غذاهای سنتی

طرز تهیه کوکو اردبیلی خوشمزه؛ با سیب زمینی و اسفناج

کوکو اردبیلی یکی از کوکوهای بسیار خوشمزه‌ است که برخلاف کوکو سبزی‌های معمولی برای تهیه آن از سیب زمینی نیز استفاده می‌شود. برخی نیز در طرز تهیه این کوکو از گوشت چرخ کرده و اسفناج استفاده می‌کنند. درست کردن این کوکوی مخصوص و خوشمزه بسیار راحت است.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه کوکو اردبیلی خانگی و همه فوت و فن‌های درست کردن این کوکو آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه کوکو اردبیلی (روش اول):
سیب زمینی متوسط۳ عدد
سبزی کوکو خرد شده۱ کیلوگرم
تخم مرغ۷ تا ۱۰ عدد
فلفل سیاه، نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
پودر سیربه مقدار لازم
زرشک۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
گردو خرد شدهنصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل تهیه کوکو اردبیلی

روش تهیه کوکو اردبیلی شباهت زیادی به کوکو سبزی خودمان دارد، تنها برای تهیه این کوکو باید از مقداری سیب زمینی پخته شده نیز استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه کوکو اردبیلی خوشمزه و خانگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ سیب زمینی‌ها را بپزید

در اولین مرحله باید سیب زمینی‌ها را بشویید و آن‌ها را همراه با مقداری آب در قابلمه بیندازید و روی شعله گاز قرار دهید. درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید سیب زمینی‌ها کاملا بپزند و نرم شوند.

مرحله دوم؛ سیب زمینی‌ها را رنده کنید

بعد از این که سیب زمینی‌ها پختند، پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را با رنده درشت رنده کنید. می‌توانید برای تهیه این کوکو سیب زمینی‌ها را در یک ظرف بریزید و با گوشتکوب له کنید.

مراحل تهیه کوکو اردبیلی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ سبزی، سیب زمینی و چاشنی‌ها را ترکیب کنید

    بعد از رنده کردن سیب زمینی در این مرحله باید سبزی کوکو را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر به مواد بزنید و همه مواد کوکو را خوب با هم ترکیب کنید.

    مرحله چهارم؛ تخم مرغ را اضافه کنید

    در این مرحله نوبت اضافه کردن تخم مرغ به مواد است. تخم مرغ‌ها را دانه دانه بشکنید و به مواد کوکو اضافه کنید. برای تهیه این کوکو به تخم مرغ زیادی نیاز دارید. بعد از اضافه کردن ۷ عدد تخم مرغ، اگر احساس می‌کنید که مایه کوکو هنوز سفت است، می‌توانید یک یا چند عدد تخم مرغ دیگر اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو سیب زمینی زعفرانی

    مرحله پنجم؛ زرشک و گردو را به مواد کوکو اضافه کنید

    بعد از اضافه کردن تخم مرغ ها باید مواد کوکو را خوب هم بزنید. سپس گردوی خرد شده و زرشک شسته شده را به مواد کوکو اضافه کنید. برای تهیه این کوکو نباید گردو را بیش از حد له کنید و یا خیلی درشت خرد کنید. می‌توانید گردوها را با چاقو به اندازه مناسب خرد کنید و سپس همه مواد را با هم ترکیب کنید.

    مرحله ششم؛ کوکو را در تابه بریزید

    بعد از آماده شدن مواد کوکو اردبیلی باید مواد را برای چند دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و تخم مرغ ها از حالت لختگی خارج شوند.

    سپس مقداری روغن در ماهیتابه نچسب بریزید و بعد از این که روغن داغ شد، مایه کوکو را به طور کامل در ماهیتابه بریزید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید کوکو با حرارت ملایم بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو باقلا سبز 

    دستور پخت کوکو اردبیلی؛ خوشمزه و مخصوص

    مرحله هفتم؛ کوکو را برگردانید

    بعد از این که کناره‌های کوکو طلایی شد، به آرامی آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز در روغن سرخ شود. در این مرحله دیگر نیازی به قرار دادن درب قابلمه روی آن نیست.

    بعد از این که کوکو پخت، آن را از ماهیتابه خارج کنید و در ظرف مناسب قرار دهید. می‌توانید این کوکوی خوشمزه را در کنار گوجه فرنگی خرد شده و خیارشور سرو کنید و از طعم آن در کنار سایر اعضای خانواده لذت ببرید.

    مواد لازم جهت تهیه کوکو اردبیلی (روش دوم):
    سیب زمینی ۳ عدد
    گوشت چرخ کرده۱۰۰ گرم
    اسفناج۱۰۰ گرم
    تخم مرغ۳ عدد
    گردو۴ عدد
    زرشک۱ قاشق غذاخوری
    زعفران دم کردهبه مقدار لازم
    نمک، فلفل سیاه و دارچینبه مقدار لازم
    گردو یا بادام خرد شدهبه مقدار لازم

    طرز تهیه کوکو اسفناج اردبیلی

    کوکو اسفناج اردبیلی یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع کوکو اردبیلی است که معمولا برای تهیه آن به جای سبزی کوکو از اسفناج خرد شده استفاده می‌کنند. برای تهیه این کوکو ابتدا باید سیب زمینی را بپزید و بعد له کنید.

    سپس اسفناج تازه را به صورت ریز ساطوری خرد کنید و بدون روغن در ماهیتابه تفت دهید تا سبک شود. در ادامه گوشت چرخ کرده، نمک، سیب زمینی، اسفناج، زعفران دم کرده، گردو و زرشک را با هم ترکیب کنید. تخم مرغ ها را ترکیب کنید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

    حالا می‌توانید این کوکو را در روغن سرخ کنید. برای تهیه این کوکو در قالب می‌توانید قالب را در ماهیتابه قرار دهید تا داغ شود. سپس مایه کوکو را داخل قالب بریزید.

    بعد روی آن مقداری خلال بادام بریزید و مایه کوکو را با پشت قاشق کمی فشار دهید. اجازه دهید کوکوی شما در روغن سرخ شود و بعد آن را برگردانید. برای این که روغن اضافه کوکو گرفته شود، می‌توانید کوکوها را روی دستمال قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو سیب زمینی شکم پر؛ با گوشت چرخ کرده

    طرز تهیه کوکو اسفناج اردبیلی

    نکات و فوت و فن‌های تهیه کوکو اردبیلی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه کوکو اردبیلی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برخی افراد برای تهیه کوکو سبزی اردبیلی در کنار سیب زمینی از مقداری گوشت چرخ کرده نیز استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید این غذا را همراه با گوشت تهیه کنید، تنها باید مقداری گوشت چرخ کرده را در روغن سرخ کنید. سپس آن را با سبزی کوکو، پوره سیب زمینی، زرشک، تخم مرغ و ادویه‌ها ترکیب کنید و بعد مواد کوکو را در روغن سرخ کنید.
    • اگر در طرز تهیه این کوکو از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنید، بهتر است گردو را حذف کنید.
    • اضافه کردن پودر سیر طعم فوق‌العاده‌ای به کوکو اردبیلی می‌بخشد. در صورت تمایل می‌توانید به جای پودر سیر از مقداری سیر رنده شده در این کوکو استفاده کنید.
    • به طور معمول باید برای پخت کوکو اردبیلی مایه کوکو را به صورت یکجا در ماهیتابه بریزید. اما اگر دوست دارید می‌توانید این کوکو را به صورت تکه‌های کوچک نیز درست کنید. در این روش باید مقداری مایه کوکو بردارید و با دست به آن حالت دهید یا در قالب بریزید و سپس کوکو را در روغن سرخ کنید.
    • اضافه کردن مقداری زعفران دم کرده و اسفناج به این کوکو طعم بی‌نظیری می‌بخشد.
    • برای تهیه کوکو اردبیلی می‌توانید بعد از ریختن مایه کوکو در ماهیتابه، مقداری بادام روی مواد کوکو بریزید و کمی با پشت قاشق بادام‌ها را فشار دهید.
    • برای تزیین کوکو اردبیلی می‌توانید از مقداری زرشک و گردوی خرد شده استفاده کنید.
    • در طرز تهیه کوکو اسفناج اردبیلی باید اسفناج‌ها را به اندازه‌ای تفت دهید که آب اضافه آن‌ها گرفته شود.
    • برای تهیه این کوکو هر چقدر مقدار تخم مرغ شما بیشتر باشد، کوکو بیشتر پف می‌کند.
    • برای تهیه کوکو اردبیلی باید از سبزی کوکو یعنی ترکیب گشنیز، تره، جعفری، شنبلیله، شوید و در صورت تمایل کمی اسفناج استفاده کنید.

    امیدواریم از روشی که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا برایتان شرح دادیم، برای تهیه کوکو اردبیلی استفاده کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر آن در کنار عزیزانتان نهایت لذت را ببرید.

    ۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.