آشپزینکات آشپزی

۷ روش‌ طلایی برای نگهداری طولانی مدت روغن زیتون

روغن‌ زیتون، چاشنی‌ای ارزشمند با خواص بی‌شماری که برای سلامتی دارد، طعم و عطری بی‌نظیر به غذاها می‌بخشد. اما نگهداری صحیح از آن برای حفظ کیفیت و طعم اصیل آن ضروری است.

ما امروز در این مقاله از اکالا بلاگ، به بررسی بهترین روش‌های نگهداری طولانی‌ مدت روغن‌ زیتون می‌پردازیم. با رعایت این نکات ساده، می‌توانید از این ماده مغذی برای مدت طولانی‌تری با حفظ کیفیت و طعم آن استفاده کنید. 

روش‌های نگهداری طولانی مدت روغن زیتون

روش‌های نگهداری طولانی مدت روغن زیتون به شرح زیر است:

۱- انتخاب ظرف مناسب

در ادامه ویژگی‌های ظرف مناسب برای نگهداری طولانی مدت روغن زیتون را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

  • ظروف شیشه‌ای تیره: بهترین انتخاب برای نگهداری روغن‌زیتون، ظروف شیشه‌ای تیره مانند بطری‌های قهوه‌ای یا سبز است. این ظروف، نور را از خود عبور نمی‌دهند و از روغن‌زیتون در برابر اشعه مضر UV محافظت می‌کنند.
  • ظروف سرامیکی: ظروف سرامیکی نیز گزینه مناسبی برای نگهداری روغن‌زیتون هستند. این ظروف علاوه بر عدم نفوذ نور، می‌توانند دمای خنک روغن را نیز حفظ کنند.
  • ظروف استیل ضد زنگ: ظروف استیل ضدزنگ نیز می‌توانند برای نگهداری کوتاه‌مدت روغن‌زیتون استفاده شوند. به شرطی که از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند و هیچ‌گونه زنگ‌زدگی یا خراشیدگی روی آن‌ها وجود نداشته باشد.
  • ظرف شیشه‌ای نو: از ظروف شیشه‌ای نو برای نگهداری روغن‌زیتون استفاده کنید. ظروف شیشه‌ای که قبلاً برای مواد دیگر استفاده شده‌اند ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند که به روغن‌زیتون منتقل می‌شود.

نکات مهم:

  • شستشوی کامل: قبل از استفاده از هر ظرف جدید، آن را به طور کامل با آب گرم و صابون بشویید و کاملاً خشک کنید.
  • حجم مناسب: از بطری‌هایی با اندازه مناسب برای نگهداری روغن‌ زیتون خود استفاده کنید. فضای خالی داخل بطری، باعث افزایش اکسیداسیون روغن می‌شود.

انتخاب ظرف مناسب برای نگهداری طولانی مدت روغن زیتون

۲- محل نگهداری

در رابطه با محل نگهداری روغن زیتون به مدت طولانی نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • کابینت‌های تاریک و خنک: بهترین مکان برای نگهداری روغن‌زیتون، کابینت‌های تاریک و خنک آشپزخانه است. این کابینت‌ها، روغن‌زیتون را از نور مستقیم خورشید، گرما و رطوبت دور نگه می‌دارند.
    • دمای مناسب: دمای ایده‌آل برای نگهداری روغن‌زیتون بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. از قراردادن روغن‌زیتون در معرض یخ‌زدگی یا گرمای بیش از حد خودداری کنید.
    • دور از منابع گرما: روغن‌زیتون را به‌دوراز اجاق‌گاز، فر، رادیاتور و سایر منابع گرما نگهداری کنید. گرما می‌تواند به ساختار مولکولی روغن‌زیتون آسیب برساند و کیفیت آن را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.
    • محیط خشک: روغن‌ زیتون را در محیطی خشک و دور از رطوبت نگهداری کنید. رطوبت می‌تواند باعث رشد کپک و قارچ در روغن شود و طعم آن را تغییر دهد.

    بیشتر بخوانید: روغن زیتون چقدر کالری دارد؟

    ۳- بسته بودن در ظرف

    از ظروفی با درب محکم و ضد نشت استفاده کنید تا از ورود هوا به داخل ظرف و تماس روغن‌ زیتون با اکسیژن جلوگیری شود. پس از هر بار استفاده، درب ظرف روغن‌ زیتون را به طور کامل ببندید و تا زمان استفاده بعدی آن را باز نکنید.

    توجه به بسته بودن در ظرف برای نگهداری طولانی مدت روغن زیتون

    ۴- خرید به‌ اندازه نیاز

    از خرید مقادیر زیاد روغن‌ زیتون و نگهداری طولانی‌ مدت آن خودداری کنید. روغن‌ زیتون، مانند هر ماده غذایی دیگری، با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد. پس به میزان مصرف خود روغن‌ زیتون بخرید تا مجبور به نگهداری طولانی‌ مدت آن نشوید. در صورت امکان، از روغن‌های زیتون فصلی و تازه استفاده کنید. این روغن‌ها طعم و عطر بهتری دارند و کیفیت بالاتری دارند.

    ۵- نگهداری در یخچال

    نگهداری روغن‌زیتون در یخچال، می‌تواند به حفظ طراوت و طعم آن برای مدت طولانی‌تری کمک کند. دمای پایین یخچال، سرعت اکسیداسیون روغن را کاهش می‌دهد و از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند.

    نکات مهم:

    • دمای یخچال: روغن‌ زیتون را در دمای ۴ تا ۸ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری کنید. از نگهداری روغن‌ زیتون در قسمت‌های خیلی سرد یخچال مانند فریزر خودداری کنید.
    • رسوب کریستالی: پس از قرار دادن روغن‌ زیتون در یخچال، ممکن است رسوبات کریستالی در آن مشاهده شود. این رسوبات طبیعی هستند و هیچ ضرری ندارند. قبل از استفاده، روغن‌ زیتون را به دمای اتاق برسانید تا رسوبات حل شوند.
    • ظرف مناسب: برای نگهداری روغن‌ زیتون در یخچال، از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی مخصوص یخچال استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ضرر مصرف بی‌رویه روغن زیتون برای بدن

    ۶- نگهداری روغن‌ زیتون فرابکر

    روغن‌ زیتون فرابکر، به دلیل فرآوری کمتر، حساسیت بیشتری نسبت به روغن‌های زیتون معمولی دارد. روغن‌زیتون فرا بکر را در ظروف کوچک‌تر و به مقدار کم‌تر در مکانی خنک، تاریک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید تا سطح تماس آن با هوا به حداقل برسد.

    نکته: روغن‌ زیتون فرابکر را در اسرع‌ وقت مصرف کنید تا از کیفیت و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

    نحوه نگهداری طولانی مدت روغن زیتون فرابکر

    ۷- توجه به تاریخ انقضا

    به تاریخ انقضای درج شده روی بطری روغن‌ زیتون توجه کنید. روغن‌ زیتون را قبل از تاریخ انقضای آن مصرف کنید. روغن‌ زیتون تاریخ‌گذشته ممکن است طعم و عطر خود را ازدست‌داده باشد و حتی مضر باشد.

    در این مقاله از مجله‌ آشپزی کالا، با بهترین روش‌های نگهداری طولانی‌ مدت روغن‌ زیتون آشنا شدیم. با رعایت نکات ساده‌ای چون انتخاب ظرف مناسب، محل نگهداری خنک و تاریک، خرید به‌ اندازه نیاز و توجه به تاریخ انقضا، می‌توانید از این اکسیر سلامتی برای مدت طولانی‌تری با حفظ کیفیت و طعم اصیل آن لذت ببرید.

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا