فرهنگ و هنر

بهترین فیلم‌های درام جهان که قلب شما را زیر و رو می کند!

فیلم‌های درام، با آمیزه‌ای قوی از احساسات انسانی و روایت‌های گیرا، از ابتدای پیدایش سینما، مخاطبان را مجذوب خود کرده‌اند. آنها ما را به دنیاهای مختلف می‌برند و به ما اجازه می‌دهند، شادی و غم شخصیت‌هایی فیلم‌ها را تجربه کنیم. با تعداد بی‌شماری از درام‌های برجسته نقش بسته بر صفحه نقره‌ای، انتخاب بهترین‌ها چالشی جذاب است.

ما در این مقاله از مجله اینترنتی اُکالا بلاگ، کاوش را در میان شاهکارهای دراماتیکی جهان آغاز کرده‌ایم تا از میان‌ آنها بهترین‌ها را برای شما انتخاب کنیم.

۱) رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)

رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)

  • سال ساخت و پخش: ۱۹۹۴
  • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۹.۳

«رستگاری در شاوشنک» اثر فرانک دارابونت، یک درام قدرتمند و مورد تحسین منتقدان است که فراتر از داستان زندان است. اندی دوفرن (با بازی تیم رابینز)، یک بانک‌دار آرام، به‌اشتباه به قتل همسرش و دوست همسرش محکوم شده است. اندی در زندان خوفناک شاوشنک به حبس ابد محکوم شده است. او نه‌تنها با واقعیت‌های خشن حبس، بلکه با ظلم نهادینه شده رئیس زندان، ساموئل نورتون (با بازی باب گانتون) و نگهبان خشن کاپیتان هدلی (با بازی ویلیام سادلر) روبرو می‌شود.

با وجود محیط سخت، اندی هرگز امید خود را از دست نمی‌دهد. او با هم‌بندی خود، ردینگ (با بازی مورگان فریمن)، یک زندانی خسته، دوست می‌شود. اندی از تخصص مالی خود برای نظم‌دادن سیستم مالی فاسد زندان استفاده می‌کند. در طول دو دهه زندان، روحیه تزلزل‌ناپذیر اندی و عزم او الهام‌بخش هم‌بندانش می‌شود و ساختار قدرت در زندان را به چالش می‌کشد. «رستگاری در شاوشنک» داستانی درخشان در خصوص انعطاف‌پذیری، قدرت دوستی، و امیدواری است.

بازیگران شاخص:

تیم رابینز (در نقش اندی دوفرسن)، مورگان فریمن (ردینگ(رد))، باب گانتون (در نقش ساموئل نورتون)

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نظر منتقدین:

    نقدها برای «رستگاری در شاوشنک» بسیار مثبت بوده است وداستان قدرتمند فیلم، بازی‌های استثنایی مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. منتقدان توانایی فیلم را در فراتر رفتن از فضای زندان و کشف مضامین امید و استقامت تحسین کرده‌اند. بازی‌های تیم رابینز و مورگان فریمن به‌صورت نمادین مورد ستایش قرار گرفته است و شخصیت‌های آن دو، دوستی پایداری را شکل داده است. سرعت و کارگردانی فیلم برای ایجاد حس ناامیدی و امید در داخل دیوارهای زندان مورد ستایش قرار گرفته است. انتقادات جزئی بر روند کند فیلم و عدم تمرکز بر بی‌رحمی زندگی زندان وجود دارد. تعداد بسیار کمی از منتقدان بیان کرده‌اند که پایان، در عین رضایت‌بخش بودن، بیش از حد احساساتی بوده است.

    بیشتر بخوانید: بهترین کمدی های تاریخ سینما

    های‌لایت:

    «رستگاری در شاوشنک» در ابتدا در گیشه فروش معمولی داشت، اما در نسخه خانگی طرف‌داران زیادی پیدا کرد. باگذشت سال‌ها، شهرت آن افزایش‌یافته است و اکنون به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده، شناخته می‌شود. این فیلم همچنان در بین مخاطبان در سراسر جهان معروف است و پیامی قدرتمند از امید و قدرت پایدار روح انسانی در مواجهه با ناملایمات به نمایش می‌گذارد. «رستگاری در شاوشنک» همچنان یک سینمای کلاسیک مدرن است و گواهی بر قدرت داستان‌سرایی و اهمیت امید، حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها است.

    ۲) پدرخوانده (The Godfather)

    پدرخوانده (The Godfather)

    • سال ساخت و پخش: ۱۹۷۲
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۹.۲

    «پدرخوانده» اثر فرانسیس فورد کاپولا، یک حماسه است که به‌قدرت‌رسیدن خانواده کورلئونه در دنیای مافیایی شهر نیویورک می‌پردازد. این فیلم حول محور ویتو کورلئونه (با بازی مارلون براندو)، پدر مقتدر خانواده است که با اکراه، کوچک‌ترین پسرش، مایکل (با بازی آل‌پاچینو) را به دنیای تاریک جنایات سازمان‌یافته می‌کشاند.

    همان‌طور که خانواده‌های رقیب برای کنترل رقابت می‌کنند و خشونت گسترش می‌یابد، مایکل دستخوش دگرگونی چشمگیری می‌شود و ایده‌آل‌گرایی اولیه خود را رها می‌کند و به یک رهبر بی‌رحم تبدیل می‌شود. پدرخوانده کاوش پیچیده درباره خانواده، وفاداری و نفوذ فاسد قدرت است. این فیلم خشونت وحشیانه را به طرز ماهرانه‌ای، با لحظات احساسی ترکیب می‌کند و پرتره‌ای از یک خانواده می‌سازد که بین سنت و داستان‌های جنایت‌کارانه گیر افتاده است.

    بازیگران شاخص:

    مارلون براندو (در نقش ویتو کورلئونه)، آل‌پاچینو (در نقش مایکل کورلئونه)، جیمز کان (در نقش سانی کورلئونه)، ریچارد کاستلانو (در نقش کلمنزا)، رابرت دووال (در نقش تام هیگن)

    نظر منتقدین:

    «پدرخوانده» به‌صورت جهانی مورد تحسین قرار گرفته است و منتقدان کارگردانی، بازیگری و داستان‌سرایی قدرتمند آن را ستوده‌اند. منتقدان کارگردانی استادانه کاپولا را ستوده‌اند که دنیایی خیره‌کننده ایجاد می‌کند. اجراها مورد ستایش جهانی قرار گرفته‌اند، به‌ویژه تصویر نمادین براندو از پدر مقتدر سالخورده و تبدیل پاچینو به یک رهبر خونسرد و حسابگر. فیلمنامه فیلم به دلیل دیالوگ‌های خشن و توانایی آن در کشف موضوعات پیچیده خانواده و وفاداری مورد ستایش قرار گرفته است. برخی از انتقادات جزئی به زمان طولانی فیلم اشاره دارد. تعداد بسیار کمی از منتقدان احساس کردند که به نمایش کشیدن این حجم از خشونت غیرضروری است.

    های‌لایت:

    «پدرخوانده» یک موفقیت بزرگ در گیشه کسب کرد و منتقدان به این فیلم علاقه‌مند هستند. این فیلم برنده هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای مارلون براندو شد. این فیلم یک دستاورد برجسته برای سینمای آمریکا به‌حساب می‌آید که بر نسل‌های فیلم‌ساز بعدی خود تأثیر گذاشته و ژانر گانگستری را برای همیشه تغییر داده است. پدرخوانده همچنان یک معیار برای سنجش سایر فیلم‌ها است و بحث‌هایی را در مورد خانواده، قدرت و رویای آمریکایی به راه انداخته است.

    بیشتر بخوانید: معرفی فیلم های علمی تخیلی

    ۳) ۱۲ مرد خشمگین (۱۲ Angry Men)

    ۱۲ مرد خشمگین (12 Angry Men)

    • سال ساخت و پخش: ۱۹۵۷
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۹.۰

    «۱۲ مرد خشمگین» اثر سیدنی لومت یک درام پرتنش و تأمل‌برانگیز است که به یک اتاق هیئت‌منصفه محدود می‌شود. این فیلم دوازده عضو هیئت‌منصفه (همه مرد) دارد که در مورد سرنوشت یک مرد جوان متهم به قتل پدرش صحبت می‌کنند. شواهد علیه او بسیار زیاد به نظر می‌رسد، و یازده هیئت‌منصفه به‌سرعت به گناهکار وی رأی می‌دهند.

    بااین‌حال، هیئت‌منصفه شماره ۸ (با بازی هنری فوندا)، یک عضو ساکت و بی ادعا، شکی منطقی را در دل دیگران برمی‌انگیزد و بر بررسی دقیق شواهد پافشاری می کند. از طریق یک سری بحث های داغ، تعصبات شخصی آشکار می شود و هیئت منصفه مجبور می‌شوند با پیش فرض های ذهنی خود مقابله کنند. «۱۲ مرد خشمگین» کاوش قدرتمندی در مورد سیستم قضایی آمریکا، اهمیت روند قانونی و قدرت عقل و همدلی در مواجهه با تعصب است.

    بازیگران شاخص:

    هنری فوندا (در نقش هیئت‌منصفه شماره ۸)، لی جی. کاب (در نقش هیئت‌منصفه شماره ۳)، جان فیدلر (در نقش هیئت‌منصفه شماره ۱۱)، مارشال (در نقش هیئت‌منصفه شماره ۴)، جک واردن (در نقش هیئت‌منصفه شماره ۷)، اد بینز (در نقش هیئت‌منصفه شماره ۲)

    نظر منتقدین:

    نقدهای «۱۲ مرد خشمگین» بسیار مثبت بوده است و منتقدان فیلمنامه هوشمندانه، بازی‌های قوی و بررسی مضامین پیچیده آن را ستایش کرده‌اند. منتقدان فیلمنامه فشرده فیلم را ستایش کرده‌اند، فیلمی که یک درام دادگاهی جذاب را کاملاً در محدوده یک اتاق نشان می‌دهد. اجراها مورد ستایش جهانی قرار گرفتند و تصویر هنری فوندا از تنها عضو هیئت‌منصفه مخالف به دلیل قدرت و آرامشش مورد توجه قرار گرفت. کاوش فیلم در مورد تعصب، تفکر گروهی و اهمیت یک دادگاه عادلانه در بین تماشاگران مورد توجه قرار گرفت. چند انتقاد جزئی به بازیگران تماماً مرد فیلم و فقدان عضو زن در هیئت‌منصفه اشاره کرده است. تعداد بسیار کمی از منتقدان احساس کردند که دیالوگ گهگاه بیش از حد نمایشی است.

    های‌لایت:

    «۱۲ مرد خشمگین» در گیشه به فروش متوسط رسید؛ اما مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. شهرت این فیلم در طول سال‌ها افزایش‌یافته است و اکنون به‌عنوان یک فیلم کلاسیکِ سینمای آمریکا شناخته می‌شود. «۱۲ مرد خشمگین» همچنان به‌عنوان یک ابزار آموزشی ارزشمند در دانشکده‌های حقوق، برای تاکید بر اهمیت روند دادرسی و محاکمه عادلانه، تدریس می‌شود. این فیلم گواهی بر قدرت داستان‌سرایی و اهمیت تفکر انتقادی در مواجهه با فشار شدید است.

    ۴) فهرست شیندلر (Schindler’s List)

    فهرست شیندلر (Schindler's List)

    • سال ساخت و پخش: ۱۹۹۳
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۹.۰

    «فهرست شیندلر» اثر استیون اسپیلبرگ یک درام تاریخیِ دلخراش و مهم است که وحشت هولوکاست را از طریق داستان زندگی اسکار شیندلر (با بازی لیام نیسون) به تصویر می‌کشد. شیندلر، یک تاجر کاریزماتیک آلمانی، در آغاز جنگ جهانی دوم، به کراکوف لهستان می‌رسد تا در آنجا سرمایه‌گذاری کند. شیندلر در ابتدا با انگیزه منافع شخصی به آنجا رفت؛ ولی به‌مرور شاهد تشدید آزار و شکنجه یهودیان بود. او به طور فزاینده‌ای از وحشیگری نازی‌ها ناراحت می‌شود.

    او نیروی از کارگران یهودی برای استخدام در کارخانه خود استفاده می‌کند و از ارتباطات و ذکاوت خود برای محافظت از آنها در برابر تبعید به اردوگاه‌های کار اجباری استفاده می‌کند. شیندلر با کمک حسابدار یهودی وفادار خود، ایتزاک استرن (با بازی بن کینگزلی)، زندگی و ثروت خود را برای نجات بیش از ۱۱۰۰ یهودی به خطر می‌اندازد. «فهرست شیندلر» تصویری قدرتمند و تزلزل‌ناپذیر از شجاعت کسانی که در مقابل نازی‌ها و کشتار یهودیان، مقاومت کردند به نمایش می‌گذارد و یادآور اهمیت سخن‌گفتن علیه بی‌عدالتی است.

    بازیگران شاخص:

    لیام نیسون (در نقش اسکار شیندلر)، بن کینگزلی (در نقش ایتزاک استرن)، رالف فاینس (در نقش آمون گوث)، کارولین گودال (در نقش امیلی شیندلر)

    نظر منتقدین:

    نظرات منتقدان برای «فهرست شیندلر» بسیار مثبت بود و دقت تاریخی، تأثیر احساسی و اجرای قدرتمند آن را مورد تحسین قرار گرفت. منتقدان کارگردانی استادانه اسپیلبرگ را ستوده‌اند که تصویری واقعی از هولوکاست خلق می‌کند. اجراها مورد تحسین جهانی قرار گرفتند، به‌طوری‌که لیام نیسون برای شخصیت پیچیده شیندلر و بن کینگزلی بدر نقش استرن مدبر مورد تحسین قرار گرفتند.

    فیلم از به‌خاطر فیلم‌برداری سیاه‌وسفید و کت قرمز نمادین یک دختر جوان به‌منظور تاثیر بصری، مورد ستایش قرار گرفت. برخی از منتقدان استدلال کردند که تصویر گرافیکی فیلم از خشونت می‌تواند از نظر احساسی برای بینندگان نامناسب باشد. تعداد بسیار کمی از منتقدان احساس کردند که تمرکز بر شیندلر، یک شخصیت غیریهودی، از شدت رنج قربانیان کاسته است.

    های‌لایت:

    «فهرست شیندلر» هم در گیشه و هم از نظر منتقدان موفق بود. این فیلم برنده هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای استیون اسپیلبرگ شد. این فیلم یک دستاورد برجسته در فیلمسازی تاریخی و گواهی قدرتمند برای روح انسان در مواجهه با شر به‌حساب می‌آید. «فهرست شیندلر» همچنان ابزاری حیاتی برای نشان‌دادن هولوکاست و یادآوری اهمیت مبارزه با نفرت و بی‌تفاوتی است.

    ۵) داستان عامه‌پسند (Pulp Fiction)

    داستان عامه‌پسند (Pulp Fiction)

    • سال ساخت و پخش: ۱۹۹۴
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۹

    «داستان عامه‌پسند» اثر کوئنتین تارانتینو یک فیلم درام-جنایی است که به دلیل روایت غیرخطی، دیالوگ‌های خشونت‌آمیز و کمدی تیره‌ شهرت دارد. این فیلم چندین داستان به‌ظاهر نامرتبط را به هم پیوند می‌دهد که شامل جولز وینفیلد (با بازی ساموئل ال. جکسون) و وینسنت وگا (با بازی جان تراولتا)، بوچ کولیج (با بازی بروس ویلیس) و میا والاس (با بازی اوما تورمن) است. از طریق مجموعه‌ای از پیچش‌ها و فلاش‌بک‌ها، داستان‌ها به شیوه‌های غیرمنتظره‌ای با هم گره می‌خورد و پیوند شخصیت‌ها و پوچ بودن دنیای جنایت‌کاران را آشکار می‌کنند. «داستان عامه‌پسند» یک شاهکار است که ادای احترامی به داستان‌های عامه‌پسندِ کلاسیک است و هم‌زمان آنها را طنز و ابداع مجدد می‌کند.

    بازیگران شاخص:

    جان تراولتا (در نقش وینسنت وگا)، ساموئل ال جکسون (در نقش جولز وینفیلد)، اوما تورمن (در نقش میا والاس)، بروس ویلیس (در نقش بوچ کولیج)

    نظر منتقدین:

    نقدها برای «داستان عامه‌پسند» بسیار مثبت بوده است و داستان‌سرایی نوآورانه، دیالوگ‌های خشن و اجراهای نمادین آن توسط منتقدین ستوده شده است. منتقدان، کارگردانی متهورانه و شیک تارانتینو را که انرژی و طنز به فیلم تزریق می‌کند، ستایش کرده‌اند.

    دیالوگ شوخ و قابل نقل به دلیل ارجاعات به فرهنگ عامه و طنز تاریک مورد ستایش قرار گرفته است. بازی بازیگران، مورد ستایش جهانی قرار گرفتند، به‌ویژه تحسین خاصی برای رابطه بین تراولتا و جکسون و تصویر فراموش‌نشدنی اوما تورمن از میا والاس. برخی از منتقدان درحالی‌که در اقلیت بودند، خشونت فیلم را بیش از حد و بی‌دلیل دانستند. تعداد بسیار کمی از منتقدان احساس کردند که روایت غیرخطی گیج‌کننده است و مانع تعامل عاطفی با فیلم می‌شود.

    های‌لایت:

    «داستان عامه‌پسند» در گیشه بسیار موفق بود و منتقدان این فیلم را تحسین کرده‌اند. این فیلم برنده نخل طلای جشنواره کن و نامزد هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده است. «داستان عامه‌پسند» را سنگ بنای سینمای مستقل می‌دانند که تأثیر عمده‌ای بر فرهنگ عامه داشته است. این فیلم، یک فیلم کلاسیک است که به دلیل سبک منحصربه‌فرد، دیالوگ‌های قابل نقل‌قول و توانایی آن در دمیدن روح تازه‌ای به ژانر درام-جنایی مورد احترام است.

    ۶) فارست گامپ (Forrest Gump)

    فارست گامپ (Forrest Gump)

    • سال ساخت و پخش: ۱۹۹۴
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۸

    «فارست گامپ» اثر رابرت زمکیس یک درامِ کمدی و دلچسب است که داستان زندگی خارق‌العاده فارست گامپ (با بازی تام هنکس)، مردی مهربان با بهره هوشی پایین را روایت می‌کند. فارست با وجود محدودیت‌های فیزیکی و فکری، خود را در مرکز برخی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ قرن بیستم آمریکا می‌بیند. از خدمت در جنگ ویتنام در کنار ستوان دان تیلور (با بازی گری سینیز) تا ملاقات با شخصیت‌های تاریخی مانند الویس پریسلی و رئیس‌جمهور نیکسون، زندگی فارست در یک سفر غیرمنتظره می‌گذرد. در میان همه اینها، خوش‌بینی همیشگی او، وفاداری‌اش به معشوق دوران کودکی‌اش جنی کورن (با بازی رابین رایت) و مادرش (با بازی سالی فیلد) مثال‌زدنی است. «فارست گامپ» جستجویی در قدرت معصومیت و قدرت پایدار عشق است.

    بازیگران شاخص:

    تام هنکس (در نقش فارست گامپ)، رابین رایت (در نقش جنی کورن)، گری سینیس (در نقش ستوان دن تیلور)، سالی فیلد (در نقش خانم گامپ مادر فارست)

    نظر منتقدین:

    نقدها برای «فارست گامپ» به‌طورکلی مثبت بوده است و منتقدین داستان دلچسب فیلم، بازی تام هنکس و استفاده نوآورانه از جلوه‌های ویژه را تحسین کرده‌اند. منتقدان همچنین تصویر جذاب و نمادین تام هنکس از فارست گامپ را ستوده‌اند، شخصیتی که معصومیت و مهربانی‌اش در بین مخاطبان معروف شده است.

    ترکیب طنز، درام و وقایع تاریخی فیلم به دلیل توانایی آن در سرگرمی کردن و برانگیختن افکار مورد ستایش قرار گرفته است. این فیلم به‌خاطر دستاورد فنی‌شان در جلوه‌های بصری و ویژه، مورد تحسین قرار گرفته است. برخی از منتقدان احساس می‌کنند که احساسات فیلم بیش از حد ساختگی است و به‌تصویرکشیدن وقایع تاریخی فاقد عمق است. برخی منتقدان از سرعت ناهمگون فیلم انتقاد کردند.

    های‌لایت:

    «فارست گامپ» در گیشه موفق ظاهر شد و همچنین منتقدان آن را تحسین کرده‌اند. این فیلم برنده شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای تام هنکس شد. «فارست گامپ» گواهی دلگرم‌کننده برای توانایی روح انسان در غلبه بر ناملایمات است. «فارست گامپ»، یک فیلم دوست‌داشتنی است و تماشاگران در هر سنی را به دلیل طنز، داستان تأثیرگذار و مضامین جاودانه‌اش میخکوب می‌کند.

    بیشتربخوانید: بهترین فیلم‌های تام هنکس

    ۷) باشگاه مبارزه (Fight Club)

    باشگاه مبارزه (Fight Club)

    • سال ساخت و پخش: ۱۹۹۹
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۸

    «باشگاه مبارزه» از دیوید فینچر یک تریلر روان‌شناختی تاریک و طنز است که به بررسی مضامین همچون مردانگی، مصرف‌گرایی و بیگانگی اجتماعی می‌پردازد. راوی بی‌خوابی (با بازی ادوارد نورتون) که نامش در فیلم فاش نشده، یک کارمند دفتری خسته و سرخورده است. زمانی که با تایلر دوردن (با بازی برد پیت)، صابون‌ساز کاریزماتیکی که راه‌حلی رادیکال برای دلتنگی‌هایش ارائه می‌دهد، ملاقات می‌کند. زندگی او پس از این دیدار به‌شدت تغییر می‌کند.

    در این فیلم یک باشگاه مبارزه زیرزمینی به محل نزاع‌های بی‌رحمانه و بدون مانع تبدیل می‌شود که دریچه‌ای برای رهایی از ناامیدی برای مردان می‌شود. این باشگاه به‌سرعت به یک جنبش اجتماعی که هنجارهای اجتماعی و مصرف‌گرایی را به چالش می‌کشد، تبدیل می‌شود. بااین‌حال، با افزایش محبوبیت باشگاه مبارزه، مرز بین واقعیت و فانتزی محو می‌شود شرایط به شکل فزاینده‌ای خشونت‌آمیز می‌شود.

    بازیگران شاخص:

    ادوارد نورتون (در نقش راوی)، برد پیت (در نقش تایلر دوردن)، هلنا بونهام کارتر (در نقش مارلا سینگر)، نان گوشت (در نقش رابرت پالسون)

    نظر منتقدین:

    نقدها برای «باشگاه مبارزه» در ابتدا کاملاً معمولی بود، اما با گذشت زمان مثبت‌تر شد. این فیلم به دلیل اصالت، سبک و اجراهایش مورد ستایش قرار گرفته است. منتقدان کارگردانی تاریک و شیک فینچر را ستایش کرده‌اند که فضایی جذاب ایجاد کرده است. بازی ادوارد نورتون و برد پیت به دلیل شدت و پیچیدگی این نقش‌ها، مورد تحسین قرار گرفته است. کاوش این فیلم در مردانگی، مصرف‌گرایی و بیگانگی اجتماعی در بین تماشاگران، به‌ویژه مردان جوان محبوب شده است. انتقادات اولیه بر خشونت فیلم و مضامین پوچ‌گرایانه آن متمرکز بود. برخی از منتقدان، پایان را گیج‌کننده می‌دانند.

    های‌لایت:

    «باشگاه مبارزه» در ابتدا یک فیلم معمولی در گیشه بود، اما در نمایش خانگی طرف‌داران زیادی پیدا کرد. مضامین و نمادهای فیلم به طور گسترده در فرهنگ عامه مورد اشاره قرار گرفته است و جایگاه آن را به‌عنوان یک فیلم کلاسیک تثبیت کرد.

    بیشتر بخوانید: سریال های برتر عاشقانه کره ای

    ۸) دیوانه از قفس پرید (پرواز بر فراز آشیانه فاخته) (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)

    دیوانه از قفس پرید (پرواز بر فراز آشیانه فاخته)

    • سال ساخت و پخش: ۱۹۷۵
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۷

    «دیوانه از قفس پرید» اثر میلوس فورمن یک درام قدرتمند و تکان‌دهنده است که مضامین فردیت، سلامت عقل و ماهیت خفقان را بررسی می‌کند. رندل مک مورفی (با بازی جک نیکلسون)، یک جنایت‌کار کاریزماتیک کم‌سن‌وسال، برای فرار از مزرعه کاری زندان وانمود به بیماری روانی می‌کند و در نهایت به بند تحت نظارت پرستار ظالم راچد (با بازی لوئیز فلچر) می‌رسد.

    مک مورفی باروحیه سرکش و خوش‌بینی خود، روال سفت‌وسختِ بخش را مختل می‌کند و الهام‌بخش بیماران دیگر که گروهی از مردان هستند، می‌شود. این مردان گروهی منفعل هستند که تسلیم‌شدن در آنها نهادینه شده است. او، این مردان را در اعمالی همچون سازماندهی بازی‌ها، پخش موسیقی و حتی فرار مخفیانه رهبری می‌کند. همان‌طور که مک مورفی پرستار راچد را در بخش به چالش می‌کشد، نبردی بین آزادی فردی و کنترل‌گری خفه‌کننده روی می‌دهد. «دیوانه از قفس پرید» داستانی جاودانه است که مبارزه انسان در مواجهه با ظلم را نشان می‌دهد.

    بازیگران شاخص:

    جک نیکلسون (در نقش رندل مک مورفی)، لوئیز فلچر (در نقش پرستار راچ شده)، دنی دویتو (در نقش مارتینی)، برد دوریف (در نقش بیلی بیبیت)

    نظر منتقدین:

    نقدهای «دیوانه از قفس پرید» بسیار مثبت بوده است و منتقدان بازی‌های قدرتمند، داستان تلخ و بررسی مضامین پیچیده فیلم، را تحسین می‌کنند. منتقدان بازی‌های قدرتمند فیلم را ستوه‌اند، به‌گونه‌ای که جک نیکلسون در نقش مک مورفی سرکش و لوئیز فلچر در نقش پرستار خون‌سرد را تحسین کرده‌اند.

    کاوش فیلم در مورد بیماری‌های روانی، قدرت سرکشی و مبارزه برای فردیت، عمیقاً مورد تحسین بینندگان قرار گرفته است. برخی از منتقدان استدلال کردند که فیلم پیچیدگی‌های بیماری روانی را ساده‌انگارانه نشان می‌دهد. تعداد بسیار کمی از منتقدان احساس کردند که پایان، اگرچه قدرتمند بوده، اما بیش از حد تیره‌وتار بوده است.

    های‌لایت:

    «دیوانه از قفس پرید» در گیشه و از نظر منتقدان موفق بوده است. این فیلم برنده هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای جک نیکلسون و بهترین بازیگر زن برای لوئیز فلچر شد. این فیلم گواهی بر توانایی روح انسان برای مقاومت در برابر ظلم و اهمیت مبارزه برای فردیت، حتی در مواجهه با مشکلات بسیار را نشان می‌دهد.

    ۹) هفت (Se7en)

    هفت (Se7en)

    • سال ساخت و پخش: ۱۹۹۵
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۶

    «هفت» اثر دیوید فینچر یک تریلر جنایی، فیلمی تاریک و پر تعلیق است که به اعماق تباهی انسان و جستجوی معنا در دنیایی به‌ظاهر خالی از آن می‌پردازد. دو کارآگاه، ویلیام سامرست (با بازی مورگان فریمن) که به‌زودی بازنشسته می‌شود و دیوید میلز (با بازی برد پیت)، خود را در وسط داستان یک قاتل زنجیره‌ای می‌بینند که قتل‌های مفصلی را بر اساس هفت گناه مرگبار، ذکرشده در کتاب مقدس انجام می‌دهد. همان‌طور که آنها در تحقیقات عمیق‌تر می‌شوند، کارآگاهان در معرض تاریک‌ترین زوایای روان انسان قرار می‌گیرند. خشونت فزاینده و سرنخ‌های مرموز به هر دو کارگاه آسیب روانی می‌زند و آنها را وادار می‌کند تا اعتقاد خود را به سیستم قضایی از دست بدهند. این فیلم یک کاوش بصری خیره‌کننده و تفکر برانگیز در مورد خیر در مقابل شر، عواقب گناه، و جستجوی رستگاری در جهانی است که در آستانه هرج‌ومرج قرار دارد.

    بازیگران شاخص:

    مورگان فریمن (در نقش ویلیام سامرست)، برد پیت (در نقش دیوید میلز)، کوین اسپیسی (در نقش جان دو)، گوئینت پالترو (در نقش تریسی میلز)

    نظر منتقدین:

    نقدها برای «هفت» بسیار مثبت بوده و فضای تاریک فیلم، داستان‌گویی پر تعلیق و بازی‌های استثنایی توسط منتقدان تحسین شده است. منتقدان کارگردانی استادانه فینچر را که دنیای بصری بسیار ناراحت‌کننده خلق می‌کند، تحسین کرده‌اند. بازی‌ها مورد ستایش جهانی قرار گرفته‌اند و مورگان فریمن و برد پیت به ترتیب به‌عنوان کارآگاه خسته و کارآگاه تازه‌کار، نقش‌های تعیین‌کننده‌ای را ارائه کردند. جستجوی فیلم در مورد اخلاق، ماهیت شر و تأثیر روانی خشونت در بین مخاطبان تحسین شده است. برخی از منتقدان نگاه تیره‌وتار فیلم و خشونت بصری فیلم را پوچ و آزاردهنده می‌دانند. برخی از منتقدان نیز اعلام نمودند، پایان اگرچه قدرتمند بود، اما بسیار مبهم به نظر می‌رسد.

    های‌لایت:

    «هفت» در گیشه و در میان منتقدان بسیار موفق بوده است. این فیلم به دلیل اصالت، سبک نوآور و کاوش در مضامین فلسفی مورد ستایش قرار گرفته است. این فیلم الهام‌بخش تقلیدکنندگان بی‌شماری است و شهرت دیوید فینچر را به‌عنوان استاد تعلیق تثبیت کرده است.

    ۱۰) میان‌ستاره‌ای (Interstellar)

    میان‌ستاره‌ای (Interstellar)

    • سال ساخت و پخش: ۲۰۱۴
    • امتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۷

    «میان‌ستاره‌ای» اثر کریستوفر نولان یک حماسه علمی تخیلی خیره‌کننده و جاه‌طلبانه است که مضامین آینده بشریت، قدرت عشق و وسعت فضا را بررسی می‌کند. در آینده‌ای که توسط بلایت، ویران شده است، یک خلبان سابق ناسا، کوپر (با بازی متیو مک‌کانهی)، برای یک ماموریت جسورانه استخدام می‌شود. او باید از طریق یک کرم‌چاله در جستجوی خانه‌ای جدید برای بشریت سفر کند.

    کوپر با پشت سر گذاشتن دختر خردسالش مورف (با بازی مکنزی فوی)، سفری را آغاز می‌کند که مرزهای دانش و استقامت انسان را جابه‌جا می‌کند. او با این احتمال دست‌وپنجه نرم می‌کند که دیگر هرگز خانواده‌اش را نبیند و از سوی دیگر با خطرات سفر فضایی و ناشناخته‌ها در سیارات دور، روبرو است. کاوش «میان‌ستاره‌ای» فیلمی نفس‌گیر و از نظر احساسی جذاب که اشتیاق انسان برای اکتشافات جدید، قدرت پایدار عشق را فراتر از زمان و مکان نشان می‌دهد.

    بازیگران شاخص:

    متیو مک کانهی (در نقش کوپر)، آن هاتاوی (در نقش برند آملیا)، جسیکا چستین (در نقش مورف کوپر)، مایکل کین (در نقش پروفسور برند)، مت دیمون (در نقش دکتر مان)

    نظر منتقدین:

    نقدها برای «میان‌ستاره‌ای» عموماً مثبت بودند و جلوه‌های بصری، داستان جاه‌طلبانه و هسته احساسی فیلم تحسین شده است. منتقدان از جلوه‌های بصری خیره‌کننده فیلم که تصویری واقع‌گرایانه و الهام‌بخش از سفر فضایی ایجاد می‌کند، تمجید کرده‌اند. بازی بازیگران عموماً مورد ستایش قرار گرفته‌اند، به‌ویژه تصویری که متیو مک‌کانهی از پدری که در تقلا بین انجام ماموریت یا بازگشت به خانه به تصویر می‌کشید.

    موسیقی هانس زیمر به دلیل تأثیر فوق‌العاده و احساسی آن مورد ستایش قرار گرفته است. کاوش فیلم در مفاهیم علمی و مضامین فلسفی بحث‌هایی را در مورد جایگاه بشر در جهان هستی به راه انداخته است. برخی از منتقدان طرح فیلم را بیش از حد پیچیده می‌دانند. تعداد بسیار کمی از منتقدان احساس کردند که پایان آن بیش از حد احساساتی است.

    های‌لایت:

    «میان‌ستاره‌ای» یک موفقیت تجاری در گیشه داشت به‌طوری که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. این فیلم به دلیل دقت علمی خود مورد تحسین قرار گرفته است و کیپ تورن، فیزیک‌دان نظری، به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی و مشاور علمی فیلم حضور داشته است. «میان‌ستاره‌ای» یک فیلم خیره‌کننده و تفکر برانگیز است که الهام‌بخش برای کیهان دوستان نیز است.

    بررسی «بهترین» فیلم درام در نهایت تلاشی برای کشف عمیق‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین تجربیات سینمایی بشر است. همان‌طور که عواطف انسانی چندوجهی است، درام‌ها نیز همین‌طور هستند. ما در مجله اینترنتی اُکالا بلاگ، به بررسی برترین فیلم‌های درام تاریخ پرداختیم، امیدواریم این لیست برای تماشای شاهکارهای هنری مورد استفاده شما قرار گیرد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا