برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیست و هفتمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- آبگوشت باغی

آبگوشت باغی، یکی از خوشمزه‌ترین و سنتی‌ترین آبگوشت‌های استان کرمانشاه است که در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. جالب است بدانید که در این آبگوشت از ترکیب میوه‌های مختلفی استفاده می‌شود که موجب متفاوت شدن طعم این آبگوشت شده است.

مراحل تهیه آبگوشت باغی

مراحل تهیه آبگوشت باغی

مراحل تهیه آبگوشت باغی کرمانشاهی به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در اولین مرحله به سراغ حبوبات روید. نخود و لوبیا سفید را تمیز کنید و با مقدار آب بشویید. حال آن‌ها را درون ظرف مناسبی با مقداری آب بخیسانید. این کار موجب می‌شود تا حبوبات شما زمان کمتری برای پخت نیاز داشته باشند و نفخ آن‌ها تا حد زیادی گرفته شود.
    2. حال به سراغ آماده‌ سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه‌ای که قصد طبخ آبگوشت را دارید مقداری روغن ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. سپس پیازها را درون قابلمه تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
    3. اکنون زردچوبه و فلفل را به پیازها بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. حال رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب رنگ باز کند و بوی خامی‌اش گرفته شود.
    4. در ادامه به سراغ گوشت روید. گوشت را بشویید و چند تکه کنید. بهتر است از گوشتی که کمی چربی و استخوان دارد استفاده کنید. گوشت را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی بهم زنید تا رنگ خامی گوشت گرفته شود.
    5. چوب دارچین و برگ بو را به محتوای درون قابلمه بیفزایید. حال ۲-۳ پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید، ۳۰-۴۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا گوشت بپزد و سراغ مرحله بعد روید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌طعم و سنتی روی لینک طرز تهیه آبگوشت باغی کرمانشاهی کلیک کنید.

    ۲- خورشت ترش سماق

    خورشت ترش سماق یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه و متفاوت شمالی است که اصالت آن به مازندران و گیلان برمی‌گردد. شما با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی خودتان می‌توانید این خورشت را با انواع گوشت سفید (مرغ، بوقلمون) و گوشت قرمز گوسفندی برای ناهار امروزتان طبخ و نوش جان کنید.

    خورشت ترش سماق مازندرانی

    مراحل تهیه خورشت ترش سماق

    مراحل تهیه خورشت ترش سماق به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی مرغ روید. قابلمه مناسبی را آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید. منتظر بمانید تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند. حال تکه‌های مرغ شسته شده را به آب جوش اضافه کنید و ۸-۱۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها در آب بجوشند.
    2. پس از گذشت زمان اعلام شده مرغ‌ها را از قابلمه خارج کنید و با مقداری آب بشویید و کنار گذارید. با این کار مقدار خیلی زیادی بوی زهم و هورمون‌های مرغ را می‌توانید بگیرید.
    3. اکنون درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. تکه‌های مرغ را در آن قرار دهید و کمی فلفل و زردچوبه به آن زنید. کمی مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    4. حال چند تکه برگ بو به قابلمه بیفزایید و ۱-۲ پیمانه آب جوش درون قابمه بریزید. حرارت را کم کنید و ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها بپزند.
    5. سپس به سراغ لوبیاهایتان روید. حتما لوبیا را از چند ساعت قبل از پخت خیس کنید. در بازه زمانی خیس خوردن آن بهتر است چندین بار آب آن را عوض کنید و حبوبات را با آب تازه بخیسانید.
    6. در این مرحله لوبیاهای از قبل خیسانده شده را با مقداری آب درون قابلمه کوچکی ریخته و روی حرارت کم قرار دهید تا لوبیاها بپزند.
    7. حال به سراغ آماده سازی سبزی‌هایتان روید. بهتر است در تهیه این خورشت از مقداری جعفری، گشنیز، شنبلیله، چوچاق، اسفناج و تره تازه استفاده کنید. سبزی‌های تمیز شده و شسته شده را با کمک چاقو یا سبزی خردکن خرد کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و متفاوت روی لینک طرز تهیه خورشت ترش سماق کلیک کنید.

    ۳- لوبیا پلو با پودر گل محمدی

    لوبیا پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی در تمام نقاط کشور دارد. اما اگر به دنبال تنوع و تجربه‌ای جدید هستید، پودر گل محمدی را به عنوان چاشنی به این غذا اضافه کنید. این کار نه تنها طعمی منحصر به فرد به لوبیا پلو می‌دهد بلکه عطر دل‌انگیز گل محمدی، اشتهایتان را دو چندان خواهد کرد.

    مراحل تهیه لوبیا پلو با پودر گل محمدی

    مراحل تهیه لوبیا پلو با پودر گل محمدی

    مراحل تهیه لوبیا پلو با پودر گل محمدی به شرح زیر است:

    1. برای پخت لوبیا پلوی خوش عطر و طعم با پودر گل محمدی، ابتدا باید برنج را خیس کنید. برای این کار، برنج را به خوبی بشویید و با مقداری آب و نمک مخلوط کنید. اجازه دهید تا برنج به مدت چند ساعت در محلول آب و نمک خیس بخورد.
    2. حال یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و مقداری آب و نمک داخل آن بریزید. لوبیاهایتان را به قابلمه اضافه کنید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه دهید تا لوبیاها به طور کامل بپزند.
    3. سپس پیازها را به خوبی بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید و به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. در تابه‌ای روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود.
    4. زمانی که روغن به طور کامل داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و به طور مرتب هم بزنید تا پیازها به طور یکسان سرخ شده و رنگشان طلایی شود.
    5. پس از تفت دادن پیازها، گوشت چرخ‌ کرده را به آن‌ها اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و عطر آن بلند شود. سپس لوبیاهای پخته شده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و مجدد تفت دهید تا مواد به طور کامل با یکدیگر مخلوط شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و خوش‌عطر روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو با پودر گل محمدی کلیک کنید.

    ۴- کباب فلفلی

    کباب فلفلی، یکی از انواع کباب‌های بسیار خوشمزه و پرطرفداری است که به روش‌های متنوعی تهیه می‌شود. شما این کباب را متناسب با ذائقه خودتان با فلفل سبز شیرین یا فلفل سبز تند می‌توانید تهیه کنید.

    این کباب که اصالت آن به شهر مشهد برمی‌گردد، علاوه بر طعم بسیار خوب و لذیذی که دارد، با رنگ و ظاهر بسیار جذابش میز غذا و سفره شما را زیباتر می‌کند.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه کباب فلفلی

    مراحل تهیه کباب فلفلی

    مراحل تهیه کباب فلفلی به روش خانگی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول یکی از پیازها را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. پیازهای نگینی خرد شده را درون تابه بریزید و کمی تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود.
    2. اکنون فلفل سیاه و زردچوبه را به پیازهای درون تابه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله رب گوجه‌ فرنگی را نیز به محتوای درون تابه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا رب رنگ باز کند و بوی خامی‌اش گرفته شود. 
    3. سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. گوجه‌های خرد شده را به محتوای درون تابه اضافه کنید و مواد را به هم زنید و کمی زمان دهید تا آب اضافی گوجه‌ فرنگی گرفته شود.
    4. در ادامه ½ پیمانه آب جوش را به محتوای درون تابه اضافه کنید و درب تابه را ببندید. ۵-۱۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا سس شما بپزد و به غلظت مناسب رسد.
    5. حال گوشت چرخ کرده را درون ظرف مناسبی بریزید. مقداری نمک، فلفل سیاه و محلول زعفران به آن اضافه کنید. جعفری تازه را بشویید و به صورت ساطوری خرد کنید. جعفری تازه را به مواد گوشتی اضافه کنید و کمی مواد را به هم زنید.

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و همه پسند روی لینک طرز تهیه کباب فلفلی کلیک کنید.

    ۵- کوکو سیب زمینی با سبزیجات

    کوکو سیب زمینی، از آن غذاهای ساده و نوستالژیک است که هر کدام از ما خاطرات خوشی با آن داریم. اما اگر به دنبال تنوع و طعمی جدید هستید، پیشنهاد می‌کنم کوکو سیب زمینی با سبزیجات معطر را امتحان کنید. عطر و طعم بی‌نظیر سبزیجات در این کوکو، آن را به یک غذای دلچسب و خاص تبدیل کرده است.

    مراحل تهیه کوکو سیب زمینی با سبزیجات

    مراحل تهیه کوکو سیب زمینی با سبزیجات

    مراحل تهیه کوکو سیب زمینی با سبزیجات به شرح زیر است:

    1. برای پخت کوکو سیب زمینی معطر، سیب زمینی‌ها را شسته و داخل قابلمه‌ای مناسب قرار دهید. سپس دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا سیب زمینی‌ها به طور کامل پخته شوند.
    2. حال سیب زمینی‌های پخته شده را پوست گرفته، رنده کنید و داخل ظرفی بریزید. در ادامه، یک پیاز را شسته و پوست آن را جدا کنید. سپس، پیاز را نیز رنده کرده و آب اضافی آن را با فشار دست بگیرید. در آخر، پیازهای رنده شده را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید.
    3. هنگامی که سیب زمینی‌ها به دمای محیط رسیدند، تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن‌ها اضافه کرده و به طور کامل مخلوط نمایید.
    4. در این مرحله، سبزیجات معطر شامل گشنیز، نعناع و جعفری را به خوبی شسته و به صورت ریز خرد کنید. سپس آن‌ها را به سایر مواد داخل ظرف اضافه کرده و هم بزنید تا زمانی که مخلوطی یکدست و منسجم حاصل شود.

    برای ادامه رسپی این غذای معطر و ساده روی لینک طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سبزیجات کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا