آشپزینکات آشپزی

نحوه نگهداری انواع مربا در مدت زمان طولانی

مربا یکی از پایه‌های ثابت صبحانه در اکثر خانه‌هاست، میوه‌های که با شکر پخته می‌شوند در نهایت تبدیل به مربا می‌شوند. امروزه انواع مختلفی از مرباهای کارخانه‌ای در بازار یافت می‌شود اما با توجه به قیمت‌های بالای آن‌ها تهیه مرباهای خانگی مقرون به‌صرفه‌تر و البته بهداشتی‌تر است. شما با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید هر میوه‌ای را تبدیل به مربا کنید.

مرباهای مختلف مدت نگهداری متفاوتی دارند برخی را باید نهایت تا یک ماه مصرف کرد و برخی ممکن است تا یک سال نیز سالم باقی بمانند. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ هر آنچه را که باید در مورد نحوه نگه‌داری انواع مربا بدانید به صورت کامل برایتان شرح خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله آموزنده با ما همراه باشید.

بهترین مدت زمان نگهداری مرباهای کارخانه‌ای

مدت زمان نگه‌داری مربای پلمپ و کارخانه ۱۲-۲۴ ماه است اما حتما به تاریخ تولید و انقضای روی شیشه مربا توجه کنید. مدت نگهداری و بهترین زمان مصرف برای استفاده ا انواع مربای کارخانه‌ای باز شده ۲ هفته تا ۱ ماه است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای نارنگی؛ با پوست و بدون پوست

بهترین مدت زمان نگهداری مرباهای خانگی

مدت زمان نگهداری مربای خانگی در یخچال (در صورتی که تمام اصول و نکات پخت مربا به درستی رعایت شده باشد) حداکثر تا ۱ سال است در صورتی که درب مربا خانگی شما باز شده باشد بهتر است در بازه زمانی ۱-۲ ماه آن را مصرف کنید.

اگر به هر دلیلی لازم بود مرباهایتان را فریزر کنید، توجه داشته باشید که بهترین زمان مصرف ۳-۴ هفته است و بیشتر از این زمان مربا کیفیت خود را از دست می‌دهد. بهتر است از ظروف مخصوص فریز استفاده کنید زیرا ظروف شیشه‌ای در اثر تغییر دما در فریزر می‌شکنند.

بهترین مکان برای نگهداری مربا

اگر از مرباهای کارخانه‌ای خریداری کرده‌اید تا قبل از این‌که درب آن باز شود می‌تواید آن را در کابینت نگه‌داری کنید. پس از باز شدن درب مربا و یا نگهداری بلند مدت از مرباهای خانگی بهترین روش نگهداری آن‌ها در یخچال است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای ازگیل زرد(مربا کونوس) به روش محلی

    بهترین مکان برای نگهداری مربا

    علت کپک زدن مربا چیست؟

    رقیق بودن مربا دلیل اصلی کپک زدن آن است، یکی دیگر از دلایل کپک زدن مربا خیس بودن ظرف نگهدارنده آن است. حتما قبل از انتقال مربا به ظرف نهایی از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مربای گلابی”?

    علت شکرک زدن مربا چیست؟

    علت اصلی شکرک زدن مربا جوشیدن زیاد آن در زمان پخت است. برای حل این مشکل باید مقدار آب جوش به مربا بیفزایید و مجدد آن را چند دقیقه‌ای بجوشانید تا شکرک‌ها برطرف شوند.

    با چه میوه‌های می‌توان مربا تهیه کرد؟

    شما با اکثر میوه‌ها می توانید مربا تهیه کنید اما میوه‌های مانند آلبالو، هویج، به، گیلاس، انجیرسیاه ، کدوحلوای، بالنگ،توت فرنگی، شقاقل و نارنگی بیشتر در تهیه مربا استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست پسته

    10 ترفند طلایی و مهم که در تهیه و نگهداری مربا باید بدانید!

    ۱۰ ترفند طلایی و مهم که در تهیه و نگهداری مربا باید بدانید!

    در این بخش به چند ترفند طلایی و مهم برای تهیه و نگهداری مربا اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. هرگز مربای داغ را درون شیشه نریزید، بهتر است ۲۴ ساعت مربا را در دمای محیط قرار دهید تا مربا کاملا خنک شود سپس آن را درون شیشه بریزد.
    2. غلظت نهایی مربا در مدت زمان نگه‌داری آن بسیار مهم است، در زمان پخت مربا به غلظت آن توجه کنید.
    3. بهترین ظروف برای نگه‌داری مربا ظروف شیشه‌ای است. بهتر است از ظروف پلاستیکی برای نگه‌داری مربا استفاده نکنید.
    4. بهتر است در زمان شیشه کردن مربا در ظرف نهایی حتما مقداری از شهد مربا روی سطح مربای شما را بپوشاند با این کار از خطر احتمالی کپک زدن جلوگیری می‌کنید و روی سطح مربایتان خشک نمی‌شود.
    5. مربا را در شیشه کاملا تمیز، خشک بریزد و در مکانی خشک و خنک نگه‌داری کنید.
    6. نگهداری مربا در بیرون از یخچال موجب تیره شدن رنگ و تغییر طعم مربا می شود.
    7. برای تهیه مربا بهتر است از ظروف مسی استفاده کنید و در زمان پخت مربا برای بالا رفتن کیفیت رنگ و طعم مربا از دم‌کنی استفاده کنید.
    8. در تهیه مربا می‌توانید با توجه به بافت میوه‌های انتخابیتان میوه‌ها را کاتر بزنید، رنده یا نگینی خرد کنید. نکته‌ای که در خرد کردن میوه‌های مربا حائز اهمیت است برش زدن یکسان و یک‌نواخت میوه‌هاست تا در زمان پخت به میزان یکسانی نرم شوند.
    9. هرگز از آب آهک برای نرم کردن برخی از میوه‌ها برای پخت مربا استفاده نکنید زیرا مصرف این مرباها برای کودکان و زنان باردار مضر است و موجب آسیب دیدن آن‌ها می‌شود.
    10. برای جلوگیری از شکرک زدن میوهای شیرین می‌توانید با توجه به حجم میوه‌هایتان از مقدار آبلیمو، سرکه یا جوهر لیمو کمک بگیرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا پوست پرتقال؛ مخصوص فصل پاییز?

    امیدواریم که ارائه مطالب فوق در مورد نحوه نگهداری مربا برایتان مفید واقع شود و شما با رعایت نکات بالا بتوانید مرباهای بهتری تهیه و نگه‌داری کنید. از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداومند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.