آشپزیخواص مواد غذایی

۱۲ خاصیت شگفت‌انگیز نارنگی برای کودکان که باید بدانید!

نارنگی یکی از محبوب‌ترین مرکبات در فصل پاییز است که به خاطر خواص بی‌نظیری که دارد، برای همه افراد با هر سن و شرایطی بسیار مفید است. اکثر بچه‌ها عاشق طعم ترش و شیرین و بافت نرم نارنگی هستند و از خوردن آن لذت می‌برند. نارنگی فواید زیادی برای کودکان دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان کم خونی و حتی افزایش رشد کودکان مفید است. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با خواص نارنگی برای کودکان آشنا شوید.

با خواص نارنگی برای کودکان آشنا شوید

نارنگی یک میوه پرطرفدار و محبوب در میان کودکان است که به خاطر ویتامین‌ها و مواد معدنی مغذی که دارد، برای سلامت کودک بسیار مفید است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص نارنگی برای کودکان اشاره شده است.

۱- خواص نارنگی برای کبد

یکی از مهم‌ترین خواص معجزه آسای نارنگی، محافظت از کبد و همچنین جلوگیری از بیماری‌های مربوط به کبد در کودکان است. نارنگی به کاهش دما و فشار خون در کبد کمک می‌کند و از همین رو به خصوص برای کودکانی که کبد حساسی دارند، بسیار مفید است.

۲- خواص نارنگی برای قلب کودکان

نارنگی یک میوه فوق‌العاده برای قلب است که به خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و خطر انسداد عروق را کاهش می‌دهد. مصرف نارنگی موجب کاهش کلسترول بد و بهبود جریان خون می‌شود. این میوه پتاسیم زیادی دارد و از همین رو به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. مصرف نارنگی در کودکی موجب بهبود عملکرد قلب در بزرگسالی می‌شود و خطر بیماری‌ها و مشکلات قلبی را در کودکان کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خواص گلابی برای سلامتی بدن

۳- سلامت چشم‌های کودک با مصرف نارنگی

نارنگی سرشار از ویتامین A و C است و به همین دلیل برای سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی در کودکان بسیار مفید است. مصرف نارنگی مانع بروز مشکلات مربوط به چشم می‌شود و به سلامت چشم‌های کودک کمک می‌کند.

۴- بهبود هضم غذا بهترین فایده نارنگی برای کودکان

مصرف نارنگی به هضم غذا کمک و از بروز مشکلات گوارشی و یبوست در کودکان جلوگیری می‌کند. اگر کودک شما به یبوست مبتلا می‌شود، بهتر است روزانه یک عدد نارنگی به او بدهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با خواص نارنگی برای کودکان آشنا شوید

    ۵- خواص نارنگی برای سرماخوردگی

    نارنگی سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی در کودک می‌شود. به منظور جلوگیری از سرماخوردگی می‌توانید از دمنوش نعنا و نارنگی برای کودک استفاده کنید.

    ۶- درمان کم خونی از خواص نارنگی برای کودکان

    از آن جایی که نارنگی حاوی ویتامین C و فولات است، مصرف این میوه موجب افزایش جذب آهن در بدن کودک می‌شود و از کم خونی جلوگیری می‌کند. برای پیشگیری و درمان کم خونی می‌توانید از نارنگی نیم ساعت قبل یا بعد از غذاهای سرشار از آهن استفاده کنید، تا آهن سریع‌تر جذب بدن کودک شود.

    بیشتر بخوانید: خواص پسته خام برای بارداری که نمی دانید!

    ۷- تقویت استخوان کودک با خوردن نارنگی

    نارنگی سرشار از فسفات و کلسیم است و از همین رو مصرف آن موجب تقویت استخوان‌ها و بهبود رشد کودک می‌شود.

    ۸- بهبود حافظه

    نارنگی یک میوه فوق‌العاده برای بهبود حافظه کودکان در مدرسه است. مصرف نارنگی به عنوان میان وعده در مدرسه به کودک کمک می‌کند تا دروس را سریع‌تر یاد بگیرد و به خاطر بسپارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مواد خاصی در نارنگی وجود دارد که از آسیب به رادیکال‌های آزاد مغز جلوگیری می‌کند و در بهبود حافظه موثر است.

    بیشتر بخوانید: خواص نارگی برای مردان

    ۹- درمان سرفه در کودکان

    نارنگی و همچنین پوست آن برای درمان سرفه مفید است. در طب چینی از پوست نارنگی برای درمان سرفه و ناراحتی‌های مربوط به گلو استفاده می‌شود.

    مضرات نارنگی برای کودکان

    ۱۰- تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک

    میوه نارنگی خواص زیادی دارد. این میوه سرشار از ویتامین A، ویتامین B1، B2 و C، فسفر، کلسیم و پروتئین است و از همین رو مصرف یک نارنگی در روز بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن کودک را تامین می‌کند.

    بیشتر بخوانید: انواع چای سفید و خواص آن برای سلامتی

    ۱۱- تقویت سیستم ایمنی بدن

    مصرف نارنگی به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می‌کند و موجب بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی بدن می‌شود. این میوه به خاطر ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، برای قوی شدن بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی و ویروسی بسیار مفید است.

    ۱۲- درمان کم آبی از مهم‌ترین خواص نارنگی برای کودکان

    کودکان فعالیت زیادی دارد و دائما در حال بازی کردن هستند و همین موضوع موجب می‌شود تا بدن آن‌ها خیلی زود کم آب شود. برای درمان کم آبی بدن و همچنین رفع عطش می‌تواند از نارنگی استفاده نارنگی الکترولیت‌های از دست رفته از طریق تعریق را جبران می‌کند و برای آبرسانی به بدن کودک بسیار مفید است.

    بیشتر بخوانید: خواص تخم بلدرچین برای سلامتی

    مضرات نارنگی برای کودکان

    یکی از مهم‌ترین مضرات نارنگی برای کودکان احتمال بروز آلرژی و حساسیت است. برخی از کودکان به نارنگی حساسیت دارند و بعد از خوردن آن عوارضی مثل خارش و قرمزی پوست و حتی مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنند. در صورتی که کودک بعد از خوردن نارنگی با چنین مشکلات مواجه شد، باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

    به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف نارنگی موجب ایجاد نفخ و ورم معده می‌شود. از طرف دیگر برخی کودکان ممکن است در اثر مصرف زیاد نارنگی دچار اسهال شوند، به همین دلیل سعی کنید به از مصرف بیش از اندازه نارنگی اجتناب کنید. کودکانی که به دیابت مبتلا هستند و از انسولین استفاده می‌کنند، نباید به صورت خودسرانه از نارنگی استفاده کنند. اگر کودک شما بیمار است، حتما قبل از مصرف نارنگی با پزشک مشورت کنید.

    مصرف زیاد نارنگی در کودکان ۳ تا ۵ سال موجب زرد شدن کف دست و پا و زردی می‌شود. کودکان زیر ۱ سال نیز نباید از مرکبات و آب آن استفاده کنند، زیرا ممکن است اسید نارنگی به دستگاه گوارش کودک آسیب وارد کند.

    طریقه مصرف نارنگی برای کودک

    طریقه مصرف نارنگی برای کودک

    نارنگی یک میوه آبدار و خوشمزه است که می‌توانید آن را به صورت خام به کودک دهید تا مصرف کند. یکی دیگر از روش‌های مصرف نارنگی اضافه کردن آن به سالاد است. برای این کار باید پوست نازک دور آن را با کمک یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس نارنگی را خرد کنید و به سالاد اضافه کنید. اضافه کردن نارنگی به غذا و همچنین مصرف آب نارنگی به صورت تازه و یا در غذا نیز یک روش دیگر برای استفاده از نارنگی در رژیم غذایی روزانه است.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا همراه ما بودید از شما متشکریم.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا