آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه نان سوروک یزدی به روش خانگی؛ اصیل و خوشمزه

نان سوروک یزدی یکی از نان‌های محبوب در فرهنگ یزد است و در بسیاری از مراسم و مناسبت‌های این استان سرو می‌شود. به عنوان مثال، در مراسم شب یلدا، نان سوروک را به همراه پنیر، گردو و خرما سرو می‌کنند. این نان در گذشته بیشتر در میان زرتشتیان یزد رایج بوده است، اما امروزه به یکی از نان‌های محبوب در بین همه مردم یزد تبدیل شده است.

طرز تهیه نان سوروک یزدی در منزل بسیار ساده بوده و شما می‌توانید با کمی دقت و حوصله، این نان خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از طعم و خواص آن لذت ببرید. امروز در اکالا بلاگ همراه ما باشید تا مروری بر طرز تهیه نان سوروک یزدی داشته باشیم.

مواد لازم جهت تهیه نان سوروک یزدی:
آرد۲ تا ۳ لیوان
آب ولرم۱ لیوان
نمکنوک قاشق چای‌خوری
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه۱ قاشق غذاخوری سر خالی
پودر تخم گشنیز۱ قاشق غذاخوری
روغن حیوانیبه مقدار لازم
شکربه مقدار لازم

مراحل تهیه نان سوروک یزدی

بعد از تهیه مواد اولیه نوبت به آماده کردن این نان خوشمزه می‌رسد، در ادامه با ما همراه باشید تا نان سوروک یزدی را صورت مرحله به مرحله آماده کنیم.

مرحله اول: عمل آوردن خمیر مایه

در اولین مرحله باید یک لیوان آب ولرم را به همراه یک قاشق غذاخوری خمیر مایه و یک قاشق غذاخوری شکر داخل یک کاسه بریزید و روی آن را به مدت ۱۰دقیقه بپوشانید، اگر خمیر مایه شروع به کف کردن کرد یعنی به عمل آمده است.

بیشتر بخوانید: فینگر فود “جیب تاجر مرغ” با نان تست

مرحله دوم: آماده کردن خمیر نان سوروک

برای تهیه نان خمیر نان سوروک، ابتدا دو لیوان آرد، نمک، زردچوبه و تخم گشنیز را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. سپس خمیر مایه فعال شده را به مخلوط آرد اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا خمیر داخل کاسه جمع شود.

ممکن است نیاز باشد مقدار آرد بیشتری به خمیر اضافه کنید تا خمیر به دست نچسبد ولی توجه کنید که خمیر باید نرم و لطیف باشد و شما نباید در اضافه کردن آرد زیاده روی کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مافین انگلیسی

    پس از اینکه خمیر به دست نچسبید، آن را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید، سپس خمیر را در یک کاسه چرب شده قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. خمیر را به مدت یک و نیم ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود و پف کند.

    مراحل تهیه نان سوروک یزدی

    مرحله سوم: چونه زدن خمیر نان سوروک

    پس از اینکه خمیر پف کرد و حجم گرفت، پف آن را با مشت بگیرید. سپس از خمیر به اندازه یک چونه بردارید و گرد کنید، چونه‌ها را داخل یک سینی که از قبل آرد پاشی کرده‌اید، قرار دهید. روی سینی را با پارچه بپوشانید و مجددا به مدت نیم ساعت به خمیر استراحت دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاک (نان یوخه) خانگی کرمانشاه

    مرحله چهارم: سرخ کردن نان سوروک

    روغن حیوانی یا روغن مایع را داخل تابه داغ ریخته و اجازه دهید تا کاملا داغ شود. چونه‌های خمیر را با وردنه به ضخامت نیم سانت باز کنید و با چنگال یا ماسوره روی نان‌ها را شکل دهید. هر دو طرف نان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند. نان‌های سرخ شده را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

    مرحله پنجم: سرو کردن نان سوروک

    شما می‌توانید روی نان‌های سوروک سرخ شده را با شکر بپوشانید ولی توجه داشته باشید که حتما باید روی نان داغ شکر بپاشید. نان سوروک یزدی شما آماده است، نوش جانتان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان مارمالادی (نان مربایی)

    چند فوت کوزه‌گری در تهیه نان سوروک یزدی

    چند فوت کوزه‌گری در تهیه نان سوروک یزدی

    در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه نان سوروک یزدی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • اگر شما ترجیح می‌دهید که نان سوروک شما نرم باشد، می‌توانید بعد از سرخ کردن روی آن را با سلفون به مدت نیم ساعت بکشید.
    • برای جلوگیری از سفت شدن نان سوروک پس از سرخ کردن، بهتر است چسبندگی خمیر را با ورز دادن بگیرید. اضافه کردن آرد زیاد باعث می‌شود که خمیر سفت شود و به خوبی پف نکند.
    • برای جلوگیری از تیره شدن روغن هنگام سرخ کردن نان سوروک، با کمک یک برس آرد اضافی روی نان‌ها را بگیرید. آرد اضافی در روغن ته نشین می‌شود و باعث تیره شدن رنگ روغن می‌شود.
    • در صورتی که از خمیر مایه فعال استفاده می‌کنید، نیازی به انجام مرحله اول نیست.
    • برای تهیه نان سوروک خوشمزه‌تر و با کیفیت‌تر، بهتر است از آرد سنگک استفاده کنید. آرد سنگک دارای کیفیت بالایی است و باعث می‌شود که نان به خوبی پف کند.
    • برای اینکه نان سوروک شما مزه‌ی بهتری داشته باشد می‌توانید از روغن ارده برای سرخ کردن آن‌ها استفاده کنید.
    • شما می‌توانید نان سوروک یزدی را با پنیر، خرما و … نیز سرو و نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان عربی؛ مرحله به مرحله

    نان سوروک یزدی یک نان خوشمزه و مغذی است که می‌تواند به عنوان یک میان وعده یا صبحانه سرو شود. این نان به راحتی در منزل قابل تهیه است، امیدواریم که از این دستور پخت خوشمزه و خانگی استفاده کرده و این نان یزدی بسیار لذیذ را آماده کنید. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳.۸/۵ (۳۱ نظر)

    یک دیدگاه

    1. سلام.نان سوروک رو میتونید یه کم شل درست کنید.دستتون وچرب کنید.روی دست پهن کنید داخل روغن ارده بودار بیندازید.دیگه روغن شما نمی سوزه.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا