آشپزیغذاهای سنتی

۲ طرز تهیه فسنجان شمالی به روش محلی؛ با مرغ و گوشت قلقلی

اگر طعم فسنجان شمالی را چشیده باشید، حتما می‌دانید که این فسنجان برخلاف فسنجان‌هایی که تا به حال خورده‌اید، طعمی ملس و فوق‌العاده لذیذ دارد. در طرز تهیه فسنجان شمالی از رب انار مخصوص شمالی استفاده می‌شود که طعم آن نسبتا ترش و ملس است. برخی از شمالی‌ها فسنجان را با مرغ می‌پزند و برخی دیگر برای تهیه این غذا از گوشت قلقلی یا گوشت اردک و مرغابی استفاده می‌کنند.

در این مقاله از بخش آشپزی مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه خورش فسنجون شمالی ملس و همه فوت و فن‌های تهیه این غذا آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه فسنجان شمالی
سینه مرغ یا ران مرغ۴ تکه
مغز گردو۳۰۰ گرم
رب انار۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
شکر۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن مایعبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان شمالی

اگر دوست دارید طعمی متفاوت و لذیذ از خورشت فسنجان را تجربه کنید، پیشنهاد می‌شود حتما یک بار مزه خورشت فسنجان شمالی را بچشید. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه خورش فسنجان شمالی مجلسی و خوشمزه آشنا شوید.

مراحل طرز تهیه خورش فسنجان شمالی

مرحله اول؛ مزه دار کردن مرغ برای فسنجان شمالی

در اولین مرحله از طرز تهیه فسنجون با مرغ به روش شمالی باید تکه‌های مرغ را بشویید و در آبکش قرار دهید تا خشک شود. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه به مرغ اضافه کنید. مرغ‌ها را در یک ظرف در بسته بریزید و برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا مزه دار شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجان کشک تفرشی

مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز در روغن

در ادامه پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را تفت دهید تا سبک شوند. سپس زردچوبه را اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ اضافه کردن گردو برای تهیه خورشت فسنجان شمالی

    در این مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه و مجلسی اصیل گیلانی باید گردو را در آسیاب بریزید و خوب میکس کنید تا پودر شود. سپس آن را به پیاز در حال تفت اضافه کنید و برای ۱ دقیقه در روغن تفت دهید. به خاطر داشته باشید که گردوها نباید بیشتر از ۱ تا ۲ دقیقه تفت بخورند.

    مرحله چهارم؛ اضافه کردن آب به پیاز و گردو

    بعد از تفت دادن گردو باید حدود ۶ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند و در ادامه شعله گاز را کم کنید تا گردو به آرامی بپزد و روغن بیندازد. این مرحله حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجون تهرانی

    مرحله پنجم؛ اضافه کردن رب انار و رب گوجه به خورشت فسنجان

    در این مرحله از طرز تهیه خورش فسنجان رشتی با مرغ، پس از این که گردو روغن انداخت باید رب انار را اضافه کنید. برای تهیه این خورشت معمولا از رب انار ترش مزه شمالی استفاده می‌شود. رب انار و رب گوجه فرنگی را به خورش اضافه کنید.

    مرحله ششم؛ اضافه کردن مرغ به خورشت

    بعد از این که خورشت فسنجان به خوبی روغن انداخت، باید مرغ‌های مزه دار شده را از یخچال خارج کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و مرغ‌ها را در روغن سرخ کنید. حالا باید مرغ‌ها را همراه با زعفران دم کرده به خورش اضافه کنید.

    مرحله هفتم؛ آماده شدن خورشت فسنجان شمالی

    در آخرین مرحله از طرز تهیه فسنجون مجلسی با مرغ باید حدود یک ساعت و نیم دیگر صبر کنید تا غذا با شعله ملایم بجوشد و کاملا جا بیفتد. این خورشت باید آنقدر به جوشد تا کم آب شود. می‌توانید خورشت فسنجان اصیل شمالی خود را با برنج کته سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    بیشتر بخوانید: غذاهای شب عید گیلان

    آماده شدن خورشت فسنجان شمالی

    طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت اردک، مرغابی و غاز

    بسیاری از شمالی‌ها خورشت فسنجان اصیل را با گوشت اردک، مرغابی یا غاز نیز درست می‌کنند. برای این کار باید مرغ را حذف کنید و گوشت اردک، مرغابی و غاز خرد شده را جایگزین کنید. به خاطر داشته باشید که پخت این گوشت‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد، بنابراین باید غذا را برای مدت زمان بیشتری بپزید.

    طرز تهیه فسنجون شمالی با گوشت قلقلی

    یکی از رایج‌ترین روش‌های طرز تهیه فسنجون اصیل گیلانی استفاده از گوشت قلقلی به جای مرغ است. برای این کار باید خورشت را به روشی که پیش‌تر گفته شد، آماده کنید. سپس گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده که آب اضافی آن گرفته شده، ترکیب کنید.

    بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه فسنجون (فسنجان) با گوشت قلقلی

    مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت بزنید و آن را برای چند دقیقه ورز دهید. اجازه دهید گوشت برای ۱ ساعت در یخچال بماند و استراحت کند. سپس گوشت را به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید. در نهایت قلقلی ها را به خورشت فسنجان اضافه کنید.

    طرز تهیه فسنجون شمالی با گوشت قلقلی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فسنجان شمالی

    • در طرز تهیه فسنجان رشتی هیچگاه گردو را بیشتر از ۲ دقیقه تفت ندهید. این کار موجب سوختن گردو و بدمزه شدن خورشت شما می‌شود.
    • هر چند شمالی ها خورشت فسنجان را ترش می‌خورند، اما اگر شما دوست ندارید طعم فسنجان ترش باشد، می‌توانید در زمان اضافه کردن مرغ به خورشت، مقداری شکر نیز به آن اضافه کنید.
    • اضافه کردن چند تکه یخ به خورشت فسنجان شمالی، موجب وارد شدن شوک به خورشت و روغن انداختن آن می‌شود.
    • شمالی‌ها معمولا مقداری رب گوجه فرنگی به خورش فسنجان اضافه می‌کنند و از همین رو فسنجان آن‌ها رنگ و مزه متفاوتی نسبت به دیگر انواع فسنجان دارد.
    • برخی از شمالی‌های اصیل مقدار کمی گلپر به خورشت فسنجان اضافه می‌کنند.
    • برای این که طعم فسنجان شما زیاد ترش نشود، می‌توانید از ترکیب رب انار ترش و رب آلوچه محلی در طرز تهیه فسنجان شمالی استفاده کنید.
    • در طرز تهیه فسنجون شمالی بدون پیاز باید پیاز را حذف کنید. بسیاری از شمالی‌ها برای تهیه فسنجان از پیاز استفاده نمی‌کنند. اگر در طرز تهیه فسنجان شمالی از پیاز استفاده می‌کنید، حتما آن را رنده کنید تا در خورشت مشخص نشود.
    • مردم شمال خورشت فسنجان را در ظرف سفالی مخصوصی که «گمج» نام دارد، درست می‌کنند و معتقد هستند که فسنجان در این ظروف خوشمزه‌تر می‌شود.
    • برای این که خورشت فسنجان رشتی شما لعابدار شود، می‌توانید از یک سیب درختی یا هویج رنده شده در غذا استفاده کنید.

    سوالات متداول

    با چند سوال در مورد طرز تهیه خورشت فسنجون شمالی در بخش آشپزی همراه ما باشید.

    در صورت نداشتن رب انار ترش، از چه ربی برای تهیه فسنجان شمالی استفاده کنیم؟

    اگر به رب انار ترش مخصوص شمالی دسترسی ندارید، می‌توانید از رب آلوچه یا رب آلو نیز در این خورشت استفاده کنید.

    برای تهیه فسنجان شمالی از چه گردویی استفاده کنیم؟

    برای تهیه فسنجان شمالی باید از گردوی مرغوب و چرب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر گردوی شما مرغوب‌تر باشد، خورشت فسنجان شمالی شما خوشمزه‌تر و پرروغن‌تر خواهد شد. برای تست بهتر است از گردویی استفاده کنید که وقتی بین دو انگشت خود فشار می‌دهید، از آن روغن خارج شود.

    طرز تهیه فسنجون سیاه گیلانی چگونه است؟

    در طرز تهیه فسنجون سیاه گیلانی معمولا از یک کفگیر آهنی یا تکه‌ای آهن داغ شده استفاده می‌شود. قدیمی‌ها برای این که رنگ فسنجان تیره شود، آهن را داغ می‌کردند و آن را در خورش می‌انداختند و بعد از این که خورش تیره شد، آن را خارج می‌کردند.

    ۴.۴/۵ (۵ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا