برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در سی‌‌امین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- مرغ لا پلو شیرازی

مرغ لا پلو یکی از غذاهای معروف و خوشمزه شیرازی است که به احتمال خیلی زیاد از روی غذاهای عربی الگوبرداری کرده است. این غذا طرز تهیه بسیار آسانی دارد و برای تهیه آن فقط به چند قلم مواد اولیه ساده نظیر ران یا سینه مرغ، برنج، زعفران دم کرده، زیره و… نیاز دارید.

مراحل تهیه مرغ لا پلو

مراحل تهیه مرغ لا پلو شیرازی

مراحل تهیه مرغ لا پلو شیرازی به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در مرحله اول از تهیه مرغ لا پلو باید تکه‌های مرغ را به خوبی مزه‌دار کنید. پس ران یا سینه مرغ را تکه تکه کنید، به خوبی شستشو دهید و درون یک کاسه مناسب بریزید.
    2. سپس ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، فلفل قرمز، زعفران دم‌کرده، برگ بوی پودر شده، کمی نمک، زیره سیاه را به همراه مقدار خیلی کم از روغن زیتون یا آفتابگردان روی تکه‌های مرغ بریزید.
    3. در ادامه روی کاسه را با سلفون کاملا بپوشانید و به مدت ۲ ساعت تمام در یخچال قرار دهید. در طی این دو ساعت مرغ‌ها مزه‌دار و آماده طبخ می‌شوند.
    4. در این مرحله باید برنج را آماده پخت کنید. پس برنج را درون کاسه‌ای بریزید و روی آن تا جایی آب بریزید که آب روی سطح آن را بپوشاند. برنج را گوشه‌ای بگذارید تا به خوبی خیس بخورد و آماده مراحل بعدی شود.
    5. حال باید تکه‌های مرغ را سرخ کنید. پس قابلمه مناسبی را انتخاب کنید. این قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که در مرحله بعد بتوانید درون آن برنج هم دم بگذارید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و سنتی روی لینک طرز تهیه مرغ لا پلو شیرازی کلیک کنید.

    ۲- ته چین لپه و کشمش

    ته چین سمنانی با لپه یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که برای تهیه آن از ترکیب مرغ، لپه و کشمش پلویی استفاده می‌شود. یکی دیگر از انواع ته چین لپه و کشمش متعلق به گرگان است. این دو ته چین طعم بسیار متمایز و لذیذی نسبت به سایر ته چین‌ها دارند و بسیار شبیه به هم طبخ می‌شوند.

    مراحل تهیه ته چین لپه و کشمش به روش سمنانی

    مراحل تهیه ته چین لپه و کشمش

    مراحل تهیه ته چین لپه و کشمش به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله از تهیه ته چین لپه و کشمش باید لپه‌ها را بشویید و در یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت در آب بمانند و در این مدت چندین بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ لپه‌ها به طور کامل گرفته شود.
    2. در این مرحله باید تکه‌های مرغ را همراه با مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ۲ لیوان آب در قابلمه بریزید. در ادامه یک عدد پیاز را به صورت ۴ قاچ خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید مرغ‌ها بپزند.
    3. بعد از جوشیدن آب حتما کف سفید رنگی که روی آب ایجاد می‌شود را بگیرید و دور بریزید. این کار به از بین بردن بوی بد مرغ کمک می‌کند. صبر کنید تا مرغ به طول کامل بپزد.
    4. اکنون باید لپه‌ها را آبکش کنید و همراه با ۲ لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها برای ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بپزند و نرم شوند. به خاطر داشته باشید که لپه‌ها نباید له شوند، زیرا در این صورت ته چین شما ظاهر بدی پیدا می‌کند.
    5. برای تهیه برنج بهتر است از نیم ساعت تا یک ساعت قبل آن را در آب و کمی نمک بخیسانید. مدت زمان خیساندن برنج به نوع برنج شما بستگی دارد، هر چقدر برنج کهنه‌تر و خشک‌تر باشد به زمان بیشتری برای خیساندن نیاز دارد. این کار به پخت بهتر برنج کمک می‌کند.
    6. بعد از این که مرغ‌ها پختند، باید شعله گاز را خاموش کنید. سپس مرغ‌ها را ریش ریش کنید و برای تهیه ته چین سمنانی کنار بگذارید. برای تهیه این ته چین می‌توانید به جای مرغ ریش ریش از مرغ خرد شده نیز استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه ته چین لپه و کشمش کلیک کنید.

    ۳- خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی

    خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی، یک غذای ساده و خوشمزه است که شما می‌توانید به راحتی و در مدت زمان کوتاهی آن را در منزل تهیه و نوش جان کنید. این خوراک به دلیل داشتن کدو سبز، منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به علاوه گوشت قلقلی نیز به عنوان منبع پروتئین به این خوراک ارزش غذایی بالایی می‌بخشد.

    مراحل تهیه خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی

    مراحل تهیه خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی

    مراحل تهیه خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا، گوشت چرخ‌ کرده را با پیاز رنده‌ شده، نمک، زردچوبه و فلفل در یک کاسه مخلوط کرده و به ‌خوبی ورز دهید تا کاملا یکدست شوند. سپس از مخلوط گوشت، گلوله‌های کوچک (به اندازه دلخواه) درست کنید.
    2. در این مرحله یک تابه مناسب را انتخاب کرده و یک قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید. سپس، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن به تدریج گرم شود.
    3. زمانی که روغن گرم شد، گوشت‌های قلقلی را در روغن داغ سرخ کنید تا تمام قسمت‌های آن‌ها به ‌طور یکسان پخته و طلایی شوند.
    4. سپس یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌ فرنگی را در نصف لیوان آب جوش حل کنید. هم زدن مداوم به حل شدن کامل رب و جلوگیری از گلوله شدن آن کمک می‌کند. اکنون سس حاصل را به تابه حاوی گوشت‌ها اضافه کنید. 

    برای ادامه رسپی این غذای مغذی و لذیذ روی لینک طرز تهیه خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی کلیک کنید.

    ۴- کراکت (کروکت) سوسیس و سیب زمینی

    کراکت یا کروکت (Croquette) از جمله خوراک‌هایی است که به عنوان یک غذای جدید و متفاوت در مناسبت‌های خاص و یا در وعده شام سرو می‌شود.

    به طور خلاصه این غذای فوق العاده یک کوکوی سیب زمینی سوخاری شده است که داخل آن را با مواد غذایی مختلفی مانند گوشت چرخ کرده، مرغ، سبزیجات، پنیر و… پر می‌کنند. کراکت‌ها را به شکل‌های مختلفی از جمله قرص، استوانه‌ای یا تخم مرغی شکل می‌توان تهیه و نوش جان کرد.

    طرز تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی

    مراحل تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی

    مراحل تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. ابتدا سراغ آبپز کردن سیب‌ زمینی‌ها می‌رویم. بعد از آبپز شدن، سریع سیب زمینی‌ها را زیر آب سرد می‌گیریم و پوستش را جدا می‌کنیم. کمی که خنک شد با رنده درشت رنده می‌کنیم.
    2. سوسیس را به صورت نگینی خرد کرده و درون تابه مناسبی با مقداری روغن سرخ کردنی تفت می‌دهیم.
    3. تخم مرغ‌ها را شکسته و به سیب زمینی‌ای که در مرحله اول رنده کردیم، اضافه می‌کنیم. پیاز را نیز پوست می‌گیریم و پس از رنده کردن و گرفتن آب آن به مواد اضافه می‌کنیم.
    4. سپس فلفل سیاه، نمک، آویشن و پودر سیر را نیز به مواد اضافه کرده و خوب ورز می‌دهیم. به طوری که مواد کاملا سفت شود.
    5. مقداری از مواد سیب زمینی را برمی‌داریم و کف دست پهن می‌کنیم. سپس وسط کروکت را مقداری سوسیس و پنیر پیتزا قرار می‌دهیم. حالا خمیر را جمع می‌کنیم و به آن شکل می‌دهیم. (برای اینکه مواد به دست نچسبد، می‌توانید کمی دست خود را خیس کنید)
    6. به همین ترتیب تمام مواد را درست می‌کنیم. آرد و پودر سوخاری را در ظرف‌های جداگانه می‌ریزیم. سپس کروکت‌ها را ابتدا در آرد و بعد در پودر سوخاری می‌غلتانیم.
    7. کروکت‌های آماده شده را باید تقریبا ۲ ساعت در فریزر قرار دهیم تا مواد به خوبی همدیگر را بگیرد.
    8. سپس کروکت‌ها را داخل روغن داغ سرخ می‌کنیم تا برشته و طلایی شود.
    9. کروکت‌های سرخ شده را روی دستمال روغن گیر قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آن گرفته شود. این غذای خوشمزه را همراه با سس کچاب میل کنید. نوش جان!

    برای مشاهده نکات و فوت و فن‌های تهیه این غذای فانتزی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی کلیک کنید.

    ۵- سالاد طالبی و سس کنجد

    سالاد طالبی و سس کنجد یک نوع سالاد متفاوت و خوشمزه است که معمولا از آن به عنوان پیش غذا یا میان وعده و یا یک غذای سبک در وعده شام استفاده می‌شود. این سالاد طرز تهیه بسیار آسانی دارد و طی مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه در دسترسی همچون طالبی، خیار، هندوانه، کاهو، گشنیز، شکر، سرکه سفید و… آماده می‌شود.

    مراحل تهیه سالاد طالبی و سس کنجد

    مراحل تهیه سالاد طالبی و سس کنجد

    مراحل تهیه سالاد طالبی و سس کنجد به شرح زیر است:

    1. برای تهیه سس کنجد باید شکر، سرکه، نمک و زنجبیل را در یک قابلمه کوچک بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کاملا در سرکه حل شود. زمانی که شکر حل شد، حدود ۲ تا ۳ دقیقه دیگر صبر کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید و مواد را در یک کاسه بریزید.
    2. در ادامه می‌توانید روغن زیتون را اضافه کنید. مواد سس را هم بزنید. در انتها کنجد، روغن کنجد و فلفل قرمز را نیز به سس اضافه کنید و آن را کنار بگذارید تا سس کاملا خنک شود.
    3. برای تهیه سالاد باید کاهو را بشویید و به صورت نسبتا ریز خرد کنید. در ادامه طالبی و هندوانه را خرد کنید و به کاهو اضافه کنید. برای تهیه این سالاد بهتر است طالبی و هندوانه را کمی کوچک خرد کنید.
    4. حالا نوبت اضافه کردن خیار خرد شده به سالاد است. برای تهیه این سالاد می‌توانید از خیار با پوست یا بدون پوست استفاده کنید. برای این که سالاد شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند، می‌توانید مواد را به صورت لایه لایه در ظرف بریزید.

    برای ادامه رسپی این غذای سبک و راحت روی لینک طرز تهیه سالاد طالبی و سس کنجد کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا