غذاهای سنتی

لیست ۱۵ افطاری ساده و کم هزینه

درست کردن افطاری ساده و کم هزینه برای ماه رمضان، هم هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و هم به شما کمک می‌کند تا با ساده‌ترین مواد اولیه، غذاهایی لذیذ و خوشمزه درست کنید و حتی با این غذاها از مهمان‌های خودتان در ماه رمضان پذیرایی کنید.

در این مقاله از بخش آشپزی از اکالا بلاگ می‌توانید با لیستی از انواع افطاری‌های کم هزینه و خوشمزه آشنا شوید.

انواع افطاری کم هزینه برای ماه رمضان

برای درست کردن غذاهای خوشمزه حتما نیازی نیست هزینه زیادی کنید، انتخاب هوشمندانه غذاها و همچنین استفاده از مواد اولیه مفید اما ارزان قیمت به شما کمک می‌کند تا غذاهایی فوق العاده خوشمزه را با کمترین هزینه آماده کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با انواع افطاری کم هزینه برای ماه رمضان آشنا شوید.

۱- کوکو سبزی

کوکو سبزی یک غذای مفید و خوشمزه است که برای تهیه آن تنها به مقداری سبزی خرد شده و تخم مرغ و کمی چاشنی نیاز دارید. برخی افراد به این کوکو کمی گردوی خرد شده و زرشک نیز اضافه می‌کنند که می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها، این مواد را حذف کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی

برای تهیه این کوکو تنها باید سبزی خرد شده را در یک کاسه بریزید و بعد ۲ عدد تخم مرغ و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید. حالا مواد را خوب هم بزنید و بعد مایه کوکو را در روغن سرخ کنید. می‌توانید کوکو سبزی را همراه با نان یا برنج سرو کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای مشاهده کامل رسپی انواع کوکو سبزی خوشمزه می‌توانید روی لینک طرز تهیه کوکو سبزی کلیک کنید.

    ۲- دمی گوجه

    دمی گوجه یکی از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین غذاهای ایرانی است که در عین سادگی طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این غذا باید از ترکیب گوجه فرنگی رنده شده، پیاز خرد شده، رب گوجه فرنگی، برنج، روغن و کمی نمک و فلفل استفاده کنید.

    طرز تهیه دمی گوجه

    برای شروع پیاز را خرد و در روغن سرخ کنید، سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید. بعد از یک دقیقه باید رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

    در ادامه گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید و بعد از این که مواد به خوبی سرخ شدند، آن‌ها را با برنج آبکش شده ترکیب کنید و در قابلمه بریزید تا برنج شما برای ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای لذیذ و ساده روی لینک طرز تهیه دمی گوجه کلیک کنید.

    ۳- عدسی

    عدسی بهترین غذای افطاری برای ماه رمضان است که به خاطر مواد مغذی و ویتامین‌های فراوانی که دارد، به افزایش انرژی و قوای بدن کمک زیادی می‌کند.

    عدسی از افطاری‌های ساده و کم هزینه

    برای تهیه عدسی باید عدس را با کمی آب و زردچوبه و روغن زیتون بپزید. سپس مقداری پیاز داغ و عصاره گوشت یا آب سبزی به آن اضافه کنید و اجازه دهید عدسی شما غلیظ شود و جا بیفتد. می‌توانید از این غذا برای مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی نیز استفاده کنید.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای مقوی و کم هزینه روی لینک طرز تهیه عدسی کلیک کنید.

    ۴- آش رشته

    آش رشته از محبوب‌ترین غذاهای ماه رمضان است که اتفاقا در لیست افطاری‌های ارزان قیمت نیز قرار دارد. این غذا بهترین انتخاب برای پذیرایی از مهمان‌ها در ماه رمضان است که با استفاده از مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شود.

    آش رشته از افطاری‌های کم هزینه و خوشمزه

    برای درست کردن آش رشته باید از ترکیب لوبیا، نخود، عدس، سبزی آش، رشته آش، پیاز داغ و نعنا خشک استفاده کنید. برای شروع باید حبوبات را بپزید. سپس پیاز داغ و سیر داغ را آماده کنید و بخشی از آن‌ها را با مقداری فلفل سیاه و زردچوبه در قابلمه حبوبات‌ها بریزید.

    حالا کمی آب در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا آش شما برای نیم ساعت بجوشد. حالا می‌توانید سبزی آش را اضافه کنید و در ۱۰ دقیقه نهایی پخت نیز رشته‌ها را در آش بریزید تا آماده شوند.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای همه پسند و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش رشته کلیک کنید. 

    ۵- یتیمچه

    پیشنهاد بعدی ما برای تهیه افطاری ساده و کم هزینه یتیمچه است. برای تهیه این غذا باید از گوجه فرنگی، بادمجان و پیاز و سیر استفاده کنید. می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن غذا نیز مقداری فلفل دلمه خرد شده به آن اضافه کنید.

    طرز تهیه یتیمچه؛ از افطاری‌های ساده و کم هزینه

    برخی نیز برای تهیه این غذا از سیب زمینی خرد شده نیز استفاده می‌کنند. روش درست کردن یتیمچه بسیار راحت است. تنها باید همه مواد را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مواد را در روغن سرخ و با هم مخلوط کنید.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای ساده و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه یتیمچه کلیک کنید.

    ۶- عدس پلو

    عدس پلو یک غذای خوشمزه برای ماه رمضان است که می‌توانید آن را بدون گوشت و با کشمش فراوان نیز آماده کنید.

    طرز تهیه عدس پلو

    برای تهیه این غذا باید عدس را بپزید و برنج را آبکش کنید. پیاز را در روغن سرخ کنید و بعد مقداری سیر رنده شده اضافه کنید. حالا برنج آبکش شده را با پیاز و سیر سرخ شده، مقداری دارچین و عدس پخته شده ترکیب کنید و برنج را روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. در انتها این غذا را با کشمش سرخ شده فراوان و مقداری خرمای سرخ شده سرو کنید.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه عدس پلو کلیک کنید. 

    ۷- خوراک لوبیا چیتی

    لوبیا چیتی یکی دیگر از غذاهای ارزان اما مقوی برای افطار است که می‌توانید آن را همراه با برنج یا نان سرو کنید.

    خوراک لوبیا چیتی از افطاری‌های ساده و کم هزینه

    برای تهیه این غذا ابتدا باید لوبیا را از شب قبل بخیسانید. سپس به ازای هر ۳ لیوان لوبیا چیتی، ۶ لیوان آب به آن اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به خوبی بپزد. بعد از اینکه لوبیا پخت، آن را با پیاز داغ، رب گوجه فرنگی و ادویه مزه دار کنید و از طعم این غذا لذت ببرید.

    برای مشاهده کامل رسپی این افطاری کم هزینه و ساده روی لینک طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی کلیک کنید.

    ۸- کشک بادمجان

    برای تهیه کشک بادمجان باید از بادمجان سرخ شده یا کبابی همراه با مقداری سیر داغ، پیاز داغ، نعنا داغ، گردو و کشک استفاده کنید.

    کشک بادمجان از افطاری‌های ساده و کم هزینه

    برای شروع بادمجان‌ها را سرخ و سپس با گوشت کوب له کنید. در ادامه سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ را همراه با کشک و کمی آب به کشک و بادمجان اضافه کنید. مواد را ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. سپس گردوی خرد شده را اضافه کنید و وقتی غذا جا افتاد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با نان تازه سرو کنید.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کشک بادمجان کلیک کنید. 

    ۹- ماکارونی با سویا

    ماکارونی یکی از محبوب‌ترین غذاها است که می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها، آن را با سویا نیز تهیه کنید.

    طرز تهیه ماکارونی با سویا

    در این روش باید پیاز را سرخ کنید و بعد سویا، قارچ، رب گوجه فرنگی و ادویه را اضافه کنید. حالا ماکارونی را در آب بجوشانید و بعد از این که نرم شد آبکش کند. ماکارونی را با سویا و پیاز مزه دار شده ترکیب کنید و در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ماکارونی شما دم بکشد.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای همه پسند و مخصوص روی لینک طرز تهیه ماکارونی با سویا کلیک کنید. 

    ۱۰- کوکو سیب زمینی

    اگر عاشق غذاهای نونی برای افطار هستید، کوکو سبزی یک انتخاب فوق العاده است. برای تهیه این غذا هم می‌توانید از سیب زمینی پخته شده و هم سیب زمینی خام استفاده کنید.

    طرز تهیه کوکو سیب زمینی خوشمزه

    به منظور درست کردن این کوکو باید از مقداری پیاز رنده شده، سیب زمینی رنده شده، تخم مرغ، آرد و ادویه استفاده کنید. مایه کوکو را آماده کنید و بعد در روغن فراوان سرخ کنید. سپس این کوکوی خوشمزه را همراه با خیارشور، گوجه فرنگی و سبزی خوردن برای افطار سرو کنید.

    برای مشاهده کامل رسپی انواع کوکو سیب زمینی خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه انواع کوکو سیب زمینی کلیک کنید. 

    ۱۱- اشکنه

    اشکنه یک غذای سنتی و قدیمی ایرانی از نوع خوراک است که تاریخچه بسیار طولانی دارد و خواستگاه آن به خراسان نسبت داده می‌شود. این غذای کم هزینه به صورت یک حالت سوپ تهیه می‌شود و از غذاهای نونی به شمار می‌رود.

    اشکنه به زمان زیادی برای پختن نیاز ندارد. بنابراین می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی با مشغله‌های زیاد یا دانشجوها در وعده افطار باشد. 

    طرز تهیه اشکنه اسفناج

    اشکنه انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه غذایی‌تان در تهیه آن از شنبلیله، گوجه فرنگی، سیب زمینی، اسفناج و… استفاده کنید. 

    برای مشاهده رسپی انواع اشکنه‌های خوشمزه و ساده روی لینک طرز تهیه اشکنه کلیک کنید.

    ۱۲- رشته پلو با گوشت قلقلی

    رشته پلو، یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در مناسبت‌هایی همچون افطار در ماه رمصان، شب عید نوروز، چهارشنبه سوری و در بعضی استان‌ها در شب یلدا سرو می‌شود.

    از قدیم تا امروز این غذا با ترکیبات و طبع نسبتا گرم، غذایی مناسب برای شب‌های طولانی و سرد زمستان بوده و هست. رشته‌ی پلویی از ترکیب آب، آرد گندم و نمک تهیه می‌شود و نازک‌تر از رشته‌ی معمولی و یا همان رشته‌ی آش است.

    طرز تهیه رشته پلو

    مراحل تهیه رشته پلو

    مراحل تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی به شرح زیر است:

    1. ابتدا برنج را خوب می‌شوییم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می‌کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما می‌تواند از یک ساعت تا دو ساعت متغیر باشد.
    2. بعد از این زمان نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک را به آب در حال جوش درون قابلمه اضافه کنید و برنج‌ها را در قابلمه بریزید. سپس صبر کنید تا محتوای درون قابلمه تا به جوش بیاید.
    3. وقتی برنج در حال جوش است، باید رشته‌ها را تفت دهید. برای این کار، رشته‌ها را از وسط نصف کنید و داخل ماهیتابه‌ای کمی روغن بریزید و آن‌ها را تفت دهید. (باید حتما حرارت کم باشد تا رشته‌ها نسوزند. آن‌ها را به آرامی جا به جا کنید تا خرد نشوند.)
    4. بعد از تفت دادن رشته‌ها وقتی برنج چند قل جوشید، حدود ۵ دقیقه آخر جوشیدن قبل از آبکش کردن، رشته‌ها را به آن اضافه کنید. آن را آرام هم بزنید تا ترکیب شوند. سپس اجازه دهید تا رشته‌ها هم حدود ۵ دقیقه همراه با برنج بجوشند. 

    برای ادامه رسپی این افطاری خوشمزه و متفاوت روی لینک طرز تهیه رشته پلو کلیک کنید.

    ۱۳- دمپختک (دمی باقالی)

    دمپختک یکی از غذاهای سنتی و قدیمی تهران است که در شهرهای مختلف به روش متفاوتی تهیه می‌شود و گزینه جذاب و مناسبی برای وعده افطاری به حساب می‌آید.

    دمی باقالی یا کته باقالی دمپختکی است که با باقالی زرد درست می‌شود و علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر، بسیار هم کم هزینه و مقرون به صرفه است‌. این غذای خوشمزه را می‌توانید با توجه به ذائقه‌تان همراه با تخم مرغ نیمرو، پیاز داغ، ترشی یا سالاد شیرازی نوش جان کنید.

    طرز تهیه دمی باقالی

    مراحل تهیه دمپختک (دمی باقالی)

    مراحل تهیه دمپختک (دمی باقالی) به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه، باقالی زرد یا همان لپه باقالی را می‌شوییم و داخل یک کاسه خیس می‌کنیم تا به مدت ۱ الی ۳ ساعت خیس بخورد. بعد باقالی را آبکشی می‌کنیم. لپه باقالی جزو حبوبات زودپر به شمار می‌رود و نیازی نیست از شب قبل آن را خیس کنیم.
    2. از طرف دیگر باید برنج را بشوییم و به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب بریزیم و با کمی نمک اجازه دهیم تا برنج هم به مدت ۱ ساعت خیس بخورد.
    3. سپس پیاز را خرد می‌کنیم و با مقداری روغن حیوانی تفت می‌دهیم. روغن حیوانی باعث خوشمزه‌تر شدن و خوش عطر شدن این کته می‌شود.
    4. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند ادویه‌ها را که شامل زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل پاپریکا است به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا عطر زردچوبه آزاد شود. 
    5. بعد از تفت خوردن ادویه‌ها لپه باقالی را که آبکش کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. تفت دادن لپه باقالی باعث می‌شود که در کته وا نرود و له نشود.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه دمپختک (دمی باقالی) کلیک کنید.

    ۱۴- سوپ عدس فرانسوی

    سوپ عدس فرانسوی یک سوپ بین‌المللی بی‌نظیر، خوشمزه، غنی، ساده و کم هزینه برای روزهای سرد زمستان است که با نان خورده می‌شود و می‌توانید برای سحری یا وعده افطاری از این سوپ خوشمزه استفاده کنید. سوپ عدس فرانسوی بسیار مقوی است و ترکیب سبزیجات آن هر کسی را شیفته طعم بی‌نظیرش می‌کند.

    طرز تهیه سوپ عدس فرانسوی

    مراحل تهیه سوپ عدس فرانسوی

    مراحل تهیه سوپ عدس فرانسوی به شرح زیر است:

    1. قبل از شروع به کار باید یادآوری کنیم که ۱ ساعت زودتر عدس را درون یک ظرف آب ولرم بریزید. به‌ صورتی که روی عدس یک بند انگشت آب باشد. این امر علاوه بر از بین‌ بردن نفخ عدس تاثیر مهمی در زمان پخت سوپ شما دارد. (عدسی که در این سوپ استفاده می‌شود عدس سبز است.)
    2. حال پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به‌ صورت نگینی خرد کنید. سیر را نیز به همین شکل بشویید، پوست بگیرید و با کمک سیر له کن آن را پوره کنید.
    3. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. مقدار کمی روغن درون قابلمه بریزید و بگذارید قابلمه داغ شود. پیازها را اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود. توجه داشته باشید که پیازها نباید قهوه‌ای شوند. حال سیر را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود.
    4. کرفس و تره‌ فرنگی را در قطعات کوچک خرد کنید. حتما تره‌ فرنگی و کرفس را بعد از خرد کردن بشویید و با آب سرد آبکشی کنید.
    5. حال کرفس و تره‌ فرنگی خرد شده را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و مجدد کمی تفت دهید تا آب اضافی سبزیجات گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این سوپ خوش‌طعم و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه سوپ عدس فرانسوی کلیک کنید.

    ۱۵- کله جوش

    کله جوش یکی از خوراک‌های سنتی و اصیل ایرانی است که اصالت و خاستگاه آن به اصفهان بر می‌گردد. مواد تشکیل دهنده کله جوش کشک، گردو و نعناع هستند. اما در بعضی از مناطق برای تهیه آن به جای کشک از ماست نیز استفاده می‌کنند که آن هم طعم بسیار بی‌نظیری دارد.

    در شیوه اصیل تهیه کله جوش از گوشت استفاده نمی‌کنند، اما در بعضی از مناطق مانند تبریز و زنجان در کله جوش از گوشت چرخ کرده که به صورت قلقلی است، استفاده می‌شود. زمان تهیه این افطاری کم هزینه و ارزان نیز بسیار کم است و سریع آماده می‌شود.

    کله جوش اصفهانی

    مراحل تهیه کله جوش

    مراحل تهیه کله جوش اصفهانی به شرح زیر است:

    1.  ابتدا پیاز را پوست بگیرید، بشویید و سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. در این مرحله باید یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن کمی روغن مایع بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را درون تابه بریزید و هم بزنید تا تفت بخورند و بافت آن‌ها کمی نرم شود.
    3. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند. مقداری نمک و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و خوب آن‌ها را هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. مقداری مواد را در این حال تفت دهید و در ادامه گردوی خرد شده را نیز به تابه اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا با یکدیگر تفت بخورند.
    4. برای آماده کردن نعنا خشک، یک تابه جداگانه را تهیه کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس نعنا را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای مقرون به صرفه و لذیذ روی لینک طرز تهیه کله جوش کلیک کنید.

    برای درست کردن افطاری‌های متنوع و خوشمزه می‌توانید از مواد اولیه ساده و کم هزینه‌ای استفاده کنید. در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به انواع افطاری ساده و کم هزینه اشاره شد که می‌توانید از آن‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها در ماه رمضان نیز استفاده کنید و با کمترین هزینه‌ها، از طعم غذاهایی خوشمزه لذت ببرید.

    ۳.۴/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.