برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (شنبه ۸ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در هشتمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب تابه‌ای (کباب دیگی)

شاید کمتر کسی پیدا شود که کباب تابه‌ای (همان کباب دیگی یا ماهیتابه‌ای) غذای مورد علاقه‌اش نباشد. کباب تابه‌ای همانطور که از اسمش پیداست، کباب خوشمزه‌ای است که در ماهیتابه و بر روی گاز درست می‌شود.

این غذا با گوشت چرخ کرده گوسفندی یا گاوی تهیه می‌شود که شما می‌توانید آن را همراه با گوجه‌های کبابی، سیب زمینی تنوری، فلفل دلمه‌ای و سایر سبزیجات نوش جان کنید.

طرز تهیه کباب تابه‌ای

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کباب تابه‌ای

    مراحل تهیه کباب تابه‌ای به شرح زیر است:

    1. گوشت را شسته و چرخ کنید یا از گوشت چرخ کرده آماده استفاده کنید.
    2. پیاز را ریز رنده کنید و به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید.
    3. نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و مجددا ورز دهید. بعد از ورز دادن که گوشت کمی حالت چسبندگی پیدا کرد کمی دارچین به گوشت اضافه کنید. ( اضافه کردن دارچین اختیاری است ولی طعم خیلی خوبی به کباب می‌دهد).
    4. بعد از اینکه به کباب‌ها شکل و فرم دادید شعله گاز را روشن کنید و ماهیتابه را روی آن قرار دهید. سعی کنید حرارت را خیلی کم کنید و درب ظرف را بگذارید. با این کار کباب شما به آهستگی آب می‌اندازد و کم کم آب آن به خورد کباب‌ها می‌رود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه‌پسند روی لینک طرز تهیه کباب دیگی (کباب تابه‌ای) کلیک کنید.

    ۲- چلو خورشت قیمه بادمجان

    چلو خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است، که پایه ثابت اکثر مهمانی‌ها به حساب می‌آید. این غذا شباهت بسیاری به خورشت قیمه دارد و مواد تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از: بادمجان، گوشت و لپه که به همراه پلو سرو می‌شود.

    البته چلو خورشت قیمه بادمجان را با مرغ نیز درست می‌کنند. این غذای خوشمزه به خاطر استفاده بادمجان در آن سرشار از آهن است و برای رفع کم خونی بسیار مفید است.

    طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه لازم است لپه را از چند ساعت قبل در آب ولرم خیس کنیم. این میزان بسته به نوع حبوبات شما متغیر است ولی به لحاظ زودپر بودن لپه نسبت به حبوبات دیگر به زمان زیادی برای خیس خوردن نیاز ندارد.
    2. بادمجان‌ها را نیز پوست می‌کنیم و به صورت ورقه‌ای برش زده و در مخلوط آب نمک خیس می‌کنیم. این کار باعث گرفته شدن تلخی بادمجان می‌شود. حتما یک کاسه روی بادمجان‌ها بگذارید تا به طور کامل داخل آب فرو بروند و برای مدت ۱ ساعت به همین صورت باقی بمانند.‌ 
    3. سپس ۲ عدد پیاز درشت را نگینی خرد می‌کنیم و تا زمانی که طلایی شوند آن را تفت می‌دهیم. بعد گوشت قیمه‌ای را به آن اضافه می‌کنیم و گوشت را نیز کمی تفت می‌دهیم.
    4. زیر حرارت باید ملایم رو به بالا باشد تا گوشت قبل از آب انداختن سرخ شود و بهتر است که از یک الی دو تکه گوشت خورشتی استخوان دار نیز استفاده کنید که در کنار گوشت قیمه‌ای و جوشیدن در خورشت باعث خوشمزه‌تر شدن آن بشود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان کلیک کنید.

    ۳- خوراک لوبیا سبز (راگو)

    خوراک لوبیا سبز یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه است که هم می‌توان آن را مطابق رژیم غذایی گیاهخواران تهیه کرد و هم با گوشت گوسفندی (یا گاو) و مرغ تهیه نمود. خود لوبیا سبز نیز به دلیل خواص بیشماری که دارد در غذاهای مختلف و انواع خوراک‌ها از آن استفاده می‌کنند.

    این غذای فوری و سریع به مواد زیادی نیاز ندارد و با کمی لوبیا سبز تازه، سیب زمینی و گوشت می‌توانید آن را درست کنید. به جای رب هم می‌توانید از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید. به طور کلی استفاده از سبزیجات مختلف در این خوراک آن را خوشمزه‌تر می‌کند.

    خوراک لوبیا سبز (راگو) با گوشت تکه‌ای خورشتی

    مراحل تهیه خوراک لوبیا سبز (راگو)

    مراحل تهیه خوراک لوبیا سبز (راگو) با گوشت تکه‌ای خورشتی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیاز و سیرها را پوست بگیرید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه، آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید، در آن روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس سیر و پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت بدهید. صبر کنید تا مقداری سیر و پیاز نرم شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را مخلوط کنید تا به صورت یکدست با زردچوبه آغشته شوند و مواد را دوباره تفت دهید.
    3. سپس گوشت را آماده کنید. ابتدا گوشت را پاک کنید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه آن را به قطعات نسبتا بزرگ‌تر از گوشت خورشتی خرد کنید.
    4. گوشت خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و سرخ شود.
    5. بعد از سرخ شدن گوشت، ۳ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید با حرارت کم گوشت پخته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خوراک لوبیا سبز (راگو) کلیک کنید.

    ۴- سوپ خیار

    سوپ جز آن دسته غذا یا پیش غذاهای پرطرفدارى است که تنوع بسیار زیادی در طعم‌های آن وجود دارد. سوپ خیار نیز یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین سوپ‌هایی است که به راحتی و با چند قلم‌ مواد اولیه ساده و در دسترسی تهیه می‌شود. این سوپ با طعم بسیار جذابی که دارد در دسته سوپ‌های خامه‌ای قرار می‌گیرد.

    مراحل تهیه سوپ خیار

    مراحل تهیه سوپ خیار

    مراحل تهیه سوپ خیار به صورت خامه‌ای به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ سوپ را دارید کمی روغن زیتون بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و پیازها را تفت دهید تا سبک و‌ طلایی شود.
    2. حال به مقدار دلخواه نمک و‌ فلفل سیاه به پیاز بزنید و کمی تفت دهید تا عطر فلفل آزاد شود.
    3. در این مرحله به سراغ خیارها روید. آن‌ها را بشویید و پوست بگیرید. خیارها را به صورت نگینی خرد کنید و به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. خیارها را کمی تفت دهید تا با محتوای درون قابلمه ترکیب شوند.
    4. اکنون آب مرغ را به محتوای سوپ‌تان بیفزایید. همه مواد را بهم زنید و حرارت را زیاد کنید. منتظر بمانید تا محتوای درون قابلمه به نقطه جوش رسد، سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و سبک روی لینک طرز تهیه سوپ خیار کلیک کنید.

    ۵- پنکیک بادمجان

    پنکیک بادمجان یکی از انواع پنکیک است که روش تهیه و مواد اولیه متفاوتی نسبت به پنکیک ساده دارد. در تهیه پنکیک بادمجان از سبزیجاتی مانند بادمجان سرخ شده و فلفل دلمه‌ای استفاده می‌شود که در عین حال که غذایی کاملا ساده است اما به دلیل طعم خوشمزه و لذیذی که دارد، می‌توان آن را به عنوان پیش غذا برای مهمانی‌ها یا غذایی سبک در وعده شام تهیه و سرو کرد.

    مراحل تهیه پنکیک بادمجان

    مراحل تهیه پنکیک بادمجان

    مراحل تهیه پنکیک بادمجان به شرح زیر است:

    1. ابتدا بادمجان را شسته، پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس فلفل قرمز و فلفل دلمه‌ای را نیز ریز و نگینی خرد کرده و کنار بگذارید.
    2. بادمجان‌های خرد شده را داخل آب نمک به مدت نیم ساعت قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود، سپس آن را آبکشی کرده و بگذارید آب آن خارج شود. مقداری روغن داخل تابه ریخته و بادمجان‌ها را با آن سرخ کنید.
    3. در ادامه بادمجان‌های سرخ شده را کنار بگذارید و فلفل دلمه‌ای و فلفل قرمز را نیز با حرارت کم تفت دهید تا بپزند. سپس بادمجان‌ها را افزوده و با هم مخلوط کنید.
    4. وسط نان تست را با استفاده از کاتر برش زده و کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید. سپس روی نان تست برش زده را کره بمالید، به صورتی که کناره‌های نان نیز با کره چرب شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و جذاب روی لینک طرز تهیه پنکیک بادمجان کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.