سبک زندگینکات خانه داری

۱۲ راهکار طلایی برای تمیز کردن لکه‌های مبل سفید و فرش روشن

برای تمیز کردن لکه مبل سفید و فرش روشن روش‌های مختلفی وجود دارد، اما برخی از این روش‌ها به جای از بین بردن لکه، موجب نفوذ آن به بافت مبل و فرش می‌شوند و ظاهری کدر و زننده ایجاد می‌کنند.

به طور کلی برای تمیز کردن هر لکه باید از حلال مناسبی استفاده کنید و هر چقدر این کار را سریع‌تر انجام دهید، احتمالا به جا ماندن آن کمتر خواهد شد. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های تمیز کردن انواع لکه مبل سفید و فرش روشن آشنا شوید.

با ۱۲ راهکار برای تمیز کردن لکه مبل و فرش آشنا شوید

تمیز کردن مبل رنگ روشن همیشه سخت‌تر از مبل‌های تیره به نظر می‌رسد. روشن بودن رنگ پارچه مبلی و فرش موجب می‌شود تا کوچک‌ترین لکه‌ها بسیار واضح و مشخص به چشم بیایند و مبل و فرش شما کهنه و کثیف به نظر برسد. در ادامه این بخش به راهکارهای کاربردی برای تمیز کردن لکه مبل و فرش اشاره شده است.

۱- در کوتاه‌ترین زمان اقدام به تمیز کردن مبل و فرش کنید

اگر رنگ مبل و فرش شما روشن است و روی آن لکه‌ای ایجاد شده، بهتر است به سرعت راهکاری برای از بین بردن آن پیدا کنید. هر چقدر سریع‌تر اقدام به از بین بردن لکه‌ها کنید، احتمال از بین بردن آن‌ها بیشتر خواهد شد.

زمانی که چای یا خوراکی رنگی روی مبل یا فرش ریخت، ابتدا با کمک یک قاشق ماده رنگی را بردارید. سپس چند لایه دستمال روی آن قرار دهید تا رطوبت اضافی جذب دستمال شود. در ادامه می‌توانید با کمک یک پاک‌کننده مناسب لکه را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه فرش روشن و مبل سفید در کمترین زمان ممکن

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- برای از بین بردن لکه آب روی مبل از دستمال کاغذی کمک بگیرید

    اگر مقداری آب یا چای روی مبل ریخته، قبل از هر کاری باید یک عدد دستمال کاغذی حوله‌ای روی آن قرار دهید تا آب را به خود جذب کند. این کار از نفوذ مایعات به بافت مبل جلوگیری می‌کند.

    هر بار بعد از خیس شدن دستمال، آن را عوض کنید و دستمال دیگری را روی مبل قرار دهید تا تمام مایعات به خوبی جذب دستمال شوند. در این روش به هیچ عنوان نباید دستمال را روی محل لکه بکشید، تنها باید آن را روی لکه فشار دهید تا رطوبت را به خود جذب کنید. در انتها می‌توانید برای از بین بردن لکه مقداری آب را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید.

    سپس نوک پارچه را به کمی کف آغشته کنید و به آرامی روی محل لکه بکشید. در ادامه با یک پارچه تمیز و مرطوب محل لکه را تمیز کنید. در انتها دوباره محل مورد نظر را با دستمال خشک کنید.

    ۳- برای از بین بردن لکه قدیمی روی مبل از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید

    اگر لکه روی مبل سفید شما چند روز یا چند ماه پیش ایجاد شده، برای از بین بردن آن ابتدا باید یک پارچه تمیز را به کمی سرکه آغشته کنید. حالا پارچه را به آرامی روی لکه بکشید تا کمرنگ شود. در ادامه ترکیبی از جوش شیرین و مقداری سرکه تهیه کنید تا حالت خمیری پیدا کند.

    سپس این خمیر را روی لکه قرار دهید. اجازه دهید ترکیب جوش شیرین و سرکه خشک شود، سپس آن را با یک دستمال بردارید. یک پارچه مرطوب را روی محل لکه بکشید و بعد یک دستمال کاغذی روی آن قرار دهید تا رطوبت اضافه را جذب کند.

    بیشتر بخوانید: چگونه رنگ و لکه زردچوبه را از انواع سطوح پاک کنیم؟

    ۴- برای تمیز کردن فرش سفید از لکه بر مناسب استفاده کنید

    اگر فرش سفید شما کثیف شده، قبل از هر کاری باید ببینید که لکه روی آن با چه ماده‌ای ایجاد شده و سپس از روش مناسبی برای از بین بردن آن استفاده کنید.

    به خاطر داشته باشید که برای تمیز کردن لکه فرش به هیچ عنوان نباید از مواد اسیدی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با روش‌های پاک کردن لکه از روی فرش روشن آشنا شوید.

    • برای از بین بردن لکه خون، تخم مرغ یا مدفوع از روی فرش سفید می‌توانید از ترکیب سرکه سفید، صابون، نمک و مقداری آب ولرم استفاده کنید.
    • به منظور از بین بردن لکه دوده می‌توانید مقداری نمک روی فرش بریزید و بعد از چند ساعت فرش را جارو برقی بزنید.
    • برای تمیز کردن لکه جوهر از فرش سفید می‌توانید مقداری ماست کم چرب روی لکه بریزید و بعد از نیم ساعت لکه را با یک پارچه مربوط پاک‌کنید.
    • برای از بین بردن لکه چای و قهوه از فرش رنگ روشن می‌توانید از مقداری نوشابه بدون رنگ یا ترکیب صابون و آب استفاده کنید.
    • در صورتی که فرش شما با روغن لک شده، می‌توانید یک پارچه سفید روی آن بگذارید و بعد محل لکه را با اتو گرم کنید. سپس با یک شوینده مناسب مثل مایع ظرفشویی، شامپو فرش یا مایع لباسشویی محل لکه را تمیز کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن جارو برقی در خانه

    استفاده از لکه بر مناسب برای تمیز کردن فرش سفید

    ۵- انواع لکه مبل و فرش سفید را با جوش شیرین تمیز کنید

    جوش شیرین یک ماده تمیز کننده فوق العاده موثر برای مبل و فرش است. در این روش باید مقداری جوش شیرین روی مبل یا فرش بریزید و حدود ۲ ساعت صبر کنید. بعد محل مورد نظر را با جارو تمیز کنید. در ادامه برای از بین بردن لکه به طور کامل می‌توانید از مقدار تمیز کننده استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن تشک در خانه + نکات مربوط به آن

    ۶- برای تمیز کردن مبل رنگ کرم و فرش روشن از بخار شوی استفاده کنید

    برای این که لکه‌های روی فرش و مبل به طور کامل تمیز شوند، می‌توانید از بخارشوی استفاده کنید. در این روش ابتدا باید مطمئن شوید که بخار شوی آسیبی به بافت پارچه مبلی و فرش وارد نمی‌کند، سپس با دقت اقدام به تمیز کردن آن کنید.

    استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن مبل رنگ کرم و فرش روشن

    ۷- برای تمیز کردن مبل سفید چرمی از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید

    اگر مبل شما چرمی و سفید رنگ است، می‌توانید برای تمیز کردن آن مقدار برابر آب و سرکه را ترکیب کنید. سپس این ترکیب را در شیشه اسپری دار بریزید. حالا با این تمیز کننده خانگی لکه‌های روی مبل را از بین ببرید.

    ۸- مبل و فرش رنگ روشن را با آب و صابون تمیز کنید

    ترکیب آب و صابون بهترین لکه بر فرش و مبل است که برای از بین بردن انواع لکه و شستشوی فرش و مبل مناسب است. در این روش باید مقداری صابون را با آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید.

    حالا یک پارچه را به این ترکیب آغشته کنید و با نوک پارچه به آرامی محل لکه را تمیز کنید. بعد از چند دقیقه می‌توانید محل لکه را با یک پارچه مرطوب پاک‌کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای جمع کردن مو از روی موکت و فرش

    ۹- از اسپری تمیز کننده فرش و مبل برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید

    امروزه در اکثر فروشگاه‌های بزرگ، اسپری‌هایی به عنوان لکه بر مبل و فرش به فروش می‌رسند. می‌توانید با توجه به بافت و جنس مبل و فرش خودتان از یک اسپری تمیز کننده برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید.

    استفاده از اسپری تمیز کننده فرش و مبل برای از بین بردن لکه‌ها

    ۱۰- برای از بین بردن لکه‌های قدیمی مبل و فرش از کف خمیر ریش استفاده کنید

    برای این که لکه‌های قدیمی روی فرش و مبل را از بین ببرید، می‌توانید مقداری خمیر ریش روی محل مورد نظر بریزید. سپس یک پارچه تمیز و خشک روی آن قرار دهید و روی آن را با یک جسم سنگین بپوشانید.

    زمانی که پارچه خیس شد آن را حرکت دهید و قسمت خشک پارچه را روی لکه قرار دهید. با این روش بعد از چند ساعت لکه ایجاد شده روی فرش و مبل از بین می‌رود.

    ۱۱- برای پاک کردن اثر سوختگی از مبل و فرش از شیر یا قند استفاده کنید

    اگر روی مبل و فرش لک سوختگی ایجاد شده، ابتدا باید یک حبه قند را روی محل لکه بکشید یا یک تکه پنبه را به شیر آغشته کنید و آن را روی لکه بکشید. بعد از این که اثر سوختگی پاک شد، می‌توانید با استفاده از کمی آب و صابون محل لکه را بشویید و تمیز کنید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن انواع مبلمان منزل با سریع‌ترین روش

    ۱۲- برای از بین بردن لکه لاک از فرش و مبل از شیشه پاک‌کن استفاده کنید

    برای از بین بردن لکه لاک می‌توانید یک پارچه را به کمی شیشه پاک‌کن آغشته کنید و با استفاده از نوک پارچه شروع به تمیز کردن لکه کنید. در ادامه چند بار محل لکه را با دستمال نم‌دار تمیز کنید.

    در صورتی که لکه با این روش از بین نرفت، می‌توانید یک گوش پاک‌کن را به استون آغشته کنید و آن را به آرامی روی محل لکه بکشید تا کاملا تمیز شود. در این روش مراقب باشید تا لکه لاک به اطراف پخش نشود.

    استفاده از شیشه پاک کن برای از بین بردن لکه لاک از فرش و مبل

    سوالات متداول

    در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا به رایج‌ترین سوالات شما در مورد روش‌های تمیز کردن لکه مبل و فرش سفید پاسخ داده‌ایم.

    مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟

    برای از بین بردن لکه‌های قدیمی روی مبل می‌توانید مقداری سرکه و جوش شیرین را ترکیب کنید تا خمیر شوند. سپس خمیر را روی لکه قرار دهید. در انتها خمیر خشک شده را بردارید و محل لکه را با پارچه مرطوب تمیز کنید.

    چگونه مبل و فرش سفید را تمیز کنیم؟

    برای پاک کردن لکه مبل و فرش سفید می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه، آب و صابون یا بخارشوی استفاده کنید.

    بهترین روش از بین بردن لکه روی مبل مخمل روشن چیست؟

    برای تمیز کردن مبل رنگ روشن مخمل باید از ترکیب آب و مقداری صابون استفاده و با کف روی این ترکیب پارچه مبلی را تمیز کنید.

    روش از بین بردن لکه مبل با جوش شیرین چگونه است؟

    در این روش باید مقداری جوش روی لکه بپاشید. ۱ ساعت صبر کنید و بعد محل لکه را تمیز کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا