آشپزینکات آشپزی

۱۱ رفع شیرینی غذا با فوت و فن آشپزی برای انواع غذاها

برای داشتن یک وعده غذای دلچسب اصلی‌ترین نکته رعایت تعادل بین طعم‌ها است و غذایی را می‌توان خوشمزه دانست که در آن از هر مزه مقداری کافی وجود داشته باشد، برای داشتن تعادل بین مزه‌ها در غذا بهترین روش این است که مواد را کم کم به غذا اضافه نماییم تا میزان آن از کنترل خارج نشود. اما زمانی پیش می‌آید که بر اثر سهل انگاری یا ماهر نبودن آشپز یکی از مواد بیش از حد ممکن درون غذا ریخته می‌شود و یک مزه بر مزه‌های دیگر غالب می‌شود ولی این موضوع دلیل بر آن نمی‌شود که غذا قابل استفاده نباشد و باید دور ریخته شود.

در میان غذاها و دسرها، بسیاری از آن‌ها هستند که مزه یا ته‌مزه شیرین دارند و طعم اصلی غذا شیرین است ولی گاها پیش می‌آید که این نوع غذاها پیش از اندازه مورد نیاز شیرین می‌شوند و خوردن آن‌ها حس ناخوشایندی در ما ایجاد می‌کند. برای حل کردن این مشکل راه‌های زیادی وجود دارد که برای شما آن‌ها را شرح می‌دهیم.

در این مطلب از بلاگ اکالا به سراغ روش‌هایی می‌رویم که به شما کمک می‌کنند در زمانی که غذا بیش از اندازه شیرین شد، بتوانید مسئله را برطرف کنید. با ما همراه باشید.

رفع شیرینی غذا

راه‌حل‌های رفع کردن شیرینی غذا

برای از بین بردن شیرینی بیش از اندازه‌ی غذا راه‌های زیادی در کتاب‌های مختلف آشپزی آمده است که ما در این مقاله بهترین‌های آن‌ها را بازگو خواهیم کرد.

استفاده از آب مرکبات

به طور کلی مرکبات دارای طعمی ترش هستند که می‌توانند شیرینی غذا را به تعادل برسانند پس می‌توان گفت یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان شیرینی بیش از اندازه‌ی غذا را از بین برد اضافه کردن آب مرکبات به آن است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    البته باید دقت نمود که اضافه کردن بیش از انداره‌ی آب مرکبات باعث ترش شدن غذا می‌شود پس باید آن را از مقدار کم شروع کرد، بدین صورت که پس از اضافه کردن هر قاشق چای خوری به غذا، آن را بچشید و اگر هنوز شیرینی بیش از اندازه داشت یک قاشق دیگر به آن اضافه نمایید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هویج پلو با مرغ؛ غذای مجلسی

    استفاده از آب

    مورد دیگری که برای از بین بردن شیرینی بیش از اندازه غذا استفاده می‌شود آب است. بسیاری از افراد برای این‌که ماده استفاده شده برای رفع شیرینی غذا طعم آن را عوض نکند از آب استفاده می‌کنند زیرا طعم جدیدی به غذا اضافه نمی‌کند البته با توجه به غذا می‌توان از آب‌های دیگری مانند آب مرغ، گوشت و سبزیجات نیز استفاده کرد.

    از آنجایی که آب باعث رقیق شدن غذا می‌شود پس پیشنهاد می‌شود آب را از مقدار کم شروع به اضافه کردن به غذا کنید وگرنه ممکن است با اضافه کردن بیش از اندازه‌ی آب باعث بی‌مزه شدن غذا شوید.

    استفاده از فلفل

    تند کردن غذا به از بین بردن شیرینی اضافه‌ی غذا کمک شایانی می‌کند و می‌توان گفت یکی از بهترین راه‌های از بین بردن شیرینی غذا است. شما می‌توانید با توجه به دستور غذایی و ذائقه خودتان از فلفل سیاه، قرمز و… استفاده ‌کنید تا به طعم مورد نظر خود برسید.

    راهکارهای از بین بردن شیرینی غذا

    استفاده از سیر

    اضافه کردن سیر یکی دیگر از روش‌های از بین بردن شیرینی غذا است که کاربرد زیادی در بین آشپز‌ها دارد. سیر به دلیل طعم دلنشین و تندی که دارد می‌تواند به کاهش شیرینی غذا کمک کند.

    یکی از ویژگی‌هایی که سیر دارد و آن را به یکی از بهترین مواد برای از بین بردن شیرینی غذا تبدیل می‌کند این است که می‌توان آن را به بسیاری از غذا‌ها مانند ماهی، گوشت، سس، سوپ، انواع خورشت و.. اضافه نمود.

    بیشتر بخوانید: روش های اشک نریختن هنگام خرد کردن پیاز

    حبه سیر تازه چون دارای مزه تند و تیزی است دارای بهترین عملکرد است ولی پودر سیر هم می‌تواند مؤثر باشد.

    نکته: پس از اضافه کردن سیر به غذا نگذارید زیاد پخته شود چون باعث شیرین‌تر شدن آن می‌شود.

    استفاده از ادویه

    ادویه‌های زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان از شیرینی غذا کاست. زنجبیل، پونه کوهی، ریحان و زیره از بهترین این ادویه‌ها هستند.

    همچنین ادویه‌هایی که به طعم تندی و دودی غذا کمک کنند برای کاهش شیرینی مؤثر هستند و تنوع آن‌ها هم زیاد است.

    دقت کنید که اضافه کردن بیش از اندازه‌ی ادویه به غذا ممکن است طعم غذا را از بین ببرد پس هنگام اضافه کردن ادویه به غذا از مقدار بسیار کم شروع کرده و پس از چشیدن غذا در صورت نیاز باز هم ادویه اضافه نمایید.

    استفاده از سرکه

    سرکه به دلیل مزه‌ی ترشی که دارد می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای رفع شیرینی غذا ‌باشد. مزیتی که سرکه نسبت به بقیه مواد دارد این است که مدت بسیار طولانی نگهداری می‌شود و فاسد نمی‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرین پلو خوشمزه و مجلسی

    اضافه کردن مقدار غذا

    یکی از راحت‌ترین و بهترین راه‌هایی که باعث از بین رفتن شیرینی غذا می‌شود این است که مقدار غذا را بیشتر کنیم. برای این کار مقداری از ماده اصلی غذا را به خود غذا اضافه کرده و حجم غذا را افزایش می‌دهیم تا شیرینی اضافه‌ی آن از بین برود.

    استفاده از شیر یا خامه

    استفاده از آب ممکن است غذا را آبکی بکند، برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از مواد لبنی مانند شیر و خامه استفاده کنیم که نسبت به آب غلیظ‌‌تر هستند. از شیر و خامه می‌توان در سوپ‌ها، سس‌ها و دسرها استفاده نمود که با توجه به غلظت بالای آن‌ها از آبکی شدن مواد جلوگیری می‌کند.

    اگر شما گیاه‌خوار هستید و از محصولات لبنی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از شیرهای غیرلبنی مانند شیر سویا، بادام و… استفاده‌ کنید.

    از بین بردن شیرینی غذا

    استفاده از آبلیمو یا لیموی تازه

    اسید سیتریک خشک به دلیل داشتن مزه‌ی ترش و ملس یکی دیگر از موادی است که به کم کردن شیرینی غذا کمک می‌کند. اسید سیتریک را می‌توان در موادی مانند لیمو ترش پیدا کرد. پس می‌توان گفت اضافه کردن چند قطره عصاره لیمو ترش به از بین بردن شیرینی غذا کمک می‌کند.

    همچنین در صورت در دسترس نبودن لیمو اضافه نمودن آب لیمو نیز از شیرینی غذا می‌کاهد.

    بیشتر بخوانید: ساده‌ترین طرز تهیه “شیرینی برنجی” در منزل

    استفاده از نمک

    نمک یکی از متداول‌ترین روش‌های رفع شیرینی غذا است که بسیاری از آشپز‌های حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند اما دقت کنید که نمک اضافه شده به قدری باشد که غذا شور نشود.

    استفاده از نوشیدنی تلخ

    یکی دیگر از طرفند‌های جالب برای از بین بردن شیرینی غذا، استفاده از نوشیدنی‌های گازدار و تلخ مانند دلستر است که می‌تواند در غذاهایی مانند خورشت یا سوپ مناسب باشد. البته که استفاده از این نوع نوشیدنی پیشنهاد نمی‌شود زیرا ممکن است طعم غذا را به کلی عوض کند.

    در این مطلب روش‌های زیادی برای رفع شیرینی غذا معرفی کردیم. امیدواریم که این روش‌ها در زمان تهیه غذا به شما کمک کنند. برای آشنایی با روش‌ها و نکات مفید آشپزی، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا