آشپزینکات آشپزی

۲ روش طرز تهیه پودر گل سرخ خانگی؛ آسان و بی دردسر

پودر گل محمدی یکی از خوش عطرترین و مفیدترین ادویه‌ها برای مزه دار کردن انواع غذا و دسر است و به خاطر طبع گرمی که دارد، برای رفع سردی و متعادل کردن طبع خوراکی‌های سرد مناسب است. اما پودر گل سرخ بعد از خشک شدن بافت نسبتا انعطاف پذیری دارد و از همین رو به راحتی پودر نمی‌شود.

در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۲ روش طرز تهیه پودر گل سرخ خانگی و نکاتی مهم برای پودر کردن آن آشنا شوید.

طرز تهیه پودر گل سرخ خانگی با گل خشک

آماده کردن پودر گل سرخ حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه پودر گل محمدی

گل سرخبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه پودر گل محمدی

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل پودر کردن گل سرخ در خانه آشنا شوید.

طرز تهیه پودر گل سرخ خانگی با گل خشک

مرحله اول: گل سرخ‌ها را پاک کنید

برای شروع باید گلبرگ‌های گل محمدی را جدا کنید و گل قسمت‌های زرد و خراب را جدا کنید. اگر گل‌ها آلوده هستند، می‌توانید آن‌ها را بشویید و بعد برای چند روز روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم: گل سرخ‌ها را روی حرارت تفت دهید

    در این مرحله باید یک ماهیتابه را روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید و بعد گل‌ها را اضافه کنید. برای چند دقیقه گل‌ها را به آرامی روی حرارت ملایم تفت دهید و مدام هم بزنید.

    مراقب باشید که حرارت زیاد نباشد و گل‌ها تغییر رنگ ندهند. در این مرحله گل‌ها باید به اندازه‌ای ترد شوند و که با دست به راحتی بتوانید آن‌ها را پودر کنید. معمولا تفت دادن گل سرخ در این مرحله حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.

    می‌توانید برای خشک کردن گلبرگ‌های گل سرخ ظرف را روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور قرار دهید.

    گل سرخ‌ها را روی حرارت تفت دهید

    مرحله سوم: گل سرخ‌ها را پودر کنید

    بعد از این که گل‌ها را تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید گل‌ها کاملا خنک شوند. در ادامه می‌توانید گلبرگ‌های خشک شده گل محمدی را در هاون بکوبید یا در آسیاب بریزید و خوب پودر کنید. پودر گل محمدی شما آماده است و می‌توانید آن را در ظرف در بسته بریزید و برای مزه دار کردن انواع خورش، ماست و انواع دسر از آن استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گلاب ساده خانگی

    طرز تهیه پودر گل سرخ خانگی با گل تازه

    خشک کردن گل سرخ در خانه چند روز طول می‌کشد و بعد از آن می‌توانید در عرض چند دقیقه آن را پودر کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین روش خشک و پودر کردن گل محمدی آشنا شوید.

    طرز تهیه پودر گل سرخ خانگی با گل تازه

    مرحله اول: گل سرخ‌ها را بشویید

    اگر به گل محمدی خشک دسترسی ندارید، می‌توانید خودتان در خانه گل محمدی را خشک و سپس پودر کنید. در این روش باید گلبرگ‌ها را از کاسبرگ جدا کنید و داخل ظرف آب سرد بریزید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. در ادامه چند دور گل‌ها را آبکشی کنید.

    مرحله دوم: گل‌ها را خشک کنید

    سپس آن‌ها را روی سینی یا پارچه نخی بریزید و در برای چند روز در جایی که جریان هوای مناسبی دارد قرار دهید. به خاطر داشته باشید که برای خشک کردن گل سرخ باید چندین بار آن را زیر و رو کنید.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن گل محمدی

    مرحله سوم: گل‌ها را روی حرارت تفت دهید

    زمانی که گلبرگ‌ها خشک شدند، آن‌ها را در ماهیتابه بریزید و برای چند دقیقه روی حرارت خیلی ملایم تفت دهید تا ترد شوند. در ادامه گل محمدی خشک شده را در آسیاب بریزید و پودر کنید. برای یکدست شدن بافت پودر گل محمدی می‌توانید آن را از الک رد کنید تا ذرت درشت آن جدا شوند.

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه پودر گل سرخ خانگی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه پودر گل سرخ خانگی

    • برای حرارت دادن گل سرخ باید حرارت را روی کمترین میزان قرار دهید تا گلبرگ‌ها نسوزند.
    • پودر گل محمدی را به مقدار کم تهیه کنید، زیرا در این روش عطر و بوی گل‌ها سریع‌تر از بین می‌رود و از همین رو بعد از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهد.
    • در پاسخ به این سوال که پودر گل محمدی در چه غذاهایی استفاده میشود باید بگوییم که می‌توانید از این پودر برای مزه دار کردن انواع دسر، شیرینی، ماست، سالاد، کوکو و همچنین غذاهای گوشتی استفاده کنید.
    • بعد از آماده شدن پودر گل سرخ باید آن را در یک ظرف درب دار بریزید و در کابینت قرار دهید.
    • برای خشک کردن گل سرخ‌ها می‌توانید به جای تفت دادن، آن‌ها را در فر قرار دهید و چندین بار زیر و رو کنید و سپس به هر روشی که دوست دارید گل‌ها را پودر کنید. در این روش باید فر را روی دمای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. گل‌ها را در سینی فر بریزید و اجازه دهید تا خشک شوند.
    • در زمان تفت دادن گل سرخ به هیچ عنوان نباید ماهیتابه را پر کنید، زیرا در این صورت گل‌ها به خوبی تفت داده نمی‌شوند و ممکن است تنها برخی از آن‌ها ترد شوند.

    پودر گل محمدی عطر فوق‌العاده‌ای دارد و یک ادویه بی‌نظیر برای مزه دار کردن غذا است. درست کردن این ادویه در خانه بسیار راحت است و اگر یک بار آن را آماده کنید، دیگر به سراغ پودر گل سرخ‌های آماده و بسته بندی شده نخواهید رفت. شما از چه روشی برای پودر کردن گل سرخ استفاده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالات شما در مورد پودر گل سرخ خانگی پاسخ داده‌ایم.

    پودر گل محمدی برای چی خوبه؟

    پودر گل محمدی عطر فوق العاده و طبع گرمی دارد و می‌توانید از آن برای رفع سردی غذاها و همچنین مزه دار کردن آن‌ها استفاده کنید. این ادویه خواص زیادی برای درمان سردی بدن، رفع التهاب، کاهش خونریزی در دوران قاعدگی، درمان دردهای شکمی، رفع مشکلات گوارشی و همچنین برطرف کردن سرفه‌های مزمن دارد.

    روش پودر کردن غنچه گل محمدی چگونه است؟

    برای پودر کردن غنچه گل محمدی ابتدا باید گلبرگ‌ها را جدا کنید و بعد آن را به روشی که گفته شد تفت دهید و آسیاب کنید.

    ۳.۶/۵ (۱۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا