دانستنی

عوارض خوردن بی رویه چغاله بادام چیست؟

چغاله بادام یکی از نوبرانه‌های بهاری است که طرفداران بسیاری هم دارد. این میوه که در واقع میوه نارس بادام است قبل از آنکه تبدیل به بادام شود دارای پوسته سبز کرک دار و مغز شیرینی است که بسیار لذیذ و خوشمزه است و معمولا به همراه نمک مصرف می‌شود.

هر چند خواص استفاده از چغاله بادام بسیار است اما مصرف بی رویه آن مانند هر چیز دیگری می‌تواند برای بدن مضر باشد. در این قسمت از اکالا بلاگ از عوارض خوردن بی رویه چغاله بادام برای‌تان می‌گوییم.

عوارض مصرف زیاد چغاله بادام

عوارض خوردن بی رویه چغاله بادام به شرح زیر است:

۱- سردی شدید و دلپیچه

از اولین و مهم‌ترین عوارض بی رویه خوردن چغاله بادام می‌توان به سردی شدید و دلپیچه اشاره کرد. از آنجایی که چغاله بادام طبع سردی دارد و یک میوه نارس است، خوردن بیش از حد آن موجب دل درد، سردرد و بی‌حالی به خصوص در افراد سرد مزاج می‌شوند.

نکته: در صورت مصرف چغاله حتما از یک خوراکی گرم مثل خرما، نبات، عسل و پودر زیره استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۲ ضرر مصرف بیش از حد چای سیاه!

۲- تشدید مشکلات گوارشی در افراد مستعد

اگر معده ضعیفی دارید و با مشکلات گوارشی مثل سوزش سر دل یا اسیدی شدن معده دست و پنجره نرم می‌کنید، مصرف چغاله بادام می‌تواند علائم و مشکلات گوارشی شما را دو چندان کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    افرادی که به زخم معده مبتلا هستند یا افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی تا حد امکان نباید از چغاله بادام و میوه‌های ترش مزه و کال استفاده کنند.

    عوارض مصرف زیاد چغاله بادام

    ۳- ایجاد عفونت‌های باکتریایی

    مصرف چغاله بادام، بدون ضدعفونی می‌تواند موجب بروز عفونت‌های باکتریایی و همچنین ایجاد مشکلات شدید گوارشی مثل بیماری «حصبه» شود. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید چغاله بادام را بدون شستشو در خانه و ضدعفونی صحیح مصرف کنید.

    ۴- اسهال و سنگین شدن معده

    چغاله بادام سرشار از فیبر است و بدن ما قادر به هضم این فیبرها نیست. از همین رو مصرف زیاد چغاله بادام می‌تواند موجب بیماری اسهال و سنگین شدن معده شود.

    بیشتر بخوانید: روش نگهداری چغاله بادام در طولانی مدت

    ۵- مسمومیت از عوارض خوردن چغاله بادام تلخ

    چغاله بادام تلخ حاوی مقداری «اسید سیانیدریک» و ترکیبی از سم خطرناک «سیانور» است. مصرف زیاد چغاله یا خوردن چغاله تلخ می‌تواند موجب بروز مسمومیت در فرد شود و عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.

    ۶- مضرات مصرف بی رویه چغاله بادام در مادران باردار و شیرده

    احتیاط در مصرف خوراکی‌ها در دوران بارداری و شیردهی بیشتر از هر زمان دیگری ضروری و واجب است. مصرف زیاد چغاله بادام در دوران بارداری و شیردهی موجب بروز مشکلات گوارشی، اسهال و نفخ می‌شود.

    از طرف دیگر این موضوع می‌تواند برای نوزاد نیز مضر باشد. بنابراین مادران باردار باید از مصرف زیاد این میوه نارس اجتناب کنند.

    نکاتی که قبل از مصرف چغاله بادام باید رعایت کنید!

    چه کسانی نباید چغاله بادام بخورند؟

    چغاله بادام برای افراد سرد مزاج و افرادی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند، به هیچ عنوان مناسب نیست.

    بیشتر بخوانید: نحوه صحیح شستشوی چغاله بادام و گرفتن پرزهای آن

    نکاتی که قبل از مصرف چغاله بادام باید رعایت کنید!

    در ادامه به چند نکته طلایی برای مصرف چغاله بادام اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. برای خرید چغاله بادام و کاهش عوارض خوردن چغاله بادام سعی کنید از چغاله‌های ریزتر استفاده کنید. هر چقدر چغاله‌ها درشت‌تر باشند، سفت‌تر می‌شوند و بافت چوبی پیدا می‌کنند و مواد مغذی آن‌ها نیز کمتر می شود.
    2. هیچ‌گاه چغاله را بدون شستن و ضدعفونی کردن در منزل مصرف نکنید.
    3. اگر فشار خون بالایی دارید، از اضافه کردن نمک به چغاله بادام پرهیز کنید.
    4. برای خرید چغاله بادام سعی کنید از چغاله‌های سالم و یک دست انتخاب کنید. چغاله بادام‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند و به زردی می‌زنند معمولاً کهنه‌تر هستند.
    5. مصرف چغاله‌های شکسته و آسیب دیده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زمانی که میوه باز شود، رشد باکتری‌های مضر در آن افزایش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند موجب بروز بیماری و مشکلات گوارشی شود.
    6. از خرید چغاله‌هایی که در آب نمک مانده‌اند اجتناب کنید. سعی کنید از چغاله تازه استفاده کنید و خودتان به مقدار لازم به آن نمک بزنید.

    توصیه می‌کنیم حتما برای مصرف چغاله بادام نکات ذکر شده در این مطلب از مجله دانستنی اکالا را رعایت کنید تا مشکلی در سلامتی شما ایجاد نشود. 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا