نکات آشپزی

۱۲ نکات کلیدی نریختن کباب کوبیده خانگی از سیخ

اگر اهل درست کردن کباب کوبیده در خانه باشید، احتمالا می‌دانید که درست کردن این کباب نسبت به دیگر کباب‌ها کمی سخت‌تر است و هر لحظه احتمال ریختن کباب روی منقل وجود دارد. اما دلیل ریختن کباب کوبیده از سیخ چیست؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که چیکار کنیم کباب کوبیده خانگی از سیخ نریزد.

با ترفندهای نریختن کباب کوبیده از روی سیخ آشنا شوید

درست کردن کباب کوبیده فوت و فن‌های خاصی دارد که اگر با آن‌ها آشنا نباشید، به هیچ عنوان قادر به درست کردن این غذای لذیذ نخواهید بود. در ادامه به ۱۲ راز نریختن کباب کوبیده از سیخ آشنا شوید.

۱- آب پیاز را بگیرید

برای تهیه کباب کوبیده باید از ترکیب گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که لازم است برای تهیه مایه گوشتی به آن دقت کنید، جدا کردن آب پیاز است. آب پیاز موجب شل شدن مایه کباب می‌شود. برای تهیه این کباب باید پیاز را در یک ظرف جداگانه رنده کنید و سپس تا جایی که می‌توانید آب پیاز را بگیرید و سپس آن را به گوشت اضافه کنید.

فراموش نکنید که استفاده از پیاز به مقدار زیاد موجب شل شدن و کاهش انسجام گوشت کبابی می‌شود، پس از پیاز به مقدار مناسب استفاده کنید. برای تهیه کباب کوبیده بهتر است از پیاز سفید استفاده کنید، زیرا این پیاز چسبندگی بیشتری نسبت به سایر پیازها دارد.

۲- گوشت کوبیده را چند بار چرخ کنید

برای افزایش چسبندگی کباب کوبیده باید گوشت مخصوص کوبیده را چندین بار چرخ کنید. هر چقدر گوشت شما به صورت ریزتر چرخ شود، احتمال ریختن آن از سیخ کمتر خواهد بود. معمولا پیشنهاد می‌شود که گوشت کوبیده را ۲ تا ۳ بار چرخ کنید.

گوشت کوبیده را چند بار چرخ کنید
۳- گوشت کبابی را ورز دهید

بعد از آماده کردن مایه گوشتی باید آن را برای چند دقیقه ورز دهید. ورز دادن گوشت موجب افزایش انسجام و چسبندگی آن می‌شود و از ریختن گوشت در حین پخت جلوگیری می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: نکات کلیدی تهیه کباب کوبیده خانگی

    ۴- از گوشت مناسبی استفاده کنید

    همه ما می‌دانیم که هر گوشتی برای کباب کوبیده مناسب نیست. گوشت مخصوص این کباب باید کمی چرب باشد. برای تهیه کوبیده معمولا از گوشت ران گوساله یا گوشت گوسفندی استفاده می‌شود.

    اضافه کردن مقداری دنبه نیز به انسجام بیشتر و طعم بهتر کوبیده شما کمک می‌کند. بهترین گوشت برای تهیه کوبیده گوشت سردست و گردن با کمی دنبه است.

    خشک بودن بیش از حد گوشت کوبیده و همچنین چربی بیش از اندازه آن موجب ریختن گوشت کوبیده در زمان پخت می‌شود، بنابراین برای پخت این کباب‌ها از مقدار چربی یا دنبه مناسبی استفاده کنید.

    ۵- به مایه کباب استراحت دهید

    یکی دیگر از ترفندهای پخت کباب کوبیده بدون ریختن این است که بعد از آماده کردن مایه گوشتی، آن را در یک ظرف بریزید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید. سپس آن را برای ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

    اگر زمان کافی برای این کار را ندارید، می‌توانید گوشت را برای چند دقیقه در فریزر بگذارید. برخی از سرآشپزها معتقد هستند که حتی بعد از سیخ گرفتن کباب‌ها نیز باید آن‌ها را یک ساعت در یخچال بگذارید و بعد کباب کنید تا کاملا خودشان را بگیرند و سرد شوند.

    برای نریختن کباب از سیخ به مایه کباب استراحت دهید
    ۶- از سیخ‌های مناسب استفاده کنید

    برای تهیه این کباب باید از سیخ‌هایی که کاملا خشک و تمیز هستند استفاده کنید. خیس بودن سیخ موجب ریختن کباب می‌شود و انسجام گوشت را کاهش می‌دهد. قبل از سیخ گرفتن کباب‌ها حتما سیخ را به خوبی خشک کنید. اگر برای تهیه کباب کوبیده از سیخ نو استفاده می‌کنید، احتمال ریختن کباب‌ها بیشتر است. معمولا باید قبل از استفاده از سیخ نو آن را برای چند دقیقه روی آتش قرار دهید تا به اصطلاح از خامی در بیاید و بعد از آن استفاده کنید.

    ۷- از مقداری مرغ برای افزایش چسبندگی گوشت استفاده کنید

    مرغ چسبندگی بیشتری نسبت به مرغ دارد، بنابراین می‌توانید برای افزایش انسجام مایه گوشتی مقداری مرغ چرخ کرده را به آن اضافه کنید.

    ۸- جوش شیرین استفاده کنید

    اضافه کردن مقداری جوش شیرین به گوشت کوبیده موجب یکدست شدن گوشت و افزایش چسبندگی آن می‌شود. به خاطر داشته باشید که جوشی شیرین آهن موجود در گوشت را از بین می‌برد و از همین رو نباید به مقدار زیاد استفاده شود.

    بیشتر بخوانید: چه گوشتی برای کباب کوبیده مناسب است؟

    ۹- گوشت‌ها را خوب به سیخ فشار دهید

    برای این که گوشت به خوبی روی سیخ قرار بگیرد و موقع پخت نریزد، باید با دست آن را فشار دهید تا به سیخ بچسبد. وارد کردن فشار به خصوص در قسمت ابتدایی و انتهایی گوشت به سیخ نقش مهمی بر چسبیدن آن به سیخ دارد.

    ۱۰- از حرارت مناسب برای پخت کباب استفاده کنید

    برای پخت کوبیده باید حرارت اولیه زیاد باشد تا گوشت به سرعت خودش را بگیرد. برای پخت کوبیده باید زغال را با حرارت زیاد آماده کنید یا شعله گاز را زیاد کنید. سپس سیخ‌ها را روی آتش بگیرید تا کوبیده شما آماده شود.

    به خاطر داشته باشید که برای پخت کوبیده باید سیخ را به صورت مداوم پشت و رو کنید تا هر دو طرف گوشت به صورت همزمان بپزد و روی گوشت ترک نخورد. زمانی که گوشت‌ها خودشان را گرفتند، می‌توانید حرارت را کم کنید یا باد زدن زغال را آرام‌تر انجام دهید تا گوشت‌ها به آرامی بپزند.

    از حرارت مناسب برای پخت کباب استفاده کنید برای آنکه کباب نریزد
    ۱۱- از مقدار گوشت مناسبی استفاده کنید

    به طور کلی برای هر سیخ کباب کوبیده باید از ۷۵ تا ۱۲۰ گرم گوشت استفاده کنید. لازم نیست برای هر سیخ گوشت‌ها را وزن کنید، می‌توانید به صورت چشمی به اندازه یک پرتقال از مایه گوشتی را بردارید و بعد آن را به سیخ بکشید. زمانی که مقدار گوشت هر سیخ کوبیده بیش از حد زیاد باشد، کباب موقع پخت از هم می‌پاشد. کم بودن میزان گوشت هم موجب خشک شدن کباب می‌شود.

    از مقدار گوشت مناسبی استفاده کنید برای نریختن کباب از سیخ

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب کوبیده خانگی

    ۱۲- نحوه سیخ گرفتن کباب را یاد بگیرید

    سیخ گرفتن کباب کوبیده از آن کارهایی است که برای یاد گرفتن آن باید کمی تمرین کنید. برای سیخ گرفتن گوشت باید گوشت را لای سیخ قرار دهید. سپس از بالای سیخ گوشت را به سیخ فشار دهید تا به خوبی به آن بچسبد. فشار دادن گوشت به سیخ باید به آرامی و با احتیاط انجام شود و در قسمت بالا و پایین سیخ نیز لازم است از فشار بیشتری استفاده کنید. این کار از ریختن کباب کوبیده جلوگیری می‌کند.

    نحوه سیخ گرفتن کباب را یاد بگیرید برای نریختن کباب از سیخریختن کباب کوبیده از سیخ یکی از مشکلات رایجی است که اکثر ما آن را تجربه کرده‌ایم. رعایت نکاتی ساده در زمان پخت و تهیه مایه گوشتی به شما کمک می‌کند تا به راحتی این کباب خوشمزه را در خانه درست کنید. شما از چه روش‌هایی برای جلوگیری از ریختن کباب کوبیده از سیخ استفاده می‌کنید؟ اگر تجربه درست کردن کباب کوبیده در منزل را دارید، می‌توانید تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد ترفندهای نریختن کباب کوبیده از روی سیخ پاسخ داده‌ایم.

    اگر مایه کباب کوبیده شل شد چه کنیم؟

    در صورتی که مایه کوبیده شل شد می‌توانید مقداری پودر نان خشک به آن اضافه کنید تا مشکل برطرف شود.

    چرا کوبیده سفت می‌شود؟

    اگر گوشت کوبیده بدون چربی و دنبه باشد، کباب سفت می‌شود. برای تهیه این کباب باید از گوشت همراه با چربی یا کمی دنبه استفاده کنید.

    ۴/۵ (۲۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.