آشپزیخواص مواد غذایی

خواص شگفت انگیز عرق نعناع

در ایران سبزی های متفاوتی وجود دارد و از سبزیجات عرق های متفاوتی گرفته شده است. یکی از همین عرقیجات عرق نعناع است که دارای خواص درمانی زیادی است.

عرق نعناع یک نوع نوشیدنی، که جهت سلامت و درمان گوارش و نفخ معده کاربرد دارد. جهت جلوگیری از الرژی و التهاب تنفسی موثر بوده و مصرف این نوع عرق همراه با آب تاکید شده است . نعناع گیاهی است معطر، که از برگ خشک آن در ماست و دوغ و از تفت داده شده آن در روغن و غذاهایی مانند آش استفاده می‌شود.

خواص بینظیر عرق نعناع

خواص عرق نعناع:

با توجه به این،  نعناع یک سبزی پر خاصیت شناخته شده است و از نظر طب سنتی ایرانیان بسیار زیاد به این گیاه توجه نشان داده و در درمان بعضی از بیماری های خود مانند گواراش و معده از آن استفاده می‌کنند.

از عرق نعناع به جای سبزی آن هم استفاده می‌کنند و به شادی آور و مقوی معده معروف است.

عرق نعناع، برای غلیظ شدن خون مفید و روی عروق تاثیر گذار است. روی اعصاب و تشنج مفید است و کسانی که دچار افسردگی هستند بهتر است از این دم نوش یا شربت نعناغ استفاده کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نعناع دارای انتی اکسیدان است و نفخ معده را درمان، به هضم غذای شما کمک می‌کند. کسانی که دچار تهوع هستند بهتر است از آن استفاده کنند.

    برای استفاده از عرق نعناع می توانید سه قاشق غذاخوری را داخل یک لیوان آب ریخته و با نبات میل کنید.

    زمانی که احساس کردید رطوبت بدنتان زیاد شده عرق نعناع میل کنید. با این کار رطوبت افت خواهد کرد و بدن رو به گرمی خواهد رفت .

    از نظر طب سنتی عرق نعناع اسید معده را کنترل می‌کند.

    نعناع در کل دارای طبع گرم و خشک است و بسیار مفرح و جهت سوء هاضمه مفید است . شربت آن در فصل تابستان بسیار دلچسب است.

    تجربه نشان داده برای کنترل چربی مفید و برای اعصاب آرامش بخش است . عرق نعناع‌ی فلفلی هم از همین خانواده است که در تسکین دردها مفید است. مهار کننده نفخ معده و گوارش است .

    سعی کنید همراه با غذا، عرق نعناع میل کنید. خاصیت درمانی آن باعث تسکین معده درد و نفخ معده و گوارش می‌شود.

    می‌توانید از برگ‌های نعناع به جای چای استفاده کنید.

    می‌توانید نعناع را در ماست و یا سبزی خوردن هم اسفاده کنید. اشتها آور طبیعی و نشاط آور است. زمانی که احساس سرماخوردگی به شما دست داد سعی کنید از نعناع یا عرق نعناع استفاده کنید. برای سینه درد و سرفه مفید است.

    سالمندانی که دچار فشار خون بالا هستند  در مصرف عرق نعناع زیاده روی نکنند.

    بیشتر قدیمی های ما اعتقادات زیادی به دم نوش ها و عرقیجات داشتند و به گفته آنها نباید در نوشیدن آن زیاده روی کرد. زیرا باعث حساسیت خواهد شد.

    عرق نعناع برای لاغری مفید و باعث افت چربی می‌شود. سعی کنید برای اینکه بخواهید مصرف آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید افراط نکنید. زمانی که تصمیم به رژیم گرفته می‌شود معده رو به سردی خواهد رفت. پس سعی کنید با خوردن نعناع یا عرق نعناع معده را رو به گرمی و متعادل کنید.

    تفاوت نعناع با پونه در چیست؟

    تفاوت نعناع با پونه

    نعناع و پونه خیلی شبیه هم هستند و فقط از طریق ظاهر آن می‌توانید تشخیص بدهید. روی سطح برگ پونه حالت کرک ولی نعناع صاف و سبز روشن است.

    خانم های باردار از مصرف پونه و نعناع پرهیز کنند!

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز نعنا + طرز تهیه‌ دمنوش آن

    طریقه مصرف کردن عرق نعناع به این صورت است:

    نصف استکان عرق نعناع را با آب مخلوط کنید و بعد از اتمام غذا همراه با نبات یا بدون آن میل کنید. این کار نفخ معده را گرفته و احساس سبکی خواهید کرد. سعی کنید به تنهایی عرق نعناع را میل نکنید چون به علت غلیظی و تندی که در آن وجود دارد با میل کردن احساس سوزش سر معده و گلو خواهید کرد پس سعی کنید با آب مخلوط شود.

    دستور چای نعناع:

    دستور چای نعناع

    بسیار آسان به این صورت که ابتدا برگ‌های نعناع را بشویید و داخل یک قوری ریخته و مانند چایی آب جوش روی آن گرفته و روی سماور قرار دهید تا دم بکشد. حدودا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه بدهید دم بکشد. بعد داخل فنجان بریزید و با عسل میل کنید.

    برای اینکه بخواهید یک شربت نعناع دلچسبی داشته باشید به این دستور توجه کنید.

    نعناع تازهنیم کیلو
    شکریک کیلو
    آبدر حدی که کمی روی نعناع‌ها را بگیرد
    آب لیمو تازه۳ قاشق غذا خوری
    پوست لیموی رنده شدهمقداری

     

    ابتدا آب و شکر را قاطی کنید و روی شعله حرارت بگذارید تا یک شهدی تقریبا غلیظ بدست آید. بعد نعناع ها را داخل ظرف قرار دهید. بعد از این که کمی قل خورد و عطر نعناع به مشام تان رسید، زیر شعله گاز را کم کنید تا به آرامی قل بزند. بعد شربت را دم کنید و شعله گاز را بسیار کم کنید. بعد از کمی خنک شدن پوست لیمو را رنده کنید و داخل شربت بریزید. این کار از کپک زدن شربت شما جلوگیری می‌کند. بعد شربت را از توری صاف کنید تا شربت شما صاف و یکدست شود.

    بعد از خنک شدن داخل یخچال بگذارید. سعی کنید داخل شیشه شفاف قرار دهید نه پلاستیکی.

    در آخر مقداری هم از عرق نعناع داخل شربت بریزید تا بوی خوش و طعم بهتری به خود بگیرد.

    تشکر که تا اینجا ما را همراهی کردید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    ‫۵ دیدگاه ها

    1. من قبلا از عرق نعنا به همراه آب و نبات استفاده کردم در هضم غذا و نفخ شکم و دستگاه گوارش عالی امتحان کنید عالیه ممنون

    2. سلام همیشه سعی کنید از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی استفاده کنید. که خیلی موثر ومفید هستند

    3. سلام خیلی ممنون از توضیحات خوبتون در کل نعنا یه سبزی بسیار مفیدی هستش, و این که جالب بود که میشه به صورت چای و شربت هم میشه ازش استفاده کرد. تا حالا جایی نخونده بودم اما عرق نعنا طوبی گستر رو چندباری خریدم و تو غذا ها هم ازش استفاده میکردم. با تشکر

    4. همه نعمتها ی خداوند دارای خواص دارویی هستند ونعنا نیز درمیان این همه نعمتها دارای خواص دارویی بی نظیری است

    5. سلام. بله واقعا خیلی خواص زیاد و‌خوبی دارد نعنا و اینکه آنتی اکسیدان هست خیلی عالیه. من فقط میدونستم که خواص ضد نفخ و ضد عفونی کننده داره. و این همه خواص برای همچین گیاهی باید در غذاها و سالادهامون استفاده کنیم. سپاس از اوکالا ???????

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا