برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (جمعه ۳۱ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در سی و یکمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قیمه ریزه

قیمه ریزه یکی از انواع دلپذیرترین غذاهای اصفهان است که با استفاده از مواد اصیل و فرآورده‌های طبیعی تهیه می‌شود. این غذا با طعم و عطر منحصر به فرد خود، همواره به عنوان یک گزینه محبوب در میان مردم و در میزهای مختلف حاضر است. 

این غذای خوشمزه در مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه متنوع و در دسترسی همچون گوشت چرخ کرده، پیاز، آرد نخودچی، نمک، فلفل سیاه و… قابل طبخ و سرو کردن در وعده شام است.

مراحل تهیه قیمه ریزه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه قیمه ریزه

    مراحل تهیه قیمه ریزه به شرح زیر است:

    1. یکی از پیازها را رنده کرده و آب آن را فشار دهید تا کاملا از آب آزاد شود. پیاز آب گرفته را به همراه گوشت چرخ‌ کرده در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید.
    2. آرد نخودچی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مایه گوشت و پیاز اضافه کرده و مخلوط کنید. نعناع و ترخون تازه را خرد کرده و به مواد اضافه کنید. مایه را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز دهید تا یکدست شود.
    3. مایه کوفته را به یک کاسه مناسب منتقل کرده و سطح آن را صاف کنید. سطح کاسه را با سلفون یا پلاستیک غذایی پوشانده و در یخچال به مدت یک ساعت استراحت دهید.
    4. پیاز دیگر را خرد کرده و در یک تابه با روغن نباتی تفت دهید تا شفاف و سبک شود. نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه را به پیاز اضافه کرده و تفت دادن را ادامه دهید. رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید و تا زمانی که سس سرخ شود، تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص اصفهانی روی لینک طرز تهیه قیمه ریزه کلیک کنید.

    ۲- خورشت بامیه

    خورشت بامیه یکی از خورشت‌های لذیذ و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به جنوب ایران باز می‌گردد، اما این خورشت به دلیل مزه بی‌نظیرش در سراسر کشور پخته می‌شود که البته برخی از افراد خورشت بامیه را به خاطر لزِج بودن آن دوست ندارند.

    شما می‌توانید این خورشت خوشمزه را هم با گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند، گوساله و هم با گوشت سفید مانند مرغ برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه خورشت بامیه

    مراحل تهیه خورشت بامیه

    مراحل تهیه خورشت بامیه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیازها و سیرها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید.
    2. در ادامه قابلمه‌ای که مقداری روغن مایع در آن ریخته‌اید را بر روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز و سیر خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید.
    3. بعد از اینکه کمی سیر نرم شد و پیازمان به رنگ طلایی در آمد، زردچوبه را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند. سپس آن ها را با یکدیگر تفت دهید.
    4. موقعی که پیاز و سیر در حال تفت خوردن هستند. گوشت را تیز کنید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه به صورت قطعات خورشتی خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید و همراه مخلوط سیر و پیاز تفت دهید. تفت دادن گوشت را تا زمانی که رنگ آن تغییر کند و کمی سرخ شود ادامه دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه خورشت بامیه کلیک کنید.

    ۳- دوپیازه میگو

    دوپیازه میگو یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی جنوبی است که اصالت آن به هرمزگان و بوشهر بر می‌گردد. متاسفانه برخی از افراد به دلیل بوی بد و یا ظاهر میگو آن را دوست ندارند. اما اگر این غذای خوشمزه را طبق روشی که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم تهیه کنید، بدون شک عاشق طعم آن خواهید شد. 

    خوراک دوپیازه میگو برای پختن به زمان نسبتا کمی نیاز دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده نظیر میگو، پیاز، سیب زمینی، آبلیمو، نمک، زردچوبه و… قابل طبخ است.

    مراحل تهیه دوپیازه میگو

    مراحل تهیه دوپیازه میگو

    مراحل تهیه دوپیازه میگو به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید سراغ پاک کردن میگو بروید. بعد از اینکه به خوبی میگو را پاک کردید و شستشو دادید. آن‌ها را در یک صافی قرار دهید تا آب آن‌ها خارج شود.
    2. در این مرحله باید بوی بد میگو را از بین ببرید. برای این کار یک قابلمه را تهیه کنید و در آن مقداری آب بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، ۱ پیاز و چند حبه سیر را پوست بگیرید، بشویید، به چهار قسمت تقسیم کنید و آن‌ها را به همراه مقداری آبلیمو و برگ بو در قابلمه قرار دهید. در ادامه میگو را به قابلمه اضافه کنید.
    3. بعد از گذشت چند ثانیه میگو را از قابلمه خارج کنید. همین که میگو چند قل بخورد و رنگ آن کمی تغییر کند کافی است. اگر میگو مدت زیادی در آب جوش بماند بافت آن خیلی سفت خواهد شد. وقتی که میگو را از قابلمه خارج کردید آن را آبکش نمایید.
    4. بعد از اینکه میگوها را آبکش کردید، آن‌ها را در یک صافی قرار دهید، تا آب آن خارج شود. 
    5. حال پیازها و سیرهای باقی مانده را پوست بگیرید و بشویید. بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سپس در یک ماهیتابه مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز و سیر را خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای دریایی اصیل و خوشمزه روی لینک طرز تهیه دوپیازه میگو کلیک کنید.

    ۴- دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای

    دلمه انواع مختلفی دارد که همگی یک وجه مشترک دارند و آن پر کردن یکی از سبزیجات یا میوه‌جات با مواد غذایی مختلف است. معمولاً دلمه را می‌توان با برگ مو، گوجه فرنگی، بادمجان، کدو، فلفل دلمه رنگی، سیب‌ زمینی و… درست کرد.

    دلمه بادمجان و فلفل بعد از دلمه برگ مو، از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین دلمه‌‌هاست. مواد اولیه تهیه همه‌ دلمه‌ها نظیر گوشت چرخ کرده، سبزی مخصوص دلمه، برنج، لپه و… تقریبا یکسان است که شما با توجه به ذائقه‌تان می‌توانید آن مواد را تغییر دهید.

    دلمه بادمجان و فلفل دلمه ای

    مراحل تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای

    مراحل تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای به شرح زیر است:

    1. لپه‌ها و برنج که از شب قبل در آب خیس کرده‌اید را با مقداری آب، نمک و روغن سی دقیقه زمان دهید تا با حرارت کم کاملا پخته شوند و آب آن جذب شود.
    2. سپس پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی ‌روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود و بوی خامی ‌آن گرفته شود.
    3. گوشت چرخ ‌کرده یا سویا را به تابه اضافه کنید و مجدد به‌ هم زنید تا گوشت هم طلایی رنگ شود.
    4. در این مرحله ادویه‌ها را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و کمی‌ تفت دهید تا بوی عطر ادویه‌ها بلند شود.
    5. سبزی‌های خشک یا سبزی تازه دلمه را با مخلوط برنج و لپه، گوشت و به مقدار نیاز نمک اضافه کنید و همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و همه پسند روی لینک طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای کلیک کنید. 

    ۵- سالاد فتوش لبنانی

    سالاد فتوش لبنانی، یکی از محبوب‌ترین سالادهای مدیترانه‌ای است که به دلیل طعم و مزه‌ی تازه و ترکیبات متنوعش طرفداران زیادی دارد. این سالاد به عنوان یک شام سبک یا میان وعده، عالی است. سالاد فتوش لبنانی طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و به راحتی قابل تهیه است.

    مراحل تهیه سالاد فتوش لبنانی

    مراحل تهیه سالاد فتوش لبنانی

    مراحل تهیه سالاد فتوش لبنانی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید سراغ تهیه سس سالاد بروید. برای این کار، ابتدا تمام مواد اولیه سس را در یک کاسه بریزید. سپس با استفاده از یک قاشق یا چنگال، مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند. در نهایت، کاسه را کنار بگذارید و اجازه دهید تا مواد سس به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه استراحت کنند و طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند.
    2. برای تهیه نان پیتا سرخ شده، ابتدا نان پیتا را به شکل مربع یا مستطیل با قیچی برش بزنید. سپس، یک قابلمه متوسط را روی حرارت متوسط قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود.
    3. نان پیتا برش خورده را در روغن داغ بریزید و هم بزنید تا به طور یکدست سرخ و طلایی شود. بعد از ۵ الی ۷ دقیقه که سرخ شده‌اند، آن‌ها را از روغن خارج کرده و روی صافی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.
    4. در این مرحله باید آماده‌ سازی سبزیجات سالاد را شروع کنید. ابتدا تمام سبزیجات را با آب سرد بشویید. سپس کاهو را به صورت درشت خرد کنید. در صورت دلخواه، پوست خیار را جدا کرده و خرد کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای سبک و راحت روی لینک طرز تهیه سالاد فتوش لبنانی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.