دارند. املت هندی نیز از این قاعده مستثنی نیست و عطر و طعم شگفت‌انگیزی دارد.

    مراحل تهیه املت هندی

    مراحل تهیه املت هندی

    مراحل تهیه املت هندی به روش خانگی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به‌ صورت نگینی ریز خرد کنید. پیاز خرد شده را درون ظرف مناسبی بریزید و به سراغ مرحله بعد روید. 
    2. در ادامه گوجه‌ فرنگی و فلفل تند را بشویید. گوجه‌ فرنگی را به‌ صورت نگینی خرد کنید و به پیازهای خرد شده اضافه کنید. فلفل‌ سبز تند را نیز به همین شکل به‌ صورت حلقه‌ حلقه برش زنید و به ترکیب پیاز و گوجه‌ فرنگی اضافه کنید.
    3. سپس به سراغ قارچ‌ها روید. آن‌ها را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. حال با کمک چاقو آن‌ها را به‌ صورت یک‌دست برش زنید و خرد کنید. قارچ‌های خرد شده را به ترکیب سبزیجات تازه خرد شده اضافه کنید. 
    4. در این مرحله گشنیز تازه ساطوری شده را به ترکیب سبزیجات بیفزایید. همه مواد را در حد مخلوط‌ شدن به هم زنید. اگر گشنیز تازه در دسترس ندارید می‌توانید از مقداری شنبلیله، جعفری یا کمی نعنا خشک استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه املت هندی کلیک کنید.

    ۴- فلافل مرغ پیتزایی

    فلافل یکی از غذاهایی است که بر پایه نخود درست می‌شود. ولی اگر دوست دارید تنوعی به فلافل دهید، فلافل مرغ پیتزایی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست که می‌توان آن را با مواد اولیه متفاوتی نظیر سینه مرغ، سوسیس، آرد سفید، سفیده تخم مرغ، سس کچاپ، فلفل دلمه، پیاز و… تهیه و میل کرد.

    مراحل تهیه فلافل مرغ پیتزایی

    مراحل تهیه فلافل مرغ پیتزایی

    مراحل تهیه فلافل مرغ پیتزایی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید مرغ را آماده و آبپز کنید. برای آبپز کردن سینه مرغ، ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب کنید، سینه مرغ را درون قابلمه بیندازید. سپس نمک، زردچوبه و پیاز کوچک را به آن اضافه کنید. در نهایت ۱ پیمانه آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    2. بعد از مدت کمی، آب به مرحله جوش می‌رسد و کف روی آب مرغ جمع می‌شود. باید کف‌ها را با قاشق جمع کنید و دور بریزید. با این کار از طعم و بوی بد مرغ جلوگیری می‌کنید. پس از آن که کف‌ها را گرفتید، دوباره صبر کنید تا آب مرغ کاملا جذب آن شود.
    3. پس از پختن مرغ، آن را درون غذاساز بریزید و کاملا رنده کنید تا کاملا یکدست شود. سپس سوسیس را هم به آن اضافه کنید و دوباره رنده کنید. آن قدر رنده کردن را ادامه دهید تا سوسیس و مرغ درون غذاساز یکدست و یکنواخت شوند.
    4. اکنون سفیده تخم مرغ، آرد، سس گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و پودر پیاز را در یک کاسه بزرگ بریزید و با هم به خوبی مخلوط کنید.
    5. پس از آن که مواد کاملا یکدست شدند، مخلوط گوشت مرغ و سوسیس را هم به کاسه اضافه کنید. سپس فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی و ریز خرد کنید و به همراه جعفری خرد شده درون کاسه بریزید.
    6. برای آن که فلافل زیبایی داشته باشید می‌توانید از ترکیب ۳ رنگ فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. در نهایت وقتی مایه فلافل حالت خمیری به خود گرفت، روی کاسه را سلفون بکشید و آن را، به مدت یک ساعت، درون یخچال قرار دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و خوشمزه روی لینک طرز تهیه فلافل مرغ پیتزایی کلیک کنید.

    ۵- سالاد سیب و کلم

    سالاد سیب و کلم یکی از سالادهای خاص و خوشمزه است که می‌توانید آن را در کنار غذای اصلی یا به عنوان یک غذای سبک در وعده شام میل کنید. درست کردن این سالاد در خانه بسیار راحت است و برای تهیه آن بهتر است همه مواد تشکیل دهنده سالاد را به صورت خلالی نازک خرد یا رنده کنید.

    مراحل تهیه سالاد سیب و کلم

    مراحل تهیه سالاد سیب و کلم

    مراحل تهیه سالاد سیب و کلم به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید کلم را در محلول آب نمک و مقداری سرکه بریزید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا کلم کاملا تمیز شود. سپس با کمک یک چاقوی تیز کلم را به صورت خیلی نازک خرد کنید.
    2. در این مرحله باید هویج و سیب را بشویید. پوست سیب و هویج را جدا کنید و سپس آن‌ها را رنده کنید. بهتر است هویج را به صورت ریز و سیب را به صورت درشت رنده کنید.
    3. شما می‌توانید سیب را به صورت خلالی نیز خرد کنید و به سالاد اضافه کنید. در ادامه پیاز را به صورت خلالی ریز خرد کنید و به سایر مواد اضافه کنید.
    4. حال در یک ظرف کوچک ماست، روغن زیتون، آب لیمو ترش، سس مایونز، سرکه انگور، عسل، شکر و نمک را ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا سس شما آماده شود. می‌توانید مقدار نمک، شکر و آبلیموی سس را بچشید و در صورت نیاز ترشی و شیرینی آن را تنظیم کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای سریع و راحت روی لینک طرز تهیه سالاد سیب و کلم کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا