برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (پنجشنبه ۹ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در نهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- عدس پلو مغان با گوشت چرخ کرده

عدس‌ پلو دشت مغان یکی از غذاهای بسیار قدیمی و سنتی است که از ترکیب دو غذای بسیار محبوب عدس‌ پلو و قورمه سبزی تهیه می‌شود. این غذا با عطر و طعم بسیار شگفت‌انگیزی که دارد یکی از خوشمزه‌ترین پلوهایی است که می‌توانید آن را برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید.

مراحل تهیه عدس‌ پلو دشت مغان

مراحل تهیه عدس پلو مغان با گوشت چرخ کرده

مراحل تهیه عدس پلو مغان با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. عدس را تمیز کنید و بشویید. آن را با مقداری آب ولرم بخیسانید. خیساندن حبوبات قبل از پخت در گرفتن بخش زیادی از نفخ آن‌ها و سریع‌تر پخته شدنشان به شما کمک می‌کند. برنج را نیز به همین ترتیب تمیز کنید و بشویید. آن را با مقداری آب بخیسانید و کنار گذارید.
    2. پیاز را بشویید، پوست بگیرید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و پیازهای نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید. کمی پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
    3. زردچوبه، نمک و فلفل را در این مرحله به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    4. گوشت چرخ‌ کرده را به محتوای درون تابه اضافه کنید. چند دقیقه‌ای همه مواد را به هم زنید تا بوی خامی گوشت گرفته شود و تغییر رنگ دهد.
    5. سبزی قورمه سبزی را در این مرحله به محتوای درون تابه اضافه کنید. همه مواد را ۳-۴ دقیقه تفت دهید تا سبزی تغییر رنگ دهد و بوی عطر آن نیز آزاد شود.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص روی لینک طرز تهیه عدس پلو مغان با گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    ۲- سمبوسه

    سمبوسه یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی و مخصوص جنوب است که می‌توان آن را به عنوان یک پیش غذای خوشمزه یا یک وعده شام سبک در نظر گرفت. این غذای کم هزینه، انواع مختلفی دارد که در تهیه آن از نان لواش که درون آن از سیب زمینی به همراه گوشت قرمز، فلفل و ادویه‌جات پر شده است، استفاده می‌شود.

    سمبوسه را می‌توان بدون استفاده از گوشت و کاملا گیاهی نیز تهیه کرد. یک نوع دیگر سمبوسه نیز به سمبوسه پیتزایی معروف است که در آن از مواد پیتزا استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه سمبوسه

    مراحل تهیه سمبوسه

    مراحل تهیه سمبوسه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول، سیب‌ زمینی‌ها را بشویید و با پوست در قابلمه‌ای که در آن مقداری نمک، روغن و چند پیمانه آب اضافه شده است، قرار دهید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا سیب‌ زمینی‌ها پخته شوند.
    2. هنگامی که سیب‌ زمینی‌ها در حال پخت هستند، نوبت به آماده کردن پیاز می‌رسد. پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.
    3. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید تا روغن داغ شود. پیازها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
    4. بعد از اینکه پیازها تفت داده شدند، نوبت به اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. این مواد را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و از حالت خامی دربیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای فینگر فودی ساده و همه‌ پسند روی لینک طرز تهیه سمبوسه کلیک کنید.

    ۳- تاکو گوشت مکزیکی

    تاکو از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی است که به خاطر طعم تند و خوشمزه، طرفداران زیادی در تمام دنیا دارد. برای تهیه تاکو از نان مخصوصی به نام ترتیلا استفاده می‌کنند که داخل این نان U شکل با مواد مختلفی از جمله گوشت، مرغ، ماهی، میگو و حتی سبزیجات پر می‌شود.

    این غذا دستور پخت مختلفی در سراسر جهان دارد. از این رو هر شخصی با هر سلیقه‌ای می‌تواند تاکوی محبوب خود را با نان ترتیلا، ادویه مخصوص، مواد گوشتی و سبزیجات تهیه و همراه با سس مخصوص مانند سس سالسای تند در وعده شام سرو کند.

    طرز تهیه تاکو گوشت مکزیکی

    مراحل تهیه تاکو گوشت مکزیکی

    مراحل تهیه تاکو گوشت مکزیکی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول سراغ آماده سازی نان ترتیلا روید. سپس آرد گندم، آرد ذرت، آب، روغن مایع و نمک را با هم مخلوط کرده و کمی ورز دهید تا خمیر شما آماده شود. از ١/۴ قاشق چای خوری بیکینگ پودر هم می‌توانید در این دستور استفاده کنید.
    2. خمیر را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس هر قسمت را به اندازه گردو گلوله کرده و با وردنه صاف کنید. دراین مرحله می‌توانید از کاتر یا قالب گرد استفاده کنید و خمیر را بوسیله کاتر گرد برش بدهید تا همه‌ی نان‌ها یک اندازه باشند.
    3. کف تابه‌ای را چند قطره روغن بریزید. خمیر صاف شده را یکی یکی در تابه سرخ کنید. زمانی که یک سمت نان حباب زد، باید برگردانید تا سمت دیگر نان کمی حرارت ببیند و بپزد.
    4. نان‌ها نباید خیلی در معرض هوا باشند. هر نان را بعد از پخت داخل کیسه یا پارچه بپوشانید تا خشک نشوند. همان طور که گفتیم نان تاکو به شکل u است و مکزیکی‌ها آن را ترد سرو می‌کنند. برای ترد کردن نان، سطح نان ترتیلا را با فرچه کمی روغن بزنید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و جذاب مکزیکی روی لینک طرز تهیه تاکو گوشت کلیک کنید.

    ۴- سالاد ماکارونی با قارچ

    سالاد ماکارونی با قارچ، یک غذای ساده و در عین حال خوشمزه است که با ترکیب ماکارونی فرمی، قارچ و سس مخصوص، طعمی دلچسب و دلنشین را به ارمغان می‌آورد. اگر به دنبال یک سالاد ماکارونی متفاوت هستید، این سالاد می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد.

    طرز تهیه سالاد ماکارونی با قارچ

    مراحل تهیه سالاد ماکارونی با قارچ

    مراحل تهیه سالاد ماکارونی با قارچ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه سالاد ماکارونی با قارچ، اولین مرحله پختن ماکارونی فرمی است. برای این کار، درون یک قابلمه مقداری آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. 
    2. پس از اینکه آب به جوش آمد، ماکارونی فرمی را به آن اضافه کنید تا نرم شوند. سپس، ماکارونی‌ها را آبکش کرده و با آب سرد بشویید و اجازه دهید آب اضافی آن‌ها خارج شود.
    3. برای پخت سینه مرغ، ابتدا آن را داخل قابلمه‌ای مناسب قرار دهید و به مقدار کافی آب به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا مرغ به طور کامل پخته شود.
    4. بعد از پخت، مرغ را از قابلمه خارج کرده و بگذارید کمی خنک شود. سپس با استفاده از دو چنگال یا دست، مرغ را ریش ریش کنید.
    5. بعد از شستشوی کامل قارچ‌ها، آن‌ها را به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید. سپس، درون یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. پس از داغ شدن روغن، قارچ‌های ورقه‌ای شده را به تابه اضافه کرده و به ‌خوبی تفت دهید تا نرم و پخته شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه سالاد ماکارونی با قارچ کلیک کنید. 

    ۵- کیش قارچ و ژامبون فرانسوی

    کیش قارچ و ژامبون یک پیش غذای بسیار خوشمزه و جذاب است که شباهت زیادی به گلت یا تارت دارد و شما می‌توانید آن را به عنوان یک غذای سبک برای وعده شام تهیه کنید. این غذا از خمیر دست سازی با کره و مواد میانی همچون ژامبون، قارچ و پنیر پیتزا تهیه شده که مواد اولیه آن مطابق با ذائقه‌ و سیلقه غذایی هر شخص قابل تغییر است.

    مراحل تهیه کیش قارچ و ژامبون

    مراحل تهیه کیش قارچ و ژامبون فرانسوی

    مراحل تهیه کیش قارچ و ژامبون فرانسوی به شرح زیر است:

    1. آرد سفید را الک کنید و درون ظرف مناسبی بریزید. کره سرد را به شکل مکعبی برش زنید و به آرد اضافه کنید. کمی کره و آرد را با نوک انگشتانتان ماساژ دهید تا کره به خوبی با آرد آغشته شود. 
    2. به این کار ادامه دهید تا کره به ذرات کوچک‌تری تبدیل شود. توجه داشته باشید که حتماً این مرحله را باید با نوک انگشتانتان انجام دهید تا در نهایت خمیر شما به شکل خرده نان تبدیل شود.
    3. تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده و نمک را به ترکیب مرحله قبل اضافه کنید و کم‌کم خمیر را جمع کنید.
    4. حال آب سرد را قاشق به قاشق به مواد تان بیفزاید و خمیر را با نوک انگشت جمع کنید تا زمانی که خمیر کاملاً منسجم و به خمیری نرم و لطیف تبدیل شود. توجه داشته باشید که از افزودن آب زیادی به خمیر خودداری کنید. میزان جذب آردهای مختلف با هم متفاوت است به همین دلیل ممکن است حتی با افزودن آب کمتری خمیر شما منسجم شود و شکل گیرد.
    5. خمیر را درون کیسه‌ فریزر قرار دهید و سطح آن را کمی صاف کنید. درب کیسه را ببندید و خمیر را به مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای فرانسوی خوشمزه روی لینک طرز تهیه کیش قارچ و ژامبون کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.