مربا

۳ روش طرز تهیه مربای پوست هندوانه

مربای پوست هندوانه یک نوع مربای خاص و خوشمزه خانگی است که می‌توانید آن را با آهک و بدون آهک تهیه کنید. درست کردن این مربا بسیار راحت و مقرون به صرفه است و خواص زیادی برای بدن دارد. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه مربای پوست هندوانه به ۳ روش مختلف آشنا شوید.

طرز تهیه مربای پوست هندوانه بدون آهک در زودپز

آماده کردن این مربا حدود ۱ ساعت طول می‌کشد و بدون نیاز به آهک تهیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه مربای پوست هندوانه

هندوانه۱ عدد
شکربه مقدار لازم
هلچند عدد
زعفران دم کرده غلیظ۲ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش تازه۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و سنتی

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه مربای پوست هندوانه به طور کامل آشنا شوید.

مراحل طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و سنتی

مرحله اول: پوست هندوانه را خرد کنید

برای شروع باید یک هندوانه را خرد کنید و قسمت قرمز و سبز آن را جدا کنید. برای تهیه این مربا تنها به قسمت سفید رنگ پوست هندوانه نیاز دارید. سپس قسمت سفید رنگ پوست هندوانه را به هر اندازه و شکلی که دوست دارید خرد کنید. برای این که مربای شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند، می‌توانید از قالب شیرینی نخودچی نیز استفاده کنید.

پوست هندوانه را خرد کنید

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم: پوست هندوانه را بپزید

    در این مرحله ابتدا باید پوست هندوانه وزن کنید و به اندازه وزن آن‌ها شکر برای تهیه مربا کنار بگذارید. برای مثال اگر وزن پوست هندوانه ۱ کیلو باشد، برای تهیه این مربا به ۱ کیلو شکر نیاز دارید.

    پوست‌های خرد شده هندوانه را در زودپز بریزید و مقداری آب سرد به آن اضافه کنید تا آب روی پوست هندوانه‌ها را بپوشاند. حالا زودپز را برای نیم ساعت روشن کنید تا پوست هندوانه به طور کامل بپزد. در این مرحله برای سرعت بخشیدن به فرآیند پخت، بهتر است از زودپز استفاده کنید.

    مرحله سوم: پوست هندوانه پخته شده را در قابلمه بریزید

    بعد از اینکه پوست هندوانه به طور کامل پخت، آن را در قابلمه بریزید. سپس آب داخل زودپز را نیز از صافی رد کنید و به قابلمه اضافه کنید.

    پوست هندوانه پخته شده را در قابلمه بریزید

    مرحله چهارم: مربا را آماده کنید

    چند عدد هل را بشکنید و در قابلمه بیندازید. در ادامه شکر را اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید. زعفران دم کرده را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید مربای شما برای نیم ساعت بپزد و شهد آن غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوکوم هندوانه

    مرحله پنجم: مربا را در شیشه بریزید

    تا آماده شدن مربا باید مدام کف روی آن را بردارید، تا مربای ما براق و خوشرنگ شود. زمانی که مربا به قوام لازم رسید، می‌توانید آبلیمو و گلاب را اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر صبر کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا مربا خنک شود و بعد آن را در ظرف‌های شیشه‌ای درب دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

    طرز تهیه مربای پوست هندوانه بدون زودپز

    در این روش تهیه مربای پوست هندوانه ابتدا باید قسمت سفید رنگ پوست هندوانه را جدا و آن‌ها را خرد کنید. در ادامه یک قابلمه آب جوش را روی حرارت قرار دهید، زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد می‌توانید پوست‌های هندوانه را به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا بپزند.

    بعد از این که پوست‌های هندوانه پختند، آن‌ها را آبکش کنید. به اندازه پوست هندوانه، شکر در قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید.

    قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود. در ادامه پوست هندوانه‌ها را اضافه کنید. مربا را برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی حرارت بجوشانید. برای خوش طعم شدن مربا می‌توانید چند دانه هل به آن اضافه کنید. در انتها ۲ قاشق غذاخوری گلاب و زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. در ۵ دقیقه پایانی پخت مقدار کمی جوهر لیمو در قابلمه بریزید. سپس می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. مربای شما آماده است و می‌توانید از طعم آن لذت ببرید.

    طرز تهیه مربای پوست هندوانه با آهک

    آماده کردن مواد اولیه این مربا حدود ۳۰ دقیقه و پخت آن حدود ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

    مواد لازم برای تهیه مربای پوست هندوانه با آهک

    پوست هندوانه۵۰۰ گرم
    شکر۵۰۰ گرم
    آبلیمو۳ قاشق غذاخوری
    هل سبز ساییده شده۱ قاشق چای‌خوری
    آب۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    آهک۳ قاشق غذاخوری

    طرز تهیه مربای پوست هندوانه با آهک

    استفاده از آهک موجب ترد شدن بافت پوست هندوانه در مربا می‌شود. در این روش باید پوست‌های هندوانه را به اندازه دلخواه برش دهید. سپس ۴ پیمانه آب را با ۳ قاشق آهک ترکیب کنید.

    صبر کنید تا آهک کاملا ته نشین شود، سپس آب روی آن را بردارید و در ظرف مناسب بریزید. در ادامه پوست‌های هندوانه را برای حدود ۱۰ ساعت در این ترکیب قرار دهید. سپس آن‌ها را آبکش کنید و به خوبی بشویید.

    طرز تهیه مربای پوست هندوانه با آهک

    پوست‌های هندوانه را برای ۸ ساعت در آب یخ قرار دهید و در این مدت ۳ تا ۴ بار آب آن‌ها را عوض کنید. حالا شکر و آب را در قابلمه بریزید و برای ۵ دقیقه بجوشانید. سپس پوست هندوانه‌های شسته شده را در قابلمه بریزید و برای ۱ ساعت بپزید. در انتها شعله گاز را خاموش کنید. هل و آبلیمو را به مربا اضافه کنید و بعد از این که مربای خنک شد، آن را در شیشه بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای بهار نارنج

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای پوست هندوانه

    با نکات خوشمزه تر شدن مربای پوست هندوانه همراه ما باشید.

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای پوست هندوانه

    • برای تهیه این مربا حتما باید از مقدار برابر پوست هندوانه و شکر استفاده کنید.
    • بعد از آماده شدن مربا، آن را در ظروف شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.
    • در صورتی که مربا به قوام مورد نظر نرسیده باشد، ممکن است پس از مدتی شکرک بزند.
    • بعد از آماده شدن مربا می‌توانید هل را داخل آن بردارید و دور بریزید.
    • گلاب را در انتهای پخت مربا به آن اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود.
    • برای تهیه این مربا حتما از مقداری آب لیمو ترش استفاده کنید تا مربای شما شکرک نزند.
    • اگر به زودپز دسترسی ندارید، می‌توانید برای پخت پوست هندوانه، تکه‌های خرد شده پوست هندوانه را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند.
    • برای معطر شدن این مربا می‌توانید از مقداری پوست لیموی رنده شده استفاده کنید.
    • برای جلوگیری از شکرک زدن مربا می‌توانید به جای آبلیمو از مقداری جوهر لیمو نیز استفاده کنید.
    • هر چقدر ضخامت و اندازه پوست هندوانه شما کمتر باشد، به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.
    • در برخی رسپی‌ها برای مزه دار کردن این مربا از میخک، جوز هندی و دارچین استفاده می‌شود.
    • جالب است بدانید که یک ادویه ترکیبی برای مزه دار کردن مربای پوست هندوانه وجود دارد که خودتان در خانه می‌توانید آن را درست کنید.
    • برای تهیه این ادویه ترکیبی باید مقداری جوز هندی، هل سبز، میخک، زنجبیل، دارچین و پودر بادیان را با هم ترکیب کنید.
    • برای این که مربای شما خوشرنگ شود می‌توانید از مقداری زعفران یا رنگ خوراکی قرمز استفاده کنید.
    • برای ترد شدن پوست هندوانه در مربا می‌توانید تکه‌های پوست هندوانه را در یک ظرف بریزید و بعد مقداری آب یخ به آن اضافه کنید و در یخچال بگذارید. هر چقدر پوست‌های هندوانه برای مدت زمان بیشتری در آب سرد بمانند، تردتر می‌شوند.
    • بعد از پخت مربا برای این که مطمئن شوید، شهد مربا به قوام مورد نظر رسیده یا نه، می‌توانید مقداری از شهد را در ظرف بریزید و برای ۲ دقیقه در فریزر قرار دهید. اگر شهد سفت شد، یعنی به غلظت مناسب رسیده و می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.
    • برای تهیه این مربا می‌توانید با توجه به ذائقه خودتان از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های متفاوتی استفاده کنید.
    • برای تهیه مربای پوست هندوانه با بکینگ پودر باید پوست هندوانه‌های خرد شده را در یک ظرف آب سرد بریزید و بعد چند قاشق بیکینگ پودر به آن اضافه کنید و مواد را هم بزنید. در ادامه روی ظرف را بپوشانید و آن را برای ۱ شب در یخچال قرار دهید. سپس پوست هندوانه‌ها را صاف کنید و بقیه مراحل تهیه مربا را مثل روش‌های قبل تکرار کنید. اضافه کردن بیکینگ پودر موجب تردتر شدن بافت مربا می‌شود.
    • می‌توانید از این مربا برای تهیه چیز کیک یا تارت هندوانه استفاده کنید.
    • برای تهیه مارمالاد پوست هندوانه می‌توانید مربا را در میکسر بریزید و آن را کاملا له کنید یا از پوست هندوانه رنده شده استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص هندوانه برای زنان

    مربای پوست هندوانه یک روش و مقرون به صرفه برای تهیه یک مربای متفاوت و خوشمزه است. طعم این مربا بسیار لذیذ است و شما می‌توانید با ترفندهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، این مربای خوش طعم خانگی را آماده کنید. اگر تجربه درست کردن این مربا را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی به اشتراک بگذارید.

     

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا