آشپزینکات آشپزی

۵ روش خشک کردن گل محمدی؛ با حفظ عطر و رنگ

اردیبهشت ماه فصل برداشت گل محمدی تازه است و اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که به گل محمدی تازه دسترسی دارید، بهتر است دست به کار شوید و خودتان در خانه گل محمدی خشک شده درست کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین روش خشک کردن گل محمدی آشنا شوید.

۱- روش خشک کردن گل محمدی تازه با پنکه

خشک کردن گل محمدی در خانه بسیار راحت است و شما می‌توانید گل محمدی خشک را در خانه و تنها با استفاده از پنکه خشک کنید. برای خشک کردن گل محمدی تازه باید مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: گل محمدی‌ها را بشویید

برای شروع باید گلبرگ‌های گل محمدی را جدا کنید و آن‌ها را در یک ظرف آب بریزید. می‌توانید غنچه‌های کوچک گل محمدی را بدون پر پر کردن در ظرف بریزید و تنها گلبرگ‌های گل‌های درشت را جدا کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فرنی گل محمدی

اجازه دهید گلبرگ‌ها برای حدود ۱۵ دقیقه در آب بمانند و تا خاک و حشرات آن‌ها خارج شود. در ادامه گلبرگ‌ها را چند دور آبکشی و سپس آبکش کنید تا آب اضافه‌شان خارج شود.

مرحله دوم: گلبرگ‌ها را روی پارچه بریزید

بعد از این که آب اضافه گلبرگ‌ها خارج شد، یک پارچه نخی و تمیز پهن کنید و گلبرگ‌ها را روی آن بریزید. برای خشک کردن گل محمدی با پنکه باید تا زمانی که گلبرگ‌ها خیس و نم دار هستند، از باد پنکه استفاده کنید و بعد از آن دیگر نیازی به آن نیست.

روش خشک کردن گل محمدی تازه با پنکه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: گلبرگ‌ها را با باد پنکه خشک کنید

    پنکه را با باد ملایم روشن کنید و با کمی فاصله در مقابل پارچه گلبرگ‌های گل محمدی قرار دهید و صبر کنید تا گلبرگ‌ها برای چند ساعت در مقابل باد پنکه بمانند و کمی خشک شوند.

    مرحله چهارم: گلبرگ‌ها را به طور کامل خشک کنید

    بعد از چند ساعت که گلبرگ‌ها حالت نسبتا خشکی به خود گرفتند، می‌توانید پنکه را خاموش کنید. سپس اجازه دهید گلبرگ‌های گل محمدی در محیط خانه خشک شوند. اگر در مکانی زندگی می‌کنید که هوا شرجی و مرطوب است، بهتر است تا خشک شدن کامل گلبرگ‌های گل محمدی، پنکه را خاموش نکنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گلاب ساده خانگی 

    مرحله پنجم: گلبرگ‌ها را در شیشه بریزید

    بعد از چند روز که گلبرگ‌ها به طور کامل خشک شدند، می‌توانید آن‌ها را در ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید و در یخچال قرار دهید. معمولا خشک کردن گلبرگ‌ها به این روش با توجه به دما و میزان خشکی هوا ممکن است بین ۴ تا ۱۰ روز طول بکشد.

    خشک کردن گل محمدی در آفتاب

    ۲- خشک کردن گل محمدی در آفتاب

    برای خشک کردن گل محمدی در آفتاب باید گلبرگ‌ها را بشویید و سپس آن‌ها را در سینی فلزی بریزید. در ادامه گلبرگ‌ها را در مکانی که آفتاب ملایم و غیر مستقیم دارد قرار دهید تا به آرامی خشک شوند.

    هر چند دقیقه یک بار باید گلبرگ‌ها را زیر و رو کنید تا به خوبی خشک شوند. به خاطر داشته باشید که قرار دادن گلبرگ‌ها در آفتاب شدید، موجب زرد و خراب شدن آن‌ها می‌شود. در این روش گل محمدی سریع‌تر از خشک کردن در خانه یا در مقابل پنکه آماده می‌شود.

    به طور معمول خشک کردن گل محمدی زیر نور آفتاب حدود ۴ ساعت طول می‌کشد و پس از آن باید چند ساعت گلبرگ‌‌ها را در محیط خانه قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

    ۳- خشک کردن غنچه گل محمدی با به نخ کشیدن

    یکی از روش‌های رایج برای خشک کردن گل محمدی این است که گل غنچه‌های گل محمدی را به نخ بکشید. در این روش باید غنچه‌ها را جدا کنید و سپس به آرامی و با استفاده از نخ و سوزن غنچه‌ها را از نخ رد کنید.

    در ادامه بند غنچه گل محمدی را در مکانی که جریان هوای مناسبی دارد و دور از گرد و غبار آویزان کنید و چند روز صبر کنید تا گلبرگ‌ها خشک شوند. از آن جایی که در این روش غنچه‌های گل محمدی تماس با زمین ندارند، حالت طبیعی‌شان حفظ و سریع‌تر خشک می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت گل محمدی

    ۴- خشک کردن گل محمدی در پلاستیک هوا

    یکی دیگر از روش‌های سنتی برای خشک کردن گل محمدی در خانه این است که گل‌ها را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و بعد کیسه را به طور کامل باد کنید تا مثل بادکنک هوا در آن ایجاد شود. در ادامه کیسه پلاستیکی را در یک محیط بدون نور و تاریک قرار دهید تا گل‌ها خشک شوند.

    خشک کردن گل محمدی در پلاستیک هوا

    ۵- خشک کردن غنچه گل محمدی با میوه خشک کن

    اگر در خانه به میوه خشک کن دسترسی دارید، می‌توانید برای خشک کردن گل محمدی گلبرگ‌ها را بشویید و در سینی میوه خشک کن قرار دهید. سپس دستگاه را با دمای حدود ۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و حدود ۴ تا ۸ ساعت صبر کنید تا غنچه‌های گل محمدی کاملا خشک شوند.

    در این روش به هیچ عنوان گلبرگ‌ها و غنچه گل محمدی را با هم در دستگاه قرار ندهید، زیرا غنچه گل محمدی برای خشک شدن به زمان بیشتری نیاز دارد، اما گلبرگ‌های گل محمدی معمولا سریع‌تر خشک می‌شوند و در این شرایط ممکن است بسوزند و بدرنگ شوند.

    بیشتر بخوانید: مقدار کالری گلاب چقدر است؟

    روش پودر کردن گل محمدی

    خشک کردن گل محمدی در اکثر مواقع بافت خشک اما کمی انعطاف پذیر به آن می‌بخشد. در این شرایط پودر کردن گل محمدی کمی مشکل است. برای این که گلبرگ‌های گل محمدی ترد و شکننده شوند و بتوانید به راحتی آن‌ها را پودر کنید، باید گلبرگ‌های مورد نظر را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

    به خاطر داشته باشید که برای تفت دادن گل محمدی نباید ماهیتابه را پر کنید. در ادامه به آرامی گلبرگ‌ها را زیر و رو کنید. برای این کار باید شعله گاز را تا حد ممکن کم کنید و حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه این کار را ادامه دهید تا گلبرگ‌ها کاملا خشک شوند.

    بعد از این که گلبرگ‌ها کاملا خشک و شکننده شدند، می‌توانید آن‌ها را با کف دست بسابید یا در آسیاب بریزید و پودر کنید. برای یکدست شدن گل محمدی پودر شده باید آن را پودر کنید و بعد از صافی رد کنید تا یکدست شود.

    اگر مقدار گلبرگ‌های خشک شما زیاد است، می‌توانید همه گلبرگ‌های گل محمدی را در سینی بریزید و با حرارت حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید. هر چند دقیقه یک بار گلبرگ‌ها را زیر و رو کنید تا کاملا ترد و شکننده شوند.

    نکات و فوت و فن‌های خشک کردن گل محمدی

    نکات و فوت و فن‌های خشک کردن گل محمدی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای خشک کردن گل محمدی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای جدا کردن گلبرگ‌های گل محمدی از کاسبرگ باید گلبرگ‌ها را با انگشتان خود بگیرید و به آرامی جدا کنید.
    • برای خشک کردن گل محمدی باید گلبرگ‌ها را در مکانی که جریان هوای خوبی دارد قرار دهید.
    • اما به خاطر داشته باشید که پودر کردن گل محمدی خشک موجب می‌شود تا عطر گل‌ها سریع‌تر از بین می‌رود و از همین رو بهتر است تنها بخش کوچکی از گل‌ها را آسیاب کنید و باقی مانده آن را به صورت گل خشک در ظرف در بسته نگهداری کنید.
    • خشک کردن گل محمدی نباید خیلی طولانی شود، این کار موجب زرد شدن رنگ گل‌ها می‌شود. در واقع مهم‌ترین علت تغییر رنگ گل محمدی خشک شده طولانی شدن زمان خشک کردن گل‌ها و همچنین قرار دادن آن‌ها در فضای بسته با جریان هوای نامناسب است.
    • می‌توانید از گل محمدی خشک برای تزیین و معطر کردن انواع دسر، ماست، دوغ، غذاهای گوشتی، سالاد اولیه، کوکو، لوبیا و همچنین پلو مخلوط استفاده کنید.
    • برای خشک کردن غنچه و گلبرگ‌های گل محمدی حتما باید گلبرگ‌ها را هر چند دقیقه یک بار زیر و رو کنید تا رطوبت گل‌ها سریع‌تر خارج شود.
    • هر چقدر گل‌ها را بیشتر خشک کنید، ماندگاری آن‌ها بیشتر می‌شود.
    • بهترین روش نگهداری گل محمدی خشک شده، فریز کردن آن است. این کار ماندگاری گل‌ها را افزایش می‌دهد. برای نگهداری گل محمدی تازه در فریزر باید گل‌ها را در ظرف در بسته بریزید و در فریزر قرار دهید.
    • خشک کردن گل محمدی در آفتاب موجب کاهش عطر و خواص گل‌ها می‌شود.
    • یک روش رایج و مفید برای نگهداری گل محمدی در یخچال این است که گلبرگ‌ها را در شیشه نوشابه یا بطری آب معدنی بریزید و بعد در یخچال قرار دهید. در این روش جریان هوا کاهش پیدا می‌کند و ماندگاری گل‌ها بیشتر می‌شود.
    • اگر زمان کافی برای خشک کردن گل محمدی را ندارید، می‌توانید گلبرگ‌های گل محمدی را در ماهیتابه یا داخل فر نیز خشک کنید. در این روش‌ها باید گلبرگ‌ها را مدام زیر و رو کنید تا نسوزند و به خوبی خشک شوند.

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به نکاتی مهم برای خشک کردن گل محمدی بدون تغییر رنگ اشاره شد. شما می‌توانید خودتان در خانه گل محمدی خشک و باکیفیت آماده کنید و از آن برای مزه دار کردن چای و انواع غذا و دسر استفاده کنید.

    اگر تجربه درست کردن گل محمدی خشک را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۳.۵/۵ (۱۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا