آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی مشهدی(شیرینی مربایی)؛ با طعم قنادی مناسب عید

شیرینی مشهدی یکی از شیرینی های خشکِ معروف عید نوروز است این شیرینی را به نام‌های مختلفی مثل شیرینی آلمانی یا شیرینی مارمالادی یا مربایی نیز می‌شناسند. شیرینی مربایی از دو لایه کوکی که ما بین آن ها مارمالاد قرار گرفته تشکیل شده است این شیرینی ماندگاری بالایی دارد و با استفاده از کاتر و قالب های متنوعی که در بازار موجود است می توان طرح های بسیار مختلف و متنوعی برای این شیرینی آماده کرد.

می‌توان برای پر کردن لایه میانی این شیرینی از انواع مارمالاد یا سس شکلات یا ژله مغزی و .. استفاده کرد. به این ترتیب، شیرینی طعم‌های متنوعی خواهد داشت. شیرینی مشهدی یا همان شیرین مربایی بافت و طعم و ظاهر بسیار عالی دارد و برای پذیرایی شیرینی عید نوروز بسیار مناسب است. برای آشنایی با طرز تهیه شیرینی مربایی با ما در بخش آشپزی، اکالا بلاگ همراه شوید.

مواد لازم شیرینی مشهدی( شیرینی آلمانی):
کره۱۲۰ گرم
آرد شیرینی پزی۲۰۰ گرم
پودر قند۶۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
ژله مغزی یا بریلو یا مارمالادبه مقدار لازم

مواد لازم شیرینی مشهدی( شیرینی آلمانی)

طرز تهیه شیرینی مربایی(شیرینی مشهدی)

برای آماده کردن کوکی این شیرینی، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: کره و پودر قند را مخلوط کنید

کره نرم (خیلی نرم و شل و ول نباشد) و پودر قند الک شده رو داخل ظرفی بریزین و با همزن بزنید تا یکدست و پوک بشن.

مراحل پخت شیرینی مشهدی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم: تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید

    بعد زرده تخم مرغ و وانیل رو بهش اضافه کنید. کافیه با همزن بزنید تا یکدست و مخلوط بشن.

    مرحله دوم پخت شیرینی مربایی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “شیرینی بهشتی (کرکی)”

    مرحله سوم:  آرد را الک کردن کنید

    همزن رو کنار بذارین. حالا باید آرد رو روی مواد الک کنید. با نوک‌ انگشت‌ها مواد رو مخلوط کنید. در این بخش باید مواد کم کم‌ حالت خرده نان پیدا کنه.

    طرز تهیه شیرینی آلمانی

     بعد کم کم مواد رو جمع کنید تا خمیر یکدستی حاصل بشه.

    مرحله چهارم: مخلوط کردن مواد شیرینی مشهدی

    برای مخلوط کردن مواد حتما باید از نوک انگشت ها استفاده کنید. حرارت کف دست باعث به روغن افتادن خمیر میشه. اینطوری دیگه کوکی‌ها بعد از پخت سفت و خشک میشن. همچنین نباید خمیر رو بیش از حد ورز بدین. اگه زیاد خمیر رو مخلوط کنید، به روغن میفته.

    وقتی خمیر آماده شد، اون رو داخل یک نایلون فریزر قرار بدین. سپس به یخچال منتقل کنین تا نیم ساعت استراحت کنه.

    استراحت دادن خمیر در نایلونمرحله پنجم: خمیر را با وردنه پخش کنید

    بعد از استراحت T خمیر رو ما بین دو نایلون به ضخامت چند میلی متر با وردنه باز کنید.

    بیشتر بخوانید: ایده‌‌های خلاقانه برای میزبانی سالم عید دیدنی

    باز کردن خمیر در نایلون با وردنه در شیرینی مرباییو با کاترهای دلخواه قالب بزنید. من برای این شیرینی از کاتر های دالبر پلاستیکی استفاده کردم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی رویال

    مرحله ششم: قالب زدن شیرینی مربایی مشهدی

    میتونید از انواع کاتر های فلزی در اندازه های مختلف هم استفاده کنید. همچنین اگه کاتر نداشتین، میتونید با استفاده از اجسام گرد مثل لبه‌های نازک فنجان، خمیر رو قالب بزنید.

    طرح زدن خمیر شیرینی مشهدیبعد از این که خمیر رو قالب زدین، می‌تونید به دلخواه نیمی از خمیر های قالب زده رو با کمک یک کاتر کوچک گرد از قسمت مرکزی قالب بزنید. به این ترتیب قالب بالایی تو خالی میشه. انجام این کار اختیاری هست، اما باعث میشه مارمالاد داخل شیرینی دیده بشه. طبیعتا با این کار شیرینی ظاهر زیباتری پیدا کنه.

    مرحله هفتم: گذاشتن خمیر داخل سینی

    خمیر قالب زده رو جدا کنید و داخل سینی فر با کمی فاصله بچینید. کاغذ روغنی رو فراموش نکنین!

    قرار دادن خمیرهای قالب زده شیرینی مشهدی در فراگه جدا کردن خمیر قالب زده براتون سخت هست، می‌تونید خمیر رو به کمک نایلون داخل سینی قرار بدین. کافیه به مدت یک ربع داخل یخچال بذارینش تا خودش رو بگیره و کره داخل خمیر کمی سفت بشه. بعد به راحتی قسمت های قالب زده رو جدا کنید و داخل سینی بچینید.

    مرحله هشتم: گذاشتن خمیر شیرینی در فر

    سینی رو داخل فر صد و هشتاد درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده، بذارین. بذارین به مدت حدودی یک ربع بپزه تا زمانی که کف شیرینی‌ها شروع به طلایی شدن و تغییر رنگ کنه. بعد میتونید سینی رو از فر خارج کنید.

    توجه داشته باشین که زمان ذکر شده در فرهای مختلف متفاوت هست. همچنین اندازه قالب شیرینی و ضخامت شیرینی روی زمان پخت تاثیر میذاره. پس بهتره در تمام مدت حواستون به فر باشه. وقتی زیر شیرینی ها شروع به تغییر رنگ کرد، سینی رو از فر خارج کنید.

    بعد از پخت و تا زمانی که شیرینی ها داغ هستن، به هیچ وجه به اون ها دست نزنید و اونها رو جا به جا نکنید. شیرینی‌ها در این مرحله کاملا شکننده هستن و ممکنه با دست زدن خرد بشن.

    وقتی شیرینی ها کاملا خنک شدن میتونید به آرومی از کاغذ روغنی جدا کنید.

    مرحله نهم: ریختن مارمالاد روی شیرینی های پخته شده

    برای قسمت میانی شیرینی ها می‌تونید از انواع مارمالادها مانند مارمالاد توت فرنگی، بریلو، ژله مغزی یا شکلات صبحانه استفاده کنید. دقت کنید ماندگاری شیرینی با مارمالاد کم‌تر از ماندگاری اون با ژله مغزی هست.

    اگه تونستین از لوازم قنادی ها ژله مغزی تهیه کنید. حتما از اون به جای بریلو استفاده کنید، چون ژله مغزی مخصوص شیرینی هست و بریلو بیشتر برای تزئین روی کیک کاربرد داره. همچنین طعم ژله مغزی برای این شیرینی بهتر از بریلو هست.

    ژله مغزی رو داخل قیف یکبار مصرف بریزین و سر قیف رو قیچی کنید. بعد از ژله مغزی روی شیرینی ساده بزنید؛ طوری که سطح شیرینی رو بپوشونه.

    طرز قرار دادن مارمالاد مربایی بر روی شیرینی مشهدی

    و از اطراف کمی فاصله داشته باشه. بعد شیرینی تو خالی رو روی اون قرار بدین و با دست کمی فشرده و فیکس کنید. مجددا با کمک قیف قسمت تو خالی شیرینی رو پر کنید تا زیبا تر دیده بشه.

    همه شیرینی ها رو به همین ترتیب آماده کنید.

    طریقه قالب زدن شیرینی مربایی یا همان شیرینی مشهدیشیرینی ها در همین حالت آماده هستن اما در صورت دلخواه می تونید اونها رو بیشتر تزئین کنید. من برای تزئین شیرینی‌های مربعی شکلات سفید و شکلات شیری رو به روش بن ماری و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب ذوب کردم. بعد اونا رو داخل قیف‌های یکبار مصرف ریختم و به صورت خط‌های نازک روی شیرینی زدم.

    مرحله دهم: تزئین شیرینی مربایی

    برای تزئین شیرینی های مثلثی پسته رو کمی خرد و عسل رو با مقدار کمی آب جوش کمی رقیق کردم. بعد با کمک قلمو از عسل رقیق شده گوشه شیرینی زدم و روی اون قسمت پسته خرد شده پاشیدم.

    تزیین شیرینی مشهدی با پودر پستهشیرینی ها رو داخل ظرف در بسته در جای خنک نگه داری کنید و قبل سرو حتما از یخچال خارج کنید تا نرم تر بشن.

    شیرینی مشهدی خوشمزه در طعم های مختلف

    نکات طرز تهیه شیرینی مربایی:

    • برای اینکه شیرینی ماندگاری بالایی داشته باشه، می‌تونید کوکی‌ها رو از چند هفته قبل تهیه و داخل ظرف دربسته در یخچال نگه داری کنید. چند روز مانده به عید، مابین اون ها مارمالاد یا ژله مغزی بزنید و تزئین کنید.
    • کره مورد استفاده در این شیرینی کره حیوانی پاستوریزه است و جایگزین ندارد.
    • اگه میخواین کوکی‌ها شکلاتی باشن، می‌تونید دو قاشق مرباخوری از آرد رو با دو قاشق مرباخوری پودر کاکائو جایگزین و کاملا مخلوط و الک کنید. بعد داخل شیرینی به کار ببرید.
    • شیرینی مشهدی رو بدون فر و روی گاز و به روش فر دست ساز هم میتونید درست کنید. برای پخت شیرینی مشهدی بدون فر باید یک قابلمه رو روی شعله پخش کن قرار بدین و در قابلمه رو به همراه دمکنی بذارید تا گرم بشه. بعد داخل قابلمه یک وسیله سه پایه مانند قرار بدین و سینی مورد نظرتون رو روی سه پایه بذارید. مجدد در قابلمه رو به همراه دمکنی بذارید و صبر کنید تا شیرینی ها بپزن.
    • برای تزئین شیرینی مشهدی دستتون خیلی باز هست. می‌تونید از پودر گل محمدی یا انواع ترافل رنگی یا مغزیجات خرد شده یا شکلات رنده شده و … استفاده کنید.
    • سعی کنید ضخامت خمیر باز شده در همه نقاط یکسان باشه. در غیر این صورت یک طرف شیرینی برشته و طرف دیگه خام میمونه و شیرینی دو سطح میشه.
    • اگه موقع قالب زدن شیرینی حس کردن خمیر به کاتر میچسبه، کاتر رو داخل نشاسته ذرت بزنید و به آرومی روی سطح کار بکوبین تا نشاسته اضافه پایین بریزه بعد خمیر رو قالب بزنید.

    سوالات متداول در خصوص پخت شیرینی مشهدی یا شیرینی مربایی

    قبل از پخت شیرینی مربایی بهتر است جواب چند سوال را بدانید.

    چه کار کنیم که ماندگاری شیرینی مربایی بیشتر شود؟

    برای افزایش ماندگاری شیرینی مربایی، می‌توانید از دو روش استفاده کنید. اولاً، قبل از عید یا ایام تعطیلات، شیرینی‌ها را بپزید و در یک ظرف مناسب و بسته‌بندی خوب داخل یخچال نگهداری کنید. این کار باعث افزایش ماندگاری شیرینی مربایی می‌شود. دوماً، می‌توانید شیرینی‌ها را در ظروف محکم و مناسب و سپس در فریزر مناسب برای نگهداری در فریزر قرار دهید. این روش نیز به ماندگاری شیرینی‌ها کمک می‌کند و می‌توانید آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید.

    آیا می‌توان شیرینی مربایی را بدون فرم هم درست کرد؟

    بله، می‌توانید شیرینی مربایی را بدون استفاده از فر درست کنید. برای این منظور، می‌توانید از روش پخت روی گاز یا حتی در فرنجی که دارید استفاده کنید. در این روش، به جای فر، از تابه‌های آهنی یا ظروف مناسب استفاده می‌کنید و شیرینی‌ها را در زیر و روی حرارت ملایم پخته و طراحی کنید. این روش نیازمند دقت بیشتری در کنترل حرارت و زمان پخت است.

    آیا می‌توانم مواد اولیه شیرینی مشهدی را تغییر دهم و نوع خاص خودم را ایجاد کنم؟

    بله، می‌توانید مواد اولیه شیرینی مشهدی را با توجه به سلیقه شخصی خود تغییر داده و نسخه‌ای دلچسب خاص ایجاد کنید. از میوه‌های مختلف، پودر کاکائو، خشکبارها، و دیگر مواد افزودنی مانند زعفران و مغز هسته‌های تخم مرغ برای تنوع در طعم و ظاهر شیرینی مربایی استفاده کنید.

    چگونه می‌توانم شیرینی مربایی را نرم و لذیذ نگه دارم؟

    برای نگهداری شیرینی مربایی نرم و لذیذ، می‌توانید آن‌ها را در یک جای خنک و خشک نگهداری کنید. همچنین، می‌توانید یک تکه نرم‌کننده خاص برای خنک کردن شیرینی‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید طعم و لذت آن‌ها را حفظ کنید، پس از خرید یا پخت شیرینی مربایی، آن‌ها را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید تا زمان مصرف.

    آیا شیرینی مشهدی را می‌توانم به عنوان هدیه به دیگران اهدا کنم؟

    بله، شیرینی مربایی یا شیرینی مشهدی معمولاً به عنوان هدایای مناسبتی بسیار محبوب هستند. می‌توانید آن‌ها را بسته‌بندی زیبا کنید و به عنوان هدیه تعطیلاتی به دوستان و خانواده‌تان اهدا کنید. 

    امیدوارم از طرز تهیه شیرینی مربایی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۹/۵ (۱۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۳ دیدگاه ها

      1. فک میکنم زیادی ورزش دادین چون با کف دست ورز دادن و زیادی ورز دادن هم شیرینی سفت میشه و هم طعم کره رو میگیره

    1. اصلا کدی نیست، قبلا بود، ولی دیگه نیست
      دوستان عزیز این یه شگرد هست برای بازدید بیشتر از وبلاگ شون و کدی خبری نیست خسته نکنید خودتون رو

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.