برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (جمعه ۲۸ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیست و هشتمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- ساج کباب (ساج قورما)

ساج کباب یکی از غذاهای سنتی آذربایجان شرقی و غربی است که بین افراد محلی با نام ساج قورما نیز مشهور است و برای تهیه آن به گوشت گوسفندی، ماست، پیاز، کره یا روغن حیوانی و… نیاز دارید. این غذا را می‌توان به عنوان یک وعده‌ غذایی کامل میل کرد و با وجود کالری بالایی که دارد مناسب وعده ناهار است. 

فوت کوزه‌گری در پخت ساج‌ کباب

مراحل تهیه ساج کباب (ساج قورما)

مراحل تهیه ساج کباب (ساج قورما) به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در ابتدا گوشت گوسفندی را ریز خرد کنید و همراه با مقداری آب و یک پیاز داخل قابلمه روی حرارت قرار دهید تا بپزد، نیم‌ساعت زمان برای پخت گوشت کافی است.
    2. سپس دو عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و همراه با کره یا روغن حیوانی تفت دهید تا سرخ شود. گوشت را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و با فلفل و نمک تفت دهید.
    3. پس از تفت دادن گوشت آن را همراه با پیازهای سرخ شده در ظرفی بریزید و کنار بگذارید (آب‌ گوشت را نیز نگهدارید)
    4. نان لواش خشک را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید. نان‌های تفت داده شده را داخل ظرفی گود ریخته و روی آن مقداری از آب‌ گوشت (۱ لیوان) که از صافی رد کرده‌اید بریزید.

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و مخصوص روی لینک طرز تهیه ساج کباب (ساج قورما) کلیک کنید.

    ۲- خورشت موتن جن

    خورشت موتن جن یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب گیلانی است که به سادگی می‌توان برای مهمانی‌ها تهیه و سرو کرد. در پخت این خورش از گوشت مرغ یا مرغابی استفاده می‌شود و این غذا شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد.

    فوت و فن‌های پخت خورش موتن جن

    مراحل تهیه خورش موتن جن

    مراحل تهیه خورش موتن جن به شرح زیر است:

    1. ابتدا مغز گردو را داخل مخلوط‌کن ریخته و آسیاب کنید، درست مثل گردوی آسیاب شده که داخل خورش فسنجان می‌ریزند.
    2. سپس پیاز را نگینی خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید و با زردچوبه تفت دهید.
    3. حال سینه‌ مرغ را که از قبل درشت خرد شده است به پیازهای سرخ شده اضافه کرده و تفت دهید. گردوی آسیاب شده را به مرغ افزوده و مجدد تفت دهید تا گردو هم سرخ شود.
    4. در ادامه نمک، فلفل و سپس رب‌ انار را به مواد خورش موتن جن اضافه کنید و تفت دهید. سپس یک پیمانه آب سرد به خورش افزوده و درب قابلمه را بگذارید تا گردو به روغن بیفتد. مجدد دو پیمانه آب به قابلمه اضافه کرده و شعله گاز را کم کنید تا بجوشد و تکه‌های مرغ کاملا بپزد.
    5. اکنون دو قاشق غذاخوری رب‌ گوجه فرنگی را با مقداری روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود، در ادامه کشمش و قیسی را شسته و آب‌کشی کنید تا آب آن خارج شود. مرغ‌های پخته را از قابلمه خارج کنید و سپس رب‌ گوجه فرنگی، کشمش و قیسی را به قابلمه اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و لذیذ روی لینک طرز تهیه خورشت موتن جن کلیک کنید.

    ۳- آش ماست و لپه

    آش در منوی غذایی ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. تنوع آش هم در کشور ما واقعا مثال‌زدنی است. معروف‌ترین آش ایرانی آش رشته است. در ادامه قرار است با یک آش خوشمزه و کمتر شناخته شده شمالی آشنا شویم. یعنی آش ماست و لپه!

    مراحل تهیه آش ماست و لپه

    مراحل تهیه آش ماست و لپه

    مراحل تهیه آش ماست و لپه به شرح زیر است:

    1. هر کسی که برای یک بار هم که شده پختن آش را مشاهده کرده باشد می‌داند که طبخ آش نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. این مسئله در اولین مراحل آماده سازی و پخت آش خود را نشان می‌دهد. چگونه؟ شما از چند ساعت قبل باید مواد لازم را آماده کنید. برای مثال باید حبوبات را بخیسانید.
    2. پس در یک ظرف مناسب حبوبات را بریزید، سپس روی آن‌ها آب بریزید. آب درون ظرف باید کاملا روی حبوبات را بپوشاند. به یاد داشته باشید برای آن که خیساندن حبوبات نهایت تاثیرگذاری را داشته باشد باید در طول خیساندن حبوبات چند بار آب آن را تعویض کنید.
    3. دیگر آماده سازی که باید به فکرش باشید، خرد کردن سبزی‌های استفاده شده در آش است. شوید، تره، گشنیز و جعفری سبزی‌های معطری هستند که برای درست کردن آش استفاده می‌شوند.
    4. برای درست کردن یک آش ماست و لپه خوشمزه و لذیذ شما باید سبزی‌ها را به خوبی بشویید، ضدعفونی کنید و در نهایت کاملا آن‌ها را خرد کنید. توجه داشته باشید که برای این آش شما باید تلاش کنید تا جایی که می‌توانید سبزی‌های ریزی تهیه کنید.
    5. اگر دستگاه سبزی خردکن داشته باشید، کارتان به مراتب راحت‌تر می‌شود. اگر هم قرار باشد این مرحله را دستی طی کنید، نگران نباشید! فقط کافی است زمان کافی بگذارید و چند بار سبزی‌ها را خرد کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید آن‌ها را ریز کنید.
    6. حال باید پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. نیازی نیست پیاز در آش گم شود. اتفاقا در حالت ایده آل باید پیاز را زیر دندان احساس کنید. بعد از خرد کردن پیاز، یک قابلمه مناسب انتخاب کنید.
    7. لپه، سبزی‌ها و پیاز خلالی شده را در قابلمه بریزید. بعد یک لیوان آب جوش، نمک و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کنید. نیم ساعت فرصت دهید تا مواد موجود در قابلمه به خوبی بجوشد و سبزی آش لعاب بیندازد.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه آش ماست و لپه کلیک کنید.

    ۴- پیراشکی هندی

    پیراشکی هندی یکی از انواع غذاهای ساده و پرطرفداری است که در زمان کوتاهی آماده می‌شود. همان‌طور که از نام این غذا مشخص است اصالت آن به هندوستان برمی‌گردد. این پیراشکی نیز همانند بیشتر غذاها به روش‌های مختلفی و با مواد اولیه متفاوتی نظیر سیب زمینی، پیاز، فلفل تند، تره ساطوری شده، آرد و… تهیه می‌شود.

    مراحل تهیه پیراشکی هندی

    مراحل تهیه پیراشکی هندی

    مراحل تهیه پیراشکی هندی به روش خانگی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آرد سفید روید. آن را الک کنید و درون ظرف مناسبی بریزید. خمیرمایه و نمک را به آرد اضافه کنید و کمی به هم زنید. حال کم‌کم آب ولرم را به ترکیب آرد اضافه کنید و همه مواد را به هم زنید. توجه داشته باشید که میزان جذب آردها با هم متفاوت است. آب را به‌ قدری به مواد خشک اضافه کنید تا ترکیب شلی به دست آید.
    2. حال سیب‌زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید. آن‌ها را به ۴-۶ قسمت برش زنید. سیب‌ زمینی‌ها را درون قابلمه مناسبی بریزید. مقداری نمک و فلفل به سیب‌ زمینی‌ها زنید، کمی آب به قابلمه اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.
    3. زمان دهید تا سیب‌ زمینی‌ها به طور کامل بپزند و آب درون قابلمه تبخیر شود. پس از پخته‌ شدن، سیب‌ زمینی‌ها را از قابلمه خارج کنید و زمان دهید تا کمی خنک شوند. حال با کمک چنگال یا گوشتکوب سیب‌ زمینی‌های پخته شده را پوره و له کنید.
    4. اکنون به سراغ پیاز روید. آن را بشویید و پوست بگیرید. با کمک چاقو پیاز را خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید.
    5. سپس پیازهای نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها طلایی و برشته شوند. در همین مرحله فلفل‌ سبز تند را به‌ صورت ریز خرد کنید و به تابه اضافه کنید. همه مواد را کمی با هم تفت دهید و سراغ مرحله بعد روید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه پیراشکی هندی کلیک کنید.

    ۵- ساندویچ مرغ با سس مخصوص

    ساندویچ مرغ، یکی از انواع ساندویچ‌های سرد است که تنوع بسیار زیادی دارد. ساندویچ مرغ ماندگاری زیادی دارد و شما با انواع مواد دلخواهتان می‌توانید آن را تهیه کنید. این ساندویچ یکی از مناسب‌ترین ساندویچ‌ها برای پیک‌نیک، سفر، جشن‌های کوچک و دورهمی‌های دوستانه است.

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ با سس مخصوص

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ با سس مخصوص

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ با سس مخصوص به شرح زیر است:

    1. ابتدا قابلمه مناسبی را آب کنید و روی حرارت گذارید. منتظر بمانید تا آب به نقطه‌ جوش رسد. تکه‌های مرغ را بشویید و درون قابلمه آب جوش قرار دهید.
    2. ۴-۶ دقیقه زمان دهید تا مرغ در آب بجوشد. با این کار مقدار زیادی بوی زهم و هورمون‌های مرغ گرفته می‌شود. پس از گذشت زمان اعلام شده مرغ‌ها را درون صافی گذارید و با کمی آب بشویید.
    3. حال تکه‌های مرغ را درون تابه مناسبی گذارید. فلفل دلمه را بشویید و به چند تکه برش زنید. تکه‌های فلفل دلمه را روی مرغ گذارید. یکی از پیازها را به همین ترتیب بشویید و پوست بگیرید.
    4. در ادامه پیاز را به دو نیمه برش زنید و‌ به تابه مرغ اضافه کنید. در همین مرحله آب جوش را به تابه اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا محتوای تابه به نقطه جوش رسد. سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ کاملاً بپزد و آب تابه تبخیر شود.
    5. پس از پخت، تکه‌های مرغ را از تابه خارج کنید. استخوان‌های مرغ را از گوشت آن جدا سازید و با کمک دست یا چنگال گوشت مرغ را ریش‌ریش کنید.
    6. اکنون دومین پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه‌ی مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت گذارید. پیازهای نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها طلایی یا شیشه‌ای شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ساندویچ مرغ با سس مخصوص کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا