آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه هاوریش کدو مازندرانی؛ ساده و لذیذ

هاوریش کدو یکی از خوراک‌های سنتی و اصیل مازندرانی است که طرفداران زیادی دارد. کدوسبز عضو اصلی این غذاست و هارویش کدو یک غذای بدون مرغ و گوشت و مناسب برای افراد گیاه‌خوار است. این خوراک به سرعت آماده می‌شود و جز یکی از ساده‌ترین غذاهایی است که در روزهای که زمان زیادی برای طبخ غذا ندارید می‌توانید از آن کمک بگیرید.

کدوسبز خواص بسیار زیادی دارد و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد، به درمان آسم کمک می‌کند، برای لاغری بسیار مفید است و روند پیری را بسیار کند می‌کند.

پس حتما خواص زیاد و بی‌نظیر آن را جدی بگیرید و در رژیم و برنامه غذاییتان کدو را جای دهید. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه هاوریش کدو را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب همراهمان باشید.

طرز تهیه هاوریش کدو مازندرانی

مدت زمان تهیه این خوراک ۲۰-۳۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم بیشتری این خوراک را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی آسان قرار دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد مورد نیاز جهت تهیه هاوریش کدو:
    پیاز۱ عدد
    سیر۳-۲ حبه
    کدو۵-۴ عدد
    آب۱ پیمانه
    جعفری ساطوری شده۴ قاشق غذاخوری
    تخم مرغ۳ عدد
    رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
    روغن به مقدار لازم
    نمک و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه

    مرحله اول | آماده‌سازی پیاز و سیر

    در اولین مرحله به سراغ پیاز روید. آن را بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. حال درون قابلمه مناسبی کمی روغن ریخته و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید. پیازهای نگینی شده را به روغن بیفزایید و زمان دهید تا پیازها طلایی و سبک شوند.

    در همین مرحله سیرهای تازه را بشویید و پوست بگیرید. به کمک رنده ریز یا سیر له کن آن‌ها را به شکل پوره تبدیل کنید. پوره سیر را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی

    مرحله دوم | افزودن ادویه‌‌ها

    در دومین مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و همه مواد را بهم زنید تا عطر فلفل سیاه آزاد شود.

    مراحل تهیه هاوریش کدو مازندرانی

    مرحله سوم | افزودن کدو

    در سومین مرحله به سراغ کدوهای شسته شده‌تان روید. در این مرحله با توجه به سلیقه غذایی خودتان می‌توانید پوست کدو را بگیرید یا با پوست ادامه دهید. کدو را خرد کنید و به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. کمی همه مواد را بهم زنید تا کدو با سیر و پیاز آمیخته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش کدو اصیل ایرانی

    مرحله چهارم | اضافه کردن جعفری ساطوری شده

    در چهارمین مرحله جعفری ساطوری شده را به محتوای درون قابلمه بیفزاید و همه مواد را بهم زنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. بهتر است از جعفری تازه استفاده کنید اما اگر در دسترس نداشتید می‌توانید از کمی جعفری خشک کمک بگیرید.

    مرحله پنجم | افزودن رب گوجه فرنگی

    در این مرحله باید رب گوجه فرنگی را به غذایتان اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید و کمی زمان دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و اصطلاحا رب رنگ باز کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش کدو سبز بدون لپه

    هاوریش کدو خوش طعم و لذیذ

    مرحله ششم | افزودن آب جوش

    در ششمین مرحله ۱ پیمانه آب جوش را به قابلمه‌تان اضافه کنید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. ۱۰-۱۵ دقیقه زمان دهید تا کدوها بپزند. توجه داشته باشید که کدو بافت نرم و لطیفی دارد و به سرعت پخته می‌شود پس نیاز به افزودن آب زیادی نیست.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو شکم پر با گوشت چرخ کرده

    مرحله هفتم | افزودن تخم مرغ

    در هفتمین مرحله درون قابلمه را بررسی کنید و تقریبا باید بیشتر آب خوراکتان تبخیر شده باشد. حال تخم مرع‌ها را روی سطح مواد درون قابلمه بشکند و درب قابلمه را ببندید و کمی زمان دهید تا تخم مرغ‌ها پخته شوند. در این مرحله شما می‌توانید بعد از افزودن تخم‌مرغ‌ها همه مواد را به هم زنید و سپس زمان دهید تا تخم‌مرغ‌ها بپزند. در نهایت با کمی فلفل سیاه و جعفری ساطوری شده خوراک لذیذتان را تزیین و با نان نوش‌جان کنید.

    سوالات متداول

    در این بخش به یک سوال پرتکرار در رابطه با خوراک هاوریش کدو پاسخ خواهیم داد.

    آیا کدو را می‌توان در این خوراک جایگزین کرد؟

    اصالت این غذا پخت آن با کدو است اما اگر طرفدار کدو نیستید می‌توانید بادمجان را به جای کدو استفاده کنید.

    از این‌که تا پایان این مقاله از مجله آشپزی اکالا در کنارمان بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا