آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه شیر برنج مقوی با آموزش تصویری؛ افطاری مخصوص ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان غذاهای ساده و مقوی طرفداران خاصی دارد. یکی از این غذاها شیر برنج است که از ترکیب شیر و برنج درست می‌شود. شیر برنج غذای سنتی ایرانیان است و برای افطاری و نذری فوق‌العاده است.

شیر برنج علاوه بر این که به عنوان دسر تهیه می‌شود یک غذای کامل هم محسوب می‌شود که برای افراد سالمند و کودکان و ورزشکاران بسیار مفید است.

شما می‌توانید با اضافه کردن پودر پسته و مغزیجات شیر برنج خود را از شکل ساده به شکل مجلسی سرو کنید و میزبانی کامل و بی نقصی داشته باشید.با توجه به خواص شیر برنج بهتر است طرز تهیه آن را یاد  بگیرید.

ما در این مقاله به شما طرز تهیه شیر برنج را آموزش خواهیم داد با ما در سرویس متنوع آشپزی از اکالا بلاگ همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیر برنج مخصوص ماه مبارک رمضان
شیر۲ لیوان
برنج۱ پیمانه
شکر۳ قاشق غذاخوری
نمککمی
هلنصف قاشق چای‌خوری
گلاب۲ قاشق سوپ‌خوری
دارچین، پودر نارگیل و پستهجهت تزئین

مطالب مرتبط : طرز تهیه شله زرد؛ مخصوص افطار ماه رمضان

مراحل طرز تهیه شیر برنج

در این قسمت با آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شیر برنج همراه ما باشید.

مرحله اول :خیساندن برنج

برنج را از قبل در ۳ لیوان آب و کمی نمک بخیسانید. برای شیر برنج بهتر است برنج خردشده استفاده کنید. چون در شیر برنج، برنج باید کاملاً له شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم : پختن برنج

    برنج را با آب روی شعله قرار داده و می‌گذاریم کاملاً پخته شود.در این مرحله برنج لعاب میاندازد.باید ترکیب شیر برنج را مدام هم بزنید زیرا سریع ته می‌گیرد.

    مرحله سوم : اضافه کردن شیر به برنج

    وقتی برنج پخته شد و آب آن تقریباً بخار شد، شیر را به آن کم‌کم اضافه کرده و به هم می‌زنیم. تا جایی که شیر بجوشد و به‌اصطلاح با برنج قوام بیاید.

    مرحله چهارم : افزودن گلاب و هل

    بعد از چند دقیقه که مواد کاملاً پخته شد شکر، گلاب و هل را به مواد اضافه می‌کنیم. وقتی شیر برنج غلیظ شد آن را از روی شعله گاز برمی‌داریم.

    بیشتر بخوانید: عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان

    مرحله پنجم : سرو و تزئین شیر برنج

    شیر برنج را در ظرفی که می‌خواهید سرو شود بریزید و روی آن را با پودر پسته و دارچین و نارگیل تزئین کنید.

    مراحل پخت شیر برنج بصورت تصویری

    فیلم آموزش طرز تهیه شیر برنج را مشاهده کنید.

    این نکته را مدنظر داشته باشید که بهتر است شیر برنج را در ظرف‌های جدا بریزید زیرا اگر سرد شود به هنگام سرو شدن آب می‌اندازد و منظره جالبی نخواهد داشت.

    فواید و خواص شیر برنج 

    از مهم‌ترین دلایل خوردن شیر برنج می‌توان به  افزایش طول عمر و مفید بودن برای پوست، درخشندگی و سفیدی و صافی پوست و همچنین برای رفع خستگی و گرسنگی اشاره کرد. شیر یکی از بهترین مواد غذایی است و در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد و مصرف روزانه آن برای کلیه سنین توصیه می‌شود، پس چه‌بهتر که همراه با برنج که غذایی مفید هست سرو شود. مصرف شیر در افراد گرم‌مزاج مانع غلبه خون، محرک نیروی جنسی ،اشتهاآور و چاق‌کننده است. البته مصرف خود شیر به‌تنهایی برای کسانی که دارای مزاج سرد هستند زیاد توصیه نمی‌شود ولی اگر همراه با برنج مصرف شود مفید است. پس اگر سردمزاج هستید شیر برنج بخورید.

    افراد دارای مزاج خشک هم  می‌توانند از شیر برنج استفاده کنند، چون هم رطوبت رسان ملایم برای بدن است و هم باعث طول عمر در افراد می‌شود.همچنین شیر برنج چاق‌کننده نیز است و برای افراد لاغر بسیار خوب هست،  چون مصرف مداوم شیر برنج باعث چاقی می‌شود. مخصوصاً اگر شیر برنج همراه با شیره انگور مصرف شود تأثیر بسزایی خواهد داشت و کلسیم بدن را نیز تأمین خواهد کرد.

    بیشتر بخوانید : ۶ روش طرز تهیه فرنی خوشمزه و مقوی

    سوالات متداول در طرز تهیه شیر برنج

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه شیر برنج همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    طبع شیر برنج سرد است یا گرم؟

    طبع شیر برنج معتدل متمایل به سردی است و بهتر است با مصلحات آن مثل عسل و شیره استفاده شود.

    آیا می‌توانیم به شیر برنج خامه اضافه کنیم؟

    بله بعد از اینکه شیر برنج جا افتاد و از رو شعله برداشتیم خامه را به شیر برنج اضافه می‌کنیم و بعد از هم زدن و یکنواخت شدن شیر برنج آن را سرو می‌کنیم.

    چرا شیر برنج ترک می‌خورد؟

    ترک خوردن شیر برنج ممکن است به دلایل زیر باشد:

    1.  نسبت غلظت شیر به برنج نامناسب است: اگر نسبت مقدار شیر به برنج در تهیه شیر برنج زیاد باشد، ممکن است در هنگام پخت برنج، فشار زیادی بر شیر وارد شود و به علت ضعف ساختاری برنج، شیر ترک بخورد. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید نسبت شیر به برنج را تغییر داده و از نسبت مناسبی استفاده کنید.
    2. حرارت بالا: استفاده از حرارت بالا در طول پخت شیر برنج ممکن است باعث ترک خوردن شیر شود. این می‌تواند به علت بیش‌اندازه گرم شدن سطح شیر یا عدم توزیع یکنواخت حرارت در قابلمه باشد. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید حرارت را کمی کاهش داده و مراقبت کنید که شیر به صورت یکنواخت گرم شود.
    3.  استفاده از قابلمه نامناسب: استفاده از قابلمه با کیفیت پایین یا غیر قابلمه‌هایی که حرارت را به صورت ناهمگن توزیع می‌کنند، می‌تواند باعث ترک خوردن شیر شود. بهتر است از قابلمه با کیفیت مناسب و دارای خواص توزیع یکنواخت حرارت استفاده کنید.
    4. خشک شدن شیر در پخت برنج: اگر شیر برنج را بیش از حد طولانی در حرارت بگذارید، ممکن است شیر تماماً تبخیر شود و قسمت‌های باقی‌مانده ترک خورده شود. برای جلوگیری از این اتفاق، حتماً زمان پخت را کنترل کنید و از خشک شدن شیر جلوگیری کنید.
    5. استفاده از شعله‌ی حرارت قوی: استفاده از شعله‌ی حرارت قوی در پخت شیر برنج می‌تواند باعث ترک خوردن آن شود. در صورت امکان، از شعله‌ی ملایم‌تر و کنترل شده‌تر استفاده کنید تا شیر به طور یکنواخت گرم شود و ترک خوردن آن کاهش یابد.
    6.  مدت زمان پخت نامناسب: اگر مدت زمان پخت شیر برنج طولانی باشد، ممکن است شیر بیش از حد ضخیم شده و ترک خوردن را تسریع کند. توصیه می‌شود مدت زمان پخت را کنترل کنید و به صورت دقیق پیش بروید.
    7.  استفاده از شیر نساجی یا شیر کم چرب: انتخاب نوع شیر نیز می‌تواند در ترک خوردن شیر برنج تأثیر داشته باشد. استفاده از شیر نساجی یا شیر کم چرب ممکن است باعث ترک خوردن آن شود. برای حاصل نتیجه بهتر، بهتر است از شیر تازه و با کیفیت استفاده کنید.

    با رعایت این موارد و توجه به نکات فوق، می‌توانید از ترک خوردن شیر برنج جلوگیری کنید و نتیجه‌ی بهتری در تهیه این غذا بدست آورید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.