دانستنی

۱۴ خواص شگفت انگیز تخم خرفه!

تخم خرفه یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که در طب سنتی از آن برای تصفیه خون و همچنین ضد عفونی بدن استفاده می‌شود. این دانه سرشار از ویتامین C است و مصرف آن به درمان سرفه و تب نیز کمک می‌کند. در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با خواص بی‌نظیر تخم خرفه برای بدن آشنا شوید.

تخم خرفه چیست؟

تخم خرفه که در لاتین با نام purslane seeds شناخته می‌شود، از یک گیاه علفی فوق العاده مفید با طبع سرد و تر گرفته می‌شود و در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد. در ایران خرفه بیشتر در مناطق جنوب کشور کشت می‌شود و از گیاه آن به عنوان سبزی خوردن استفاده می‌شود. تخم خرفه معمولا در شیرینی‌جات و سالاد استفاده می‌شود و سرشار از ویتامین A، C، B و همچنین مواد معدنی متنوعی مثل آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، منگنز و مس است.

فواید شگفت انگیز تخم خرفه

تخم خرفه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است و در طب سنتی از آن برای تصفیه خون، رفع تشنگی و همچنین بند آوردن خونریزی استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص تخم خرفه اشاره شده است.

۱- درمان سرفه

مصرف جوشانده خرفه به درمان سرفه کمک و ناراحتی‌های گلو و سینه را برطرف می‌کند. در طب سنتی از تخم خرفه برای درمان سرفه استفاده می‌شود و خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

بیشتر بخوانبد: ۱۶ مورد از مهم ترین خواص برگ مو

۲- درمان اسهال

در طب سنتی از خرفه برای درمان اسهال خونی استفاده می‌شود. افرادی که به اسهال مبتلا هستند می‌توانند از تخم و گیاه خرفه برای درمان استفاده کنند.

۳- درمان سردرد

استفاده از ضماد خرفه روی پیشانی موجب درمان سردرد و برطرف شدن سردردهای میگرنی می‌شود. در طب سنتی از خرفه برای درمان تب و همچنین خنک کردن بدن نیز استفاده می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خواص تخم خرفه

    ۴- تصفیه خون

    برای پاکسازی و همچنین تصفیه خون می‌توانید از خرفه به صورت پودر یا جوشانده شده استفاده کنید. مصرف تخم و گیاه خرفه موجب تقویت بدن می‌شود و به پاکسازی خون و دفع سموم بدن کمک زیادی می‌کند.

    ۵- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

    خرفه حاوی مقدار زیادی امگا ۳ است و از همین رو مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و از گرفتگی عروق نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. مصرف برگ‌های گیاه خرفه موجب کاهش کلسترول و کاهش فشار خون می‌شوند و به سلامت قلب کمک می‌کنند.

    ۶- درمان کم خونی

    تخم و برگ گیاه خرفه سرشار از مس و آهن است و از همین رو مصرف آن به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و مانع کم خونی می‌شود.

    ۷- بهبود عملکرد سیستم گوارش

    خرفه یک درمان فوق العاده برای بهبود عملکرد سیستم گوارش است که به درمان خونریزی سیستم گوارش نیز کمک می‌کند. مصرف تخم و گیاه خرفه موجب بهبود رفلاکس معده و همچنین درمان زخم معده می‌شود و از بروز مشکلات گوارشی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

    ۸- جلوگیری از پوکی استخوان

    خرفه سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز است و از همین رو مصرف آن موجب التیام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

    ۹- کاهش خونریزی قاعدگی

    مصرف خرفه موجب کاهش مدت زمان و مقداری خونریزی رحم در دوران قاعدگی می‌شود. خانم‌هایی که در قاعدگی خونریزی شدیدی دارند، می‌توانند با مصرف خرفه میزان خونریزی را کاهش دهند.

    بیشتر بخوانید: خواص نخود فرنگی برای پوست صورت 

    ۱۰- بهبود مشکلات کبد

    اگر در مورد خواص خرفه برای کبد چیزهایی شنیده‌اید، باید بدانید که مصرف تخم خرفه به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند و برای تسکین مشکلات مربوط به کبد مفید است. استفاده از تخم، برگ و ساقه خرفه موجب بهبود عملکرد و همچنین پاکسازی کبد می‌شود.

    ۱۱- تنظیم قند خون در افراد دیابتی

    مطالعات انجام شده در مورد خواص خرفه برای دیابت نشان می‌دهد که مصرف تخم و گیاه خرفه موجب تنظیم قند خون و کاهش تشنگی در افراد مبتلا به دیابت می‌شود. دانه‌های خرفه حتی قوی‌تر از داروی متفورمین به کاهش گلوکز ناشتا کمک می‌کنند و موجب کاهش قند خون می‌شوند. مصرف تخم خرفه موجب تقویت عملکرد سلول‌های بتا پانکراس و تنظیم ترشح انسولین در بدن می‌شود و از همین رو برای افراد دیابتی و کسانی که قند خون بالایی دارند، مفید است.

    ۱۲- جلوگیری از ریزش مو

    خرفه سرشار از آهن است و از همین رو مصرف آن از ریزش مو جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرفه موجب تقویت موها می‌شود و به بازسازی و ترمیم موها نیز کمک می‌کند.

    خواص تخم خرفه

    ۱۳- درمان مشکلات پوستی

    خرفه سرشار از ویتامین A، ویتامین E ،C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است و از همین رو به کاهش التهاب پوست، رفع لک و جوش آکنه کمک می‌کند. مصرف خرفه موجب کاهش چین و چروک‌های پوستی می‌شود و به افزایش شادابی پوست شما کمک می‌کند. برای درمان نیش زنبور عسل و همچنین نیش مار می‌توانید از خرفه به صورت موضعی استفاده کنید تا درد و التهاب پوست کاهش پیدا کند.

    مصرف خرفه از پوست در برابر آسیب اشعه مضر نور خورشید جلوگیری می‌کند و مانع بروز سرطان پوست و همچنین ایجاد چین و چروک‌های پوستی می‌شود.

    ۱۴- درمان آسم

    بررسی یک مطالعه روی تاثیر خرفه بر بیماری آسم نشان می‌دهد که مصرف خرفه و برگ‌های آن موجب بهبود عملکرد ریه و همچنین کاهش علائم در بیماران مبتلا به آسم می‌شود. هر چند هنوز تحقیقات زیادی روی این موضوع انجام نشده، اما محققان به تاثیر این گیاه بر کنترل و درمان بیماری آسم بسیار خوشبین هستند.

    تخم خرفه خون را تصفیه و سرفه را درمان می‌کند، این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و همچنین تقویت قلب مفید است و از بروز مشکلات پوستی و همچنین افزایش قند خون در افراد دیابتی نیز جلوگیری می‌کند. می‌توانید از تخم خرفه برای روی سالاد یا سوپ استفاده کنید و از این طریق از فواید شگفت انگیز این دانه بهره‌مند شوید. شما از تخم خرفه چه استفاده‌هایی می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد تخم خرفه پاسخ داده‌ایم.

    خرفه در بارداری مفید است؟ خرفه یک گیاه قاعده آور است و از همین رو خانم‌های باردار به هیچ عنوان نباید از این گیاه و تخم آن استفاده کنند. مصرف خرفه خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

    طریقه مصرف خرفه چگونه است؟ می‌توانید از تخم خرفه در انواع سوپ، سالاد و غذاهای مختلف استفاده کنید یا آن را روی شیرینی و نان خانگی بریزید. از سبزی خرفه نیز می‌توانید در ترکیب با سبزی خوردن استفاده کنید یا آن را در سوپ و غذا بریزید و میل کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا