دانستنی

۲۰ ترفند برای رفع خواب آلودگی بدون نیاز به قهوه!

وشیدن قهوه یک راهکار ساده برای بیدار ماندن و رفع خواب آلودگی فوری است، اما باید بدانید راهکارهای هوشمندانه دیگری نیز برای افزایش هوشیاری وجود دارد. اگر به خوردن قهوه عادت ندارید یا دوست دارید از روش‌های جایگزین برای بیدار ماندن استفاده کنید، در ادامه پیشنهادات جذابی برای شما داریم. در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۲۰ جایگزین قهوه برای بیدار ماندن آشنا شوید.

۲۰ جایگزین قهوه برای بیدار ماندن

مصرف کافئین موجب افزایش هوشیاری و رفع خواب آلودگی می‌شود. به طور کلی مقدار مصرف مجاز قهوه با توجه به شرایط بدنی هر فرد متفاوت است، اما استفاده زیاد از این نوشیدنی می‌تواند سبب بی‌خوابی، عصبانیت و ناراحتی‌های گوارشی شود. به علاوه زمانی که هر روز از قهوه استفاده کنید، بدن شما به کافئین موجود در آن عادت می‌کند و برای رفع خستگی و افزایش انرژی باید مقدار مصرف خودتان را بیشتر کنید. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که چطور بدون مصرف کافئین بیدار بمانید و انرژی بیشتری کسب کنید.

۱- چای ماچا میل کنید

چای ماچ یک نوشیدنی مفید است که معمولا برای یک لیوان از این چای باید ۱ قاشق چای‌خوری از آن را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید. برای تهیه این چای می‌توانید به جای آب از شیر داغ و انواع اسموتی نیز استفاده کنید. چای ماچا مقدار کافئین بسیار کمتری نسبت به قهوه دارد و از همین رو یک جایگزین مناسب برای قهوه است و به افزایش هوشیاری شما نیز کمک می‌کند. مصرف این چای به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس، جوانی و شادابی کمک زیادی می‌کند و برای بیدار ماندن در شب نیز گزینه مناسبی است.

بیشتر بخوانید: آیا با کم خوابیدن دیابت می گیریم؟

۲- مقداری شیر کاکائوی داغ بنوشید

کاکائوی داغ یک جایگزین فوق العاده برای قهوه است که مقدار کافئین آن نسبت به قهوه کمتر است. مصرف شیر کاکائو موجب بهبود خلق و خو و افزایش انرژی می‌شود و یک گزینه بی‌نظیر برای جلوگیری از خواب آلودگی است. برای تهیه شیر کاکائو باید مقداری پودر کاکائو را با شیر داغ ترکیب کنید و در صورت تمایل کمی شکر نیز به آن اضافه کنید و از طعم این نوشیدنی لذت ببرید.

۳- چای سبز بنوشید

همه ما در مورد خواص چای سبز چیزهای زیادی شنیده‌ایم. این چای حاوی مقداری کافئین است و از همین رو نوشیدن یک لیوان چای سبز به افزایش انرژی و رفع خواب آلودگی کمک می‌کند. مصرف چای سبز به تنظیم فشار خون و کاهش وزن کمک می‌کند و به خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

چای سبز برای رفع خواب آلودگی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- از چای رویبوس کمک بگیرید

    چای رویبوس یک دمنوش قرمز رنگ و خوش عطر و طعم است که می‌توانید آن را هم به صورت گرم و هم سرد میل کنید. این چای انرژی فوق‌العاده‌ای به بدن می‌بخشد و بدون کوچک‌ترین میزان کافئین به افزایش انرژی و هوشیاری شما کمک می‌کند. این نوشیدنی هیچ کدام از عوارض کافئین را ندارد و برای سلامت کبد نیز بسیار مفید است.

    ۵- کمی سرکه سیب رقیق شده میل کنید

    شاید تعجب کنید اما شما می‌توانید برای افزایش انرژی بدن از سرکه سیب استفاده کنید. درواقع بهترین جایگزین قهوه در طب سنتی، سرکه سیب است. برای رفع خستگی، افزایش انرژی و همچنین افزایش متابولیسم و تنظیم قند خون می‌توانید حدود ۲ قاشق سرکه سیب اصل را با آب رقیق و میل کنید.

    بیشتر بخوانید: مقدار کافئین موجود در انواع نوشیدنی!

    ۶- از قهوه خرما استفاده کنید

    قهوه خرما یک نوشیدنی بدون گلوتن و بدون کافئین است که نه تنها طعمی شبیه به خرما دارد، بلکه مصرف آن موجب افزایش انرژی بدن و رفع خواب آلودگی می‌شود. برای تهیه این قهوه از هسته خرما استفاده می‌شود. اگر عاشق طعم قهوه هستید و به دلایل مختلف دوست ندارید از آن استفاده کنید، بهتر است قهوه خرما را جایگزین کنید. این قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامت کبد و کلیه دارد.

    ۷- آب لیمو ترش را فراموش نکنید

    اگر به دنبال راهی برای بیدار ماندن بدون مصرف کافئین هستید، بهتر است از مقداری آب لیمو ترش تازه استفاده کنید. مصرف آب لیمو ترش تازه موجب افزایش سطح انرژی و افزایش هوشیاری می‌شود و به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان بیشتری بیدار بمانید. پتاسیم موجود در آبلیمو به افزایش عملکرد مغز کمک می‌کند و حتی بوییدن لیمو موجب می‌شود تا احساس سرحالی بیشتری را تجربه کنید. برای مصرف آب لیمو ترش تازه می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه تهیه کنید و آن را با آب سرد ترکیب کنید. برای مزه دار کردن این نوشیدنی می‌توانید از مقداری خیار، ریحان، نعنا یا توت فرنگی خرد شده نیز استفاده کنید.

    آب لیمو برای رفع خواب آلودگی

    ۸- از دمنوش جینسینگ استفاده کنید

    جینسینگ خواص زیادی برای بدن دارد و به عنوان معجزه‌ای برای جوانی و افزایش انرژی محسوب می‌شود. اما باید بدانید که مصرف دمنوش جینسینگ می‌تواند به افزایش انرژی بدن و همچنین افزایش توان ذهنی کمک کند. برای بیدار ماندن در شب و همچنین رفع خستگی می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری جینسینگ خشک را با یک فنجان آب جوش ترکیب و سپس میل کنید.

    ۹- دمنوش هل

    هل یک دانه فوق العاده انرژی‌زا است که می‌توانید آن را جایگزین قهوه کنید. مصرف دمنوش هل انرژی زیادی به بدن می‌بخشد و به تقویت خلق و خو و رفع خستگی و افسردگی کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش می‌توانید از هل به تنهایی استفاده کنید یا آن را به سایر دمنوش‌های گیاهی اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: علت خواب آلودگی در فصل بهار چیست؟

    ۱۰- دمنوش زعفران را امتحان کنید

    دمنوش زعفران بهترین نوشیدنی برای بیدار ماندن و افزایش انرژی شما در طول روز است. زعفران دارای خواص شادی آور و انرژی بخش است و مصرف دمنوش آن موجب افزایش هوشیاری و بهبود حالات روحی می‌شود. برای تهیه این دمنوش می‌توانید مقداری زعفران دم کرده را با کمی آب جوش ترکیب کنید و میل کنید.

    ۱۱- چرت بزنید

    اگر واقعا دوست دارید ساعات بیشتری را بیدار بمانید و نگران این موضوع هستید، بهتر است برای ۱۵ دقیقه چشم‌هایتان را روی هم بگذارید و یک چرت کوتاه بزنید. بعد از بیدار شدن می‌بینید که انرژی شما چقدر بیشتر شده و هوشیارتر شده اسد. به خاطر داشته باشید که بعد از ظهرها نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه بخوابید و از خوابیدن بعد از ساعت ۳ نیز اجتناب کنید؛ زیرا این کار موجب به هم ریختن چرخه خواب و بیداری می‌شود.

    ۱۲- آب بنوشید

    برای رفع احساس خواب آلودگی و همچنین بیدار ماندن به مدت بیشتر می‌توانید آب بیشتری بنوشید. یکی از علائم خستگی و خواب آلودگی، کم آبی بدن است. کم آبی موجب ایجاد خستگی و گیجی می‌شود و زمانی که به اندازه آب می‌نوشید، بدن شما سریع‌تر ضایعات و سموم را دفع می‌کند و در این شرایط جریان خون به مغز افزایش پیدا می‌کند.

    آب برای رفع خواب آلودگی
    ۱۳- نفس عمیق بکشید

    نفس کشیدن بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید بر سلامت شما موثر است. تنفس عمیق می‌تواند به بهبود گردش خون در بدن کمک کند و انرژی شما را افزایش دهد. برای کاهش اضطراب، خواب آلودگی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن، بهتر است زمان‌هایی از روز را به تنفس عمیق اختصاص دهید. مطمئن باشید با همین روش ساده تغییرات بزرگی را در زندگی تجربه خواهید کرد. برای تنفس عمیق حتما دم را از طریق بینی انجام دهید و بعد هوا را از دهان خارج کنید.

    ۱۴- آدامس بجوید

    راهکار بعدی برای افزایش هوشیاری و رفع خواب آلودگی جویدن آدامس است. مطالعات نشان می‌دهد که آدامس جویدن موجب افزایش هوشیاری و تمرکز می‌شود و بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. برای رفع خواب آلودگی می‌توانید یک آدامس در دهانتان بگذارید و شروع به جویدن کنید.

    ۱۵- موسیقی شاد گوش کنید

    گوش دادن به موسیقی شاد برای چند دقیقه موجب ترشح هورمون‌های شادی بخش در بدن می‌شود و انرژِی شما را به طرز شگفت انگیزی افزایش می‌دهد. برای رفع خواب آلودگی بهتر است یک موزیک شاد پخش کنید و از آن لذت ببرید.

    ۱۶- ورزش کنید

    اگر قصد دارید خواب به کلی از سرتان بپرد، بهتر است بلند شوید و کمی ورزش کنید. ورزش کردن به سلول‌های بدن دستور می‌دهد که انرژی بیشتری تولید کنند. از طرف دیگر فعالیت بدنی موجب ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود و هوشیاری شما را افزایش می‌دهد و موجب ایجاد احساسات خوب می‌شود.

    ۱۷- یک میان وعده مغذی می‌کنید

    گاهی اوقات افت قند خون موجب احساس بی‌حال و خواب آلودگی می‌شود. برای این که مدت زمان بیشتری بیدار بمانید، می‌توانید از میان وعده‌های سالم و مغذی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که غذاهای سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین بهترین گزینه برای افزایش انرژی هستند.

    دوش گرفتن برای رفع خواب آلودگی

    ۱۸- دوش بگیرید

    دوش گرفتن به خصوص با آب ولرم و سرد یک روش موثر برای بیدار ماندن است. برای این که انرژی شما بیشتر شود و حالت خواب آلودگی نداشته باشید، می‌توانید دوش بگیرید. اگر زمان کافی برای دوش گرفتن ندارید، بهتر است صورتتان را با آب سرد بشویید و مسواک بزنید تا سرحال‌تر شوید.

    ۱۹- چراغ‌ها را روشن کنید

    نور کم به خصوص در شب‌ها موجب افزایش ترشح ملاتونین و احساس خواب آلودگی می‌شود. برای افزایش انرژی، بهتر است چراغ‌ها را روشن کنید و اگر روز است، پرده‌ها را بکشید و نور محیط را افزایش دهید. نورانی کردن محیط یک روش ساده برای بیدار ماندن و افزایش هوشیاری است.

    ۲۰- گوشی‌تان را کنار بگذارید

    خیره شدن به صفحه گوشی به مدت طولانی، موجب افزایش فشار به چشم می‌شود و در این شرایط ممکن است احساس خستگی بیشتری را تجربه کنید. برای جلوگیری از بی‌حالی و خستگی بهتر است به جای نگاه کردن به صفحه گوشی با اعضای خانواده‌تان صحبت کنید یا یک کار فیزیکی انجام دهید.

    در این مقاله به راهکارهای موثری برای افزایش هوشیاری اشاره شد که می‌توانید به جای کافئین از این روش‌ها برای بیدار ماندن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف قهوه به مقدار زیاد برای بدن مضر است و موجب وابستگی می‌شود. به علاوه راهکارهای زیادی برای افزایش انرژی شما در طول روز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. شما از چه روشی برای بیدار ماندن و رفع خواب آلودگی استفاده می‌کنید؟ می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا