دانستنی

روش‌های ساده و موثر برای از بین بردن بوی سیر؛ از دهان و دست

سیر یک گیاه فوق العاده مفید برای سلامت است که خیلی از افراد به خاطر بوی تندی که دارد، از خوردن آن اجتناب می‌کنند. بهتر است بدانید که برای از بین بردن بوی سیر از دهان و همچنین دست‌ها روش‌های متعددی وجود دارد.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با نکاتی مهم در مورد روش‌های از بین بردن بوی سیر آشنا شوید.

چگونه بوی بد سیر را از دهان ببریم؟

در سیر ترکیبات منحصر به فردی وجود دارد که موجب می‌شود بعد از مصرف آن بوی تند و زننده‌ای را در دهان خود احساس کنیم. سیر حاوی ماده‌ای به نام آلیسین است که در بدن به گوگرد تبدیل می‌شود و بوی تندی به آن می‌بخشد. از دیگر ترکیبات موجود در سیر که موجب ایجاد بوی تند آن می‌شود می‌توان به آلین متیل سولفید و سولفوکساید سیستئین اشاره کرد.

اما سریع‌ترین راه رفع بوی سیر دهان چیست؟ در ادامه این بخش می‌توانید به رایج‌ترین روش‌های از بین بردن بوی نامطبوع سیر از دهان آشنا شوید.

۱- مقداری خردل غرغره کنید

شاید برایتان جالب باشد اما غرغره کردن مقداری خردل می‌تواند به از بین بردن بوی تند سیر در دهان کمک کند. در این روش باید ۱ قاشق چای‌خوری خردل را برای یک دقیقه در دهان غرغره کنید. سپس حدود ۱/۲ قاشق چای‌خوری خردل را قورت دهید تا وارد معده شما شود. با این روش بوی بد سیر به راحتی از بین می‌رود.

۲- آدامس بجوید

راهکار بعدی برای رفع بوی سیر از دهان جویدن آدامس است. جویدن آدامس موجب افزایش ترشح بزاق می‌شود و بوی بد سیر را کاهش می‌دهد. برای خوشبو شدن دهان بهتر است از آدامس نعنا، اکالیپتوس یا دارچینی که بوی تندتری دارند، استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    از بین بردن بوی بد سیر از دهان با جویدن آدامس

    ۳- مایعات بیشتری بنوشید

    نوشیدن آب به مقدار بیشتر موجب می‌شود تا بوی سیر سریع‌تر از بدن شما خارج شود. برای این که از شر بوی زننده سیر خلاص شوید، بهتر است چند لیوان آب بنوشید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید مقداری عرق نعنا یا آب لیمو ترش به آب اضافه کنید و بعد آن را بنوشید.

    ۴- مسواک بزنید

    مسواک زدن یک راهکار دیگر برای رفع بوی سیر از نفس است که تا برای اثربخشی بیشتر، بهتر است در کنار سایر روش‌ها انجام شود. برای این که بوی سیر از دهان شما خارج شود، بهتر است حداقل ۵ دقیقه زمان برای مسواک زدن صرف کنید و روی زبانتان را نیز تمیز کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین دهانشویه برای رفع بوی بد دهان

    ۵- از دهانشویه استفاده کنید

    استفاده از دهانشویه نعنایی می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها و عوامل ایجاد کننده بو در دهان کمک کند. برای رفع بوی سیر از دهان می‌توانید دهان خودتان را با دهانشویه نعنایی بشویید.

    از بین بردن بوی بد سیر از دهان با استفاده از دهانشویه

    ۶- کمی ماست بخورید

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماست به دلیل داشتن مقداری هیدروژن سولفات می‌تواند بوی سیر را در دهان کاهش دهد و شما را از شر این بوی اذیت کننده خلاص کند. برای این کار می‌توانید چند قاشق ماست بخورید تا بوی سیر کاهش پیدا کند.

    ۷- از نعنا کمک بگیرید

    نعنا دشمن بوی سیر و یک گیاه فوق العاده برای خوشبو شدن دهان و از بین بردن بوی سیر از معده و دهان است. برای کاهش بوی سیر می‌توانید مقداری چای نعنا آماده کنید یا برگ‌های تازه نعنا را بجوید تا بوی سیر به طور کامل از دهان و معده برطرف شود.

    ۸- جعفری تازه بخورید

    جعفری تازه درست مثل نعنا عطر فوق‌العاده‌ای دارد و جویدن آن به از بین بردن بوی بد دهان کمک می‌کند. اگر سیر خورده‌اید، بهتر است مقداری جعفری بجوید تا بوی آن برطرف شود.

    بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی که دهانتان را خوشبو می‌کنند!

    ۹- از سبزیجات کمک بگیرید

    خوردن سبزیجات مختلف مثل هویج، لیمو، قارچ و پوره سیب زمینی به از بین بردن بوی سیر از دهان کمک می‌کنند. اگر به تازگی سیر خورده‌اید، بهتر است بعد از آن مقداری سبزیجات خام یا پخته شده مصرف کنید تا بوی سیر به طور کامل برطرف شود.

    ۱۰- شیر بنوشید

    برای از بین بردن بوی سیر از معده می‌توانید مقداری شیر بنوشید. شیر حاوی ترکیباتی است که بوی سیر را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شیر پرچرب برای از بین بردن بوی سیر از دهان موثرتر است.

    از بین بردن بوی بد سیر از دهان با نوشیدن شیر

    ۱۱- چای سبز بنوشید

    راهکار بعدی برای خلاص شدن از بوی بد سیر نوشیدن مقداری چای سبز است. تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز بوی بد دهان را برطرف می‌کند و حتی موثرتر از آدامس و روغن‌های گیاهی به از بین بردن بوی سیر دهان کمک می‌کند. جالب است بدانید که استفاده از چای سبز مثل دهانشویه به از بین بردن پلاک‌های دندانی و ضدعفونی دهان کمک می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: خواص و مضرات معجون سیر و عسل برای بدن!

    ۱۲- مقداری لیمو ترش بخورید

    لیمو ترش عطر فوق‌العاده‌ای دارد و استفاده از آن موجب کاهش بوی سیر می‌شود. مصرف لیمو ترش باکتری‌های ایجاد کننده بو را نابود می‌کند و موجب خوشبو شدن دهان می‌شود. برای رفع بوی سیر از دهان می‌توانید یک تکه لیمو ترش در دهان بگذارید و بمکید.

    ۱۳- چوب دارچین بجوید

    برای این که بوی سیر را از بین ببرید، می‌توانید یک تکه چوب دارچین نازک را در دهانتان بگذارید و آرام بجوید. این کار موجب از بین بردن بوی بد دهان می‌شود و بوی سیر را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای ساده و موثر برای رفع بوی سیگار از دهان

    ۱۴- هل و میخک بجوید

    هل و میخک از دانه‌های خوشبویی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای خوشبو شدن دهان استفاده کنید. میخک خواص ضد میکروبی دارد و هل برای سلامت دهان و دندان مفید است. برای رفع بوی سیر می‌توانید یک تکه هل یا میخک در دهانتان بگذارید و بجوید.

    ۱۵- دانه قهوه را بجوید

    برای از بین بردن بوی سیر دهان با قهوه باید یک یا ۲ عدد دانه قهوه را در دهانتان بگذارید و بجوید. این کار به خوشبو شدن دهان کمک می‌کند و بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. بوی قهوه آنقدر تند است که بعد از جویدن آن دیگر بوی سیر را احساس نخواهید کرد.

    ۱۶- مقداری چای خشک بجوید

    برای از بین بردن بوی سیر دهان با چای خشک می‌توانید مقداری چای سیاه یا چای سبز خشک در دهانتان بریزید و آرام بجوید. این کار به خوشبو شدن دهان و از بین بردن بوی سیر کمک زیادی می‌کند.

    از بین بردن بوی بد سیر از دهان با جویدن چای خشک

    ۱۷- از مقداری سرکه سیر استفاده کنید

    مصرف یک قاشق سرکه سیب همراه با آب به از بین بردن بوی تند سیر کمک می‌کند. سرکه سیب دهان و معده را ضدعفونی می‌کند و به کاهش بوی بد سیر در دهان کمک می‌کند.

    ۱۸- سیب بخورید

    سیب حاوی آنزیم‌هایی است که به رفع بوی سیر در دهان کمک می‌کند. ترکیبات فنولیکی و آنزیم‌های اکسید کننده سیب با بوی سیر در دهان مبارزه می‌کنند و موجب خوشبو شدن دهان می‌شوند. برای رفع بوی بد دهان می‌توانید یک عدد سیب بخورید یا یک لیوان آب سیب بنوشید. برای رفع بوی سیر ترشی از دهان نیز می‌توانید از سیر استفاده کنید.

    از بین بردن بوی سیر از دست

    رنده کردن سیر با دست موجب بد بو شدن پوست دست می‌شود. برای از بین بردن بوی سیر از دست، می‌توانید دستتان را برای ۳۰ ثانیه روی یک جسم استیل مثل سینک بکشید و بعد دستتان را با مایع ظرفشویی بشویید.

    استفاده از صابون استیل نیز برای از بین بردن بوی سیر از دست بسیار موثر است. شستن دست با خمیر دندان یا آبلیمو نیز به از بین بردن بوی بد سیر از دست کمک زیادی می‌کند.

    همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا گفته شد مصرف سیر موجب بد بو شدن دهان می‌شود، اما شما می‌توانید با کمک گرفتن از راهکار خانگی و با شستشوی درست دهان و دندان و استفاده از سبزیجات و میوه‌های موثر این بو را تا حد زیادی کاهش دهید.

    فراموش نکنید که سیر فواید زیادی برای سلامتی دارد و گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف کمک کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا